test_kaczmar_2.doc

(53 KB) Pobierz
1

1.      priorytetowa triada celów to :

·         czas, koszty, jakość

·         czas, jakość, efektywność

·         czas, jakoś, skuteczność

 

2.      jakie scenariusze stosuje się dla formalizowania procesów.(opisowe)

             - decyzji,

             - zachowań,

             - działań,

             - przedsięwzięć

 

 

3.      w zarządzaniu procesowym w opisie organizacji mamy do czynienia z :

·         funkcjami

·         stanowiskami

·         pionami organizacyjnymi

 

4.      struktura organizacyjna w zarządzaniu procesowym jest:

·         pionowa

·         pozioma

·         mieszana

 

5.      jakie podstawowe rodzaje procesów definiuje się w zarządzaniu procesowym (opisowe)?????

- główne pomocnicze zarządcze kluczowe

6.      procesy zarządcze mają:

·         właścicieli

·         zarządzających

·         kierowników

     7.  jakie cechy charakteryzują proces?(Wymienić)

                - przebieg,

                - efektywność,

                 - wydajność,

                - czas trwania,

                 - koszt,

                  - skuteczność

 

8.dla określenia procesów składowych (pomocniczych i  zarządczych) potrzeba:

·         znajomości całościowej wizji organizacji

·         ustalenia hierarchii procesów

·         posiadania mierników

·         identyfikacji części składowych procesów

 

9.      efektem procesu pomocniczego jest produkt na rynek:

·         wewnętrzny

·         zewnętrzny

 

 

10.  wymień rodzaje właścicieli procesów w zależności od rodzaju struktury organizacyjnej (opisowe)

- właściciele procesów jako równorzędni menadżerowie,

           - właściciele procesów jako jedyni menadżerowie,

           - doradcy procesowi,

           - menadżerowie funkcjonalni w roli właścicieli procesów.

11.  w strukturze organizacyjnej procesowej występują:???

·         Doradcy procesowi

·         Menedżerowie  funkcjonalni

·         Właściciele procesów

 

12.  etap pierwszy we wdrażaniu zarządzania procesowego to:

·         analiza i segmentacja procesów

·         inwentaryzacja i identyfikacja procesów

·         modelowanie procesów

 

13.  analiza i segmentacja procesów obejmuje:

·         przebieg i sekwencję procesów

·         realizację łączące poszczególne komórki organizacyjne

·         ustalenie procesów krytycznych dla realizacji celów strategicznych firmy

  

    14.dlaczego na etapie analizy i segmentacji procesów określa się wartość dodaną procesów

 

w celu wyeliminowania działań zbędnych nie przynoszących wartości dla klienta oraz w celu identyfikacji procesu które przynoszą zyski i sa istotne z punktu widzenia organizacji

 

 

 

 

 

 

15.  zasadami odnoszenia się do faktów są następujące zasady:

·         być na miejscu wydarzenia

·         ustalić kto jest odpowiedzialny za negatywne skutki zdarzenia

·         obejrzeć wydarzenie/przyjrzeć się wydarzeniu

·         ustalić/zauważyć wszystkie istotne fakty zdarzenia

 

16.  podaj o co pytamy w metodzie analizy faktów 5 W i 1 H (opisowe)

 

WHY DLACZEGO (przyczyna, powód)

WHAT CO ( przedmiot)

WHERE GDZIE (miejsce)

WHEN KIEDY (termin, czas)

WHO KTO (osoba, zespół)

HOW JAK (sposób)

 

16.narzędziami stosowanymi dla standaryzacji ulepszonych rozwiązań są:

·         wykres Pareto Lorenza

·         wykresy Ishikawy

·         karta odwzorowywania

·         histogram

·         wykres rozrzutu

 

17.  przykładowymi narzędziami stosowanymi w podejściu ewolucyjnym doskonalenia procesów są:

·         Kaizen

·         Proces renegineeringu biznesowego BPR

·         Six sigma

·         Outsourcing

 

 

18.  Narzędzia CASE to programy do:

·         Tworzenia diagramów

·         Modelowania procesów

·         Analizy i symulowania  procesów

 

 

19.  wymień jakie muszą istnieć systemy zintegrowane z systemem zarządzania procesowego aby ten system efektywnie działał.

 

Zarządzanie przez cele, wynagrodzeniami wynikami pracy

 

 

20.  misja:

·         Określa cele pozwalające uzyskać przewagę konkurencyjną

·         Określa długofalową przyszłość organizacji

·         Określa cel istnienia organizacji

 

21.  wymień i opisz poszczególne elementy analizy sensowności SMART (opisowe)

 

SPECYFIC = KONKRETNE

Cele powinny:

·         wyrażać rzeczywiste interesy organizacji;

·         być realistyczne ale jednocześnie ambitne by prowadzić do rozwoju organizacji.

 

Cele trudniejsze, stanowiące wyzwanie dla realizującego, ale oceniane jako możliwe do realizacji, bardziej motywują personel niż cele łatwe, których wykonanie oceniane jest jako rutynowe.

 

MEASURABLE = MIERZALNE

Muszą być wyznaczone miary stopnia realizacji celu. Najlepiej, jeśli są to miary mierzalne= ilościowe. Jeśli stosuje się miary jakościowe to musza one być jednoznacznie sprecyzowane.

 

ACHIEVABLE = OSIĄGALNE

Cele musza być:

·         wykonalne;

ale

·         i niezbyt łatwe w odniesieniu do możliwości zespołu lub osoby realizującej.

 

RATIONAL = RACJONALNE

Cel ma sens wyłącznie w odniesieniu do struktury najważniejszych interesów organizacji i/lub osoby go realizującej. Cele muszą mieć określoną hierarchię priorytetów.

 

TRACKABLE = MOŻLIWE DO PRZEŚLEDZENIA

Na każdym etapie realizacji muszą istnieć kryteria oceny w jakim stopniu osiąga cel. W przypadku niezgodności należy uruchomić działania korekcyjne i korygujące.

 

22.  najważniejszymi parametrami procesów są:

·         Zadowolenie klienta

·         Czas procesu

·         Terminowość realizacji

·         Skuteczność procesu

·         Jakość procesu

·         Koszt procesu

 

23.  wymień podstawowe grupy mierników zarządzania celami (opisowe)

- Mierniki nakładów

- Mierniki produkcyjności

- Mierniki wydajności

- Mierniki efektywność

- Mierniki kosztochłonności efektów

- Mierniki efektywności nakładów

- Mierniki rentowności

 

24.  wg Kaplana i Nortona przewagę konkurencyjną można uzyskać poprzez zarządzanie celami w perspektywach:

·         klienta

·         finansowej

·         realizacji wyrobu

·         procesów wewnętrznych

·         doskonalenia jakości

·         rozwoju i wzrostu

 

25.  wymień i opisz etapy zarządzania wynikami ( Performance Management) (opisowe)

 

1.Przedstawienie kontekstu-należy wyznaczyć otoczenie w którym pracujemy i które ma lub może mieć wpływ na naszą pracę, otoczenie może być wewnętrzne lub zewnętrzne

2.Określenie dostępnych zasobów (ludzie, budżet)

3.Uzgodnienie z klientami i menadżerami co trzeba osiągnąć

              Na etapie 2 i 3 należy określić głównie klienta naszego produktu. Klient jest osobą (lub działem), który ma oczekiwania co do jakości i efektów pracy pracowników firmy. Można wyróżnić w tym punkcie  klientów wewnętrznych i zewnętrznych.

4.Okreslenie celów indywidualnych i zespołowych

Sformułowanie celu do osiągnięcia stanowi główną część w Performance Management. Dzięki ustaleniu celów pracownicy w swojej codziennej pracy mogą łatwiej podejmować prawidłowe decyzje.

 

5.Wyznaczenie osób odpowiedzialnych za realizację

Należy wyznaczyć osoby odpowiedzialne za realizację celów, aby sprawnie przebiegały wszelkie działalności w zespołach.

6.Określenie wymagań jakościowych

7.Zdefiniowanie wskaźników

8.Sprawdzenie zgodności ze strategią firmy

9.Ciągła weryfikacja celów

10.Systematyczna ocena osiągnięć pracowników i zespołów

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- kluczowe

ze względu na przestrzenno -  organizacyjną  ich alokację na:

- wewnątrzfunkcyjne

- międzyfunkcyjne

ze względu na charakter celu:

- procesy o celu reaktywnym

- procesy o celu pro aktywnym

Ze względu na łańcuch wartości

- innowacyjne (badanie potrzeb klienta i projektowanie produktu lub usługi)

- operacyjne (wytwarzanie produktu i dostarczanie go klientowi)

- obsługi posprzedażnej (obsługa klienta po dostarczeniu mu produktu lub usługi).

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin