ANDRZEJ R. MĄCZYŃSKI - GENEZA HABITU MARIAŃSKIEGO (Krótkie studium historyczne).pdf

(3138 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
A N D R Z E J
R . M Ñ C Z Y ¡ S K I
M I C
G E N E Z A H A B I T U M A R I A ¡ S K I E G O
Krótkie studium historyczne
R Z Y M
– S T O C K B R I D G E
2 0 0 9
843731307.001.png 843731307.002.png
A NDRZEJ R. M ĄCZYŃSKI MIC
G ENEZA H ABITU M ARIAŃSKIEGO
K RÓTKIE STUDIUM HISTORYCZNE
R ZYM S TOCKBRIDGE 2009
Copyright © 2009 by Curia Generalizia della Congregazione dei Chierici Mariani
Roma, Italia
Opracowanie redakcyjne
Grażyna Michalak (SPM w Polsce)
Opracowanie techniczne
Marina Batiuk (SPM w USA)
Wydano dla potrzeb Komisji przygotowującej Kapitułę Generalną A.D. 2011, staraniem
Generalnego Promotora Stowarzyszenia Pomocników Mariańskich.
Tekst niniejszego artykułu dostępny jest także na stronie internetowej Kurii Generalnej:
www.padrimariani.org
Ad usum sodalium. Cum permissu superiorum.
ISBN 9781596142237
Printed in the United States of America
2
 
Wizja habitu u Ojca Założyciela
(…) z Boskiego natchnienia, za radą najwybitniejszych teologów i za zgodą stolicy bisku
piej krakowskiej i poznańskiej przywdziałem biały habit na cześć Niepokalanego Poczęcia
NMP i w nim bez zwłoki przedstawiłem się z wyrazami posłuszeństwa i uległości Naj
dostojniejszemu i Najprzewielebniejszemu Księdzu Arcybiskupowi Ranucciemu, Nuncju
szowi Apostolskiemu w Polsce; otrzymałem błogosławieństwo oraz pochwałę i aprobatę
dla mojego zamiaru założenia tego maleńkiego Zgromadzenia.(…) 1 .
Takimi słowami, zamieszczonymi w testamencie z 1701 roku, opisuje bł. o. Stanisław oko
liczności w jakich przywdziewa biały habit marianów. Co do czasu obłóczyn Ojciec
Założyciel napisze w Fundatio Domus Recollectionis z 1675 roku tak : (…) udałem się, po
proszony, do dworu pewnego szlachcica, Jakuba Karskiego, męża znakomitego, i (…) w
czasie oktawy Narodzenia Najświętszej Maryi Panny, w białym już kolorze, ofiaro
wałem siebie jako nowego kandydata tej Matki na wieczną służbę. (…) 2 . Wybitny
znawca postaci o. Papczyńskiego ks. Kazimierz Krzyżanowski MIC, uściśla tę relację do
dając, że ceremonia odbyła się w kaplicy Karskich w Luboczy, przed cudownym obrazem
Niepokalanej Dziewicy Maryi, prawdopodobnie 15 września 1671 roku 3 .
Różne były reakcje otoczenia na fakt zmiany koloru habitu przez bł. Stanisława.
Niektóre z nich były nawet powodem cierpienia Ojca Założyciela. On sam zanotuje
w Fundatio Domus Recollectionis: (…) Chociaż bowiem zdumienie ogarnęło wielu,
kiedy zobaczyli, że z czarnego stałem się biały, [niektórzy z nich] śpiewali za Poetą:
„Tak nagle łabędź, który dopiero co był krukiem...”. Jednakże Boski Majestat pokierował
nimi w taki sposób, że nawet okazywali radość z tej zmiany, pochwalali zamiar, życzyli
najszczęśliwszego sukcesu, między innymi sam Nuncjusz Apostolski, pewien biskup,
dobrze znani zakonnicy. Choć byli i tacy, którzy patrzyli [na mnie] jak na szalonego,
niektórzy nawet mnie prześladowali, ponieważ początki te koniecznie musiały opierać
się na cierpieniu.(…) 4 .
W 4 i 5 punkcie IV rozdziału Reguły życia ( Norma vitæ) ukończonej w 1672 roku 5 ,
Założyciel Zgromadzenia Księży Marianów podaje detale odnoszące się do stroju, jaki
wybrał dla członków swojego instytutu:
4. A ponieważ miękkość odzieży sprzyja nie tylko pysze, lecz także żądzy cielesnej,
dlatego wy, jako eremici, macie mieć szaty z najzwyklejszego płótna, raczej surowego
i grubego: habit sięgający do kostek, który nie zamiatałby ziemi ani nie odsłaniałby
zbytnio kostek; płaszcz krótki, sięgający każdemu do kolan; włosiennicę z grubego
płótna albo innego kłującego materiału. Wszystko koloru białego na cześć jaśnie
1 Bł. Stanisław Papczyński, Pisma zebrane , Warszawa 2007, s. 1495, p. 3.
2 Bł. Stanisław Papczyński, Pisma zebrane , Warszawa 2007, s. 1459.
3 Por. tamże, przypis 247.
4 Bł. Stanisław Papczyński, Pisma zebrane , Warszawa 2007, s. 1460, p. 8.
5 Por. tamże, przypis 261.
3
jącego bielą Poczęcia Matki Bożej, w której to odzieży należy zachowywać naj
większą czystość . Brudne bowiem ubóstwo nikomu nie może się podobać.
5. Stopy w lecie niech będą bose, w drewnianych sandałach, przynajmniej w domu.
Poza domem i w zimie, ze względu na pewną przyzwoitość i dla zachowania zdrowia,
dozwolone są w zimnych regionach proste buty, jednolite, niewyszukane i kapelusze
podszyte jagnięcymi skórami, których także dla ochrony ciała w zimnym klimacie nie
zakazuje się nosić po zasięgnięciu rady przełożonego Zgromadzenia. Bracia robotnicy
powinni jednak nosić ubiór różny od duchownych, a mianowicie habit sięgający do
kostek, koloru popielatego, i płaszcz bez kołnierza. Za [braci] robotników uważa się
tych, którzy nie mogą w chórze wraz z pozostałymi odmawiać oficjum za zmarłych
i innych [modlitw] w języku łacińskim 6 .
Dziś niemożliwe jest ustalenie dokładnego kroju habitu, jaki nosił o. Papczyński i jego
pierwsi towarzysze. Wiadomo jedynie, że oprócz białego koloru habit prawie niczym nie
różnił się od tego, jaki nosili wówczas pijarzy 7 . Jak pisze współczesny biograf bł.
Stanisława Papczyńskiego, ks. Tadeusz Rogalewski MIC: (…) Podczas gdy pijarzy no
sili habit czarny, o. Stanisław wybrał dla siebie i dla przyszłych marianów habit koloru
białego, gdyż uważał, że kolor ten jest najwłaściwszym strojem członków „Towarzystwa
Niepokalanego Poczęcia” i żaden inny nie uzmysławia tak dobrze jak ten nieska
zitelności Dziewicy Niepokalanej Poczętej. Noszony przez marianów miał być w rozu
mieniu o. Papczyńskiego naturalną pomocą w szerzeniu kultu Niepokalanego Poczęcia,
jako zasadniczego celu nowego zgromadzenia.(…) 8 . W okresie poprzedzającym beaty
fikację o. Stanisława zwrócono się nawet do Księży Pijarów w Rzymie z zapytaniem,
czy nie zachowały się jakieś opisy lub przekazy ikonograficzne habitu pijarskiego z XVII
wieku. Niestety, sami pijarzy niewiele posiadają, może z wyjątkiem portretu czcigod
nego Gliceriusza Landriani 9 , zmarłego w 1612 roku pijarskiego kandydata na ołtarze. Za
jedyną wskazówkę może tu posłużyć najstarszy, jak się powszechnie sądzi, nama
lowany jeszcze za życia Ojca Założyciela, jego portret z klasztoru w Skórcu. Przekazał
go marianom w 1921 roku ks. Napoleon Lubowicki, członek Zakonu Marianów w latach
18581864, przebywający w klasztorze w Raśnie. Po kasacie Zakonu, jako diakon,
zmuszony był przejść do Seminarium Wileńskiego 10 . Porównując oba malowidła, można
dostrzec spore cechy podobieństwa pomiędzy krojem szat obu zakonników. We
wszelkich dociekaniach na temat kroju naszej pierwszej szaty zakonnej trzeba
pamiętać, że już u samego jej początku miała ona swój wyraźny kształt, który odróżniał
ją od innych tego typu strojów zakonnych. Świadczyć o tym może wzmianka samego
6 Bł. Stanisław Papczyński, Pisma zebrane , Warszawa 2007, s. 5859.
7 Habit pijarów inspirowany był strojem używanym przez jezuitów oraz inne powstające w XVI w.
zakony, tzw. kleru regularnego, takie jak: teatyni (1524); barnabici (1530); klerycy regularni z Somasca
(1534); klerycy regularni Matki Bożej (1574); kamilianie (1584); klerycy regularni caracciolini (1588).
Członkowie tych zakonów nie nosili specjalnych, wyszukanych w formie habitów, lecz strój wzorowany
na ubiorze kleru diecezjalnego. Por. M. Daniluk, K. Klauza, Podręczna encyklopedia instytutów życia
konsekrowanego , Lublin 1994, s. 163.
8 T. Rogalewski MIC, Stanisław Papczyński (16311701) Założyciel Zgromadzenia Księży Marianów – Inspirator
Mariańskiej Szkoły Duchowości , Lublin – Warszawa 2001, s. 186.
9 Fotografia tego XVIIwiecznego portretu stanowi aneks do niniejszego artykułu.
10 Por. Album Zmarłych Ojców i Braci Zgromadzenia Księży Marianów , red. J. Bukowicz MIC, Warszawa –
Stockbridge 1997, s. 64.
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin