LABORATORIUM TECHNOLOGII REMONTÓW
Katedra Materiałów Okrętowych i Technologii Remontów
Ćwiczenie Nr 4
Temat: Proces technologiczny naprawy sprężarki tłokowej.
Nazwisko
Imię
Lewandowski
Labuda
Richert
Krystian
Wojciech
Andrzej
ROK
Data wykonania ćwiczenia:
27/10/2004
GRUPA
TRUOiP
PROWADZĄCY
: mgr inż. W. Kończewicz
OCENA PODPIS
1. Cel ćwiczenia.
Celem ćwiczenia było zapoznanie się z budową oraz możliwymi uszkodzeniami sprężarek tłokowych.
2. Charakterystyka sprężarki.
Sprężarki to maszyny robocze służące do sprężania i przetłaczania powietrza, gazów i pary. Ciśnienie na tłoczeniu jest ponad dwa razy większe niż na ssaniu (spręż > 2).
Powietrze sprężone na statku przeznaczone jest do wielu celów:
- do rozruchu silników (ciśnienie 2,5 - 3,0 MPa),
- do układów sterowania i automatyki siłowni (ciśnienie około 0,6 MPa),
- na potrzeby gospodarcze (ciśnienie około 0,6 MPa),
- do celów przemysłowych (napęd pneumatyczny, wytwarzanie gazu obojętnego itp.), ciśnienie około 0,6 MPa,
- wentylacja pomieszczeń siłowni, gospodarczych, mieszkalnych (ciśnienie około 0,12 MPa).
Podstawowe parametry pracy sprężarek to: wydajność rzeczywista sprężarki i spręż (stosunek ciśnień na tłoczeniu i ssaniu sprężarki).
Ze względu na wzrost temperatury przy sprężaniu sprężarki jednostopniowe stosuje się do wartości sprężu równego 8. Na przykład przy sprężu równym 5,5 przyrost temperatury wynosi około 200 °C. Powstają więc problemy ze smarowaniem sprężarki i chłodzeniem sprężonego powietrza. Dlatego też typowe sprężarki powietrza rozruchowego, ze względu na wymagane ciśnienie sprężania do około 3 MPa (30 barów) są budowane jako dwustopniowe z chłodzeniem międzystopniowym najczęściej wodą morską.
Przy wykonywaniu ćwiczenia użyta została dwustopniowa sprężarka powietrza rozruchowego. Budowę tej sprężarki przedstawia poniższy rysunek.
PARAMETRY BADANEJ SPRĘŻARKI
PARAMETR
WARTOŚĆ
Typ
SZW-50
Ilość stopni
2
Ilość cylindrów
Średnica cylindra I-go stopnia
85 mm
Średnica cylindra II-go stopnia
77 mm
Skok tłoka
Ciśnienie robocze
30 kG/cm2
Moc
19 KM
Prędkość obrotowa
1500 1/min
Wydajność
50 m3/h
Spadek wydajności podczas pracy.
Możliwe przyczyny:
-przecieki przewodów odbiorników powietrza;
-nieszczelny zawór ssawny, jeżeli przy filtrze powietrza występują uderzenia powietrza w czasie suwów tłoka;
-zabrudzenie gniazda, złamanie płytki zaworu lub jego sprężyny;
-uszkodzenie uszczelki pod gniazdem;
-niedostateczne dokręcenie do kadłuba gniazda zaworu;
-nieszczelność zaworu ssawnego NC;
-zanieczyszczenie filtra powietrza, co powoduje dławienie zassanego powietrza (zjawisko towarzyszące — wzrost temperatury sprężonego powietrza i silny osad zwęglonego oleju na zaworze tłoczącym);
-wzrost temperatury sprężonego powietrza znacznie powyżej normalnej (wskutek zbyt wysokiej temperatury wylotowej wody chłodzącej - osadzanie się kamienia kotłowego na ściankach przestrzeni chłodzącej i osłabienie sprawności chłodzenia).
Spadek wydajności i obrotów, stuki w maszynie.
-zagrzanie się łożysk korbowych;
-zbyt duży luz w łożyskach korbowych;
-zbyt duży luz w sworzniu tłoka;
-zacieranie się tłoka;
-złamanie pierścienia tłokowego;
-niedostateczny poziom oleju smarowego.
-zatarcie tłoka;
-zagrzanie łożyska;
-zbyt duża lepkość oleju smarowego.
Lepienie się oleju smarowego do smarowanych elementów.
Moż1iwe przyczyny:
-zbyt duża lepkość oleju;
-zmieszanie dwóch gatunków oleju i powstanie osadu (po wymianie oleju, szczególnie, gdy zastosowano inny gatunek).
Zbyt niskie ciśnienie oleju smarowego u wylotu z pompy olejowej.
-źle ustawiony zawór przelewowy (nadciśnieniowy);
-uszkodzony napęd pompy olejowej;
-zabrudzony lub uszkodzony filtr oleju;
-nieszczelności rurociągów ssawnych oleju.
4. Realizacja ćwiczenia.
Podczas ćwiczenia dokonaliśmy pomiarów zużycia tłoka i cylindra. Pomiary te wykonywane były w kilku płaszczyznach w dwóch kierunkach wzajemnie prostopadłych. Sposób dokonywania pomiarów przedstawiony został na poniższym schemacie.
Nr płaszcz.
Kierunek pomiaru
Odchyłki kształtu
A
B
Odchyłka owalności
Odchyłka walcowości
I
84,26 mm
84,28 mm
0,01 mm
0,02 mm
II
84,29 mm
III
vol-n