G. Kucharczyk Czerwone karty Kosciola.pdf
(
1834 KB
)
Pobierz
CZERWONEKARTYKOŚCIOŁA
Autor Grzegorz Kucharczyk
Wydawnictwo AA
SPISTREŚCI
CZĘŚĆICZERWONEKARTYKOŚCIOŁA
7
WSTĘP
7
1. REWOLUCJA REFORMACJI
14
1. Straszliwa pustka
17
2Heroiczne„nie!”
20
3Ludprzeciw„odnowie"Kościoła
26
4Zasiewkrwimęczenników
36
5WiernośćIrlandii
43
6MęczeństwokrwiMęczeństwowyrzeczenia
51
2. REWOLUCJA FRANCUSKA
56
1„Niktniejestbardziejprzywiązanydorewolucjiniżja”
57
2Deklaracjeiczynyrewolucjonistów
61
3Uderzyćwpasterza
73
4„Ostatnipapież”
82
5Śmierć„tyrana”
87
6Niechceszbyćwolnym?Więcgiń!
97
7Wojnapałacom— pokójchatom,czylio„francuskiejprzyjaźni”
106
3LIBERALNAWALKAOWOLNOŚĆ
115
1„Dogmatycznywrógliberalizmu"
116
2Rewolucja,czyliwposzukiwaniu„nowejreligii”
120
3PaństwoKościelne— despotyczna teokracja?
126
4„WolnyKościółwwolnympaństwie”— rzecz o liberalnej nowomowie
132
5Zabićksiędza!
135
6. Niemcy, Francja — dwa Kulturkampfy
138
7Naród,którypopełniasamobójstwo
167
8Dziełomasoneriiiulicy— rewolucja 1910 roku
171
9ŚladamiEmilaCombesa
173
10ŻałosnakomediazFatimy
181
4. OSTATNI CESARZ
186
1. Droga do tronu
186
2Najważniejszycelpokój
190
3. Cel drugi: federalizm
197
4GłupotaministraCzernina
199
5KoniecmonarchiiHabsburgów
204
6. Karol I wobec Polski
205
7PróbyrestauracjiwładzykrólewskiejnaWęgrzech
208
8ŚmierćnaMaderze
219
5. REWOLUCJA KOMUNISTYCZNA
222
1. Ideologia przeciw religii
222
2Grapozorów
223
3Metodywalkifizycznaeksterminacjaduchowieństwainiszczeniekościołów
225
4. Metody walki: szykany prawne i administracyjne
228
5Dzielirządź
231
6. Nawracanie na ateizm
232
7Demoralizacjazawszelkącenę
235
8ZniszczyćkatolicyzmwRosji
238
9MęczeństwoUnii
240
10GłosStolicyApostolskiej
244
11VivaCristoRey!WojnamasoneriizKościołem
249
12NasłużbieChrystusaKróla
253
13Fałszywypokój
254
14Zwycięstwomęczenników
256
15ZakłamanawojnawHiszpanii
258
16RepublikaprzeciwKościołowi
259
17Wybory1936rokuipoczątekterroru
261
18MęczeńskadrogaKościoławHiszpanii
263
6DWIEPOGAŃSKIEIDEOLOGIE- NARODOWY SOCJALIZM I FASZYZM
269
1CzyKościółmilczałwobecantysemityzmuirasizmu?
269
2. Stolica Apostolska wobec narodowego socjalizmu
272
3KościółwPolsce sprzymierzeńcemnarodowychsocjalistów?
279
4KościółwNiemczechwobecnarodowegosocjalizmuNarodowysocjalizm
wobecKościoła
284
5„DwudziestowiecznyDoktorKościoła”przeciwnarodowemusocjalizmowi
300
6KościółwobecfaszyzmuFaszyzmwobecKościoła
305
7MĘCZEŃSTWOWKRAJACHDEMOKRACJILUDOWEJ
312
1CiemnanocwCzechachinaSłowacji
313
2TragediaKościołanaWęgrzech
316
3„Liberalna"Jugosławia?
319
4MęczeństwoKościoławBułgariiiRumunii
324
5„Pierwszeateistycznepaństwoświata”
325
6KomunizmaKościółwPolsce. Cel pierwszy: konkordat
329
7. Odrzucony kompromis
331
8Stanowcze„nie”dlakomunizowaniaPolski
335
9Kolejnafalaprześladowań
338
10AresztowaćMatkęBoską!
344
11WposzukiwaniuJudaszów
347
12Ostatnieprześladowania- krewmęczenników
350
ZAKOŃCZENIE
355
CZĘŚĆIIPODRZĄDAMIPÓŁKSIĘŻYCA
365
WSTĘP
365
1CHRZEŚCIJANIE- OBYWATELE DRUGIEJ KATEGORII
368
2HOLOCAUSTCHRZEŚCIJANWXX-WIECZNEJ TURCJI
370
3MŁODOTURECKIELUDOBÓJSTWO
379
4EKSTERMINACJACHRZEŚCIJANSYRYJSKICH
391
5TRZYTYSIĄCELATGREKÓWWAZJIMNIEJSZEJ
396
6. TRAGEDIA SMYRNY
398
7. ZADEKRETOWANA CZYSTKA ETNICZNA
400
8„DZISIAJWASZAWŁASNOŚĆ,JUTROWASZEŻYCIE!”
401
9WYMAZAĆPAMIĘĆOCHRZEŚCIJANACH
402
10PRAWDAJAKO„OBRAZATURECKOŚCI”
406
11WROGIEMJESTTAKŻECZERWONYKRZYŻ
410
12TRZY„ETAPYŚMIERCI”KOŚCIOŁAWALGIERII
414
13MĘCZEŃSTWOKOŚCIOŁAALGIERSKIEGO
416
14CHRZEŚCIJANIEEGIPSCY- FORMY DYSKRYMINACJI
420
15ZAPOMOCĄGWAŁTUIKWASU- DO ISLAMU
423
16FUNDAMENTALIŚCICHRZEŚCIJANIETO„SYNOWIEPSÓW”
425
17OSOBĄMOŻEBYĆTYLKOMUZUŁMANIN
427
18„OBOZYPOKOJU”IHANDELNIEWOLNIKAMI- LUDOBÓJCZAMETODA
428
19. NIGERIA - PODOBNY SCENARIUSZ
432
20ZNIKAJĄCAPOPULACJA
434
21OFIARAPRZEŚLADOWCĄ
437
22LATRYNANABAZYLICEGROBUŚWIĘTEGO- CZEMU NIE?
440
23BETLEJEMJAKSZYBKOWYPRZEĆCHRZEŚCIJAN
442
24NAZARETMINARETPONADBAZYLIKĄZWIASTOWANIA
445
25. EXODUSCHRZEŚCIJANZIRAKU
447
26„NIEZNANISPRAWCY”WIRANIE
449
27. NACJONALIZACJA = ISLAMIZACJA
452
28CHRZEŚCIJANINZNACZY„BANGI”
453
29PARAGRAFŚMIERCI
454
30ZHAŃBIĆIZABIĆ
456
31CHRZEŚCIJANIEWINDONEZJIIWSCHODNIMTIMORZE
459
ZAKOŃCZENIE
465
Numerstronyzksiążki7
CZĘŚĆI
CZERWONEKARTYKOŚCIOŁA
WSTĘP
KsiążkaktórejlekturęproponujemyCzytelnikowiniejestzbioremżywotówświętych
męczennikówchociażprzypomina ich postacieimękęKsiążkatabowiemmówitakżeo
rewolucjach — począwszyodrewolucjireformacjiwXVIwiekuaskończywszyna
rewolucjibolszewickiejiwładzynarodowychsocjalistówwNiemczechRewolucje
które— każdanaswójsposób— pracowałynaddestrukcją
ordo
(ładu)panującegow
chrześcijaństwiedoXVIwiekuładutworzonegoodIVwiekupoChrystusieprzezcałe
niepodzielonejeszczechrześcijaństwoTwórcytegoporządku— w wymiarze
filozoficznym i teologicznym — to wschodni i zachodni Ojcowie Kościołazakonni
przepisywaczewklasztornychskryptoriachprzygotowującygruntpodwspaniały
renesansXIIiXIIIwiekugdyEuropapełnąrękączerpałazdorobkuArystotelesai
PlatonaTenładmiałwreszcieswójwymiarpolitycznyktóregowyznacznikiembyła
wypracowanaprzezwieki(niebezostrychkonfliktów)formułafunkcjonowaniawładzy
świeckiejiwładzyduchownejopartejnarozróżnieniupaństwaiKościołaalenienaich
rozdzieleniu.
Znamieniemtegoładubyłatakżeprzewagażyciaspołecznego nad państwowym
Państwoniebyłowszechwładnąmachinąkontrolującąwszystkiesferyżyciaswoich
obywateliChroniłaichprzedtakąingerencjąróżnorodnośćsamorządów(terytorial-
nychizawodowych)korporacjibractwNiebyłowięcsytuacji
8
tak charakterystycznej dla rewolucyjnego anty-ładuktórybyłrezultatemabsolutyzacji
przezrewolucyjnychmyślicielizarównojednostki(Rousseau)jakiwładzypaństwowej
(Hegel)cozkoleisprawiałożewobecabsolutyzowanegopaństwa(wpismach„fi-
lozofóworazwpolitycznejpraktycezarównopodczasjakiporewolucji)stawała
absolutyzowana — jaksięokazywałojedyniewteorii— jednostka
1
. Z tej konfrontacji
zwycięskowychodziłazawszewładzapaństwowaodXVIstuleciasystematyczniepo-
większającazakresswoich kompetencjiStawałosiętotymbardziej dramatyczne w
sytuacjigdyrewolucjoniściprzystępowalidobudowy„królestwaBożegonaziemi
Dochodzimywtensposóbdokolejnegoaspektudestrukcjiładu
christianitas.
Rewolucjebowiemoktórychmowawtejksiążcetonietylkoprzewrotypolityczne
niszczącetradycyjną„republikękrólówToprzedewszystkimdziałaniewedługpew-
negoprojektufilozoficznegoiteologicznegoktórynajkrócejdasięstreścićw
odchodzeniuodtranscendentnejwizjiczłowiekanarzecz supremacji koncepcji
naturalistycznejzarównonapłaszczyźniepolitycznejjakifilozoficznejoraz
cywilizacyjnej
2
.
Cotojest„koncepcjanaturalistyczna?Wwersjiradykalnej— przeświadczenieżeto
człowiekmożezbudowaćrajnaziemitysiącletnie królestwoszczęśliwościTylko
człowiek(dziękiwymyślonymprzezsiebieteoriomiideologiom)możebyćzbawicielem
dlasamegosiebiedlainnychdlacałejludzkościWswojejwersjimniejradykalnej—
naturalizmtoprzekonanieżetylkoczłowiek(jegowolnośćiwolnywybór)jest
miernikiemiregulatoremżyciaspołecznegoipolitycznego(wtymznaczeniunaturalizm
zawszewystępowałprzeciwniezmiennemuprawunaturalnemu)Awięctylkoczłowiek
tylkotenświatBógnatomiastjestalbojawnienegowanyalbo spychany na bardzo
dalekie miejsce. Nowa ziemia
1
T. Molnar,
The
Counter - Revolution, New York 1969, s. 51-52.
2
Tamże s. 48 - 49.
9
inoweniebobędącewolnymdaremBoga— otymanisłowaTrudnoobardziej
jaskraweodejścieodmaksymyśwAugustyna„jeśliBógjestnapierwszymmiejscu
wszystkojestnaswoimmiejscuMaksymyktórąmniejlubbardziejudaniestarałasię
żyć
christianitas
do XVI wieku.
Męczennicyoktórychpiszemynakartachtejksiążkisąprzedewszystkim
męczennikamizaWiaręświadkamiJezusaChrystusaWszakżesąonirównież
świadkamiiofiarnymiobrońcamidomuzbudowanegoz„cegiełwypalonychwogniu
EwangeliiKornwalijscychłopiwXVIwiekuWandejczycyiNeapolitańczycywwieku
XVIIImeksykańskiludwwiekuXX— walczyliiginęlinietylkozawiaręswoichojców
Walczączaniąiprzelewająckrewdokonywalitymsamymistotnegowyboru
cywilizacyjnego.
Męczennicytoci„którzywytrwalidokońcaStądteżnakartachtejksiążki
pojawiająsięrównieżmęczennicywyrzeczeniazłamanejkarieryzepchnięciado
statusuobywatela„drugiejkategorii" — dlategożetrwaliiwytrwaliprzyswojej
wierze. Niekiedytakrozumianemęczeństwodotykałojednostki(naprzykładkrólową
KrystynęwXVIIwieku)niekiedycałespołeczeństwa(jakchociażbyludziwierzącychw
czasach PRL).
RozszerzonąwtensposóbdefinicjęmęczeństwapodałJanPawełIIwhomilii
wygłoszonejwBydgoszczy7czerwca1999roku„Toniezłomnetrwanieprzy
Chrystusie i Jego Ewangelii — powiedział— owagotowośćponoszeniacierpieńdla
sprawiedliwościjestniejednokrotnieaktemheroizmuimożeprzybraćformy
prawdziwegomęczeństwadokonującegosięwżyciuczłowiekakażdegodniaikażdej
chwilikroplapokropliażdocałkowitegowykonałosięObokmęczeństwa
publicznegoktóredokonujesięzewnętrznienaoczachwielujakżeczęstomamiejsce
męczeństwoukrytewtajnikachludzkiegownętrzamęczeństwociałaimęczeństwo
duchaMęczeństwonaszego
10
powołaniaiposłannictwaMęczeństwowalkizsobąiprzezwyciężaniasamegosiebie
TrzebawięcpamiętaćomęczennikachtrzebasięznichuczyćWtejsamejhomiliiJan
PawełIIpodkreślił„IdlategozaszczególnąpowinnośćnaszegopokoleniawKościele
uważamzebraniewszystkichświadectwotychktórzydaliżyciezaChrystusaNasz
wieknaszestuleciemasweszczególnemartyrologiumjeszczeniewpełnispisane
Trzebajezbadaćtrzeba jestwierdzićtrzebajespisaćTakjakspisanajestmartyrologia
pierwszychwiekówKościołaitojestdzisiajnasząsiłątamtoświadectwomęczenników
pierwszych stuleci".
WprawdzieOjciecŚwiętymówiłprzedewszystkimopotrzebiepamięcio
męczennikachzawiaręwniedawnozakończonymXXstuleciutojednaksłowate
równiedobrzeodnieśćmożnadomęczennikówinnychwiekówMęczennikówo
którychmałosiępamiętalubwręczskazujesięnazapomnienieTorozszerzeniesensu
słówpapieżanamęczennikówinnychwiekówjesttymbardziejceloweżezbrodnicze
systemyktórychofiarąpadaliwXXwiekuwyznawcyChrystusamiałyswojekorzenie
intelektualnewsystemachczyprądachideowych— takich jak rewolucja francuska,
nazywanaprzecież„totalitarnądemokracją— którewswoimczasiegłównegowroga
upatrywaływłaśniewKościeleiwyznawcachChrystusa
SkorowięcJanPawełIImówiiż„trzebaabyśmyprzechodzącdotrzeciegotysiąclecia
spełniliobowiązekwobectychktórzydaliwielkieświadectwoChrystusowiw naszym
stuleciutowezwanienależyodnieśćtakżedoinnychepokhistorycznychPowiadasię
wszakżeżehistorycylubiązwycięzcówJakżemałowpodręcznikowychujęciach
dziejówreformacjiznajdziemywzmianekosprzeciwieangielskiegoluduwobec
narzucanejmuzgóry„odnowyKościołaIleżmożnaprzeczytaćwrozdziałacho
rewolucjifrancuskiejobohaterstwiewandejskichwłoskichczybelgijskich
11
chłopówktórzyjakośniezapragnęliofiarowanychimnabagnetach„wolnościrówności
i braterstwa" i wyzwoleniazokowów„religijnegozabobonu?BardzomałoPodobnie
jakmałomożnadowiedziećsięotymżeXIX-wieczniliberałowiepróbowaliza-
prowadzać„wolnośćżelaznąrękąpaństwabezwzględniełamiącopórobywateli
którzywłaśniewtakoferowanymim„postępiedostrzegalinaruszenieichprzestrzeni
wolności
MęczennicyucząwięchistoriiJesttotymbardziejcenneżezwielustronsłyszysię
ciągłewezwaniapodadresemKościołabyoczyściłsięzeswoich„czarnychkart
Rzeczywistym jednak problememsąnietyleowe„czarnekartyco„białeplamyA
więcwydarzeniahistoryczne(npreformacjarewolucjafrancuskaXIX-wieczny
Plik z chomika:
barabba
Inne pliki z tego folderu:
Kułaga R. J.H.Newmana idea Kościoła.pdf
(11643 KB)
Czuj J. Żywot św. Augustyna.pdf
(6871 KB)
Kornatowski W. Społeczno-polityczna myśl św. Augustyna (sł.jakość).pdf
(15490 KB)
Czuj J. Św.Hieronim Żywot dzieła charakterystyka.pdf
(7851 KB)
Jan Damasceński Dialektyka (..) O herezjach (sł. kopia).pdf
(5383 KB)
Inne foldery tego chomika:
#Dusze cierpiące-pomo Maryja-jest-super c w twoich rękach!
►►FILMY MOTYWACY adeJNE
❤ Galeria religijna
1
2
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin