klasyfikacja błędów poradnik egzaminatora.pdf

(1066 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
BIULETYN INFORMACYJNY
OKRĈGOWEJ KOMISJI EGZAMINACYJNEJ
OkrĊgo wa Komisja Egzaminacyjna w Krako wie: Al. F. F ocha 39, 30–119 Krakó w
tel. (012) 61 81 201, 202, 203 fax: (012) 427 28 45 e-mail: oke@oke.krakow.pl www.oke.krakow.pl
Ocena poprawnoĞci jĊzykowo-stylistycznej,
ortograficznej oraz interpunkcyjnej
pisemnej wypowiedzi ucznia
Szanowni PaĔstwo Egzaminatorzy
Wszystkim zaleĪy na tym, by róĪni egzami-
natorzy oceniali pisemne wypowiedzi
ucznia w taki sam sposób. SÁuĪyÜ temu
powinien poradnik egzaminatora czĊĞci
humanistycznej egzaminu gimnazjalnego,
który przekazujemy.
ZachĊcamy do wykorzystania tego porad-
nika w pracy w szkole.
Spis treĞci:
1. Wprowadzenie.
2. Przykazania egzaminatora.
3. Wykaz bÁĊdów, poprawa i sposoby
ich oznaczania.
BÁĊdy jĊzykowo-stylistyczne.
BÁĊdy zapisu.
4. SÁowniczek.
5. Bibliografia.
6. Oferta dla egzaminatorów.
Dyrektor OKE
Marek Legutko
Kraków, styczeĔ 2004
845018061.066.png 845018061.077.png 845018061.088.png 845018061.097.png 845018061.001.png 845018061.012.png 845018061.022.png 845018061.023.png 845018061.024.png
 
1. Wprowadzenie
Szanowni PaĔstwo!
Ocenianie prac w czĊĞci humanistycznej egzaminu gimnazjalnego jest trudne.
Z uwagi na miĊdzyprzedmiotowy charakter zadaĔ i udziaÁ w ocenianiu nauczycieli
róĪnych specjalnoĞci – obok polonistów, takĪe np. historyków – wÁaĞciwe stosowanie
kryteriów moĪe stwarzaÜ problemy. Dotyczy to zwÁaszcza punktowania zadaĔ
rozszerzonej odpowiedzi, podczas oceniania których niezwykle istotna jest dyscyplina
w rozumieniu i stosowaniu przyjĊtych w caÁej Polsce zasad odnoszĄcych siĊ – miĊdzy
innymi – do poprawnoĞci jĊzykowo-stylistycznej, ortograficznej oraz interpunkcyjnej.
Niniejsze opracowanie powstaÁo z myĞlĄ o zapewnieniu porównywalnoĞci
oceniania w wymienionym zakresie. DziĊki zapoznaniu siĊ z jego treĞciĄ moĪliwe bĊdzie
wspólne rozumienie – a zatem równieĪ stosowanie – zasad przyjĊtych podczas
punktowania
prac
uczniów
w
zakresie
poprawnoĞci
jĊzykowo-stylistycznej,
ortograficznej i interpunkcyjnej.
Z uwagi na fakt, Īe odbiorcami opracowania sĄ nie tylko nauczyciele jĊzyka
polskiego, zawarte w nim treĞci majĄ niekiedy charakter podstawowych wiadomoĞci
z zakresu nauki o jĊzyku. Warto jednak uwaĪnie zapoznaÜ siĊ z caÁym opracowaniem –
niezaleĪnie od specjalizacji – poniewaĪ w praktyce szkolnej niekiedy nauczyciele stosujĄ
róĪne kryteria i klasyfikacje bÁĊdów. UdziaÁ w ocenianiu zewnĊtrznym prac
z egzaminu o charakterze masowym wymaga jednak przyjĊcia jednakowych zasad
dotyczĄcych stosowania kryteriów .
Opracowanie ma charakter komentarza do uproszczonej klasyfikacji bÁĊdów,
którĄ kaĪdy z kandydatów na egzaminatora otrzymuje podczas szkolenia
warunkujĄcego wpis do ewidencji egzaminatorów. PrzykÁady, którymi posÁuĪyli siĊ
autorzy opracowania (w wiĊkszoĞci przypadków) sĄ autentyczne – pochodzĄ z prac
uczniów przystĊpujĄcych do egzaminu gimnazjalnego w maju 2003 roku. Przytoczone
bÁĊdne wypowiedzi majĄ czĊsto typowy charakter, czyli prawdopodobnie kaĪdy
z egzaminatorów oceniajĄcych prace uczniów moĪe zetknĄÜ siĊ z bÁĊdami, które –
korzystajĄc z opracowania – Áatwiej bĊdzie przez analogiĊ odpowiednio zaklasyfikowaÜ.
W trosce o zrozumienie przez wszystkich egzaminatorów problemów zwiĄzanych
z poprawnoĞciĄ jĊzykowo-stylistycznĄ oraz interpunkcyjnĄ na koĔcu opracowania
zamieszczono sÁowniczek podstawowych pojĊÜ z zakresu nauki o jĊzyku. Ponadto
w przekazywanym
PaĔstwu
poradniku
znajduje
siĊ
bibliografia,
która
odsyÁa
do publikacji
umoĪliwiajĄcych
wzbogacenie
(na
poziomie
podstawowym
i uzupeÁniajĄcym) wiedzy w omawianym zakresie.
BoĪena BaraĔska, MaÁgorzata Boba, Maria Michlowicz, Krzysztof Wiatr
2
Poradnik dla egzaminatora czĊĞci humanistycznej egzaminu gimnazjalnego
845018061.025.png 845018061.026.png 845018061.027.png 845018061.028.png 845018061.029.png 845018061.030.png 845018061.031.png
 
2. Przykazania egzaminatora
1.
Zapoznaj siĊ dokÁadnie z treĞciĄ zadaĔ i schematem oceniania. RozwiĄĪ sam
zadania.
2.
Szanuj wypowiedzi uczniów.
3.
SprawdĨ adnotacjĊ o dysfunkcji.
4.
BĄdĨ rzetelny – nie dziaÁaj w poĞpiechu, nie podejmuj nieprzemyĞlanych
decyzji. PamiĊtaj: poĞpiech jest zÁym doradcĄ .
5.
Przydzielaj punkty zgodnie z zasadami przyjĊtymi w schemacie oceniania.
6.
Podczas stosowania kryteriów poprawnoĞci jĊzykowo-stylistycznej – zanim
oznaczysz bÁĄd – nazwij go. Nie podejmuj decyzji na podstawie
subiektywnych odczuÜ ( To mi siĊ nie podoba! Ja bym to napisaÁ/a inaczej! To
nie brzmi! ). PamiĊtaj, Īe bÁĄd jest naruszeniem normy.
7.
KaĪdy stwierdzony bÁĄd oznacz wÁaĞciwie na marginesie pracy.
8.
Nie doszukuj siĊ bÁĊdu tam, gdzie go nie ma.
9.
PamiĊtaj o stosowaniu odrĊbnych kryteriów podczas oceniania pracy ucznia
z dysfunkcjĄ.
10.
Kontroluj siebie. Sprawdzaj zapisy w schemacie oceniania – pamiĊÜ bywa
zawodna.
11.
Wszelkie wĄtpliwoĞci konsultuj z innymi. Pracujesz w zespole, a co dwie
gÁowy, to nie jedna.
12.
Korzystaj z pomocnych opracowaĔ – dostĊpnych sÁowników, niniejszego
poradnika.
13.
BĄdĨ uwaĪny w przenoszeniu punktacji na kartĊ odpowiedzi. PamiĊtaj, Īe
brak wÁaĞciwego zaznaczenia punktacji w karcie odpowiedzi to brak
wÁaĞciwego wyniku ucznia.
14.
PamiĊtaj o puÁapkach oceniania (efekty: ĞwieĪoĞci, aureoli, kontrastu,
tendencji centralnej, róĪowych i czarnych okularów).
15.
Szanuj siebie i swojĄ pracĊ. PamiĊtaj, Īe efekt Twojej pracy jest znany nie
tylko Tobie.
Poradnik dla egzaminatora czĊĞci humanistycznej egzaminu gimnazjalnego
3
845018061.032.png 845018061.033.png 845018061.034.png 845018061.035.png 845018061.036.png 845018061.037.png 845018061.038.png 845018061.039.png 845018061.040.png 845018061.041.png 845018061.042.png 845018061.043.png 845018061.044.png 845018061.045.png 845018061.046.png 845018061.047.png 845018061.048.png 845018061.049.png
 
3. Wykaz bÁĊdów, poprawa i sposoby ich
oznaczania
Stosowana podczas oceniania prac egzaminacyjnych klasyfikacja bÁĊdów –
zwÁaszcza w zakresie poprawnoĞci jĊzykowo-stylistycznej – zostaÁa uproszczona. Aby
jednak rzetelnie oceniÜ pracĊ ucznia w tym zakresie, naleĪy stwierdziÜ, czy poprzez
zastosowanie danej konstrukcji naruszyÁ on normĊ. Zanim na marginesie pracy
egzaminator zaznaczy bÁĄd jĊzykowy, warto, aby zwróciÁ – przede wszystkim – uwagĊ
na to, czy bÁĄd ma charakter naruszenia zasady fleksyjnej, skÁadniowej, frazeologicznej,
leksykalnej, czy teĪ polega na niewÁaĞciwym doborze wyrazów i dotyczy naruszenia
normy stylistycznej.
Podobne rozszerzone klasyfikacje bÁĊdów stosowane sĄ w ocenianiu szkolnym.
DziĊki nim uczeĔ uzyskuje informacje, jaki typ bÁĊdu popeÁnia najczĊĞciej, czyli nad
czym powinien intensywnie pracowaÜ, aby lepiej przygotowaÜ siĊ do zaprezentowania
swoich moĪliwoĞci – np. podczas egzaminu. Jest to argument za stosowaniem
w szkolnej codziennoĞci rozszerzonej klasyfikacji.
Stosowanie
innej
klasyfikacji
podczas
egzaminu
doniosÁego
zwiĄzane
jest
z odmiennymi uwarunkowaniami oceniania wewnĄtrzszkolnego i zewnĊtrznego.
PoniĪej zamieszczono fragment uproszczonej klasyfikacji bÁĊdów przekazywanej
podczas szkoleĔ dla kandydatów na egzaminatorów i obowiĄzujĄcej w trakcie oceniania
prac po egzaminie gimnazjalnym.
Rodzaj bÁĊdu
Sposób oznaczania
1. bÁĊdy merytoryczne
a) bÁĊdy rzeczowe
b) bÁĊdy logiczne
rzecz.
2. bÁĊdy gramatyczne
a) fleksyjne
b) skÁadniowe
jĊz.
3. bÁĊdy wyrazowe
jĊz.
a) leksykalne
b) frazeologiczne
4. bÁĊdy stylistyczne
jĊz.
5. bÁĊdy pisowni
a) ortograficzne
ort.
b) interpunkcyjne
int.
c) graficzne (przestawienie, opuszczenie lub zamiana liter)
graf.
4
Poradnik dla egzaminatora czĊĞci humanistycznej egzaminu gimnazjalnego
845018061.050.png 845018061.051.png
 
845018061.052.png 845018061.053.png 845018061.054.png 845018061.055.png 845018061.056.png 845018061.057.png 845018061.058.png 845018061.059.png 845018061.060.png 845018061.061.png 845018061.062.png 845018061.063.png 845018061.064.png 845018061.065.png 845018061.067.png 845018061.068.png 845018061.069.png 845018061.070.png 845018061.071.png 845018061.072.png 845018061.073.png 845018061.074.png 845018061.075.png 845018061.076.png 845018061.078.png 845018061.079.png 845018061.080.png 845018061.081.png 845018061.082.png 845018061.083.png 845018061.084.png 845018061.085.png 845018061.086.png 845018061.087.png 845018061.089.png
 
BÁĊdy jĊzykowo-stylistyczne
BÁĊdy stylistyczne
Rozpatruje siĊ je w obrĊbie zdania, akapitu lub caÁego tekstu; dotyczĄ wszelkich
zaburzeĔ w doborze Ğrodków jĊzykowo-stylistycznych; o ich wystĄpieniu decyduje dobór
Ğrodków jĊzykowych zwiĄzanych z uwzglĊdnieniem w wypowiedzi: o czym, do kogo,
po co i w jakich okolicznoĞciach jest ona kierowana.
PrzykÁad bÁĊdnej wypowiedzi
PrzykÁad poprawnej wypowiedzi
a) mieszanie stylów
Z gÁĊbi mieszkania wyÁoniÁa siĊ Ida, zapytujĄc peÁnym
g Á osem, czy tata juĪ wróciÁ.
(zderzenie sÁownictwa oficjalnego z codziennĄ sytuacjĄ)
Z gÁĊbi mieszkania wyÁoniÁa siĊ Ida
i gÁoĞno zapytaÁa, czy tata juĪ wróciÁ.
BieĪĄcego roku spotka Á mnie zaszczyt brania udziaÁu
w olimpiadzie polonistycznej.
(zwiĄzek spotkaÁ mnie zaszczyt odnosi siĊ do sytuacji
oficjalnych zwiĄzanych z zaproszeniem na waĪne
uroczystoĞci...)
BieĪĄcego roku braÁam udziaÁ
w olimpiadzie polonistycznej.
b) naduĪywanie sÁów pochodzenia obcego
Ź naduĪywanie kolokwializmów pochodzenia obcego
Romeo jest moim idolem .
Romeo jest postaciĄ, która mi siĊ
podoba.
„Poczwarka” Doroty Terakowskiej to coolowa ksiĄĪka
o tolerancji, która teraz jest na topie.
„Poczwarka” Doroty Terakowskiej
to bardzo popularna obecnie ksiĄĪka
o tolerancji.
Ź mieszanie stylów poprzez zastosowanie obcych wyrazów
SĄdzĊ, Īe zdobyÁaby serca wiĊkszoĞci populacji.
SadzĊ, Īe zdobyÁaby serca wiĊkszoĞci
ludzi.
c) naduĪywanie zaimków
Jego miÁoĞÜ do tej kobiety jest t a k wielka, Īe jej
pozorowana ĞmierÜ doprowadza go do rozpaczy,
a ostatecznie do Ğmierci.
(zaimki wskazujace: tej, tak – sĄ zbĊdne;
nagromadzenie zaimków osobowych – jego, jej, go – jest
przyczynĄ niejednoznacznoĞci wypowiedzi)
Jego miÁoĞÜ do Julii jest tak wielka,
Īe pozorowana ĞmierÜ ukochanej
doprowadza Romea do rozpaczy,
a ostatecznie do Ğmierci.
To ona tu dokonaÁa wielu morderstw.
To Lady Makbet dokonaÁa wielu
morderstw. lub
To ona dokonaÁa wielu morederstw .
(wersja poprawna, jeĪeli uczeĔ prag-
nie uniknĄÜ powtarzania wyrazów)
Moim zdaniem sztukĊ powinno siĊ tak wÁaĞnie
oglĄdaÜ.
Moim zdaniem tĊ sztukĊ powinno siĊ
oglĄdaÜ z uwagĄ.
Poradnik dla egzaminatora czĊĞci humanistycznej egzaminu gimnazjalnego
5
845018061.090.png 845018061.091.png
 
845018061.092.png 845018061.093.png 845018061.094.png 845018061.095.png 845018061.096.png 845018061.098.png 845018061.099.png 845018061.100.png 845018061.101.png 845018061.102.png 845018061.103.png 845018061.104.png 845018061.105.png 845018061.106.png 845018061.107.png 845018061.002.png 845018061.003.png 845018061.004.png 845018061.005.png 845018061.006.png 845018061.007.png 845018061.008.png 845018061.009.png 845018061.010.png 845018061.011.png 845018061.013.png 845018061.014.png 845018061.015.png 845018061.016.png 845018061.017.png 845018061.018.png 845018061.019.png 845018061.020.png 845018061.021.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin