schemat czerwiec 2012 podstawa.pdf

(224 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
Centralna Komisja Egzaminacyjna
EGZAMIN MATURALNY 2012
MATEMATYKA
POZIOM PODSTAWOWY
Kryteria oceniania odpowiedzi
CZERWIEC 2012
863858489.049.png
2
Egzamin maturalny z matematyki
Kryteria oceniania odpowiedzi – poziom podstawowy
Zadanie 1. (0–1)
Poprawna
odpowiedź
(1 p.)
Obszar standardów
Opis wymagań
Wykorzystanie
i interpretowanie informacji
Usuwanie niewymierności z mianownika
(I.1.a)
D
Zadanie 2. (0–1)
Wykorzystanie
i interpretowanie informacji
Wykorzystanie pojęcia wartości
bezwzględnej do sprawdzenia czy dane
liczby są rozwiązaniami równania typu

A
x
ab (I.1.f)
Zadanie 3. (0–1)
Wykorzystanie
i interpretowanie informacji
Odczytanie z postaci iloczynowej
równania wielomianowego jego
rozwiązań (I.3.d)
A
Zadanie 4. (0–1)
Modelowanie matematyczne
Wykonanie obliczeń procentowych
(III.1.d)
C
Zadanie 5. (0–1)
Wykorzystanie
i interpretowanie reprezentacji
Wskazanie wykresu funkcji kwadratowej
danej wzorem (II.4.a)
A
Zadanie 6. (0–1)
Wykorzystanie
i interpretowanie reprezentacji
Wyznaczenie współrzędnych wierzchołka
paraboli będącej wykresem funkcji
kwadratowej (II.4.b)
D
Zadanie 7. (0–1)
Modelowanie matematyczne
Znalezienie związków miarowych
w figurach płaskich. Zastosowanie
rachunku kątów w trójkącie (III.7.c)
C
Zadanie 8. (0–1)
Wykorzystanie
i interpretowanie reprezentacji
Znalezienie związków miarowych
w figurach płaskich. Zastosowanie funkcji
trygonometrycznych (II.7.c)
C
863858489.060.png 863858489.070.png 863858489.077.png 863858489.001.png 863858489.002.png 863858489.003.png 863858489.004.png 863858489.005.png 863858489.006.png 863858489.007.png 863858489.008.png 863858489.009.png 863858489.010.png 863858489.011.png 863858489.012.png 863858489.013.png 863858489.014.png 863858489.015.png 863858489.016.png 863858489.017.png 863858489.018.png 863858489.019.png 863858489.020.png
 
Egzamin maturalny z matematyki
Kryteria oceniania odpowiedzi – poziom podstawowy
3
Zadanie 9. (0–1)
Wykorzystanie
i interpretowanie reprezentacji
Znalezienie związków miarowych
w figurach płaskich. Zastosowanie
twierdzenia Pitagorasa (II.7.c)
C
Zadanie 10. (0–1)
Wykorzystanie
i interpretowanie reprezentacji
Wykorzystanie związków między kątem
wpisanym i środkowym (II.7.a)
D
Zadanie 11. (0–1)
Wykorzystanie
i interpretowanie informacji
Wskazanie trójkąta przystający do danego
(I.7.c)
B
Zadanie 12. (0–1)
Wykorzystanie
i interpretowanie reprezentacji
Wskazanie równania okręgu o podanym
środku i promieniu (II.8.g)
A
Zadanie 13. (0–1)
Wykorzystanie
i interpretowanie reprezentacji
Obliczenie różnicy wyrażeń wymiernych
(II.2.f)
A
Zadanie 14. (0–1)
Wykorzystanie
i interpretowanie informacji
Obliczenie wyrazu ciągu liczbowego
określonego wzorem ogólnym (I.5.a)
A
Zadanie 15. (0–1)
Wykorzystanie
i interpretowanie reprezentacji
Obliczenie wyrazu ciągu geometrycznego
z wykorzystaniem własności ciągu (II.5.c)
B
Zadanie 16. (0–1)
Wykorzystanie
i interpretowanie informacji
Wyznaczenie miary kąta ostrego (I.6.b)
C
Zadanie 17. (0–1)
Użycie i tworzenie strategii
Określenie wzoru funkcji o podanej
dziedzinie (IV.4.a)
D
863858489.021.png 863858489.022.png 863858489.023.png 863858489.024.png 863858489.025.png 863858489.026.png 863858489.027.png 863858489.028.png 863858489.029.png 863858489.030.png 863858489.031.png 863858489.032.png 863858489.033.png 863858489.034.png 863858489.035.png 863858489.036.png 863858489.037.png 863858489.038.png 863858489.039.png 863858489.040.png 863858489.041.png 863858489.042.png
 
4
Egzamin maturalny z matematyki
Kryteria oceniania odpowiedzi – poziom podstawowy
Zadanie 18. (0–1)
Wykorzystanie
i interpretowanie reprezentacji
Zinterpretowanie znaków
współczynników a i b we wzorze funkcji
liniowej (II.4.g)
C
Zadanie 19. (0–1)
Wykorzystanie
i interpretowanie reprezentacji
Wykorzystanie współrzędnych środka
odcinka (II.8.f)
A
Zadanie 20. (0–1)
Wykorzystanie
i interpretowanie reprezentacji
Wyznaczenie mediany zbioru danych
(II.10.a)
C
Zadanie 21. (0–1)
Wykorzystanie
i interpretowanie reprezentacji
Wykorzystanie wzoru skróconego
mnożenia (II.2.a)
C
Zadanie 22. (0–1)
Modelowanie matematyczne
Obliczenie objętości stożka (III.9.b)
C
Zadanie 23. (0–1)
Użycie i tworzenie strategii
Obliczenie prawdopodobieństwa
zdarzenia z zastosowaniem klasycznej
definicji prawdopodobieństwa (IV.10.b)
D
Zadanie 24. (0–1)
Modelowanie matematyczne
Wyznaczenie związków miarowych
w walcu (III.9.b)
B
863858489.043.png 863858489.044.png 863858489.045.png 863858489.046.png 863858489.047.png 863858489.048.png 863858489.050.png 863858489.051.png 863858489.052.png 863858489.053.png 863858489.054.png 863858489.055.png 863858489.056.png 863858489.057.png 863858489.058.png 863858489.059.png 863858489.061.png 863858489.062.png
 
Egzamin maturalny z matematyki
Kryteria oceniania odpowiedzi – poziom podstawowy
5
Zadanie 25. (0–2)
Wykorzystanie
i interpretowanie reprezentacji
Rozwiązanie nierówności kwadratowej (II.3.a)
Zdający otrzymuje ........................................................................................................... 1 pkt
gdy:
prawidłowo obliczy pierwiastki trójmianu kwadratowego
x
  i na tym
2,
x
5
1
2
poprzestanie lub dalej popełni błędy,
albo
2
rozłoży trójmian kwadratowy
x
  na czynniki liniowe i zapisze nierówność
3 0

x
2
x
  i na tym poprzestanie lub dalej popełni błędy,
5
0
albo
popełni błąd rachunkowy przy obliczaniu pierwiastków trójmianu kwadratowego
i konsekwentnie do popełnionego błędu rozwiąże nierówność, np.,
x
2,
x
  ,
5
1
2
stąd
,
x 
5, 2
albo
37
22
doprowadzi nierówność do postaci
x   (na przykład z postaci
2
3 9 0
2
2
3
49
37
22


x
otrzymuje
x
, a następnie
x   )
4
2
4
i na tym poprzestanie lub dalej popełni błędy.
Zdający otrzymuje ........................................................................................................... 2 pkt
gdy:
  lub
lub
poda zbiór rozwiązań nierówności w postaci:
2
x
5
2, 5
x 
2, 5
albo
sporządzi ilustrację geometryczną (oś liczbowa, wykres) i zapisze zbiór rozwiązań
nierówności w postaci:
x  ,
2
x
5
albo
poda zbiór rozwiązań nierówności w postaci graficznej z poprawnie zaznaczonymi
końcami przedziałów:
x
-2
5
Kryteria oceniania uwzględniające specyficzne trudności w uczeniu się matematyki
1. Jeśli zdający poprawnie obliczy pierwiastki trójmianu
x   ,
2
x  i zapisze np.:
5
 
x  , popełniając tym samym błąd przy przepisywaniu jednego z pierwiastków, to za
takie rozwiązanie otrzymuje 2 punkty .
2, 5
863858489.063.png 863858489.064.png 863858489.065.png 863858489.066.png 863858489.067.png 863858489.068.png 863858489.069.png 863858489.071.png 863858489.072.png 863858489.073.png 863858489.074.png 863858489.075.png 863858489.076.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin