KOMPARATYSTYKA- opracowane pytania.doc

(194 KB) Pobierz
KOMPARATYSTYKA - zagadnienia

 

1.            Czym zajmuje się komparatystyka? Wskaż główne kierunki badań.

 

Komparatystyka – badanie literatury wykraczające poza granice jednego kraju i badanie związków między literaturą a innymi dziedzinami wiedzy, takimi jak sztuka (malarstwo, rzeźba, architektura, muzyka), filozofia, historia i nauki społeczne (polityka, ekonomia, socjologia), nauka, religia itp.

W zależności od poglądów komparatystyka uznawana jest za naukę pomocniczą (gałąź historii literatury: Etiemble, Carré) lub niezależną.

Koncepcja dziedziny pomocniczej: k. to dział nauki o literaturze, którego nie byłoby bez porównywania (swoista metoda badawcza komparatystyki).

- Jej początki sięgają początku XIX w. W 1816 r. we Francji ukazała się antologia przeznaczona dla wykładowców literatury zatytułowana Cours de littérature comparée Noela i La Place’a.

W Polsce termin pojawił się już w 1821 r. za sprawą Ludwika Ossolińskiego.

- E. Kasperski: komparatystyka jest metanauką, jest interpretacją i reinterpretacją nagromadzonej wiedzy o literaturze i kulturze

 

-         definicja Van Tieghema – komparatystyka to badanie porównawcze dwóch literatur

-         definicja Remaka: komparatystyka to badanie literatury wykraczające poza granice jednego poszczególnego kraju i badanie związków między literaturą z jednej strony a innymi dziedzinami wiedzy i świadomości, takimi jak sztuka (malarstwo, rzeźba, architektura, muzyka), filozofia i nauki społeczne (np. polityka, ekonomia, socjologia), nauka i religia; krótko mówiąc – porównywanie jednej literatury z inną albo z innymi i porównywanie literatury z innymi sferami ekspresji humanistycznej

 

Celem porównywania jest oczywiście poznanie:

- ugruntowanie dotychczasowego poznania

- wykrywanie w literaturze zjawisk ogólnych

- synteza wiedzy o literaturze w kontekście międzynarodowym

Narzędzia / metody: komparatystyka nie posługuje się jedynie porównaniem, konieczność posługiwania się narzędziami historycznoliterackimi i krytyki literackiej. Komparatysta powinien być erudytą (obeznanym z socjologią, historią i polityką) – Etiemble.

 

Cechy komparatystyki:

- ma do czynienia z wieloma literaturami, wzajemnie wpływającymi na siebie i powiązanych ze sobą

- pojmuje literaturę narodową jako produkt interakcji

- kształtuje także nowy przedmiot poznania – literaturę powszechną

 

Kierunki badań:

- badanie źródeł, wpływów i zależności w literaturze (podejście pozytywistyczne)

- badania obejmujące pewne całości kulturowo literackie (dzieła wyrastające ze wspólnego podłoża kulturowego, mające wspólne źródło), w tym badanie związków genetycznych zachodzących pomiędzy poszczególnymi utworami lub grupami utworów; analiza zależności typologicznych

- badanie relacji pomiędzy różnymi sztukami (J. Tazbir: komparatystyka nie jest monopolem badaczy dziejów literatury); zabiegom komparatystycznym mogą być poddawane wszystkie teksty literackie i kultury (w ujęciu interdyscyplinarnym), niezależnie od tego na jakim gruncie kulturowym, gdzie i kiedy powstały

 

dwie koncepcje w dzisiejszej komparatystyce: 1. nacisk na ujęcie historyczne, tzn. na poszukiwanie płaszczyzny porównawczej dla faktów i zjawisk częściowo paralelnych, zaistniałych w tym samym momencie dziejowym; 2. postulat ujęcia ponadczasowego; ważna ich esencjalna jedność, istnienie elementów, które pozwalają je w sposób zasadny zestawić i porównać.

 

2.            Szkoły komparatystyczne, ich charakterystyka i przedstawiciele.

 

Szkoła francuska (historyczna, pozytywistyczna, genetyczna)

-         dominowała do II wojny światowej

-         powstała na bazie badań pozytywistycznych

-         rzetelne badanie historyczne kluczem do analizy dzieła

-         posługuje się kategorią wpływu – czyli jedna strona bierna, druga aktywna (wpływająca) i to ona jest nobilitowana; jedna z porównywanych literatur uznawana za dominującą

-         w centrum badań nie są utwory, ale to, co pomiędzy nimi zachodzi – „wpływologia”

-         badania: źródeł i wpływów, literackich i osobistych kontaktów między pisarzami różnych narodowości, roli podróżników i pośredników w kontaktach międzynarodowych, śledzenie losów i recepcji dzieła autora w literaturach innych narodów

-         pomijanie dziedzin innych niż literatura

 

Szkoła amerykańska (ahistoryczna)

-         odpowiedź na szkołę francuską

-         Wellek (1958) – krytyka historyzmu i podejścia  pozytywistycznego w badaniach komparatystycznych

-         komparatystyka powinna ukazywać wartość dzieł

-         posługuje się kategorią zależności, nie wpływu – zakłada więc równorzędność obu stron; wyjście poza dominację jednej z literatur; wyjście poza europocentryzm

-         badanie związków nie tylko pomiędzy literaturami, ale pomiędzy wszystkimi dziedzinami sztuki

-         porusza zagadnienia estetyczne

 

Poszczególne szkoły:

-         strukturalna – Jakobson: dzieło jest realizacją modelu istniejącego poza dziełem, nie jest ono wartościowe samo w sobie, ale jako uobecnienie pewnego modelu teoretycznego

-         szwajcarska szkoła hermenutyczna – Jost: komparatystyka jako filozofia kultury

-         rosyjska szkoła komparatystyczna – Żyrmunski: ożywienie metody historycznej; w jego teorii aspekt historyczny wiązał się z estetycznym; literaturę pojmował jako system, historię literatury jako zespół procesów; kładł nacisk na wielospektową złożoność poszukiwań

-         estetyka recepcji – Jauss: historia literatury nie jest zwykłym następstwem faktów literackich, ale wzajemnym oddziaływaniem między dziełem i jego odbiorcą

-         semiotyka – Łotman: pojmowanie każdego przejawu kultury jako znaku prowadzi do badań interdyscyplinarnych; umożliwia opracowanie języka wspólnego dla literatury i innych sztuk

-         komparatystyka antropologiczna

-         komparatystyka socjologiczna

-         komparatystyka psychologiczna

-         postmodernistyczne: dekonstrukcjonizm, feminizm, postkolonializm

 

 

René Etiemble w artykule Porównanie to jeszcze nie dowód (zarówno ten artykuł, jak i René Welleka wygłoszony był na jakiejś komparatystów w Chapel Hill (USA) w 1958 roku; „Pamiętnik Literacki” 1968, z. 3, s. 311-332) mówi o dwóch szkołach: szkole francuskiej i szkole amerykańskiej.

 

szkoła francuska

szkoła amerykańska

Przedstawiciele

René Etiemble (? – jest za historyzmem, ale wie, że on nie wystarczy; jednocześnie twierdzi, że odrzucenie historyzmu nie może prowadzić do czystego estetyzmu), H. Remak

René Wellek, Erich Auerbach, Friedrich

czas oddziaływania

dominacja do II wojny światowej

odpowiedź na „szkołę francuską” à rozwój po 1945 r.

Stanowisko

podejście empirystyczne i pozytywistyczne (historyzm)

krytycyzm (krytyka literacka) – lit. por. to nie badanie związków faktycznych, ale ukazywanie wartości dzieł;

stanowisko antypozytywistyczne: antyhistoryzm, antyfaktualizm;

Założenia

- dzieł nie powinno się traktować jako czystych (fr. puré), „bez domieszek” i szczelnych, hermetycznych (fr. hermétique) -

formy, wątki, motywy wędrują w czasie (koncepcja zaczerpnięta z Weltliteratur Goethego, pyt. 56). to wędrowanie wpływa ożywczo na kreację, więc dzieła nie powinny być rozważane, interpretowane w oderwaniu od tego

- źródła i wpływy pomiędzy w różnych dziełach, które należy odkrywać i badać

- koncepcja dzieła sztuki Welleka: warstwowa struktura znaków i znaczeń, całkowicie różna od procesów mentalnych autora w okresie tworzenia, a więc i od wpływów, które mogły kształtować jego myśl

- inspiracja dla szkoły amerykańskiej: ponadnarodowe wizje Goethego i Posnetta (Comparative literature 1886)

 

preferowane metody i badania

- metoda historyczna (autor: Lanson): rzetelne poszukiwanie historyczne kluczem do analizy dzieła

- badania struktury

- bardziej intensywne badania w dziedzinie stylistyki, wersyfikacji i prozodii porównawczej

- porównawcze badanie obrazów poetyckich

- porównawcze studia przekładu (pełny model eksplikacji porównawczej: kilka przekładów tego samego dzieła)

- NIE badaniu źródeł i wpływów (przeciw historyzmowi) do ślepej uliczki doprowadził Van Tieghem, poprzednicy i następcy, którzy pojmowali wiedzę o literaturze w kategoriach XIX-wiecznego pozytywistycznego faktualizmu

- stanowisko antypozytywistyczne, w rzeczywistości Wellek sam posługiwał się pozytywistyczno-scjentystycznym rozumieniem komparatystyki: wymagał od niej ścisłej metody i określoności przedmiotu (ideał obiektywizmu nauki)

 

Postulaty

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin