Real World Digital Audio Edycja polska.pdf

(751 KB) Pobierz
IDZ DO
PRZYK£ADOW Y ROZDZIA£
Real World Digital Audio.
SPIS TREœCI
Edycja polska
KATALOG KSI¥¯EK
Autor: Peter Kirn
T³umaczenie: Jaros³aw Dobrzañski,
Ma³gorzata Paj¹k, Daniel Lehun
ISBN: 83-246-0448-0
Tytu³ orygina³ u: Real World Digital Audio
Format: B5, stron: 632
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
Profesjonalne techniki produkcji dŸwiêku
Kompletowanie sprzêtu i oprogramowania do cyfrowego studia dŸwiêkowego
Tworzenie i miksowanie utworów
Edycja i przetwarzanie dŸwiêku
Korzystanie z interfejsu MIDI
Jeszcze niedawno widok muzyka otoczonego kilkoma monitorami wyœwietlaj¹cymi
jakieœ tajemnicze obrazy by³ czymœ niezwyk³ym. Dziœ mo¿liwoœci komputerów
i oprogramowania tak siê rozwinê³y, ¿e ka¿dy mo¿e stworzyæ cyfrowe studio dŸwiêkowe
w oparciu o domowego „peceta” lub „maka” i kilka programów. Efekty, jakie
mo¿na osi¹gn¹æ, wykorzystuj¹c taki zestaw, mog³yby zadziwiæ niejednego.
Jednak profesjonalne komponowanie muzyki za pomoc¹ komputera wymaga
przyswojenia sporej dawki wiedzy zarówno praktycznej, jak i teoretycznej.
Dziêki ksi¹¿ce „Real World Digital Audio. Edycja polska” opanujesz tê sztukê.
To wyczerpuj¹cy przewodnik po wszystkich zagadnieniach zwi¹zanych z tworzeniem
dŸwiêku cyfrowego i jego obróbk¹. Czytaj¹c go, dowiesz siê, czym jest dŸwiêk cyfrowy
i w jaki sposób jest reprezentowany w komputerze, jak dobraæ sprzêt i oprogramowanie
do cyfrowego studia dŸwiêkowego oraz jak po³¹czyæ urz¹dzenia ze sob¹. Nauczysz siê
nagrywaæ dŸwiêk, przetwarzaæ go i filtrowaæ. Poznasz zastosowanie interfejsu MIDI
i zasady syntezy dŸwiêku. Przeczytasz tak¿e o tworzeniu œcie¿ek dŸwiêkowych do
filmów oraz o graniu koncertów.
Istota dŸwiêku cyfrowego
Wybór komputera i systemu operacyjnego
Oprogramowanie
Przygotowanie miejsca do pracy
Tworzenie utworów na bazie pêtli i wzorców
Nagrywanie instrumentów i dŸwiêku
Przetwarzanie i edycja
Typy filtrów i efektów oraz ich zastosowanie
Praca z interfejsem MIDI
Aran¿acja, miksowanie i mastering
Nagrywanie œcie¿ek dŸwiêkowych
Zostañ cyfrowym wirtuozem
DODAJ DO KOSZYKA
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
ONOWOœCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Koœciuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 032 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
945384719.126.png 945384719.132.png 945384719.138.png 945384719.148.png 945384719.001.png 945384719.007.png 945384719.013.png 945384719.019.png 945384719.026.png 945384719.037.png 945384719.043.png 945384719.049.png 945384719.055.png 945384719.061.png 945384719.070.png 945384719.079.png 945384719.085.png 945384719.091.png
 
Spis treści
Wstęp.............................................................. 11
Co zawiera książka?.................................................................................................13
Dla kogo jest ta książka? ........................................................................................14
Jak korzystać z tej książki? ....................................................................................16
W skrócie................................................................................................................... 16
Płyta DVD i praktyczne przykłady................................................................... 16
W internecie ............................................................................................................. 16
Zastosowanie w edukacji......................................................................................17
Kluczowe symbole..................................................................................................17
Podziękowania .......................................................................................................... 18
Rozdział 1. Istota dźwięku cyfrowego ................................... 19
Czym jest dźwięk? .................................................................................................. 20
Wymiary fali dźwiękowej.....................................................................................23
Częstotliwość ...........................................................................................................24
Fale sinusoidalne i geometria dźwięku.............................................................26
Faza .............................................................................................................................30
Dźwięk a percepcja ................................................................................................ 33
W jaki sposób słyszymy wysokość dźwięku ..................................................34
Jak słyszymy głośność...........................................................................................40
Jak wyglądają dźwięki w programach do obróbki ........................................45
Dźwięk w postaci cyfrowej................................................................................... 48
Przetworniki .............................................................................................................48
Dźwięk analogowy i cyfrowy...............................................................................49
Jakość w domenie cyfrowej ..................................................................................53
Cyfrowe formaty plików .......................................................................................58
MIDI ...........................................................................................................................60
Podsumowanie .........................................................................................................63
5
945384719.102.png 945384719.103.png 945384719.104.png 945384719.105.png 945384719.106.png 945384719.107.png 945384719.108.png 945384719.109.png 945384719.110.png 945384719.111.png 945384719.112.png 945384719.113.png 945384719.114.png 945384719.115.png 945384719.116.png 945384719.117.png 945384719.118.png 945384719.119.png 945384719.120.png 945384719.121.png 945384719.122.png 945384719.123.png 945384719.124.png 945384719.125.png 945384719.127.png 945384719.128.png 945384719.129.png 945384719.130.png 945384719.131.png 945384719.133.png 945384719.134.png 945384719.135.png 945384719.136.png 945384719.137.png 945384719.139.png
6
Real World Digital Audio. Edycja polska
Rozdział 2. Dobieranie narzędzi ........................................... 65
Wejścia i wyjścia ..................................................................................................... 66
Nagrywanie i odtwarzanie — przetworniki dźwięku...................................67
Interfejs audio do komputera ..............................................................................68
Kontrolery .................................................................................................................72
Urządzenia hybrydowe .........................................................................................73
Wybieranie komputera .......................................................................................... 74
Wybór systemu operacyjnego .............................................................................74
Kon guracja komputera .......................................................................................77
Narzędzia do tworzenia muzyki i generowania brzmień............................... 82
Możliwości oprogramowania ..............................................................................82
Budowanie studia na bazie oprogramowania .................................................89
Wyposażanie studia w sprzęt..............................................................................94
Idziemy na zakupy ................................................................................................. 96
Rozdział 3. Przygotowywanie sprzętu do pracy...................... 99
Przygotowywanie miejsca pracy ....................................................................... 100
Ergonomia .............................................................................................................. 100
Izolacja akustyczna i przygotowanie akustyczne pomieszczeń............. 100
Umiejscowienie głośników............................................................................... 102
Podłączanie urządzeń........................................................................................... 104
Typy złącz............................................................................................................... 105
Połączenia monofoniczne, stereofoniczne i wielokanałowe .....................110
Poziomy napięcia ..................................................................................................110
Szumy i brumienie ...............................................................................................112
Złącza symetryczne i niesymetryczne ...........................................................113
Połączenia cyfrowe................................................................................................114
Łączymy system — przykłady z życia ...........................................................117
Rozdział 4. Przygotowanie komputera do pracy z dźwiękiem ..123
Podłączanie wirtualnego studia .........................................................................124
Instalacja i kon guracja sprzętu audio ......................................................... 124
Sterowniki audio a system operacyjny.......................................................... 124
Kon gurowanie interfejsu................................................................................. 130
Instalowanie efektów i instrumentów w formie pluginów...................... 131
Gdzie zapisywane są pluginy........................................................................... 134
Utrzymywanie wirtualnego studia ................................................................... 136
Zabezpieczenia przed kopiowaniem i klucze sprzętowe ......................... 136
Przechowywanie danych ................................................................................... 139
Optymalizacja pod kątem wydajności .......................................................... 141
Rozdział 5. Szybkie tworzenie utworów na bazie
pętli i wzorców................................................ 149
Wzorce i pętle ........................................................................................................ 150
Czy to pętla, czy wzorzec.................................................................................. 150
Niezależność tempa i wysokości dźwięku ................................................... 151
Zastosowania muzyczne .................................................................................... 153
945384719.140.png 945384719.141.png 945384719.142.png 945384719.143.png 945384719.144.png 945384719.145.png 945384719.146.png 945384719.147.png 945384719.149.png 945384719.150.png 945384719.151.png 945384719.152.png 945384719.153.png 945384719.154.png 945384719.155.png 945384719.002.png 945384719.003.png 945384719.004.png 945384719.005.png 945384719.006.png 945384719.008.png 945384719.009.png 945384719.010.png 945384719.011.png 945384719.012.png 945384719.014.png 945384719.015.png 945384719.016.png 945384719.017.png 945384719.018.png 945384719.020.png 945384719.021.png 945384719.022.png 945384719.023.png
Spis treści
7
Tworzenie podkładu muzycznego (GarageBand) ......................................... 153
Rzut oka na program GarageBand ................................................................. 154
Opcjonalny sprzęt................................................................................................ 155
Ćwiczenie 1. Inicjowanie utworu i wybieranie pętli................................. 156
Ćwiczenie 2. Tworzenie prostej aranżacji.................................................... 158
Ćwiczenie 3. Rozwijanie struktury utworu ..................................................160
Ćwiczenie 4. Miksowanie i nagrywanie ........................................................163
Udostępnianie swojej pracy — iTunes ...........................................................165
Bardziej zaawansowane możliwości GarageBand ......................................166
Tworzenie grooveboksu (Kinetic) .................................................................... 167
Rzut oka na Kinetic..............................................................................................168
Opcjonalny sprzęt................................................................................................ 170
Ćwiczenie 1. Brzmienia, wzorce i motywy rytmiczne............................. 170
Ćwiczenie 2. Budowanie setu z motywów rytmicznych ......................... 172
Ćwiczenie 3. Przygotowania do dyskoteki ................................................... 174
Bardziej zaawansowane funkcje programu Kinetic................................... 176
Rozdział 6. Nagrywanie instrumentów i dźwięku ...................179
Charakterystyki mikrofonów............................................................................. 180
Kształty charakterystyk kierunkowych ........................................................ 181
Typy mikrofonów i ich konstrukcja................................................................ 184
Zastosowanie mikrofonów do nagrywania ..................................................... 189
Ustawianie mikrofonu ........................................................................................ 189
Mikrofonowanie typowych instrumentów ................................................... 194
Nagrywanie cyfrowe ............................................................................................207
Ustawianie poziomów ........................................................................................ 207
Odsłuchiwanie ...................................................................................................... 209
Metody nagrywania ............................................................................................ 210
Ćwiczenie praktyczne — włączamy nagrywanie!...................................... 211
Rozdział 7. Przetwarzanie i efekty ......................................215
Podstawy procesorów sygnałowych ................................................................. 216
Czym są procesory sygnałowe?........................................................................216
Cyfrowe przetwarzanie sygnału .......................................................................216
Edycja niedestrukcyjna i destrukcyjna ......................................................... 217
Używanie efektów niedziałających w czasie rzeczywistym .................. 220
Korzystanie z procesorów w czasie rzeczywistym w torze sygnału... 223
Trochę praktyki: dodawanie efektów w programie Ableton Live ........ 230
Korekcja ..................................................................................................................232
Charakterystyki korektorów............................................................................. 234
Narzędzia do ltrowania częstotliwości ....................................................... 238
Trochę praktyki: korektor w Ableton Live................................................... 245
Procesory dynamiki ............................................................................................248
Kompresor ............................................................................................................. 248
Limiter .................................................................................................................... 250
Ekspander .............................................................................................................. 251
Bramka szumów (noise gate) ........................................................................... 253
Łączne stosowanie procesorów dynamiki.................................................... 254
Analizator obwiedni............................................................................................ 256
Generator obwiedni............................................................................................. 256
Trochę praktyki: dynamika w Ableton Live................................................ 258
945384719.024.png 945384719.025.png 945384719.027.png 945384719.028.png 945384719.029.png 945384719.030.png 945384719.031.png 945384719.032.png 945384719.033.png 945384719.034.png 945384719.035.png 945384719.036.png 945384719.038.png 945384719.039.png 945384719.040.png 945384719.041.png 945384719.042.png 945384719.044.png 945384719.045.png 945384719.046.png 945384719.047.png 945384719.048.png 945384719.050.png 945384719.051.png 945384719.052.png 945384719.053.png 945384719.054.png 945384719.056.png 945384719.057.png 945384719.058.png 945384719.059.png 945384719.060.png 945384719.062.png 945384719.063.png
8
Real World Digital Audio. Edycja polska
Efekty związane z czasem...................................................................................260
Opóźnienie i Echo (Delay/Echo) ................................................................... 260
Pogłos (reverb) ...................................................................................................... 262
Procesory wyspecjalizowane..............................................................................266
Przesterowanie (distortion)............................................................................... 266
Modulacja .............................................................................................................. 270
Trochę praktyki: ltr modulowany w Ableton Live ................................. 273
Korekcja stroju ..................................................................................................... 279
Redukcja szumu i restaurowanie nagrań ...................................................... 281
Programy narzędziowe....................................................................................... 282
Rozdział 8. MIDI: nuty, rytmy i sterowanie .......................... 285
Wejścia, wyjścia i przejścia MIDI....................................................................286
Wysyłanie, odbieranie i sekwencjonowanie ................................................ 286
Łączenie instrumentów i urządzeń ................................................................ 288
Kon guracja sekwencerów i oprogramowania MIDI .............................. 301
Jak MIDI modeluje wykonania muzyczne.....................................................305
Specy kacja i implementacja MIDI .............................................................. 305
Nuty, wysokości i szybkość uderzenia........................................................... 307
Dodawanie środków wyrazu ............................................................................ 313
Programy i banki.................................................................................................. 320
Komunikaty systemowe ..................................................................................... 322
Nagrywanie wykonań muzycznych ..................................................................325
Tempo i nabicie..................................................................................................... 325
Tryby overwrite i merge .................................................................................... 327
Podziały klawiatury............................................................................................. 327
Wprowadzanie krokowe ..................................................................................... 328
Klawiatura QWERTY i klawiatura ekranowa............................................. 328
Edycja i manipulowanie wykonaniami muzycznymi ...................................329
Metody i okna edycyjne..................................................................................... 329
Kwantyzacja .......................................................................................................... 331
Efekty MIDI.......................................................................................................... 337
Używanie pulpitów sterujących ...................................................................... 339
Rozdział 9. Synteza i instrumenty wirtualne ........................ 347
Podstawowe rodzaje syntezy ..............................................................................348
Czym jest synteza? .............................................................................................. 348
Gdzie znajdziesz syntezatory?......................................................................... 349
Składniki barwy syntezatora ............................................................................ 349
Podstawowe metody syntezy ............................................................................ 355
Inne metody syntezy........................................................................................... 362
Samplery i odtwarzanie sampli .........................................................................365
Biblioteki brzmień ............................................................................................... 366
Budowanie presetów za pomocą sampli ....................................................... 367
Elementy składowe syntezy: wirtualne techniki analogowe.......................380
Podstawowe kształty fali i barwa..................................................................... 381
Obwiednie .............................................................................................................. 389
Miksowanie oscylatorów ................................................................................... 394
945384719.064.png 945384719.065.png 945384719.066.png 945384719.067.png 945384719.068.png 945384719.069.png 945384719.071.png 945384719.072.png 945384719.073.png 945384719.074.png 945384719.075.png 945384719.076.png 945384719.077.png 945384719.078.png 945384719.080.png 945384719.081.png 945384719.082.png 945384719.083.png 945384719.084.png 945384719.086.png 945384719.087.png 945384719.088.png 945384719.089.png 945384719.090.png 945384719.092.png 945384719.093.png 945384719.094.png 945384719.095.png 945384719.096.png 945384719.097.png 945384719.098.png 945384719.099.png 945384719.100.png 945384719.101.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin