Paweł Kopeć - ŻYCIE I DZIAŁALNOŚĆ NAUKOWA OJCA KLEMENSA BOLESŁAWIUSZA (Praca doktorska).pdf

(2454 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
Papieski Wydział Teologiczny
Paweł Kopeć
Życie i działalność naukowa
ojca Klemensa Bolesławiusza OFMRef.
(ok. 1625-1689)
Studium historyczno-teologiczne
Praca doktorska napisana
na seminarium naukowym
z historii Kościoła pod
kierunkiem ks. prof.
dra hab. Józefa Swastka
Legnica 2010
SPIS TREŚCI
BIBLIOGRAFIA .……………………………………………………………s. 5
A. ŹRÓDŁA DRUKOWANE …………………………………………...s. 5
B. OPRACOWANIA …………………………………………………….s. 9
WSTĘP ……….…………………………………………………..................s. 33
I ROZDZIAŁ ……………………………………………...……..................s. 44
BIOGRAM OJCA KLEMENSA BOLESŁAWIUSZA OFMREF.
§ 1. Pochodzenie społeczne. Lata młodości.………………………………...s. 44
§ 2. Wstąpienie do zakonu franciszkanów (reformatów)……………………s. 44
§ 3. Studia teologiczne……………………………………………………….s. 45
§ 4. Święcenia kapłańskie..…………………………………………………..s. 45
§ 5. Praca duszpasterska………………………………………………..........s. 46
§ 6. Śmierć ojca Klemensa Bolesławiusza OFMRef….……………………..s. 46
§ 7. Uroczystości pogrzebowe……………………………………………….s. 46
§ 8. Ojciec Klemens Bolesławiusz OFMRef. w pamięci swych współbraci..s. 47
II ROZDZIAŁ …………………………………………................................s. 53
DZIAŁALNOŚĆ PISARSKA OJCA KLEMENSA BOLESŁAWIUSZA
OFMREF.
§ 1. Dorobek pisarski ojca Klemensa Bolesławiusza OFMRef ….………….s. 53
1. Twórczość polska…………………………………………………..s. 53
2. Przekłady……………………………………...................................s. 55
3. Pisma łacińskie...……………….……………..................................s. 57
§ 2. Recepcja twórczości pisarskiej ojca Klemensa Bolesławiusza OFMRef.
w wielonarodowej Rzeczypospolitej..………………………………...s. 61
§ 3. Cztery rzeczy ostateczne (śmierć, Sąd Ostateczny, piekło i niebo)
w literaturze baroku…………………………………………………...s. 83
§ 4. Charakterystyka epoki późnego baroku…………………………….......s. 86
§ 5. Literacka tradycja poematów o czterech rzeczach ostatecznych………..s. 90
3
III ROZDZIAŁ ………………………….…………….................................s. 96
CHARAKTERYSTYKA LITERACKA POEMATU „PRZERAŹLIWE
ECHO TRĄBY OSTATECZNEJ” OJCA KLEMENSA
BOLESŁAWIUSZA OFMREF.
§ 1. Rama wydawnicza poematu „Przeraźliwe echo trąby ostatecznej”….....s. 96
1. Tytuł poematu………………………………………………………s. 98
2. Dedykacja………………………………………………………....s. 103
3. Przedmowa czyli wstęp „Do Czytelnika”………………………...s. 106
4. Motto przewodnie poematu.…………………………………........s. 110
§ 2. Budowa poematu………………………………………………............s. 112
§ 3. Erudycja autora………………………………………………...............s. 117
§ 4. Przesłanie dzieła i twórczości Reformaty…..……………………….....s. 120
§ 5. „Przeraźliwe echo…” jako kompilacja i druk religijny….…………….s. 122
§ 6. Dodatki poematu…………………………………………………….....s. 124
1. Modlitwy, parafrazy i tłumaczenia……………………………….s. 127
2. Kolędy łacińskie i polskie………………………………………...s. 145
IV ROZDZIAŁ …………………..........………………………………......s. 157
ESCHATOLOGICZNA I BIBLIJNA INTERPRETACJA POEMATU
„PRZERAŹLIWE ECHO TRĄBY OSTATECZNEJ” OJCA KLEMENSA
BOLESŁAWIUSZA OFMREF.
§ 1. Śmierć………………….……………………………………………....s. 169
§ 2. Sąd Ostateczny……………..………………………………………….s. 241
§ 3. Piekło……………...…………………………………………………...s. 266
§ 4. Niebo…………………………………………………………………..s. 319
V ROZDZIAŁ …....………………………………………………………..s. 344
OCENA HISTORYCZNA, LITERACKA I TEOLOGICZNA POEMATU
„PRZERAŹLIWE ECHO TRĄBY OSTATECZNEJ” OJCA KLEMENSA
BOLESŁAWIUSZA OFMREF.
§ 1. Wartość historyczna dzieła………………………………………….....s. 349
§ 2. Wartość literacka poematu………………………………………...…..s. 351
§ 3. Ocena teologiczna poematu „Przeraźliwe echo” ojca Klemensa
Bolesławiusza w świetle nauki II Soboru Watykańskiego
(1962-1965)………….………………………..……………………..s. 356
ZAKOŃCZENIE ……………………………………………….................s. 364
4
 
BIBLIOGRAFIA
A. ŹRÓDŁA DRUKOWANE
Bellarmin R. św., Konferencje o mękach piekielnych, [w:] Konferencje o
rzeczach ostatecznych, Warszawa 1888, s. 105-106.
Benedykt XVI, Audiencje generalne. 9 września. Św. Piotr Damiani,
„L’Osservatore Romano”. 11-12/2009, s. 39-41.
Biblia Tysiąclecia. Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, w przekładzie
z języków oryginalnych, opr. zespół biblistów polskich z inicjatywy
benedyktynów tynieckich, Poznań-Warszawa 1980.
Bolesławiusz
K.,
Catellum
pastorifium/Catellus
pastoritius.
(utwór
niezachowany).
Bolesławiusz K. Gemmeum monile animae christianae, Oliwa 1683.
Bolesławiusz K., Homo bene moriens, Oliwa 1685.
Bolesławiusz K., Korwin dla wdzięcznego i Bogu przyjemnego głosu, Poznań
1669.
Bolesławiusz K., Lament i żal grzesznego człowieka, [w:] Sarnowski A.,
Wirydarzyk serafickiego nabożeństwa, Kalisz 1716, s. 62-66.
Bolesławiusz K., Przeraźliwe echo trąby ostatecznej abo cztery rzeczy ostatnie
człowieka czekające, Poznań 1670.
Bolesławiusz K., Przeraźliwe echo trąby ostatecznej abo cztery rzeczy ostatnie
człowieka czekające, Kraków 1674.
Bolesławiusz K., Przeraźliwe echo trąby ostatecznej abo cztery rzeczy ostatnie
człowieka czekające, Kraków 1695.
Bolesławiusz K., Przeraźliwe echo trąby ostatecznej albo cztery rzeczy ostatnie
człowieka czekające, (b.m.) 1808.
Bolesławiusz K., Przeraźliwe echo trąby ostatecznej albo cztery rzeczy ostatnie
człowieka czekające, wyd. x. J. Stagraczyński, Poznań 1897.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin