Percepcja słuchowa
· Identyfikowanie sygnałów dźwiękowych z otoczenia np. rozpoznawać głosy zwierząt, szukać ptaków śpiewających w lesie, wysłuchiwać się w odgłosy z ulicy i je rozpoznawać;
· Identyfikowanie osób po głosie np. zgadnij, kto cię woła lub kto do ciebie mówi stojąc za twoimi plecami;
· Naśladowanie dźwięków z otoczenia, ton, barwę głosu znanych osób;
· Rozpoznawanie dźwięków różnych instrumentów;
· Szukanie ukrytego, cykającego budzika lub dzwoniącego telefonu;
· Rozpoznawanie odgłosów wydawanych przez przedmioty uderzające o siebie (gumka, klocek, szklanka, łyżka metalowa i drewniana), upadające oraz przesypywane (piasek, kasza, groch);
· Zabawa w głuchy telefon ( przekazywanie po cichu kolejnym osobą słów/zdań lub wystukiwanie rytmu na plecach);
· Zgadywać po usłyszeniu co się stało z gazetą (czy została podarta, zgnieciona itp.)
· Wyszukiwać co jest przed nami, za nami, obok nas, po prawej, po lewej, nad nami, pod stołem.
· Uczyć się rymowanych wierszyków i tzw. wyliczanek, wyklaskiwać je;
· Rymować, łączyć wyrazy w rymy;
· Zabawa: „Coś w pobliżu na literę K?”
· Wyróżniać głoski w środku, na końcu wyrazu, dzielić wyrazy, sylaby i głoski (sylaby można wyklaskiwać jak w rymowanych wierszykach bądź wyliczankach)
· „składać” wyrazy z usłyszanych sylab, głosek;
· Rozpoznawać różnice pomiędzy parami wyrazów różniących się jedną głoską (pary wyrazów są mówione) np. piórko – biurko, półka – bułka, kosa – koza, noc – nos, proszki – prążki;
· Zabawa „Pociąg wyrazowy” – podawać wyrazy, które zaczynają się na tę samą literę;
· Podawać wskazaną np. 3 głoskę lub sylabę w wyrazie ;
· Wystukiwać (wyklaskiwać) usłyszany rytm;
· Pokazywać obiema rękami jednocześnie różne części ciała i nazywać je (mówić coraz szybciej)
· Rozwiązywać zagadki, krzyżówki, rebusy.
·
kordistoska