Zagadnienia do kolokwium.docx

(14 KB) Pobierz

Zagadnienia do kolokwium:

1.      Okresy rozwoju historycznego pedagogiki porównawczej: (ramy czasowe, przedstawiciele, szczególne wydarzenia mające wpływ na naukowy rozwój dyscypliny oraz cechy charakterystyczne).

-        prekonstytutywny,

-        konstytutywny,

-        klasyczny,

-        internalizacja kształcenia.

2.      Rola pedagogiki porównawczej w systemie nauk:

-        Definicja według Wincentego Okonia

-        Interdyscyplinarność pedagogiki porównawczej

-        Samodzielność naukowa pedagogiki porównawczej

-        Cele według Frątczaka i Pęcherskiego

-        Funkcje według Pęcherskiego, Śliwerskiego i Wilocha

-        Zadania

-        Metody: historyczna, geografia szkolnictwa, funkcjonalna, problemowa, kontekstowa, klasyfikacyjna, ekonomiczna, dynamiczna, etnograficzna.

-        Terminologia: edukacja, system edukacyjny, oświata, system oświatowy, wychowanie, nauczanie, kształcenie, uczenie się, administracja oświatowa, poziom wykształcenia, przymus szkolny, obowiązek szkolny, odpad i odsiew szkolny, furkacja, drożność, koedukacja, polityka oświatowa, reforma szkolna, innowacja edukacyjna, plan nauczania, program nauczania, selekcja szkolna, sieć szkolna, obwód szkolny.

3.      Współpraca międzynarodowa w dziedzinie wychowania i oświaty:

-        Unesco, BIE – geneza, powstanie, organizacja, cele i zadania, programy edukacyjne;

-        Instytucje nie podlegające UNESCO

-        Towarzystwa Naukowe

-        Bazy komputerowe

-        Prawa człowieka a edukacja: Deklaracja Praw Człowieka i Obywatela, Powszechna Deklaracja Praw Człowieka, Pakty Praw Człowieka, Konwencja Europejska

-        Prawa dziecka a edukacja – Deklaracja Genewska, Konwencja o prawach dziecka, Konstytucja RP, Ustawa o rzeczniku praw dziecka, Wkład Polski w rozwój ochrony praw dziecka, Instytucje ochrony praw dziecka.

-        Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Edukacji ISCED

4.      Historia oświaty w Polsce:

-        Szkoły katedralne, kolegiackie, parafialne, Uniwersytet w Krakowie, Akademia Lubrańskiego, szkolnictwo innowiercze (luterańskie, kalwińskie, braci czeskich), szkolnictwo jezuickie, pijarskie, Collegium Varsavience, Collegium Nobiulium, Szkoła Rycerska, KEN.

-        Zabór rosyjski, pruski, austriacki

-        Okres międzywojenny: pierwsze akty ustawodawcze i ich realizacja, reforma szkolna Jędrzejewicza, sytuacja szkolnictwa po odzyskaniu niepodległości

-        Sytuacja szkolnictwa w okresie okupacji hitlerowskiej i sowieckiej, tajne nauczanie, ośrodki tajnego nauczania

-        Oświata w okresie PRL.

5.      Reformowanie oświaty w Polsce:

-        Reformy oddolne, odgórne, modernizacyjne, naprawcze, systemowe, strukturalne

-        Reformy, dekrety, ustawy: 1862, 1919, 1922, 1932, 1944, 1948, 1961, 1973, 1991, 1999.

-        Aktualne reformy edukacji w Polsce;

Zgłoś jeśli naruszono regulamin