ementor46.pdf

(4869 KB) Pobierz
905317226.051.png 905317226.062.png 905317226.073.png 905317226.079.png 905317226.001.png 905317226.002.png 905317226.003.png 905317226.004.png 905317226.005.png 905317226.006.png 905317226.007.png 905317226.008.png 905317226.009.png 905317226.010.png 905317226.011.png 905317226.012.png 905317226.013.png 905317226.014.png 905317226.015.png 905317226.016.png 905317226.017.png 905317226.018.png 905317226.019.png 905317226.020.png 905317226.021.png 905317226.022.png 905317226.023.png 905317226.024.png 905317226.025.png 905317226.026.png 905317226.027.png 905317226.028.png 905317226.029.png 905317226.030.png 905317226.031.png 905317226.032.png 905317226.033.png 905317226.034.png 905317226.035.png 905317226.036.png 905317226.037.png 905317226.038.png 905317226.039.png 905317226.040.png 905317226.041.png 905317226.042.png 905317226.043.png 905317226.044.png 905317226.045.png 905317226.046.png 905317226.047.png 905317226.048.png 905317226.049.png 905317226.050.png 905317226.052.png 905317226.053.png 905317226.054.png 905317226.055.png 905317226.056.png 905317226.057.png 905317226.058.png 905317226.059.png
SPIS TREŚCI
905317226.060.png 905317226.061.png 905317226.063.png 905317226.064.png 905317226.065.png
od redakcji
Szanowni Czytelnicy „e-mentora”,
Z dużą satysfakcją oddając Państwu październikowe wydanie, informuję o ponownej pozytywnej ocenie na-
szego pisma przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. „E-mentor” znalazł się w najnowszym wykazie
czasopism punktowanych, ogłoszonym 17 września 2012 roku. Za publikację artykułu naukowego w naszym
dwumiesięczniku można obecnie uzyskać 8 punktów, a więc o 2 punkty więcej niż dotychczas. Bardzo dziękuję
autorom artykułów, tworzącym „e-mentora” już od 2003 roku, i zachęcam do współpracy wszystkich, którzy
na jego łamach chcieliby zaprezentować efekty swej działalności naukowej.
Chciałbym również zwrócić uwagę Czytelników na dwa ważne wydarzenia. Pierwszym z nich jest II edycja
postępowania certyfikacyjnego dla e-nauczycieli, której uruchomienie ogłosiło Stowarzyszenie E-learningu
Akademickiego. Zachęcam wszystkich nauczycieli, którzy mają już doświadczenia w prowadzeniu zajęć z zasto-
sowaniem nowoczesnych technologii, do zainteresowania się tą inicjatywą oraz podjęcia trudu przygotowania
zgłoszenia i ubiegania się o wartościowy certyfikat.
Ponadto zapraszam wszystkich zainteresowanych e-edukacją na kolejne środowiskowe spotkanie z cyklu
Rozwój e-edukacji w ekonomicznym szkolnictwie wyższym . Konferencja odbędzie się 22 listopada br., a gospodarzem
tym razem będzie Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu. Wśród ważnych tematów przewodnich tegorocz-
nego spotkania można wymienić: wartość dodaną e-learningu, otwarte kursy internetowe, e-podręczniki, na-
rzędzia współczesnej edukacji, jakość dydaktyki i badań w e-learningu oraz rolę internetu społecznościowego
w edukacji. Zgłoszenia uczestnictwa przyjmowane będą do 12 listopada 2012 roku.
Marcin Dąbrowski
redaktor naczelny
Aktualności
NaTemat: Zdobądź certyfikat Stanford University, Columbia University i innych za darmo przez internet
Jeśli marzyło Ci się kiedykolwiek uczestnictwo w wykładach na najbardziej znanych uniwersytetach naszego globu, to mamy
dobrą informację: nic nie stoi na przeszkodzie! Dzięki startupowi Coursera możesz zdobyć certyfikaty ukończenia kursów
na 33 światowej klasy uniwersytetach.
Interklasa: E-podręczniki – szansa czy zagrożenie?
Cyfryzacja w edukacji i e-podręczniki to temat, który od pewnego czasu wzbudza wiele emocji w środowisku oświatowym.
Czy za pojawiającymi się opiniami skierowanymi przeciwko planom stworzenia elektronicznych książek dla uczniów i za-
sobów edukacyjnych dostępnych na wolnych licencjach stoi „czarny PR” wydawnictw? Jak z wprowadzeniem oświaty w XXI
wiek radzą sobie inne europejskie państwa?
Antyweb: Nauczyciele narzekają na iPady i chcą powrotu tradycyjnych laptopów
Dzięki umiejętnościom marketingowym i skutecznym działaniom firmy Apple do wielu brytyjskich szkół trafiły iPady 2,
zastępując wykorzystywane wcześniej laptopy z systemem operacyjnym Windows. Wiele miesięcy po tej zmianie pedago-
dzy skarżą się na niewygodę tabletu i chcą powrotu sprawdzonych rozwiązań, czyli komputerów. Dlaczego tak się dzieje?
Zarzutów w stosunku do iPada jest kilka.
Gazeta Wyborcza: Przyjdź do szkoły cztery razy i zostań magistrem
Żeby zostać magistrem finansów i rachunkowości, wystarczy pojawić się na uczelni cztery razy w semestrze. Taką propozycję
ma dla studentów Wyższa Szkoła Bankowa. Uczelnie coraz chętniej zastępują tradycyjne zajęcia e-learningiem lub nauką
własną.
Po co Polakom biblioteki?
Do placówek uczestniczących w Programie Rozwoju Bibliotek przychodzi ponad 2,5 miliona ludzi – 30 proc. mieszkańców
małych miejscowości. Dla młodych ludzi biblioteka to przede wszystkim miejsce spotkań i spędzania wolnego czasu. Oglądają
tu filmy, dyskutują o książkach, mogą wziąć udział w warsztatach fotograficznych czy kółku teatralnym. Dorośli w bibliotekach
załatwiają codzienne sprawy – szukają w internecie potrzebnych informacji, korzystają z bankowości elektronicznej, kon-
taktują się ze znajomymi i rodziną. 100 tysięcy mieszkańców małych miejscowości wykorzystuje komputery w bibliotekach
do pisania życiorysów, listów motywacyjnych, wysyłania maili do pracodawców. Dla seniorów biblioteki są bardzo często
źródłem informacji o zdrowiu. Uczą się tu również obsługi komputera. Przeczytaj raport na stronie biblioteki.org.
Campustechnology: Education Leaders See MOOCs, Distance Learning as the Future of Higher Ed
If you were to gather together a thousand academics, researchers, university IT and instructional technology leaders, insti-
tutional librarians, technology and media company executives, authors, journalists, futurists, association presidents, and
other interested people and ask them to consider the possible impact of the Internet on higher education, the outlook you’d
get would closely resemble the rich patchwork of perspective offered in a recent report from Elon University’s School of
Communications, as part of its „Imagining the Internet” project. Most of them would say there’s a lot of change coming.
Więcej doniesień z najważniejszych wydarzeń w e-learningu i ICT dostępnych jest
w serwisie: wioska.net – codziennie nowe informacje nt. e-edukacji .
październik2012 3
905317226.066.png 905317226.067.png 905317226.068.png 905317226.069.png 905317226.070.png
metody, formy i programy kształcenia
Pracodawcy o poszukiwanych kompetencjach
i kwalifikacjach absolwentów uczelni
– wyniki badania
Adam Budnikowski
Dorota Dabrowski
Urszula Gąsior
Stanisław Macioł
Projekt zbadania kompetencji i kwalifikacji poszukiwa-
nych przez pracodawców u absolwentów szkół wyższych
wchodzących na rynek pracy powstał z inicjatywy Rady
Konsultacyjnej Partnerów Korporacyjnych Szkoły Głównej
Handlowej w Warszawie. Badanie zostało przeprowadzone
przez SGH, Amerykańską Izbę Handlową w Polsce (Ame-
rican Chamber of Commerce in Poland – AmCham) oraz
Ernst & Young. Włączyli się do niego również studenci
z Studenckiego Koła Naukowego Konsultingu SGH.
• przygotowanie zaleceń dla studentów w zakre-
sie podstawowych oczekiwań pracodawców
i sposobu przygotowania się do wejścia na
rynek pracy;
• wdrożenie nowego sposobu komunikacji
z biznesem;
• zdobycie doświadczeń w przeprowadzaniu
badań, które można będzie pogłębiać i odno-
sić do kolejnych grup przedsiębiorstw, a także
regularnie powtarzać.
Wyniki badania, jakkolwiek mającego charakter
pilotażowy, mogą zostać wykorzystane przede
wszystkim przez SGH – do analizy jakości nauczania
w kontekście oczekiwań pracodawców. Mogą przy-
czynić się do weryfikacji przez uczelnię programów
studiów i metod kształcenia oraz pomóc w lepszym
przygotowaniu absolwentów do wejścia na rynek
pracy. Ponadto zostaną wykorzystane przez SKN
Konsultingu SGH oraz Ernst & Young w działaniach
na rzecz zwiększenia świadomości studentów do-
tyczącej oczekiwań pracodawców. Wyniki badania
zostaną również zaprezentowane firmom zrzeszo-
nym w AmCham.
Przy analizie wyników badania należy wziąć pod
uwagę jego ograniczony charakter ze względu na
objęcie nim stosunkowo niewielkiej liczby przed-
siębiorstw, z których większość stanowiły firmy
międzynarodowe z udziałem kapitału amerykań-
skiego zrzeszone w AmCham. Ponadto w badaniu
skupiono się na kwestiach dotyczących specyficznych
kompetencji i kwalifikacji oczekiwanych przez pra-
codawców, zatem nie można na jego bazie wyciągać
generalnych wniosków dotyczących jakości szkolni-
ctwa wyższego w Polsce.
W celu uzupełnienia wniosków uczelnia może
zdecydować się na rozszerzenie badania na inne
grupy przedsiębiorstw, jak również pogłębienie go
o analizę z perspektywy absolwentów użyteczności
kompetencji i kwalifikacji podczas pierwszych lat
Przeprowadzone badanie ma związek z istotnymi
zmianami uwarunkowań zewnętrznych (prawnych,
gospodarczych i społeczno-demograficznych) funk-
cjonowania szkolnictwa wyższego, które wymagają
od uczelni nowego spojrzenia na realizowane stra-
tegie rozwoju i kształcenia. W sytuacji umasowienia
studiów wyższych i rosnącego bezrobocia wśród
absolwentów uczelni, jak również wobec zmian zacho-
dzących w otoczeniu ekonomicznym oraz funkcjono-
waniu przedsiębiorstw – wynikających między innymi
z rosnącej konkurencji, wzrostu oczekiwań klientów,
globalizacji – szczególnie zasadne stają się pytania
o jakość kształcenia oraz stopień dostosowania pro-
gramów i metod kształcenia do potrzeb i oczekiwań
jednego z głównych interesariuszy uczelni, tj. pra-
codawców 1 . Ich opinie są dziś pożądanym źródłem
informacji i wiedzy zarówno o jakości kształcenia
i oczekiwaniach gospodarki, jak też o pozycji uczelni
na rynku. Celem projektu było:
• zbadanie oczekiwań pracodawców w zakresie
kompetencji i kwalifikacji absolwentów szkół
wyższych – zwłaszcza ekonomicznych – oraz
głównych czynników decyzyjnych uwzględnia-
nych przez pracodawców w procesach rekruta-
cji;
• ocena z perspektywy pracodawców mocnych
i słabych stron obecnych kompetencji i kwa-
lifikacji absolwentów szkół wyższych, w tym
absolwentów SGH;
Te kwestie były m.in. przedmiotem obrad tzw. okrągłego stołu rektorów i pracodawców, zwołanego z inicjatywy prof. Barbary
Kudryckiej, minister nauki i szkolnictwa wyższego, w dniu 17 maja 2012 r. Obrady przebiegały pod hasłem „Biznes dla uczelni,
uczelnie dla biznesu”.
1
4 e-mentor nr 4 (46)
905317226.071.png 905317226.072.png 905317226.074.png 905317226.075.png
Pracodawcy o poszukiwanych kompetencjach...
pracy oraz ścieżek wchodzenia absolwentów SGH
i innych uczelni na rynek pracy.
2. umiejętność pracy w zespole,
3. umiejętność współpracy z osobami pochodzą-
cymi z różnych środowisk, krajów, kultur, religii,
w różnym wieku, różnej płci i orientacji seksual-
nej,
4. umiejętność współpracy z osobami zajmującymi
wysokie stanowiska,
5. umiejętności negocjacyjne.
Metodologia badania
Metodologia badania została opracowana przez
SGH, AmCham oraz Ernst & Young. Obejmowała
ona:
• badania ankietowe przeprowadzone wśród pra-
codawców drogą elektroniczną na platformie
Survey Monkey w lutym i marcu 2012 roku;
• badania jakościowe, tzn. wywiady pogłębione
z przedstawicielami pracodawców.
Zdolności intelektualne:
1. umiejętność logicznego myślenia,
2. kreatywność,
3. umiejętność niezależnego myślenia,
4. umiejętność formułowania i rozwiązywania prob-
lemów,
5. umiejętność określania i uzasadniania prioryte-
tów.
Badania ankietowe
Ankieta obejmowała 21 pytań. Ich zestaw został
przedyskutowany i ustalony podczas warsztatów
w AmCham z udziałem dyrektorów HR. Przedmio-
tem dyskusji były przede wszystkim kompetencje
i kwalifikacje, których oczekują pracodawcy. Przyjęto
następujące definicje:
• kompetencje: wiedza teoretyczna, umiejętności
praktyczne, postawy i cechy personalne;
• kwalifikacje: zestaw wiedzy i umiejętności
wymaganych do realizacji składowych zadań
zawodowych (w wybranej specjalności), który
wynika z określonych dokumentów (świadectw,
dyplomów, zaświadczeń) i stwarza domniema-
nie, że legitymujący się nimi człowiek posiada
odpowiednie kompetencje.
Zbudowano szeroką listę 79 kompetencji i kwa-
lifikacji przydatnych w pierwszych latach pracy,
a następnie wybrano 33 najważniejsze z perspektywy
pracodawców, które zostały umieszczone w ankiecie
w następujących czterech kategoriach:
a) umiejętności osobiste;
b) umiejętności interpersonalne;
c) zdolności intelektualne;
d) umiejętności i wiedza ogólna oraz adekwatna
do wykonywanej pracy („wiedza twarda”/zawo-
dowa).
Umiejętności i wiedza ogólna oraz adekwatna do
wykonywanej pracy („wiedza twarda”/zawodowa):
1. umiejętności numeryczne,
2. znajomość języków obcych,
3. umiejętność organizacji pracy i efektywnego
zarządzania czasem,
4. umiejętność zarządzania projektami,
5. umiejętność korzystania z narzędzi informatycz-
nych,
6. wiedza ogólna i ogólnozawodowa,
7. wiedza branżowa i kierunkowa wiedza fachowa
adekwatna do obecnych wymagań przedsię-
biorstw,
8. umiejętności analityczne, w tym zidentyfikowania
kluczowych informacji w ogromie szczegółów,
9. doświadczenie zawodowe,
10. przedsiębiorczość,
11. dyplomy, certyfikaty, świadectwa potwierdzające
ukończenie studiów, programów, posiadanie
specyficznych umiejętności.
Badaniami ankietowymi objęto około 300 firm
zrzeszonych w AmCham. Ponadto do badania zapro-
szone zostały firmy z Klubu Partnerów SGH i współpra-
cujące z Serwisem Kariera SGH. Ankiety skierowano
do działów i osób odpowiedzialnych za HR. SKN
Konsultingu SGH wykonało monity telefoniczne do
ponad 200 firm. Uzyskano 53 wypełnione ankiety:
44 z AmCham (wskaźnik zwrotu: ok. 15 proc.) oraz
9 z firm współpracujących z SGH.
Warto zwrócić uwagę, że pozyskanie firm do
współpracy przy realizacji badań ankietowych,
a zwłaszcza do wywiadów, nie było zadaniem łatwym
– czego wyrazem jest niski wskaźnik zwrotu. Niektó-
rzy z pracodawców swoją odmowę argumentowali
m.in. brakiem lub zbyt małą liczbą absolwentów
zatrudnianych bezpośrednio po studiach czy też
brakiem wiary w skuteczność badań (zmiany sugero-
wane we wnioskach z badań ankietowych na ogół nie
są wdrażane – uczelnie dalej „robią swoje”). Dlatego
tym bardziej kierownictwom firm i osobom, które
zechciały wziąć udział w badaniu, należą się słowa
podziękowania.
Umiejętności osobiste:
1. etyczne postępowanie jako podstawa w działa-
niu,
2. odpowiedzialność,
3. zaangażowanie,
4. lojalność i chęć do związania się z firmą na dłu-
żej,
5. otwartość na uczenie się i stały rozwój,
6. dążenie do osiągnięcia rezultatów,
7. samodzielność,
8. umiejętność pracy pod presją czasu,
9. poprawna samoocena – rozumienie własnych
mocnych stron i ograniczeń,
10. elastyczność i zdolność do adaptacji,
11. umiejętność podejmowania decyzji.
12. empatia.
Umiejętności interpersonalne:
1. umiejętność efektywnego komunikowania się,
październik 2012 5
905317226.076.png 905317226.077.png 905317226.078.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin