MODEL PRACY Z UCZNIEM ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI
Dr Barbara Trochimiak
17-11-2012 (sobota)
Literatura:
Ø Marcińkowska B., Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną
Ø Rozporządzenie MEN z dnia 17 listopada 2010r w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkoła i placówkach
Ø Rozporządzenie MEN z dnia 17 listopada 2010r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych
Warunki zaliczenia:
UCZEŃ jaki może spotkać w naszej szkole:
1. Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego – wydane przez publiczne poradnie,
Orzeczenie o potrzebie kształcenie specjalnego może dostać:
Ø Uczeń niepełnosprawnych (w rozumieniu prawa oświatowego)
o Niesłyszący, słabosłyszący
o Niewidomy, słobowidzący
o Z niepełnosprawność ruchową, w tym z afazją
o Z upośledzeniem umysłowym
o Z autyzmem w z zespołem Aspergera
o Z niepełno sprawnościami sprzężonymi
Ø Uczeń niedostosowany społecznie – zajęcia resocjalizacyjne
Ø Uczeń zagrożony niedostosowaniem społecznym – zajęcia socjoterapeutyczne
INNE ORZECZENIE – wydawane przez rejonową poradnie specjalistyczną
· Orzeczenie o potrzebie indywidualnego obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego
· Orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży wydane przez publiczną poradnię psychologiczno – pedagogiczną
· Opinia poradni psychologiczno – pedagogicznej
DZIECKO BEZ ORZECZEŃ I OPINII – które wymaga pomocy, np. dziecko które przez dłuższy czas nie chodziło do szkoły, lub dziecko któremu zmarli rodzice,
UCZEŃ ZE Specjalnymi Potrzebami Edukacyjnymi SPE
2. Z niepełnosprawnością
3. Niedostosowany społecznie
4. Zagrożony niedostosowaniem społecznym
5. Ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się: dysgrafia, dysleksja, dyskalkulia, trudności w uczeniu się matematyki, adhd,
6. Z zaburzeniami komunikacji językowej: seplenienie, jąkanie się,
7. Z chorobą przewlekłą: np. cukrzyca, padaczka, astma
8. W sytuacji kryzysowej lub traumatycznej np. choroby rodziców, depresja w rodzinie;
9. Z niepowodzeniami edukacyjnymi;
10. Z trudnościami wynikającymi z zaniedbań środowiskowych np. rodziny patologiczne;
11. Z trudnościami adaptacyjnymi, w tym związanymi z wcześniejszym kształceniem w innych systemach edukacji;
12. Z trudnościami wynikającymi z odmienności kulturowej np. Romowie;
13. Szczególnie uzdolniony;
DWA PODEJŚCIA DO UCZNIA Z SPE (wg A.I. Brzezińska)
v Podejście typu „dziecko ma problem, chcę mu pomóc”, - PODEJŚCIE PRAWIDŁOWE
v Podejście typu „ja mam problem z dzieckiem muszę go rozwiązać”
SKŁAD ZESPOŁU (wszyscy pracujący z dzieckiem)
- Nauczyciele
- Wychowawcy grup wychowawczych
- Specjaliści prowadzący z uczniem
we współpracy z:
1- Rodzicami ucznia
2- Poradniami psychologiczno – pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi
3- Placówkami doskonalenia nauczycieli
4- Innymi przedszkolami, szkołami, placówkami
5- Podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci, młodzieży
6- Organem prowadzącym przedszkole, szkołę, placówkę
MODELE FUNKCJONOWANIA ZESPOŁÓW
7- Multidyscyplinarny – wiele dyscyplin, każdy nauczyciel prowadzi swoje nauczanie, swoje obserwacje, rodzice nie uczestniczą w
8- Interdyscyplinarny – między dyscyplinami, komunikacja między nauczycielami, działają np. w dwójkę,
9- Transdyscyplinarny – jesteśmy zobowiązani do wspólnej pracy na rzecz dziecka
TRANDYSCYPLINARNY- FORMA DZIAŁANIA ZESPOŁU
10- Członkowie Zespołu dokonują jednej wspólnej diagnozy ucznia
11- Rodzice są traktowani jako pełnoprawni członkowie zespołu
12- Zespół spotyka się regularnie w celu wymiany informacji i wiedzy
13- W opracowaniu IPET/PDW biorą udział wszyscy członkowie Zespołu
14- Wszyscy członkowie wrażają IPED/PDW
15- Każdy członek zespołu odpowiada za realizację IPET/PDW
Ścieżka 1
UCZEŃ
ANALIZA ORZECZENIA
O POTRZEBIE KSZTAŁCENIA SPECJALNEGO
WIELOSPECJALISTYCZNA OCENA POZIOMU FUNKCJONOWANA UCZNIA
SPECJALNE POTRZEBYT EDUKACYJNE
IPET INDYWIDUALNY PROGRAM DUKACYJNO - TERAPEUTYCZNY
ZAJĘCIA OBOWIĄZKOWE, DODATKOWE, NADOBOWIĄZKOWE
EFEKTY PRACY/OSIĄGNIECIA UCZNIA
16- Poziom dydaktyczny
17- Poziom programowy
18- Poziom praktyczny
Ścieżka 2.
ANALIZA INNEGO ORZECZENIA OPINII
ROZPOZNANIE INDYWIDUALNYCH POTRZEB UCZNIA [ocena efektywności podejmowany działań]
SPECJALNE POTRZEBY EDUKACYJNE
KARTA INDYWIDUALNYCH POTRZEB UCZNIA
PLAN DZIAĄN WSPIERAJĄCYCH (może być dla grupy uczniów)
ANALIZA ORZECZENIA I POTRZEBIE KSZTAŁCENIA SPECJALNEGO
- diagnoza (możliwości i potencjał rozwojowy dziecka)
- zalecenia (szkoła jest zobowiązana do realizacji zaleceń pracy z uczniem)
- uzasadnienie (uzasadnienie zaleceń)
WIELOSPECJALISTYCZNA OCENA POZIOMU FUNKCJONOWANIA UCZNIA
(źródła informacji o uczniu)
- badania specjalistyczne wykonane w szkole (logopedyczne, psychologiczne, inne)
- rozpoznanie przeprowadzone przez nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych,
- rodzice, opiekunowie prawni i inni
asiula_921