Gramatyka języka polskiego - Piotr Bąk.txt

(951 KB) Pobierz
piotr bšk

gramatyka języka           polskiego















         Tom



     Całoć w dwóch tomach









          PWZN

          Print 6

        Lublin 1997



Przedruku dokonano

na podstawie pozycji

wydanej przez wydwnictwo

 Wiedza Powszechna



Redaktor naukowy:

 prof. dr hab.

 Mieczysław Szymczak



Copyright by wydawnictwo

 "Wiedza Powszechna"

 Warszawa 1993



Redakcja techniczna

wersji brajlowskiej:

 piotr kaliński



Skład, druk i oprawa:

 PWZN Print 6 Sp. z o.o.

 20-bah Lublin, Hutnicza 9

 tel.8fax 081 746-ab-hj

 e-mail: print6@lublin.top.pl




11)
21)
31)
41.
l1.1.1.1.1.1
rI.A.1.a

`tc

Ogólne wiadomoci o języku







Znaczenie wiedzy o języku





Język jest zasadniczym składnikiem kultury narodu. Przez kulturę 
rozumiemy wszystkie dobra materialne i duchowe, stworzone przez społecznoć 
ludzkš. Dzi wiat cywilizowany w dziedzinie kultury materialnej jest doć 
jednolity. Takie same domy buduje się w Europie, Afryce, Azji i obu 
Amerykach, podobnymi jedzi się samochodami, podobnych używa się 
telewizorów. Ale w każdym społeczeństwie mówi się innym językiem. Język 
jest głównš cechš różnicujšcš narody.

Odrębnoć narodowš odczuwamy wyranie wtedy, gdy się znajdziemy w 
językowo obcym otoczeniu. Wtedy dopiero zaczynamy rozumieć, czym jest dla 
nas język ojczysty. To uczucie wyraził Henryk Sienkiewicz w noweli 
Latarnik:



Oto czterdzieci lat minęło, jak nie widział kraju i Bóg wie ile, jak nie 
słyszał mowy rodzinnej, a tu tymczasem ta mowa przyszła do niego sama - 
przepłynęła ocean i znalazła go, samotnika, na drugiej półkuli, taka 
kochana, taka droga, taka liczna!



Z językiem jest tak jak z powietrzem i ze zdrowiem. Ich wartoć odczuwamy 
dopiero po stracie. O zdrowiu pisali Kochanowski i Krasicki. Ojczyznę jako 
ziemię rodzinnš i ludzi mówišcych tym samym językiem porównał do zdrowia 
Adam Mickiewicz we wstępie do Pana Tadeusza.

Język jest głównym składnikiem tego złożonego pojęcia, które obejmujemy 
wspólnym mianem: Ojczyzna.

Obowišzkiem patriotycznym każdego Polaka jest poznać ziemię ojczystš i 
dzieje swego narodu. Takim samym obowišzkiem jest poznać doskonale język 
polski. Znajomoć języka polskiego to przede wszystkim umiejętnoć 
poprawnego posługiwania się nim w mowie i pimie.

Języka uczymy się najpierw w domu rodzinnym, a następnie w szkole. Tutaj 
także rozszerza się znajomoć języka o umiejętnoć czytania i pisania. 
Teoretyczne podstawy poprawnego mówienia i pisania uczeń zdobywa w szkole 
na lekcjach gramatyki.

Nauczanie gramatyki wyjania uczniom budowę i funkcjonowanie języka jako 
rodka służšcego do porozumienia się ludzi ze sobš oraz wyrażania myli i 
uczuć. Ukazuje zjawiska i zmiany, jakie zachodziły w języku na przestrzeni 
wieków i jakie zachodzš w naszych czasach. Uczeń zapoznaje się z 
interesujšcymi faktami z życia wyrazów, z przemianami ich form i znaczeń, z 
powstawaniem nowych wyrazów oraz z wychodzeniem z użycia wyrazów 
przestarzałych.

Gramatyka uczy poprawnoci we wszystkich warstwach języka, a więc 
poprawnej wymowy, poprawnej odmiany wyrazów oraz poprawnej budowy zdań 
pojedynczych i złożonych. Zdobycie tych umiejętnoci pozwala na 
posługiwanie się językiem w sposób wiadomie poprawny. Mówišcy wie nie 
tylko, że tak się mówi, ale również, dlaczego tak się powinno mówić.

Język jest nie tylko składnikiem kultury narodu, ale zarazem najlepszym 
odbiciem tej kultury. W języku jak w zwierciadle odbijajš się dowiadczenia 
społeczne jednostki i narodu.

Każdy przedmiot pojedynczy i każde zjawisko ze wiata realnego, ze wiata 
przyrody i wytworów ludzkich, a także każde przeżycie duchowe ma w języku 
odpowiednik wyrazowy, ma swojš nazwę, przy czym przedmioty jednakowe, 
należšce do tej samej klasy, tego samego rodzaju czy gatunku, majš jednš 
wspólnš nazwę, np. człowiek, drzewo, dom. Takie nazwy gatunkowe, wspólne 
dla całej klasy przedmiotów i zjawisk nazywamy rzeczownikami pospolitymi. 
Tak np. wyraz dom służy jako nazwa dla wszystkich budynków mieszkalnych na 
całym wiecie. Oczywicie każdy język ma innš nazwę dla każdej klasy 
przedmiotów, zjawisk, czynnoci itp. Nazwy bywajš na ogół trwalsze niż 
rzeczy. Przedmioty zmieniajš się, ale nazwy zostajš. Wyraz brona wiadczy o 
tym, że przedmiot tak nazywany służył kiedy do obrony. Brona była to 
ciężka lub brama nabijana gwodziami, kolcami itp. Dla wzmocnienia jej 
obronnoci. W czasie pokoju równano niš rolę i rozbijano skiby. Póniej dla 
tych czynnoci stworzono osobne narzędzia, ale nazwa brona pozostała.

Sochš nazywano drzewo o rozwidlonym kształcie. Takiej sochy po 
odpowiednim przystosowaniu używano do orania pola. Póniej sochš nazywano 
jedynie to narzędzie. Tylko w gwarach pozostał wyraz w dawnym znaczeniu, 
tak np. na Kujawach rozwidlony słup, służšcy do podparcia żurawia 
studziennego, jeszcze dzi nazywa się sochš.

Wiele zapomnianych imion słowiańskich pozostało w nazwach miejscowych, 
takich jak Lutomiersk, Lemierz, Radogoszcz, Sandomierz utworzonych od 
imion Lutomir, Radogost, Sšdomir. W nazwach miejscowych ocalały także 
wyrazy pospolite, które już dawno przestały funkcjonować w żywym języku, 
np. Łazy "poręba", Krępa "kępa", Gać "grobla".

Wiedza o języku ma więc w życiu człowieka wielorakie znaczenie: pogłębia 
znajomoć dziejów narodu i jego kultury, doskonali sprawnoć językowš w 
mowie i pimie, poszerza zakres ogólnej wiedzy humanistycznej.

Mowa jest cile zwišzana z myleniem. Mylenie jest bowiem mowš 
wewnętrznš, czyli ujmowaniem treci psychicznych w wypowiedzenia i zdania 
pomylane. Doskonalenie sprawnoci językowej jest więc zarazem 
doskonaleniem sprawnoci umysłowej człowieka.





Język jako narzędzie

porozumiewania się





Język jest najdoskonalszym rodkiem porozumiewania się ludzi między sobš. 
Doskonałoć tę najlepiej zrozumiemy, porównujšc ze sobš różne rodki 
pełnišce tę funkcję. Zwierzęta porozumiewajš się ze sobš przez nawoływanie 
się i ostrzeganie za pomocš zróżnicowanych głosów. Kura zwołuje kurczęta, 
wieczorem na polu skrzykujš się kuropatwy. Kogut ostrzega stado przed 
jastrzębiem, gęsi zaniepokojone w nocy gęgajš przeraliwie. Ich krzyk, jak 
mówi legenda, ocalił Rzym przed atakiem Galów.

Ludzie głuchoniemi porozumiewajš się za pomocš gestów. Czymże jednak sš 
te wszystkie rodki porozumiewania się w porównaniu z mowš ludzkš, z 
językiem mówionym lub pisanym, którym posługujšc się, możemy "powiedzieć 
wszystko, co pomyli głowa"? Za pomocš języka możemy istotnie wypowiedzieć 
najbardziej skomplikowane myli, najtajniejsze uczucia i pragnienia. W 
zwišzku z tym mówimy o wielu funkcjach języka.

Funkcja nazywajšca, zwana także poznawczš, polega na nazywaniu wszelkich 
przedmiotów i zjawisk, spostrzeganych przez człowieka w otaczajšcym 
wiecie.

W ten sposób powstaje olbrzymi zasób słów, będšcy niejako katalogiem 
rzeczywistoci, odbiciem tej rzeczywistoci w wyrazach. Poznawanie 
rzeczywistoci odbywa się jednoczenie z poznawaniem odpowiednich wyrazów. 
Nie ma aktu poznawczego bez odpowiedniego wyrazu. Znać wyraz to wiedzieć, 
jak on brzmi i jakie ma znaczenie, czyli jakiemu fragmentowi 
rzeczywistoci, jakiemu zjawisku duchowemu i jakiemu pojęciu odpowiada. 
Znajomoć bierna wyrazów polega na rozumieniu ich znaczenia w wypowiedzi 
usłyszanej lub przeczytanej; znajomoć czynna wyrazu to umiejętnoć 
poprawnego stosowania wyrazu we własnych wypowiedziach ustnych i pisemnych.

Funkcję komunikatywnš pełni język wtedy, gdy jeden człowiek przekazuje 
drugiemu pewne informacje o sobie lub o wiecie zewnętrznym. Te informacje 
majš najczęciej formę zdań wyrażajšcych myli mówišcego. Mylenie jest to 
formułowanie zdań w wiadomoci. Zdania sformułowane w wiadomoci, czyli 
myli, można zakomunikować drugim osobom za pomocš mowy głonej lub języka 
pisanego. Zespół zdań stanowi tekst danego języka. Tekst informacyjny 
zawiera zwykle wiadomoci, opisy, opowiadania i sprawozdania. Funkcję 
komunikatywnš, informujšcš pełni język przede wszystkim w szkole, w 
nauczaniu wszystkich przedmiotów i w wychowaniu, czyli podawaniu norm 
postępowania. Cały zasób wiadomoci z najróżniejszych dziedzin wiedzy 
znajduje się w literaturze naukowej i popularnonaukowej, w ksišżkach, 
podręcznikach, encyklopediach, słownikach itp. Informacje o wydarzeniach 
aktualnych w formie mówionej przekazuje radio i telewizja, a w formie 
pisanej prasa codzienna i czasopisma.

Funkcja ekspresywna języka polega na wyrażaniu uczuć. Dzieje się to w 
różny sposób. Najogólniejszym wyrazem uczuć sš wykrzykniki, np.: ach, hej, 
o! Zwykle wykrzyknikom towarzyszy wyjaniajšcy komentarz: Ach jak 
przyjemnie kołysać się wród fal!, Hej, radociš oczy błysnš! (Mick.), O, 
niewiadoma ta boleć nikomu! (Słow.). Innym sposobem wyrażania uczuć jest 
odpowiednie przekształcanie słowotwórcze wyrazów. Uczucia pozytywne w 
stosunku do osób i przedmiotów wyrażamy używajšc ich nazw zdrobniałych, 
np.: córeczka, synu, mateńka. Uczucia negatywne, ujemne sš wyrażane przez 
wyrazy zgrubiałe, np.: domisko, chwacisko, psisko.

Polacy pochodzšcy z różnych dzielnic kraju majš nieco zróżnicowanš wymowę 
wyrazów, intonację zdań oraz odmienne słownictwo. Po sposobie mówienia 
możemy więc rozpoznać, z jakiego regionu rozmówca pochodzi, a także jakie 
ma wykształcenie i zawód. Jest to mimowolna ekspresja, w której mówišcy 
przedstawia się, kim jest i skšd pochodzi. Nazywa się to funkcjš 
prezentacyjnš języka.

W literaturze pięknej funkcję ekspresywnš pełni przede wszystkim liryka, 
która nie tylko wyraża uczucia i myli twórcy, ale stawia sobie za cel 
budzenie o...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin