Modele pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.docx

(19 KB) Pobierz

MODEL PRACY Z UCZNIEM ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI

Dr Barbara Trochimiak             

17-11-2012 (sobota)

Literatura:

Ø      Marcińkowska B., Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną

Ø      Rozporządzenie MEN z dnia 17 listopada 2010r w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkoła i placówkach

Ø      Rozporządzenie MEN z dnia 17 listopada 2010r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych

 

Warunki zaliczenia:

 

UCZEŃ jaki może spotkać w naszej szkole:

1.      Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego – wydane przez publiczne poradnie,

 

Orzeczenie o potrzebie kształcenie specjalnego może dostać:

Ø      Uczeń niepełnosprawnych (w rozumieniu prawa oświatowego)

o       Niesłyszący, słabosłyszący

o       Niewidomy, słobowidzący

o       Z niepełnosprawność ruchową, w tym z afazją

o       Z upośledzeniem umysłowym

o       Z autyzmem w z zespołem Aspergera

o       Z niepełno sprawnościami sprzężonymi

Ø      Uczeń niedostosowany społecznie – zajęcia resocjalizacyjne

Ø      Uczeń zagrożony niedostosowaniem społecznym – zajęcia socjoterapeutyczne

 

INNE ORZECZENIE – wydawane przez rejonową poradnie specjalistyczną

·         Orzeczenie o potrzebie indywidualnego obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego

·         Orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży wydane przez publiczną poradnię psychologiczno – pedagogiczną

·         Opinia poradni psychologiczno – pedagogicznej

 

DZIECKO BEZ ORZECZEŃ I OPINII – które wymaga pomocy, np. dziecko które przez dłuższy czas nie chodziło do szkoły, lub dziecko któremu zmarli rodzice,

 

UCZEŃ ZE Specjalnymi Potrzebami Edukacyjnymi SPE

2.      Z niepełnosprawnością

3.      Niedostosowany społecznie

4.      Zagrożony niedostosowaniem społecznym

5.      Ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się: dysgrafia, dysleksja, dyskalkulia, trudności w uczeniu się matematyki, adhd,

6.      Z zaburzeniami komunikacji językowej: seplenienie, jąkanie się,

7.      Z chorobą przewlekłą: np. cukrzyca, padaczka, astma

8.      W sytuacji kryzysowej lub traumatycznej np. choroby rodziców, depresja w rodzinie;

9.      Z niepowodzeniami edukacyjnymi;

10.  Z trudnościami wynikającymi z zaniedbań środowiskowych np. rodziny patologiczne;

11.  Z trudnościami adaptacyjnymi, w tym związanymi z wcześniejszym kształceniem w innych systemach edukacji;

12.  Z trudnościami wynikającymi z odmienności kulturowej np. Romowie;

13.  Szczególnie uzdolniony;

DWA PODEJŚCIA DO UCZNIA Z SPE (wg A.I. Brzezińska)

v     Podejście typu „dziecko ma problem, chcę mu pomóc”, - PODEJŚCIE PRAWIDŁOWE

v     Podejście typu „ja mam problem z dzieckiem muszę go rozwiązać”

 

 

SKŁAD ZESPOŁU (wszyscy pracujący z dzieckiem)

-        Nauczyciele

-        Wychowawcy grup wychowawczych

-        Specjaliści prowadzący z uczniem

we współpracy z:

1-     Rodzicami ucznia

2-     Poradniami psychologiczno – pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi

3-     Placówkami doskonalenia nauczycieli

4-     Innymi przedszkolami, szkołami, placówkami

5-     Podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci, młodzieży

6-     Organem prowadzącym przedszkole, szkołę, placówkę

MODELE FUNKCJONOWANIA ZESPOŁÓW

7-     Multidyscyplinarny – wiele dyscyplin, każdy nauczyciel prowadzi swoje nauczanie, swoje obserwacje, rodzice nie uczestniczą w

8-     Interdyscyplinarny – między dyscyplinami, komunikacja między nauczycielami, działają np. w dwójkę,

9-     Transdyscyplinarny – jesteśmy zobowiązani do wspólnej pracy na rzecz dziecka

 

TRANDYSCYPLINARNY-  FORMA DZIAŁANIA ZESPOŁU

10- Członkowie Zespołu dokonują jednej wspólnej diagnozy ucznia

11- Rodzice są traktowani jako pełnoprawni członkowie zespołu

12- Zespół spotyka się regularnie w celu wymiany informacji i wiedzy

13- W opracowaniu IPET/PDW biorą udział wszyscy członkowie Zespołu

14- Wszyscy członkowie wrażają IPED/PDW

15- Każdy członek zespołu odpowiada za realizację IPET/PDW

Ścieżka 1

UCZEŃ

ANALIZA ORZECZENIA

O POTRZEBIE KSZTAŁCENIA SPECJALNEGO

 

WIELOSPECJALISTYCZNA OCENA POZIOMU FUNKCJONOWANA UCZNIA

 

SPECJALNE POTRZEBYT EDUKACYJNE

IPET INDYWIDUALNY PROGRAM DUKACYJNO - TERAPEUTYCZNY

ZAJĘCIA OBOWIĄZKOWE, DODATKOWE, NADOBOWIĄZKOWE

EFEKTY PRACY/OSIĄGNIECIA UCZNIA

 

16- Poziom dydaktyczny

17- Poziom programowy

18- Poziom praktyczny

 

Ścieżka 2.

UCZEŃ

ANALIZA INNEGO ORZECZENIA OPINII

ROZPOZNANIE INDYWIDUALNYCH POTRZEB UCZNIA [ocena efektywności podejmowany działań]

SPECJALNE POTRZEBY EDUKACYJNE

KARTA INDYWIDUALNYCH POTRZEB UCZNIA

PLAN DZIAĄN WSPIERAJĄCYCH (może być dla grupy uczniów)

 

ANALIZA ORZECZENIA I POTRZEBIE KSZTAŁCENIA SPECJALNEGO

- diagnoza (możliwości i potencjał rozwojowy dziecka)

- zalecenia (szkoła jest zobowiązana do  realizacji zaleceń pracy z uczniem)

- uzasadnienie (uzasadnienie zaleceń)

 

WIELOSPECJALISTYCZNA OCENA POZIOMU FUNKCJONOWANIA UCZNIA

(źródła informacji o uczniu)

- badania specjalistyczne wykonane w szkole (logopedyczne, psychologiczne, inne)

- rozpoznanie przeprowadzone przez nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych,

- rodzice, opiekunowie prawni i inni

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin