Krąg tematyczny: Jabłka, śliwki i morele, w sadzie jest owoców wiele
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- Tworzenie kąciku przyrody, wspólne zbieranie darów jesieni
- Poznanie pojęcia sad, drzew owocowych i ich owoców
- Wspomaganie dzieci w ćwiczeniach usprawniających sprawność dłoni
- Kształtowanie umiejętności posługiwania się klejem w pracach plastycznych oraz dbanie o czystość w miejscu pracy
- Kształtowanie umiejętności spożywania owoców i warzyw
- Kształtowanie orientacji przestrzennej
- Wykonywanie działań matematycznych na konkretach
Temat dnia
Działania dzieci
Podstawa programowa
Uwagi
Na drzewach i na krzakach
I.
· „Owocarnia”- nazywanie owoców, opisanie ich oraz dzielenie wyrazu na sylaby
· „W sadzie”- zabawa muzyczno-ruchowa
· ,,Kolorowe wydzieranki”- zabawa muzyczno-ruchowa
II.
· „Papierowe owoce”- wypełnienie wydzieranką szablonu owoców: gruszek, śliwek i jabłek
· „Jabłonie, grusze i śliwy”- dzieci słuchają wskazówek nauczyciela tj. wyżej, niżej, nad, pod i obok
· „Chrup warzywa, jedz owoce”- zabawa utrwalająca orientację przestrzenną.
III.
· „Ile jabłek, ile gruszek”- wykonywanie prostych działań matematycznych na konkretach
· „Zbieramy owoce w sadzie”- zabawa pantomimiczna przy muzyce. Wysłuchanie utworu A. Vivaldiego ,,Jesień”. Naśladowanie zbioru owoców
12.1
5.4
9.2
3.3
13.1
8.4
Pyszne ciasto owocowe
· „Mało nas”- zabawa ruchowa
· „Pieczemy ciasto”- zabawa logopedyczna
· „Ciasto owocowe”- wspólne przygotowanie ciasta. Nauczyciel dzieli dzieci na zespoły, które odpowiadają za dane czynności, np. układanie biszkoptów, mieszanie galaretki, krojenie owoców.
· „Planujemy i urządzamy przyjęcie dla misia”- planowanie krok po kroku przyjęcia, podjęcie działań, przydzielenie obowiązków dzieciom
· „Pieczemy ciasto”- zabawa naśladowcza przy melodii
3.1
1.2
1.3
8.2
Słodkie i chrupiące owoce pachnące
· ,,Pięknie pachnie, dobrze smakuje”- degustacja owoców z ćwiczeniami gryzienia i żucia
· Zagadki owocowe- zadanie dzieciom zagadek wierszowanych
· ,,Jabłka, gruszki, śliwki”- zabawa muzyczno-ruchowa
· „Co jest w środku”- oglądanie przekrojonych owoców, opisanie ich wyglądu zewnętrznego i wewnętrznego
· „Czy wszystkie owoce mają pestki?”- nauczyciel układa przed dziećmi różne owoce, zadaniem dzieci jest szukanie pestek, a następnie określenie, które owoce posiadają pestki, a które nie
· ,,Pestkami malowane”- układanie kompozycji z pestek. Dzieci rozcierają plastelinę na kartce, następnie układają pestki, tak aby powstał obrazek
· ,,Owocowy blues”- prezentacja piosenki, a także nauka słów i melodii
· „Wyścig pestek”- ćwiczenia siły wydechu
· „Skoki przez płoty”- zabawa ruchowa
5.1
8.1
Smaczne i zdrowe przetwory
· „Owocowe rytmy”- zabawa rytmiczna
· „Policz”- zabawa muzyczno-ruchowa
· „Owocowy blues”- utrwalenie piosenki
· „Kto powie”- wysłuchanie wiersza M. Czerkawskiej oraz podanie zadań jakie dzieci mają wykonać w oparciu o tekst
· „Dobieramy do pary”- ćwiczenia z ,,Wycinanek- składanek”( cz. 1, s. 27)
Owocowa spiżarnia
· „Na półkach w spiżarni”- rozmowa nauczyciela z dziećmi na temat spiżarni, następnie zaczyna zabawę
· „Owocowy blues”- zabawa taneczna przy piosence
· „Owocowe słowa”- ćwiczenia słownikowe
· „W sadzie”- zestaw ćwiczeń z krążkami
· „Wysokie półeczki”- zabawa naśladowcza ze skokami i wspinaniem się na palce
Krąg tematyczny: Witaminy hop! Do brzuszka, i marchewka, i pietruszka
- Rozwijanie u dzieci zdolności poznawania zapachu różnych warzyw
- Kształtowanie umiejętności rozpoznawania oraz nazywania warzyw
-Uświadomienie, które części warzyw są jadalne
- Rozwijanie sprawności fizycznej, reagowania na sygnał oraz umówione hasło
- Usprawnianie narządów mowy
- Konstruowanie prostych przepisów kulinarnych
- Rozwijanie inwencji twórczej poprzez tworzenia prac plastycznych
- Kształtowanie nawyku uważnego słuchania oraz wypowiadania się pełnymi zdaniami
losowa