Wyklad_7._Techniki_japonskie.doc

(87 KB) Pobierz

WYKŁAD 5

Koncepcje wspierające zarządzanie ukierunkowane na jakość – szkoła japońska

KAIZEN (Gai San)

HOSHIN KANRI

KANBAN

5 S

QFD

POKA YOKE

Lean management

KAIZEN – japońska filozofia zarządzania

Znaczenie słowa KAIZEN:

Nieustanne poprawianie, ulepszanie, zmiana na lepsze, doskonalenie.

Doskonalenie metodą „małych kroków”

„ziarnko do ziarnka”

Kaizen w akcji

Wyobraźmy sobie fabrykę sprzętu gospodarstwa domowego z typową taśmą produkcyjną, przy której pracownicy montują pralki lub odkurzacze.

Załóżmy, że na wykonanie prostej czynności potrzebują siedmiu sekund, z czego pięć zajmuje obrót ciała do umieszczonego za plecami pojemnika z materiałami lub elementami.

Wystarczy postawić pojemnik przed robotnikiem i cała operacja trwa o cztery sekundy krócej, co oznacza trzykrotny wzrost wydajności pracy.

Charakter Kaizen:

(wg Shoichiro Toyoda, 2000)

Ludzie myślą, że dążymy do perfekcji, jednak w Toyocie wiemy, że naszym zadaniem są zmiany.

              Wierzymy, że nie ma sposobów doskonałych, dlatego nie ustajemy w poszukiwaniach.

              Celem jest przełamanie dotychczasowych nawyków poprzez KAIZEN.

Twórca koncepcji - Masaaki Imai (1986 rok, wydaje książkę pt. Kaizen).

Kaizen oznacza doskonalenie. Więcej – ciągłe doskonalenie w każdej dziedzinie życia - w życiu prywatnym, społecznym i służbowym. 

W miejscu pracy - Kaizen oznacza ciągłe doskonalenie obejmujące każdego – menedżerów i pracowników.  

Doskonalenie to można prowadzić małymi krokami, które jednak prowadzą do ciągłego zbliżania się do doskonałości.

Wg Kaizen - żaden dzień nie powinien minąć bez dokonania jakiejś poprawy w którymś z obszarów funkcjonowania firmy.

Warunki KAIZEN

Praca zespołowa

Samodyscyplina

Wysokie morale

Koła jakości

Ukierunkowanie na doskonalenie

Wszyscy zaangażowani

Nie oczekuj od razu wyników, nie zniechęcaj się!

10 zasad kaizen

  1. Problemy stwarzają możliwości
  2. Pytaj 5 razy „Dlaczego?”
  3. Bierz pomysły od wszystkich
  4. Myśl nad rozwiązaniami możliwymi do wdrożenia
  5. Odrzucaj ustalony stan rzeczy
  6. Wymówki, że czegoś się nie da zrobić są zbędne
  7. Wybieraj proste rozwiązania – nie czekając na te idealne
  8. Użyj sprytu zamiast pieniędzy
  9. Pomyłki koryguj na bieżąco
  10. Ulepszenie nie ma końca

KAIZEN to część Toyota Production System - TPS

              System produkcji Toyoty zakłada, że samochód ma "iść jednym ciągiem" przez linię produkcyjną.

              To znaczy, że właściwe części są dostarczane we właściwe miejsce linii wtedy, kiedy są potrzebne i w takiej ilości, aby nie powodować gromadzenia zapasów na miejscu (JiT).

              Lean management

Filozofia systemu TPS

"Daily improvements"

"Good thinking, Good products, "

Dzisiaj:

Toyota spirit of making things"

"Toyota Way."

KAIZEN Institute - międzynarodowa organizacja doradzająca przedsiębiorstwom na całym świecie.

KAIZEN Institute Polska

Polski oficjalny oddział KAIZEN Global Company,

Według Instytutu trzy podstawowe zasady KAIZEN to:

orientacja na procesy i rezultaty - w odróżnieniu do zachodniej koncepcji orientacji na rezultaty,

myślenie systemowe,

zasada "Nie szukaj winnych, szukaj przyczyn".

Misja Instytutu

Kluczem do sukcesu jest uczynienie z naszych klientów ekspertów

Ważne podejścia i pojęcia

Jidoka

(ang. autonomation - "autonomiczna automatyka")

Kontrolne zatrzymanie procesu, jedno z podstawowych rozwiązań usprawniających zapewnienie jakości produkcji.

Maszyna automatycznie wykrywa defekty obrabianej części i wówczas automatycznie zatrzymuje się.

W Systemie Produkcyjnym Toyoty do zatrzymywania procesu z chwilą zauważenia defektu upoważnieni są pracownicy wykonawczy.

JIDOKA
automation with a human touch

Korzenie JIDOKA

Cechy Jidoka

Kontrola wizualna

Wizualizacja problemów

Operator przekazuje informacje na temat defektu

Problem display board system – ANDON
System tablicowej wizualizacji problemów

GEMBA

Gemba czyli miejsce akcji

Zwykle to miejsce najbardziej zaniedbane w kwestii doskonalenia.

Postrzegane jako kiken (niebezpieczne), kitanai (brudne), kitsui (stersujące) niewydolne i najgorzej zorganizowane

Przykłady gemba

W przemyśle – np. fabryka, hala produkcyjna, magazyn, laboratorium.

W dziedzinie usług - miejsce kontaktu klientów z wykonawcą usługi.

Hotel - to hol, pokoje recepcja lub inne pomieszczenie, w którym goście stykają się z obsługa hotelową.

Menedżer, który zna swoje gemba jest gotów do użycia techniki kaizen.

Kaizen ma tylko SENS w konkretnym miejscu pracy, w hali produkcyjnej czy w miejscu kontaktu firmy z klientem

Gemba, Gembutsu, Genjitsu – 3 realności (sangenshugi)

Podstawowa dla KAIZEN zasada obiektywizmu.

              Rozwiązując problemy, należy koncentrować się na:

miejscu (stanowisku pracy), w którym problem się pojawia (gemba),

rzeczywistym przedmiocie (gembutsu)

faktach (genjitsu).

Ostrzeżenie dla menedżerów: zamiast na Syberię, wyślemy Cię do gemba!

Przykład

Kiedy prezes Toyoty Taiichi Ohno zauważył, że jeden z menedżerów izoluje się od tego, co dzieje się na liniach produkcyjnych, wysłał go do hali produkcyjnej.

Następnie narysował na podłodze koło i kazał w nim stać tak długo, dopóki manager nie wczuł się w to, co dzieje się na hali produkcyjnej i nie zrozumiał, ze jest ona miejscem akcji, gdzie tworzy się sukces firmy.

Pięć reguł gemba kaizen

  1. Gdy pojawia się problem, zacznij od wizyty w gemba. Nie próbuj tego problemu rozwiązać zza biurka; zdalne sterowanie niewiele pomoże. Wyjdź z gabinetu, idź do hali fabrycznej i bacznie obserwuj.
  2. Sprawdź gembutsu, np. zepsute maszyny, odpady i odrzuty czy zwrócone wyroby. Kiedy zepsuje się maszyna nie zwołuj narady w tej sprawie, lecz poszukaj przyczyny awarii.
  3. Podejmij na miejscu tymczasowe środki zaradcze. W pewnej fabryce takim środkiem było zatrzymywanie maszyn co pewien czas po to, aby oczyścić pas transmisyjny z metalowych wiórów.

Pięć reguł gemba kaizen

  1. Poszukaj bezpośredniej przyczyny problemu. Po zastosowaniu środków zaradczych zbierz wszelkie informacje i dane, które pomogą ci ustalić bezpośrednia przyczynę awarii lub problemu.

              Wiele z nich można ustalić za pomocą prostej techniki "pięciu pytań dlaczego„ (5 whys).

              Załóżmy, że podłogę hali fabrycznej trzeba posypywać trocinami. Dlaczego? Ponieważ inaczej jest śliska. Dlaczego? Ponieważ są na niej plamy z oleju. Dlaczego? Ponieważ wycieka on z maszyny. Dlaczego? Ponieważ tuleja jest nieszczelna. Dlaczego? Ponieważ gumowa uszczelka jest zużyta.

Pięć reguł gemba kaizen

  1. Określ właściwe standardy zapobiegające powtórzeniu się problemu.

              Po rozwiązaniu problemu lub usunięciu awarii musisz opracować nowe, właściwe procedury określające odpowiednie standardy nadzoru, konserwacji czy bezpieczeństwa. Jest to gwarancja uniknięcia takich samych lub podobnych problemów w przyszłości.

3 Ms (część TPS)

Muda: strata, działanie, które pochłania zasoby, a nie przynosi żadnej wartości klientowi

Mura: nierówność, nierównomierność operacji, pracy, np. najpierw jej spiętrzenie (czyli pośpiech), potem przestój

Muri: przeciążenie operatora lub sprzętu

Rodzaje MUDA

Są to straty wynikające:

z nadmiernych zapasów,

z nadprodukcji,

z oczekiwania,

z transportowania,

z procesu przetwarzania,

ze zbędnych ruchów i z wad produktów.

Ostatnio dodaje się do nich straty wynikające:

ze zmian i przezbrajania,

z braku gospodarności

z nieporozumień i błędów w instruowaniu

Kaizen zawiera w sobie elementy:

Hoshin Kanri

Kanban

5S

QFD

Poka Yoke

oraz Lean Management

Lean Management wykorzystuje KAIZEN

Hoshin Kanri

Metoda opracowania i monitorowania celów

Metoda uważana za kręgosłup kaizen .

Wg Instytutu Jurana:

systematyczny proces zachodzący w całej organizacji polegający na ustalaniu i osiąganiu długoterminowych celów związanych z jakością poprzez rozwinięcie strategii organizacji na departamenty i jednostki.

Podstawa Hoshin Kanri

Hoshin kanri jest filozofią zarządzania, opartą na planowaniu zasobów przedsiębiorstwa, bazującej na:

koncepcji Petera F. Druckera zarządzania przez cele (ang. Management by Objectives - MBO)

klasycznym cyklu doskonalenia Edwardsa W. Deminga (ang. Plan-Do-Check-Act - PDCA).

Planowanie i ocena wyników w systemie Hoshin Kanri odbywają się w nieco zmodyfikowanym pełnym cyklu PDCA.

Okresem planowania jest rok obrachunkowy;

START -  to podsumowanie i ocena dotychczasowych wyników - cykl rozpoczyna się od etapu A, a następnie – PDC (cykl APDC).

Założenia

Środki uzgodnione na wyższym szczeblu stają się celami na szczeblu niższym. Tu następuje konkretyzacja procedur;

W ramach Hoshin Kanri nie monitoruje się postępu przedsięwzięć, wymagane są tylko coroczny przegląd i ocena wyników.

Hierarchia planowania Hoshin Kanri nie polega na uzgodnieniach funkcjonalnych (przełożony - podwładni), lecz procesowych (proces - podprocesy). Sposobem na ulepszenie procesu jest doskonalenie jego podprocesów. 

Uproszczony opis postępowania

Na najwyższym szczeblu planowania dla każdego celu strategicznego określić:

a) kilka najwłaściwszych środków realizacji celu,

b) wartości docelowe, jakie trzeba osiągnąć w ciągu najbliższego roku stosując dany środek.

Na każdym szczeblu planowania oprócz najwyższego należy:

a) środki określone na wyższym szczeblu przyjąć jako cele,

b) określić kilka najwłaściwszych środków realizacji każdego celu,

c) określić wartości docelowe, jakie trzeba osiągnąć w ciągu najbliższego roku stosując dany środek.

Źródło:

Toyota

KANBAN

Japonia, lata 50 ubiegłego stulecia

Kanban (jap. kartka papieru, widoczny opis)

Metoda umożliwiająca wizualizację przepływu materiałów w przedsiębiorstwie.

Metoda sterowania zapasami.

System pozwalający na prawie całkowitą eliminację magazynów.

Wszelkie materiały od dostawców o do klientów są dostarczane „dokładnie na czas”

Kanban stanowi integralną część działania w przedsiębiorstwach działających zgodnie z koncepcją Lean Manufacturing lub Just in Time

JIT – zachodnia wersja Kanban

Cele Kanban

"7 x  żadnych":

§         żadnych braków,

§         żadnych opóźnień,

§         żadnych zapasów,

§         żadnych kolejek - gdziekolwiek i po cokolwiek,

§         żadnych bezczynności,

§         żadnych zbędnych operacji technologicznych i kontrolnych,

§         żadnych przemieszczeń.

Cecha charkterystyczna Kanban

Materiały i półfabrykaty dostarczane są od dostawców z godzinową dokładnością

Możliwość wyprodukowania niemal dowolnego elementu w każdej chwili

Zlecenia produkcyjne są ściśle zsynchronizowane z zamówieniami otrzymywanymi od klientów

Karty Kanban

Podstawowy element systemu

To rodzaj zlecenia produkcyjnego i dokumentu opisującego zawartość pojemników.

Zadanie -  przekazywanie informacji o potrzebie przepływu materiału podczas produkcji.

Zawartość karty

nazwa i rodzaj części;

wielkość partii;

rodzaj i numer pojemnika;

data i godzina wystawienia;

miejsce wystawienia;

miejsce wykonania części;

wymagany czas dostawy. 

Typowy przebieg

Zlecenie produkcyjne nie trafia na początek linii lecz na koniec

Ostatnie stanowisko otrzymuje harmonogram dostaw gotowych wyrobów do odbiorców.

Pracownik lub załoga gniazda podejmuje zadanie.

W miarę potrzeby wyroby do produkcji są pobierane (ssane) z poprzednich stanowisk, te z kolei ze stanowisk je poprzedzających, uzupełniając w ten sposób wyroby przekazane do stanowiska następnego.

Następuje zsynchronizowanie przepływu materiałów z tempem pracy ostatniego stanowiska

Produkcja uruchamiana wówczas, gdy zachodzi taka potrzeba

System Kanban

Wady i ograniczenia

Pierwotna wersja KANBAN oparta jest o papierowe formularze

Metoda zakłada produkcję w partiach o stałej wielkości, odpowiadającej pojemności standardowego pojemnika transportowego danego elementu

Metoda nie uwzględnia zapasów bezpieczeństwa wyrobów gotowych

KANBAN zakłada produkcję bezbrakową, wymagającą całkowitego zaangażowania od wszystkich pracowników, co stwarza znaczne problemy w innych niż japoński kręgach kulturowych

Zalety (przykład Toyoty)

Po trzech latach od wprowadzenia metody KANBAN, osiągnięto:

30% wzrost produkcji

60% redukcja wszelkich zapasów

90% redukcja braków

15% redukcja przestrzeni produkcyjnej

15% redukcja operatorów i personelu administracyjno-technicznego

5S

Metoda 5S

System 5S (metoda 5S, praktyki 5S, 5xS)

Efekt wielu lat praktyk i doświadczeń  wiodących japońskich firm.

Cele i zadania

Zaprowadzenie i utrzymanie porządku i dyscypliny w miejscu (na stanowisku) pracy.

Fundament tworzenia środowiska pracy sprzyjającego działaniom projakościowym, harmonijnej pracy i ciągłemu doskonaleniu stosunków ludzkich, co przekłada się na efektywność organizacji.

Dlaczego 5S?

Seiri

Seiton

Seiso

Seiketsu

Shitsuke

odpowiedniki angielskie to:

              Sort, Systematize (Stabilize), Sweep (Shine), Standardize, Selfdiscipline (Sustain)

5S

              Seiri - Selekcja - polega na oddzieleniu wszelkich narzędzi, instrukcji, materiałów...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin