etykieta w biznesie full version.pdf

(8111 KB) Pobierz
887671503.001.png
4
Etykieta w biznesie
Pierwszeństwo podczas podróżowania
66
Często zadawane pytania
67
Kwestie do zastanowienia
69
4.
Korespondencja tradycyjna
71
Przed napisaniem firmowego listu
71
Ważne elementy listu
72
Przykładowy list
75
Kwestie do zastanowienia
77
5.
Ubiór
79
O higienie słów kilka
80
Dress code
83
Typy ubiorów
85
Wiązanie elementów garderoby
101
Często zadawane pytania
111
Kwestie do zastanowienia
113
6.
Wydarzenia specjalne — oprawa protokolarna
115
Rodzaje przyjęć
116
Zapraszanie do restauracji
127
Zaproszenia
130
Konferencja prasowa — przygotowanie od strony protokolarnej
135
Przyjęcie w domu
145
Często zadawane pytania
162
Kwestie do zastanowienia
165
7.
Spożywanie posiłków
167
Spożywanie posiłków na stojąco
168
Spożywanie posiłków na siedząco
172
Porcjowanie i nakładanie potraw na talerz
178
Kilka rad dotyczących spożywania wina
184
Spis treści
5
Słów kilka o toastach
186
Różnice kulturowe
188
Często zadawane pytania
192
Kwestie do zastanowienia
198
8.
Netykieta
199
E-mail
200
WEB 2.0
212
Kwestie do zastanowienia
218
9.
Komunikacja telefoniczna
219
Telefon stacjonarny
220
Telefon komórkowy
232
Kwestie do zastanowienia
237
Słownik
239
Literatura będąca inspiracją i cennym zbiorem doświadczeń
245
Powitania
1
Menederowie, których domen jest sprzeda, szkoleni s przy zaoe-
niu, i pierwsze chwile zwizane z poznawaniem nowej osoby, a przy
tym z prezentacj siebie, maj znaczcy wpyw na zawarcie satysfak-
cjonujcej transakcji. Jednak nie trzeba by handlowcem, by stara si
budowa pozytywny wizerunek za kadym razem, gdy spotykamy si
z klientami, wspópracownikami czy osobami cakiem niezaangaowa-
nymi w nasz zawodow rzeczywisto. Dama i Dentelmen po prostu
wiedz, i pod kad szerokoci geograficzn waciwe powitanie drugiej
osoby jest niezbdnym elementem kulturalnego funkcjonowania w danej
spoecznoci.
Sposób, w jaki si witamy, jest swego rodzaju histori, któr opowia-
damy o sobie. Histori, która zawiera rozdziay dotyczce pewnoci
siebie, elegancji, taktu, elastycznoci, a take poczucia humoru i wiedzy.
Jednak, jak to z historiami bywa, raz mamy pilnych i zaangaowanych
suchaczy, a w innym przypadku osoby, które w ogóle nie zwracaj
uwagi na to, czy dobrze podamy rk, czy si ukonimy i dobrze zapre-
zentujemy. Wyznajc jedn z zasad etykiety, dotyczcej szacunku dla
drugiej osoby, zawsze staram si przedstawia swoj histori z pasj
i zaangaowaniem. O czym z przyjemnoci Pastwu opowiem.
887671503.002.png
 
14
Etykieta w biznesie
Jak si witamy?
Na bardzo wiele sposobów. Poczynajc od lekkiego skinienia gowy,
poprzez gbszy ukon, ucisk doni, specjalnie dobrane sowa, czy
wreszcie na pocaunku, czasem nie jednym, koczc. Jednak, co niezwy-
kle istotne, realia zawodowe, przynajmniej na pocztku znajomoci,
wymagaj od nas powcigliwoci. Nawet jeeli osoba, z któr si witamy,
znana jest z familiarnoci, szeroko rozumianego luzu czy bezpretensjo-
nalnego podejcia do ycia.
Wyznaj zasad, i lepiej na pocztku podej z lekkim dystansem
do pierwszego kontaktu, ni „dosta po rkach” od drugiej osoby za zbyt
szybkie wejcie do krainy zayoci. To wszechobecne „Panie Adamie,
Pani Mariolko”. Dlaczego tak szybko przechodzimy na „ty”? Dajmy czas
naszemu klientowi, a tym samym osobie wyszej rang — waniejszej,
by sama zadecydowaa, czy chce by z nami po imieniu. O tym jednak
za chwil.
Kto pierwszy powinien powiedzie „dzie dobry”?
Etykieta biznesowa zakada, i osoba nisza rang pierwsza powinna
okaza szacunek osobie zajmujcej wysze miejsce w hierarchii. Do-
kadnie tak jak w wojsku, a zatem:
Specjalista powie pierwszy „dzie dobry” dyrektorowi — nawet
jeeli specjalista jest kobiet i do tego o wiele starsz od przeoo-
nego. Etykieta biznesowa nie uznaje pci ani wieku — liczy si
tylko ranga. Oczywicie nie bdzie gaf, jak szef bdzie si pierw-
szy kania, uznajc tym samym zasady zaczerpnite z etykiety
towarzyskiej, jednak to on o tym decyduje.
Pracownik firmy pierwszy powinien okaza szacunek klientowi,
gdy klient jest wyszy rang. Rozwiewajc wszelkie wtpliwoci,
naley pamita, i w kocu nawet szef wszystkich szefów zaley
wanie od klienta. A jeeli stawia si ponad nim, jest to nie tylko
nietaktowne, ale krótkowzroczne. Dzi ju aden wysoki rang
przedstawiciel firmy nie pozwoliby sobie na sowa sawnego
kapitalisty Williama Vanderbilta „Spoeczestwo, a niech je szlag!”.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin