ARKUSZ EDUKACJI ZDROWOTNEJ z rehabilitacji.docx

(20 KB) Pobierz
ARKUSZ EDUKACJI ZDROWOTNEJ

ARKUSZ EDUKACJI ZDROWOTNEJ             

1.Określenie rozpoznanego problemu zdrowotnego lub potrzeby z wykorzystaniem narzędzi badawczych, wybór metod i środków.

a) narzędzia: pen, glukometr, testy paskowe.

b) metody: podające: pogadanka, objaśnienia; problemowe: klasyczna metoda problemowa; aktywizujące – zabawa dydaktyczna; praktyczne: pokazy.

c) środki: broszury, tabele produktów i potraw dozwolonych i zabronionych w diecie chorego na cukrzyce, wskaźniki glikemiczne,  krzyżówka, poradnik dla pacjentów z cukrzycą typu I.

 

 

2. Określenie problemu/ potrzeby pacjenta i/lub rodziny w zakresie samoobserwacji, samokontroli, samopielęgnacji.

a) brak wiedzy na temat cukrzycy typu 1,

b) uzupełnienie wiedzy z zakresu obsługi penu, glukometru oraz pasków testowych,

c) objaśnienie celu i sposobów samokontroli poszczególnych parametrów (poziomu glukozy we krwi, poziomu cukru i ciał ketonowych w moczu),

d) przedstawienie sposób przeciwdziałania przewlekłym i późnym powikłaniom cukrzycy typu 1.

 

3. Ocena zdolności pacjenta i/lub rodziny do samoopieki i samokontroli.

Ocena w zakresie:

· poziomu wiedzy i umiejętności (deficyt wiedzy i umiejętności)

· motywacji (stopnia zaangażowania)

· warunków i możliwości (odbiorcy i otoczenia)

· środowiska wspierającego (rodzaj i zakres wsparcia)

Uczestnicy programu edukacji wykazują całkowity brak wiedzy odnoszącej się do cukrzycy insulinozależnej  oraz brak umiejętności obsługi penu, glukometru jak również pasków testowych.

Pacjent wraz z rodziną wykazują duże zaangażowanie w przebieg procesu edukacji oraz czynny udział w wszelkich pokazach dotyczących obsługi sprzętu. Chętnie poddają się zabawą dydaktycznym służącym do oceny stopnia zdobytej wiedzy.

Spotkanie odbyło się w cichym i spokojnym miejscu (świetlica szpitalna). Biorąc pod uwagę możliwości intelektualne odbiorców, nie stwierdzono braku możliwości zrozumienia i przyswojenia treści tematycznych. Pacjent jest otoczony dużym wsparciem psychicznym i fizycznym przez rodzinę (siostrę, żonę, syna      i synową oraz córkę) oraz cały zespół terapeutyczny. Wykazuję duże zaangażowanie w proces leczenia i rehabilitacji.

 

4. Określenie tematu edukacji:

Cukrzyca tupu 1.

 

5. Określenie celu edukacji w zakresie wiedzy i umiejętności:

a) celu ogólnego

·         Zapoznanie z istotą choroby.

·         Przygotowanie praktyczne i teoretyczne do zmiany zachowań zdrowotnych.

·         Przygotowanie do sprawnej realizacji samokontroli i samoopieki.

·         Zwiększenie psychicznej odporności i motywacji pacjenta.

·         Niedopuszczenie do wystąpienia późniejszych powikłań cukrzycy.

·         Osiągnięcie lepszej jakości życia u cukrzyka.

 

b) celów szczegółowych

Poznawcze: pacjent

·         umie wyjaśnić istotę choroby,

·         umie wymienić objawy cukrzycy typu I,

·         zna zasady diety w cukrzycy,

·         zna formy przyjmowania insuliny,

·         umie interpretować wyniki badań na zawartość glukozy w moczu i krwi.

 

Psychoruchowe: pacjent

·         umie przeprowadzić samokontrole: używać testów do badania zawartości glukozy w moczu, gleukometru,

·         umie wykonać wstrzyknięcie insuliny w tkankę podskórną za pomocą tzw. penu,

·         dba o pielęgnacje stóp.

 

Afektywne: pacjent

·         rozumie ze leczenie jest konieczne, nawet jeżeli nie występują objawy choroby,

·         rozumie dlaczego terapia nie może być przerwana,

·         zmotywuje się do zapobiegania późnym powikłaniom,

·         uwzględni wskaźnik glikemiczny przy diecie,

·         zmotywuje się częstej kontroli masy ciała,

·         przekonany jest, że wysiłek fizyczny jest ważnym elementem terapii,

·         świadomy jest o powikłaniach  w cukrzycy typu I.

 

 

6. Ocena efektów edukacji i ewaluacja celów:

Realizacja programu edukacji terapełtyczniej przebiegła zgodnie z zaplanowanymi działaniami. Wszystkie ww. cele zostały w pełni zrealizowane. Pacjent wraz z rodziną zdobyli niezbędną wiedzę       i umiejętności z zakresu cukrzycy tupu 1.

 

7. Piśmiennictwo:

I. M. Jarosz, L. Kłosiewicz – Latoszek, Cukrzyca, zapobieganie i leczenie, Wyd. PZWL, 2007r.

II. J. Tatoń, A. Czelej, M. Bernas, Diabetologia kliniczna, Wyd. PZWL, 2008r.

III. J. Radziszowski, Leczenie dietą, poradnik dla chorych na cukrzycę typu 1, Wyd. Aventis, 2010r.

IV. D. Talarska, D. Zozulińska - Ziółkiewicz, Pielęgniarstwo neurologiczne, Wyd. PZWL, 2011r.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Termin i czas edukacji

 

 

 

 

27 luty 2012,

poniedziałek, godz. 1100,

sala terapii zajęciowej.

czas trwania:       40 minut.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin