G. Kucharczyk Czerwone karty Kosciola.pdf

(1834 KB) Pobierz
CZERWONEKARTYKOŚCIOŁA
Autor Grzegorz Kucharczyk
Wydawnictwo AA
SPISTREŚCI
3Metodywalkifizycznaeksterminacjaduchowieństwainiszczeniekościołów
996772058.013.png 996772058.014.png 996772058.015.png
 
wobecKościoła 284
5„DwudziestowiecznyDoktorKościoła”przeciwnarodowemusocjalizmowi
996772058.001.png 996772058.002.png 996772058.003.png
 
Numerstronyzksiążki7
CZĘŚĆI
KsiążkaktórejlekturęproponujemyCzytelnikowiniejestzbioremżywotówświętych
męczennikówchociażprzypomina ich postacieimękęKsiążkatabowiemmówitakżeo
rewolucjach — począwszyodrewolucjireformacjiwXVIwiekuaskończywszyna
rewolucjibolszewickiejiwładzynarodowychsocjalistówwNiemczechRewolucje
które— każdanaswójsposób— pracowałynaddestrukcją ordo (ładu)panującegow
chrześcijaństwiedoXVIwiekuładutworzonegoodIVwiekupoChrystusieprzezcałe
niepodzielonejeszczechrześcijaństwoTwórcytegoporządku— w wymiarze
filozoficznym i teologicznym — to wschodni i zachodni Ojcowie Kościołazakonni
przepisywaczewklasztornychskryptoriachprzygotowującygruntpodwspaniały
renesansXIIiXIIIwiekugdyEuropapełnąrękączerpałazdorobkuArystotelesai
PlatonaTenładmiałwreszcieswójwymiarpolitycznyktóregowyznacznikiembyła
wypracowanaprzezwieki(niebezostrychkonfliktów)formułafunkcjonowaniawładzy
świeckiejiwładzyduchownejopartejnarozróżnieniupaństwaiKościołaalenienaich
rozdzieleniu.
Znamieniemtegoładubyłatakżeprzewagażyciaspołecznego nad państwowym
Państwoniebyłowszechwładnąmachinąkontrolującąwszystkiesferyżyciaswoich
obywateliChroniłaichprzedtakąingerencjąróżnorodnośćsamorządów(terytorial-
nychizawodowych)korporacjibractwNiebyłowięcsytuacji
996772058.004.png 996772058.005.png 996772058.006.png
 
8
tak charakterystycznej dla rewolucyjnego anty-ładuktórybyłrezultatemabsolutyzacji
przezrewolucyjnychmyślicielizarównojednostki(Rousseau)jakiwładzypaństwowej
(Hegel)cozkoleisprawiałożewobecabsolutyzowanegopaństwa(wpismach„fi-
lozofóworazwpolitycznejpraktycezarównopodczasjakiporewolucji)stawała
absolutyzowana — jaksięokazywałojedyniewteorii— jednostka 1 . Z tej konfrontacji
zwycięskowychodziłazawszewładzapaństwowaodXVIstuleciasystematyczniepo-
większającazakresswoich kompetencjiStawałosiętotymbardziej dramatyczne w
sytuacjigdyrewolucjoniściprzystępowalidobudowy„królestwaBożegonaziemi
Dochodzimywtensposóbdokolejnegoaspektudestrukcjiładu christianitas.
Rewolucjebowiemoktórychmowawtejksiążcetonietylkoprzewrotypolityczne
niszczącetradycyjną„republikękrólówToprzedewszystkimdziałaniewedługpew-
negoprojektufilozoficznegoiteologicznegoktórynajkrócejdasięstreścićw
odchodzeniuodtranscendentnejwizjiczłowiekanarzecz supremacji koncepcji
naturalistycznejzarównonapłaszczyźniepolitycznejjakifilozoficznejoraz
cywilizacyjnej 2 .
Cotojest„koncepcjanaturalistyczna?Wwersjiradykalnej— przeświadczenieżeto
człowiekmożezbudowaćrajnaziemitysiącletnie królestwoszczęśliwościTylko
człowiek(dziękiwymyślonymprzezsiebieteoriomiideologiom)możebyćzbawicielem
dlasamegosiebiedlainnychdlacałejludzkościWswojejwersjimniejradykalnej—
naturalizmtoprzekonanieżetylkoczłowiek(jegowolnośćiwolnywybór)jest
miernikiemiregulatoremżyciaspołecznegoipolitycznego(wtymznaczeniunaturalizm
zawszewystępowałprzeciwniezmiennemuprawunaturalnemu)Awięctylkoczłowiek
tylkotenświatBógnatomiastjestalbojawnienegowanyalbo spychany na bardzo
dalekie miejsce. Nowa ziemia
1 T. Molnar, The Counter - Revolution, New York 1969, s. 51-52.
2 Tamże s. 48 - 49.
9
inoweniebobędącewolnymdaremBoga— otymanisłowaTrudnoobardziej
jaskraweodejścieodmaksymyśwAugustyna„jeśliBógjestnapierwszymmiejscu
wszystkojestnaswoimmiejscuMaksymyktórąmniejlubbardziejudaniestarałasię
żyć christianitas do XVI wieku.
Męczennicyoktórychpiszemynakartachtejksiążkisąprzedewszystkim
męczennikamizaWiaręświadkamiJezusaChrystusaWszakżesąonirównież
świadkamiiofiarnymiobrońcamidomuzbudowanegoz„cegiełwypalonychwogniu
EwangeliiKornwalijscychłopiwXVIwiekuWandejczycyiNeapolitańczycywwieku
XVIIImeksykańskiludwwiekuXX— walczyliiginęlinietylkozawiaręswoichojców
Walczączaniąiprzelewająckrewdokonywalitymsamymistotnegowyboru
cywilizacyjnego.
Męczennicytoci„którzywytrwalidokońcaStądteżnakartachtejksiążki
pojawiająsięrównieżmęczennicywyrzeczeniazłamanejkarieryzepchnięciado
statusuobywatela„drugiejkategorii" — dlategożetrwaliiwytrwaliprzyswojej
wierze. Niekiedytakrozumianemęczeństwodotykałojednostki(naprzykładkrólową
KrystynęwXVIIwieku)niekiedycałespołeczeństwa(jakchociażbyludziwierzącychw
czasach PRL).
996772058.007.png 996772058.008.png 996772058.009.png
 
RozszerzonąwtensposóbdefinicjęmęczeństwapodałJanPawełIIwhomilii
wygłoszonejwBydgoszczy7czerwca1999roku„Toniezłomnetrwanieprzy
Chrystusie i Jego Ewangelii — powiedział— owagotowośćponoszeniacierpieńdla
sprawiedliwościjestniejednokrotnieaktemheroizmuimożeprzybraćformy
prawdziwegomęczeństwadokonującegosięwżyciuczłowiekakażdegodniaikażdej
chwilikroplapokropliażdocałkowitegowykonałosięObokmęczeństwa
publicznegoktóredokonujesięzewnętrznienaoczachwielujakżeczęstomamiejsce
męczeństwoukrytewtajnikachludzkiegownętrzamęczeństwociałaimęczeństwo
duchaMęczeństwonaszego
10
powołaniaiposłannictwaMęczeństwowalkizsobąiprzezwyciężaniasamegosiebie
TrzebawięcpamiętaćomęczennikachtrzebasięznichuczyćWtejsamejhomiliiJan
PawełIIpodkreślił„IdlategozaszczególnąpowinnośćnaszegopokoleniawKościele
uważamzebraniewszystkichświadectwotychktórzydaliżyciezaChrystusaNasz
wieknaszestuleciemasweszczególnemartyrologiumjeszczeniewpełnispisane
Trzebajezbadaćtrzeba jestwierdzićtrzebajespisaćTakjakspisanajestmartyrologia
pierwszychwiekówKościołaitojestdzisiajnasząsiłątamtoświadectwomęczenników
pierwszych stuleci".
WprawdzieOjciecŚwiętymówiłprzedewszystkimopotrzebiepamięcio
męczennikachzawiaręwniedawnozakończonymXXstuleciutojednaksłowate
równiedobrzeodnieśćmożnadomęczennikówinnychwiekówMęczennikówo
którychmałosiępamiętalubwręczskazujesięnazapomnienieTorozszerzeniesensu
słówpapieżanamęczennikówinnychwiekówjesttymbardziejceloweżezbrodnicze
systemyktórychofiarąpadaliwXXwiekuwyznawcyChrystusamiałyswojekorzenie
intelektualnewsystemachczyprądachideowych— takich jak rewolucja francuska,
nazywanaprzecież„totalitarnądemokracją— którewswoimczasiegłównegowroga
upatrywaływłaśniewKościeleiwyznawcachChrystusa
SkorowięcJanPawełIImówiiż„trzebaabyśmyprzechodzącdotrzeciegotysiąclecia
spełniliobowiązekwobectychktórzydaliwielkieświadectwoChrystusowiw naszym
stuleciutowezwanienależyodnieśćtakżedoinnychepokhistorycznychPowiadasię
wszakżeżehistorycylubiązwycięzcówJakżemałowpodręcznikowychujęciach
dziejówreformacjiznajdziemywzmianekosprzeciwieangielskiegoluduwobec
narzucanejmuzgóry„odnowyKościołaIleżmożnaprzeczytaćwrozdziałacho
rewolucjifrancuskiejobohaterstwiewandejskichwłoskichczybelgijskich
11
chłopówktórzyjakośniezapragnęliofiarowanychimnabagnetach„wolnościrówności
i braterstwa" i wyzwoleniazokowów„religijnegozabobonu?BardzomałoPodobnie
jakmałomożnadowiedziećsięotymżeXIX-wieczniliberałowiepróbowaliza-
prowadzać„wolnośćżelaznąrękąpaństwabezwzględniełamiącopórobywateli
którzywłaśniewtakoferowanymim„postępiedostrzegalinaruszenieichprzestrzeni
wolności
MęczennicyucząwięchistoriiJesttotymbardziejcenneżezwielustronsłyszysię
ciągłewezwaniapodadresemKościołabyoczyściłsięzeswoich„czarnychkart
Rzeczywistym jednak problememsąnietyleowe„czarnekartyco„białeplamyA
więcwydarzeniahistoryczne(npreformacjarewolucjafrancuskaXIX-wieczny
996772058.010.png 996772058.011.png 996772058.012.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin