Revit Architecture Podrecznik uzytkownika.pdf

(754 KB) Pobierz
Revit Architecture.
Podrêcznik u¿ytkownika
Autorzy: Katarzyna Szajrych, Jadwiga Fijka,
Wojciech Koz³owski
ISBN: 978-83-246-2647-2
Format: 168 237, stron: 136
Szko³a mistrzów modelowania
Revit Architecture 2010 to najnowsza wersja innowacyjnego oprogramowania BIM
(modelowanie informacji o budynku), opracowanego z myœl¹ o architektach, projektantach
wnêtrz i urbanistach. Jest to bezkonkurencyjne narzêdzie do modelowania trójwymiarowego.
Pozwala na tworzenie dokumentacji technicznej, a ponadto gwarantuje mo¿liwoœæ
wprowadzania zmian w dowolnym miejscu i na ka¿dym etapie powstawania projektu.
Opracowuj¹c zawartoœæ tego podrêcznika, autorzy opierali siê przede wszystkim na
w³asnych doœwiadczeniach zdobytych w trakcie pracy, licznych szkoleñ i spotkañ
z u¿ytkownikami programu Revit. Dlatego w³aœnie ksi¹¿ka zosta³a opracowana
w formie æwiczeñ, doskonale dobranych i przemyœlanych. Dziêki temu opanowanie jej
treœci jest ³atwe i nie wymaga zbyt du¿o czasu. W trakcie wykonywania poszczególnych
zadañ zapoznasz siê z podstawowymi narzêdziami do budowy modelu i generowania
dokumentacji technicznej. Dowiesz siê, jak tworzyæ lepsze, dok³adniejsze i zawieraj¹ce
mniej b³êdów projekty. Nauczysz siê pracowaæ szybciej i wydajniej, zwiêkszaj¹c tym
samym swoj¹ przewagê nad konkurencj¹, generuj¹c wiêksze zyski i podnosz¹c poziom
zadowolenia klientów.
Projekt w Revit Architecture
• Korzystanie z intuicyjnego interfejsu u¿ytkownika
• Poznanie œrodowiska programu i dostêpnych narzêdzi
• Omówienie szczegó³owych regu³ budowania modelu
• Powstawanie dokumentacji budowlanej
945383975.004.png 945383975.005.png
Spis treci
Rozdzia 1. Omówienie rodowiska pracy programu i dostpnych narzdzi .................. 7
1.1. Wstka ..........................................................................................................................7
1.1.1. Karty i panele na wstce ..................................................................................... 9
1.1.2. Karty kontekstowe na wstce .............................................................................. 9
1.2. Menu aplikacji .............................................................................................................. 10
1.3. Pasek narzdzi szybki dostp ........................................................................................ 11
1.4. Pasek opcji .................................................................................................................... 11
1.5. Lista typów ................................................................................................................... 11
1.6. Pasek kontroli widoku .................................................................................................. 12
1.7. Pasek stanu ................................................................................................................... 12
1.8. Przegldarka projektu ................................................................................................... 13
1.9. Obszar rysunku ............................................................................................................. 14
1.10. Podpowiedzi ................................................................................................................. 14
1.11. InfoCenter ..................................................................................................................... 15
1.12. Autodesk Seek .............................................................................................................. 15
Rozdzia 2. Projekt w Revit Architecture ................................................................. 17
2.1. Czym jest projekt w Revit Architecture? ...................................................................... 17
2.1.1. Elementy programu Revit Architecture .............................................................. 18
Rozdzia 3. Budowanie modelu ............................................................................... 21
3.1. Zakadanie projektu ...................................................................................................... 21
3.2. Definiowanie poziomów ............................................................................................... 22
3.3. Tworzenie osi konstrukcyjnych .................................................................................... 24
3.4. Tworzenie cian fundamentowych ................................................................................ 27
3.5. Tworzenie konstrukcji .................................................................................................. 39
3.6. Tworzenie cian ............................................................................................................ 45
3.7. Tworzenie nowego stylu wymiarowego .................................................................... 50
3.8. Tworzenie stropu ..........................................................................................................50
3.9. czenie geometrii ........................................................................................................52
3.10. Tworzenie okien i drzwi ............................................................................................... 54
3.11. Tworzenie schodów ...................................................................................................... 56
3.12. Tworzenie cian zewntrznych na rzucie Poziom 1 ...................................................... 60
3.13. Tworzenie stropu na rzucie Poziom 1 ............................................................................... 61
3.14. Edycja cian zewntrznych na rzucie Poziom 1 ............................................................ 63
3.15. czenie geometrii stropów i cian na poziomie 1 ....................................................... 66
3.16. Tworzenie cian wewntrznych na rzucie Poziom 1 ..................................................... 67
3.17. Dodawanie okien i drzwi na rzucie Poziom 1 ............................................................... 69
3.18. Tworzenie cian zewntrznych na rzucie Poziom 2 ...................................................... 73
3.19. Tworzenie stropu na rzucie Poziom 2 ............................................................................... 76
3.19.1. czenie geometrii po wprowadzeniu stropu .................................................... 77
3.19.2. Dopasowanie cian do stropu — edycja profilu cian .......................................... 78
945383975.006.png
4
Revit Architecture. Podrcznik uytkownika
3.20. Tworzenie schodów na rzucie Poziom 1 ....................................................................... 78
3.21. Tworzenie cian kurtynowych ...................................................................................... 79
3.21.1. Wprowadzenie ciany kurtynowej osadzonej ................................................... 79
3.21.2. Dodawanie podziaów w cianie kurtynowej .................................................... 80
3.21.3. Wprowadzanie szprosów na liniach podziau ................................................... 83
3.21.4. Kopiowanie ciany kurtynowej ......................................................................... 84
3.21.5. Dodawanie kolejnych cian kurtynowych ......................................................... 84
3.21.6. Zamiana panelu ciany kurtynowej na panel drzwiowy .................................... 92
3.22. Tworzenie dachu ........................................................................................................... 93
3.23. Doczanie cian do dachu ............................................................................................ 99
3.24. Tworzenie otworu szybu ............................................................................................. 100
3.25. Edycja stropu .............................................................................................................. 100
3.26. Tworzenie modelu terenu ........................................................................................... 101
3.27. Tworzenie widoków perspektywicznych .................................................................... 104
Rozdzia 4. Dokumentacja ..................................................................................... 109
4.1. Przekroje ..................................................................................................................... 109
4.2. Definiowanie pomieszcze ......................................................................................... 110
4.3. Tworzenie widoku legendy — reprezentacja graficzna stolarki ................................. 116
4.4. Tworzenie zestawie .................................................................................................. 117
4.4.1. Tworzenie zestawienia pomieszcze ................................................................ 122
4.5. Rendering ................................................................................................................... 124
4.6. Tworzenie arkuszy do wydruku .................................................................................. 126
Bibliografia .......................................................................................................... 129
Rozdzia 3.
Budowanie modelu
3.1. Zakadanie projektu
Z przegldarki menu wybieramy pozycj Nowy/Projekt (rysunek 3.1).
Rysunek 3.1.
Okno przegldarki menu
Pojawi si okno Nowy projekt (rysunek 3.2), w którym okrelamy ciek szablonu projektu.
Wybieramy przycisk Przegldaj… i w oknie wskazujemy 01_Projekt_szablon.rte (folder
Pliki wiczeniowe ).
945383975.007.png 945383975.001.png
22
Revit Architecture. Podrcznik uytkownika
Rysunek 3.2.
Okno Nowy projekt
Zaznaczamy opcj Utwórz nowy/Projekt (rysunek 3.2) i klikamy OK .
3.2. Definiowanie poziomów
(plik pomocniczy: 01_Projekt_szablon.rvt )
Z przegldarki projektu przechodzimy na widok elewacji Poudnie (dwukrotnie klikajc
mysz Elewacje/Poudnie (rysunek 3.3)). Nazwa widoku elewacji zostanie „pogrubiona”
— oznacza to, e widok jest aktywny.
Rysunek 3.3.
Przegldarka projektu
w programie
Revit Architecture
Ze wstki, z karty Gówna , z palety Odniesienia wybieramy narzdzie Poziom . Rysujemy
poszczególne poziomy, okrelajc punkty pocztkowy i kocowy oraz odpowiednie wyso-
koci. Po wprowadzeniu poziomu mona zmieni jego wysoko, klikajc warto koty in-
formacyjnej poziomu. Aby edytowa nazw poziomu, klikamy nazw na kocie informacyjnej
i wprowadzamy now nazw.
Okrelamy nastpujce poziomy: Fundamenty ( –110 ), Poziom 0 ( 0 ), Poziom 1 ( 300 ), Poziom 2
( 580 ), Poziom 3 ( 860 ) — rysunek 3.4.
945383975.002.png 945383975.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin