Korekcja narzędzia.pdf

(871 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
WYDZIAŁ MECHANICZNY
Zakład Inżynierii Produkcji
Instrukcja do zajęć laboratoryjnych
Temat ćwiczenia:
Programowanie obróbki prostych kształtów z wykorzystaniem
funkcji korekcji narzędzia
Laboratorium z przedmiotu:
OBRABIARKI STEROWANE NUMERYCZNIE
Opracował: dr inż. Andrzej Werner
Białystok 2010
854334712.049.png
Cel ćwiczenia:
nabycie umiejętności programowania obróbki konturów z wykorzystaniem funkcji korekcji
promienia narzędzia.
1. Wiadomości teoretyczne.
1.1 Podstawowe funkcje sterowania numerycznego
Funkcje sterowania numerycznego:
A, B, C - oznaczenia ruchów obrotowych wokół osi X, Y, Z
F – funkcja prędkości posuwowej narzędzia
G – funkcje przygotowawcze
H – funkcja dodatkowa
I, J, K – parametry interpolacji kołowej w osiach X, Y, Z
M – funkcje pomocnicze
N – numer wiersza (bloku)
R – funkcja dodatkowa (promień)
S – funkcja napędu głównego (obrotów wrzeciona)
T – kodowanie numeru narzędzia
X, Y, Z – adresy osi współrzędnych
Tab. 1. Opis wybranych funkcji pomocniczych M
Funkcje M
Znaczenie funkcji
Graficzna interpretacja
M00
Stop bezwarunkowy
M01
Stop warunkowy
Koniec programu (bez przejścia do początku
programu)
M02
Deklaracja prawych obrotów wrzeciona
M03
M04
Deklaracja lewych obrotów wrzeciona
M05
Zatrzymanie obrotów wrzeciona
M06
Zmiana narzędzia
M08
Włączenie chłodziwa
M09
Wyłączenie chłodziwa
Włączenie prawych obrotów wrzeciona i
chłodziwa
M13
Koniec programu (z przejściem do początku
programu)
M30
2
854334712.060.png 854334712.070.png 854334712.081.png 854334712.001.png 854334712.002.png 854334712.003.png 854334712.004.png 854334712.005.png 854334712.006.png 854334712.007.png 854334712.008.png 854334712.009.png 854334712.010.png 854334712.011.png 854334712.012.png 854334712.013.png 854334712.014.png 854334712.015.png 854334712.016.png
 
Tab. 2. Opis wybranych funkcji przygotowawczych G
Funkcje G
Znaczenie funkcji
Graficzna interpretacja
Ruch szybki (pozycjonowanie)
tzw. interpolacja punktowa – dla współrzędnych
kartezjańskich
G00
Ruch roboczy po linii prostej
(z interpolacja liniową) – dla współrzędnych
kartezjańskich
G01
Ruch roboczy po łuku w kierunku zgodnym
z ruchem wskazówek zegara
(interpolacja kołowa) – dla współrzędnych
kartezjańskich
G02
Ruch roboczy po łuku w kierunku przeciwnym
do ruchu wskazówek zegara
(interpolacja kołowa) – dla współrzędnych
kartezjańskich
G03
G17
Wybór płaszczyzny interpolacji kołowej XY
G18
Wybór płaszczyzny interpolacji kołowej XZ
G19
Wybór płaszczyzny interpolacji kołowej YZ
G40
Odwołanie korekcji promienia narzędzia
Korekcja promienia narzędzia na lewo od
zaprogramowanego zarysu przedmiotu
G41
Korekcja promienia narzędzia na prawo od
zaprogramowanego zarysu przedmiotu
G42
G53
Deklaracja układu współrzędnych obrabiarki
G54
Deklaracja układu współrzędnych przedmiotu
Wymiarowanie absolutne
G90
Wymiarowanie przyrostowe
G91
Deklaracja jednostek prędkości posuwu
[mm/min]
G94
Deklaracja jednostek prędkości posuwu
[mm/obr]
G95
1.2 Programowanie obróbki z wykorzystaniem funkcji interpolacji
1.2.1 Interpolacja punktowa (G00)
Interpolacja punktowa (zwana też ruchem szybkim) (rys. 1) polega na
przemieszczeniu się narzędzia do zaprogramowanego punktu z dużymi prędkościami w
osiach sterowanych numerycznie. Ruch ten może być zrealizowany z brakiem powiązania
ruchu w osiach, czyli przy braku interpolacji, czego efektem jest nieprzewidywalny tor ruchu
narzędzia. Ruch ten może być też zrealizowany z zastosowaniem interpolacji liniowej, czego
efektem będzie ruch narzędzia po linii prostej.
3
854334712.017.png 854334712.018.png 854334712.019.png 854334712.020.png 854334712.021.png 854334712.022.png 854334712.023.png 854334712.024.png 854334712.025.png 854334712.026.png 854334712.027.png 854334712.028.png 854334712.029.png 854334712.030.png 854334712.031.png 854334712.032.png 854334712.033.png 854334712.034.png 854334712.035.png 854334712.036.png 854334712.037.png 854334712.038.png 854334712.039.png 854334712.040.png 854334712.041.png 854334712.042.png
 
Rys.1 Interpolacja punktowa [1]
Interpolacja punktowa jest przeznaczona wyłącznie do ruchów ustawczych narzędzia.
Należy pamiętać, że skutkiem ruchu szybkiego może być kolizja (kontakt narzędzia lub
innego elementu ruchomego z przedmiotem obrabianym lub innym elementem obrabiarki). Z
tego względu wszystkie ruchy z interpolacją punktową należy programować bardzo starannie.
1.2.2 Interpolacja liniowa
Interpolacja liniowa należy do najprostszych, a jednocześnie do najczęściej
wykorzystywanych ruchów roboczych. Tor ruchu narzędzia przebiega po linii prostej
pomiędzy punktem początkowym i końcowym. A więc jest to wytyczanie prostoliniowej
trajektorii ruchu narzędzia na podstawie współrzędnych dwóch punktów – początkowego i
końcowego.
W interpolacji liniowej mogą być realizowane następujące przemieszczenia:
1D – wzdłuż jednej osi układu współrzędnych (rys. 2a);
2D – wzdłuż dwóch osi układu współrzędnych (rys.2b);
3D – wzdłuż trzech osi układu współrzędnych (rys. 2c).
a)
b)
c)
Rys. 2. Interpolacja liniowa z przemieszczeniami: a) 1D, b) 2D, c) 3D [2]
Przykład 1:
Interpolacja liniowa G01 we współrzędnych absolutnych:
Rys. 3. Interpolacja punktowa G01 (współrzędne absolutne) [1]
4
854334712.043.png 854334712.044.png 854334712.045.png 854334712.046.png 854334712.047.png 854334712.048.png 854334712.050.png 854334712.051.png 854334712.052.png 854334712.053.png 854334712.054.png 854334712.055.png 854334712.056.png 854334712.057.png 854334712.058.png 854334712.059.png 854334712.061.png 854334712.062.png 854334712.063.png 854334712.064.png 854334712.065.png 854334712.066.png
 
Blok sterujący ruchem narzędzia:
G01 G90 X+20 Y+60 F100
Przykład 2:
Interpolacja liniowa G01 we współrzędnych przyrostowych:
Rys. 4. Interpolacja liniowa G01 (współrzędne przyrostowe) [1]
Blok sterujący ruchem narzędzia:
G01 G91 X-80 Y+40
1.2.3 Interpolacja kołowa
Interpolacja kołowa jest to wytyczenie trajektorii ruchu narzędzia w kształcie łuku.
Dla tego rodzaju interpolacji przewidziano dwie funkcje w zależności od kierunku ruchu
narzędzia (rys. 5):
G02 – interpolacja kołowa w kierunku CW - zgodnym z kierunkiem ruchu wskazówek
zegara;
G03 – interpolacja kołowa w kierunku CCW - przeciwnym do kierunku ruchu wskazówek
zegara.
Rys. 5. Funkcje interpolacji kołowej [1]
Ten sposób interpolacji może być realizowany w trzech płaszczyznach: XY, YZ, ZX (rys. 6).
Rys. 6. Płaszczyzny interpolacji kołowej [2]
5
854334712.067.png 854334712.068.png 854334712.069.png 854334712.071.png 854334712.072.png 854334712.073.png 854334712.074.png 854334712.075.png 854334712.076.png 854334712.077.png 854334712.078.png 854334712.079.png 854334712.080.png 854334712.082.png 854334712.083.png 854334712.084.png 854334712.085.png 854334712.086.png 854334712.087.png 854334712.088.png 854334712.089.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin