TEKA KOMISJI URBANISTYKI I ARCHITEKTURY, T. IV, KHAKOW 1970
HISTORIA ARCHITEKTURY I KONSERWACJA
MARIAN KORNECKI
UWAGI DO SYSTEMATYKI GOTYCKICH KOŚCIOŁÓW DREWNIANYCH W MAŁOPOLSCE
Zadaniem niniejszej pracy jest podsumowanie szeregu spostrzeżeń i wypowiedzenie pewnych sądów, jakie nasunęły się przy badaniu wielu drewnianych kościołów z XV i XVI wieku na terenie Polski południowej oraz próba ich analizy na szerszej płaszczyźnie ówczesnych stosunków gospodarczych, społecznych i geopolitycznych1. Materiał omówiony w tej pracy konfrontowany był w większości na miejscu, a częściowo także w czasie prac remontowych prowadzonych w niektórych obiektach2, co pozwalało na dokładniejsze ich poznanie; objął on
także materiały archiwalne, głównie ikonograficzne, jakie udało się zebrać, a dotyczące obiektów już nie zachowanych. W trakcie analizy materiału chodziło zwłaszcza o uchwycenie czynników wpływających na charakter budownictwa i ich wzajemną współzależność, jak wreszcie o wyodrębnienie cech pozwalających na zakreślenie zarówno terytorialnego, jak i czasowego zasięgu występowania jednolitych zjawisk.
Spojrzenie na wciąż jeszcze liczną grupę drewnianych kościołów polskich do niedawna tradycyjnie absorbowało odczucie malowniczości, wynikające z zafascynowania formą i materiałem, z harmonijnego zestrojenia architektury z przyrodą i krajobra-
1 Praca niniejsza stanowi robocze podsumowanie badań nad drewnianymi kościołami gotyckimi na terenie Małopolski i jest wybraną częścią obszerniejszych studiów. Częściowe rezultaty badań nad obranym tematem były również referowane przez autora na zebraniu naukowym Oddziału Krakowskiego Stowarzyszenia Historyków Sztuki w dniu 31 I 1957, w związku ze studiami nad drewnianym kościołem w Siemiechowie i zawarte są w artykule pt. Kościół w Siemiechowie i poludniowo-malopolska grupa gotyckich kościołów drewnianych (Biuletyn Historii Sztuki XXXI, 1969, nr 3).
2 W okresie gromadzenia materiałów, w latach pięćdziesiątych i sześćdziesiątych, prowadzone były przy wielu obiektach prace remontowo-konserwatorskie, m.in. w Dębnie, Gry-wałdzic, Jastrzębiu, Królówcc, Lipnicy Murowanej, Osieku, Podolu, Racławicach, Siemiechowie, Tarnowie, Woli Radzi-szowskiej i Woźnikach. Również dla szeregu kościołów sporządzono w tym czasie inwentaryzacje pomiarowe i opracowano dokumentacje historyczne; prace te stanowią cenny wkład
materiałowy w udokumentowanie badań. Niektóre obiekty autor miał sposobność poznać w trakcie opracowywania Katalogu Zabytków Sztuki; dotyczy to zwłaszcza kościołów z terenu powiatu brzozowskiego, gdzie w r. 1956 odbył wraz z dr. J. Samkiem objazd inwentaryzacyjny. Por. M. Kornecki, Wyniki objazdu inwentaryzacyjnego zabytków powiatu brzozowskiego w woj. rzeszowskim. Budownictwo drewniane, malarstwo, rzeźba (Biuletyn Historii Sztuki XXVI, 1964, nr 3). Niezależnie od prac autora podjęto od r. 1962 w ramach Instytutu Sztuki PAN długofalowe prace nad dokumentacją drewnianej architektury sakralnej w Polsce, które z czasem przynieść mają systematyczny inwentarz zabytków. Por. R. Brykowski, Z prac Instytutu Sztuki PAN nad dokumentacją drewnianej architektury sakralnej w Polsce (I) (Ochr. Zab. XXI, 1958, z. 4). — Tenże, Z prac Instytutu Sztuki PAN nad dokumentacją drewnianej architektury sakralnej w Polsce (III). Sprawozdanie z terenu województwa krakowskiego za okres 1962-1967 r., przygotowane do druku.
139
1. Gidle, kościół ok. poi. w. XV, przekształcony w w. XVII. Widok od pn., stan 1967 r. (fot. M. Kornccki)
2. Olbierzowicc, kościół z 1468 r., nic istniejący. Widok od wsch. (fot. archiwalna wg Bastrzykowskiego)
140
zem3. Poetyka „pochylonych od starości ścian" i „omszałych gontów" przesłaniała często możność dostrzeżenia istotnych elementów pozwalających na rzeczową kwalifikację tych zabytków, gdzie o ich ocenie z reguły decydowały elementy drugorzędne4, zaś całość problematyki najczęściej przenoszona była na płaszczyznę zagadnień budownictwa i sztuki ludowej5. Obecnie jednak coraz liczniej pojawiają się prace kładące nacisk na studiowanie konstrukcji
3 „Główną ich zaletą i cechą jest malowniczość. Malowniczym jest zawsze prawie ich położenie. Stoją zazwyczaj wśród wsi na wzgórzu, niekiedy na wyniosłości znacznej i z daleka widocznej. Nieodstępnym prawic towarzyszem każdego drewnianego kościoła jest wieniec okalających go starożytnych rozłożystych lip, dębów i wiązów, wśród których z dala sędziwy sczerniały kośció'ek zda się być gontyną Czernoboga czy Tri-glawa, utuloną wśród świętego gaju" — tak w sposób osobisty i emocjonalny określa swe wrażliwe, humanistyczne odczucie J. Dobrzycki (Kościoły drewniane na Górnym Śląsku, Kraków 1926, s. 10). Podobnie, w niemal poetycki sposób, wypowiada się J. Londzin: „Kościółki wiejskie, na pierwszy rzut oka tak ubogie, niepozorne, pochylone od starości, ujęte zazwyczaj w wieniec starych lip, czasem i dębów, chroniących je od wichrów, poczerniałe od deszczów, od mchów zielone, są prawdziwymi skarbami dawnej sztuki. Ile uioku, piękna, poezji i harmonii zaklętych jest w waszych formach, liniach i otoczeniu! Poprzez gęstwę konarów i liści przedzierają się promienie słońca i wywołują na zielonych od mchów dachach i ścianach kościółka przedziwną grę kolorów" {Kościoły drewniane na Śląsku Cieszyńskim, Cieszyn 1932, s. 8). Na malowniczość i bogactwo bryły kościoła, a także na jego usytuowanie zwracają uwagę Kopcra i Lepszy w bardzo dziś j-uż cennej inwentaryzacji niektórych małopolskich kościołów; por. F. Kopcra, L. Lepszy, Kościoły drewniane Galicji Zachodniej, Kraków 1916. W materiałach tych razi natomiast skwitowanie opisu niejednej cennej budowli, powierzchownie zmienionej, stwierdzeniem, iż „nie przedstawia artystycznego interesu" (Por. tamże tekst na stronach, 2, 4, 22, 26, 33, 51, 65, 75). Podobne kryteria oceny stosuje w swej inwentaryzacji A. Bastrzy-kowski (Zabytki kościelnego budownictwa drzewnego w Diecezji Sandomierskiej, Kreków 1930).
1 Jako kryteria oceny przyjmowano najczęściej ocenę detalu ciesielskiego, formę wieży, a zwłaszcza jej zwieńczenia, występowanie sobót itp. Z pionieiskich prac por. J. Łepkow-ski, Przegląd zabytków przeszłości z okolic Krakowa, Warszawa, 1863, passim, z późniejszych Kopera, Lepszy, op. cit., passim.
s Zaliczanie problematyki budownictwa drewnianego do zagadnień budownictwa i sztuki ludowej jest nadal kontrowersyjne. Niektórzy autorzy sugerują użycie odmiennej metody badawczej. Por. T. Dobrowolski, Sztuka województwa śląskiego, Katowice 1933, s. 83-84. Dobrowolski, a także inni autorzy podjęli jednak w latach powojennych próby włączenia linii rozwojowej budownictwa drewnianego w ogólny zarys historii architektury, wyróżniając
drewnianych8, jak też opierające temat na szerokich płaszczyznach badawczych7. Do tego kierunku badań nawiązuje niniejsza praca.
II
Wobec braku zachowanych obiektów sprzed wieku XV nie można obecnie ustalić wyglądu i rozwiązania konstrukcyjnego kościoła drewnianego
momenty istotne dla kwalifikacji stylowej i oceny form rozwojowych. Por. T. Dobrowolski, Budownictwo drewniane. Okres I-III (1250-1520), Historia sztuki polskiej, t. I — Sztuka średniowieczna, Kraków 1962, s. 251-255. — A. Miłobędzki, Zarys dziejów architektury w Polsce, Warszawa 1968, s. 11C-111. Z pozycji badań etnograficznych kościoły drewniane tradycyjnie włączane są w sferę sztuki ludowej, przy czym często za kryterium wyodrębnienia służyć ma materiał, z którego są zbudowane. Por. J. Grabowski, Sztuka ludowa. Formy i regiony w Polsce, Warszawa 1967, s. 36. Bardziej niejasne jest dostrzeganie przez autora w kościołach drewnianych „ducha budownictwa ludowego" (s. 36). Tego rodzaju kryteria badawcze mogą jednak często prowadzić na manowce, czego przykładem może być charakterystyka kościoła drewnianego z regionu krakowskiego, wyrażona słowami: „Za najbardziej typowy dla tego regionu można jednak uznać kościół złożony z kilku członów o różnej szerokości i wysokości, zestawionych szeregiem w ten sposób, że rozpoczyna go wieża dzwonnicy, poprzedzona ewentualnie małą kruchtą, kończy zaś najniższe prezbiterium, zamknięte wielobokiem. Najszersza część znajduje się w środku tak utworzonego łańcucha" (Tamże, s. 193-194).
— 6 O. Sosnowski, Uwagi o gotyckim budownictwie drzewnym w Polsce (Biuletyn Historii Sztuki i Kultury III, 1935). — G. Ciołek, Zarys Historii i przegląd zabytkom ciesielstwa polskiego [vi:] Ciesielstwo polskie, Warszawa 1958, s. 5-74. — W. Krasso ws ki, Ciesielskie znaki montażowe w XV i pierwszej połowie XVI wieku (Kwartalnik Historii Kultury Materialnej V, 1957, nr 3-4). — Tenże, Architektura drewniana w Polsce, Warszawa 1961. — Tenże, Ze studiów nad detalem zabytko-\ wych konstrukcji drewnianych (Kwartalnik Arch. i Urb. VII,; 1962, z. 1). — Tenże, Notatka o konstrukcji i podziałach archi-1 tektonicznych ścian kościoła to Dębnie pozv. Nowy Targ (Ochr. Zab. XV, 1962, z. 2). — R. Brykowski, Uwagi o konstrukcji, etapach budowy i konserwacji drewnianego kościoła w Haczowie (Ochr. Zab. XIX, 1966, z. 1). — Tenże, Drewniany gotycki kościół w Zborówku z 1459 r. (Biuletyn Historii Sztuki XXX, 1968, z. 3). — Tenże, Z prac instytutu Sztuki PAN nad do-, kumentacją drewnianej architektury sakralnej w Polsce (II). Przykład hasła do kartoteki problemowej. (Biuletyn Historii Sztuki XXXI, 1969, z. 3).
7 Szczególnie trafnie płaszczyzna badawcza zarysowanazostała w cennej pracy: W. Kalinowski, C. Krassowski,A. Miłobędzki, Z problematyki budownictwa drewnianegoepoki Odrodzenia (Biuletyn Historii Sztuki XV, 1953, z. 3/4).Por. także: K. Piwocki, ...
tellmemore