Krąg tematyczny: Mały człowiek czy też duży, dobrze, gdy pomocą służy
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- Stwarzanie okazji do czynienia dobrych uczynków
- Zwrócenie baczniejszej uwagi na przejawy życzliwości, uczynności, uprzejmości
- Inicjowanie działań wymagających współpracy i współdziałania
- Tworzenie miłej i ciepłej atmosfery sprzyjającej przyjaznym relacjom wśród dzieci
- Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na podany temat
- Doskonalenie świadomości schematu własnego ciała oraz umiejętności porównywania obiektów pod względem wielkości
Temat dnia
Działania dzieci
Uwagi Realizowane
obszary podstawy
programowej
Uwagi
Poduszka dla maluszka
I.
· „Taniec z przytulanką”- improwizacja ruchowa
· „Moja ulubiona przytulanka”- zachęcanie do rozmowy wszystkich dzieci
II.
· „Niedokończony rysunek”- dzieci rysują na dużym formacie po kolei fragment rysunku, tworzą jeden wspólny rysunek
· „O kochaniu misia”- nauka piosenki
· „Tresowane koty”- zabawa ruchowa; czworakowanie do przodu i do tyłu, koci grzbiet
III.
· „Gdzie jest miś”- odszukiwanie misia i określenie jego położenia w przestrzeni za pomocą określeń: na, pod, obok, pomiędzy, nad, w itp.
· „Stary niedźwiedź”- zabawa ruchowa
8.1
3.2
9.3
5.4
14.1
Wszystkim dzielnie pomagamy
· „Co może mały człowiek?”- stworzenie listy czynności, które potrafią samodzielnie lub z niewielką pomocą wykonać dzieci
· „Mogę, więc pomogę”- zabawa pantomimiczna, naśladowanie czynności z listy propozycji
· „ Filip, Kuba i zburzona wieża”- wysłuchanie opowiadania z „Książki”, rozmowa o wydarzeniach i bohaterach opowiadania; odwołanie się do wiedzy i doświadczeń dzieci- poprowadzenie rozmowy o podobnych przeżyciach dzieci
· „O kochaniu misia”- zabawa przy piosence
· „Mały, mniejszy, najmniejszy”- ćwiczenia językowe, stopniowanie przymiotników
· „Wielka wieża do nieba”- zabawa konstrukcyjna, budowanie w zespołach budowli z klocków, mierzenie ich wysokości za pomocą wspólnej miary
· „Jawor, jawor”- zabawa ruchowa przy piosence
2
3.3
4.2
10.1
Obrazek dla przyjaciela
· „Koniki”- zabawa bieżna
· „Kolorowe koperty”- papieroplastyka, składanie kopert według wskazówek nauczyciela
· „ Jeden dzień z życia przedszkola”- tworzenie historyjki obrazkowej, rysowanie poszczególnych wydarzeń, ułożenie chronologiczne, opowiadanie ułożonej historyjki
· „O kochaniu misia”- zabawa ruchowa przy piosence
4.3
4.1
Muzyka łagodzi obyczaje
· „Paluszek lub główka”- zabawa ruchowa przy muzyce, reagowanie na polecenia nauczyciela, poruszanie w rytm muzyki wskazaną częścią ciała
· „Mały - duży”- porównywanie wysokości dzieci metodą „na oko” i mierząc wzrost za pomocą centymetra
· „ Rysowanie postaci człowieka”- organizowanie dzieciom doświadczeń pomagających w kształtowaniu schematu własnego ciała według scenariusza E. Gruszczyk-Kolczyńskiej i E. Zielińskiej
· „Komar na koncercie”- wysłuchanie wiersza M. Szczerby; rozmowa na temat jego treści
13.5
9.4
Czy dobry humor jest zaraźliwy?
· „Musztra”- zabawa logopedyczna
· „Smutna czy wesoła?”- zabawa muzyczno-ruchowa
· „Pojedynek nam miny”- kto się szerzej uśmiechnie, kto zrobi kwaśniejszą minę itp.; nazywanie min, określanie nastrojów z nimi związanych
· „ Buzia na talerzu”- ozdabianie tekturowych talerzyków jednorazowych w formie twarzy, toczenie wałeczków z plasteliny i formowanie różnych min
· „Ze sobą”- zestaw ćwiczeń gimnastycznych według W. Sherborne
· „Ojciec Wirgiliusz”- zabawa ruchowa
· „Deszczowa zabawa”- zabawa muzyczno ruchowa
9
Krąg tematyczny: Taki nastrój jest w teatrze, że zachwycam się gdy, patrzę
- Rozwijanie aktywności twórczej przez wspólne wykonywanie form przestrzennych z różnego materiału
- Bogacenie przeżyć dzieci przez zabawy z wcielaniem się w role
- Poznawanie tekstów bajek, dostrzeganie podobieństw między nimi.
Łyżeczkowy teatrzyk
· „Grające łyżki”- wydobywanie dźwięków z różnych rodzajów łyżek
· „Sztućce”- ćwiczenie logarytmiczne z wykorzystaniem łyżek
· „Siostra łyżka, brat widelec”- tworzenie wraz z chętnymi dziećmi kukiełek z drewnianych łyżek i drewnianych...
losowa