Masterton Graham - Erotyczne sny i ich interpretacja.pdf

(1531 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
G RAHAM M ASTERTON
E ROTYCZNE SNY
I ICH INTERPRETACJA
T YTUŁ ORYGINAŁU : 1001 E ROTIC D REAMS
P RZEŁOśYŁ J ACEK Ł AWICKI
839647341.003.png
 
1
N OCNE POśĄDANIA
„Śniło mi się, Ŝe klęczy przede mną niespotykanie piękna naga dziewczyna z długimi,
spływającymi do ramion blond włosami. Pamiętam, Ŝe we śnie wręcz czułem mrowienie od
jej wzwiedzionych brodawek, ocierających się o moje nogi. Dziewczyna zaczęła masować
moje uda, wodząc rękoma coraz to bliŜej i bliŜej mego penisa. Popatrzyła na mnie i
uśmiechnęła się, a potem zamknęła w dłoni moje jądra, rozchyliła wargi i wzięła główkę
wzwiedzionego penisa prosto w usta”.
Oto jednoznacznie erotyczny sen 25–letniego agenta ubezpieczeniowego z Duluth.
Przynajmniej przy pobieŜnej lekturze wydaje się jednoznaczny. Ale jeśli przyjrzeć mu się
wnikliwiej — co właściwie znaczy?
Czy ta piękna dziewczyna uosabia tylko spełnione pragnienia i nic ponadto, czy moŜe
jeszcze coś innego? Czy owo masowanie symbolizuje coś więcej niŜ sam masaŜ? Czy
fantazjowanie na temat seksu oralnego oznacza, Ŝe ów męŜczyzna nigdy dotąd nie zaznał
seksu oralnego, choć chciałby tego? A moŜe chodzi o coś całkiem innego, na przykład o jego
skrywaną pogardę dla kobiet?
Czy to swego rodzaju przepowiednia? Czy sen ma znaczyć, iŜ wkrótce takie zdarzenie
faktycznie nastąpi na jawie?
Czy to rodzaj ostrzeŜenia? Czy jakieś moce duchowe nakazują mu, aby unikał pięknych
dziewcząt, seksu oralnego, a moŜe seksu w ogóle?
KaŜdy ma sny seksualne. Sen pochłania jedną trzecią naszego Ŝycia, a sny zapamiętane
stanowią jedną trzecią spośród wszystkich nocy. Wiele snów ma przewaŜnie erotyczną treść
— czasami oczywistą, czasami ukrytą. A mimo to cała ta sprawa snów erotycznych u
kaŜdego, kto ma poczucie, Ŝe coś, co pochłania jedną dziewiątą część jego Ŝycia, musi być
waŜne, rodzi frustracje z tej przyczyny, Ŝe tak trudno tę sprawę zgłębić.
Ten stan rzeczy wynika z niezliczonych i jakŜe sprzecznych opinii odnośnie do tego, czym
są sny, dlaczego je mamy i co one znaczą. Niektóre z tych opinii to nic więcej jak zwykłe
ple–ple, zaś większość popularnych „senników” dostępnych w handlu wypełniają
spirytystyczne nonsensy, rodem z dawnych chińskich i egipskich ksiąg wróŜb, okraszone
sporą domieszką powierzchownej symboliki freudowskiej.
Najbardziej prawdopodobne interpretacje snów i ich znaczenia — interpretacje
psychoanalityków i naukowców badających sny — są niezmiennie tak złoŜone i
specjalistyczne, Ŝe o ile nie Ŝywisz przekonania, iŜ jesteś jednym z największych filozofów na
tym padole, niewiele moŜesz zyskać, próbując ustalić, o co w nich chodzi. Psychiatrzy nadal
spierają się o freudowskie teorie marzeń sennych, choć zostały one sformułowane prawie 75
lat temu.
JednakŜe niemal kaŜdy ekspert zgadza się z tym, Ŝe sny są waŜne, Ŝe mają one znaczenie,
które co najmniej moŜe nam pomóc w nieco lepszym poznaniu samych siebie. Z tego właśnie
względu wyraŜam przeświadczenie, Ŝe niedobrze się stało, iŜ praktyczne środki rzeczowej
interpretacji są niedostępne zwykłym ludziom — ludziom nie poddawanym intensywnej
psychoanalizie lub badaniom laboratoryjnym.
Szczególnie odnosi się to do erotycznych marzeń sennych. Są one w stanie zapewnić nam
wgląd w istotę naszych problemów i Ŝądz seksualnych, naszego potencjału seksualnego.
Mogą one objawić przesłanki naszej mocy emocjonalnej i fizycznej. Innymi słowy, jeśliby
był jakiś sposób interpretacji moŜliwie pełnego zakresu naszych najbardziej Ŝywotnych i
uporczywych snów seksualnych, tym samym kaŜdy z nas zyskałby bezprecedensowy
przewodnik po własnej osobowości erotycznej.
839647341.004.png
„Śniło mi się, Ŝe jakiś elektryczny spychacz na gąsienicach zagłębia się w mojej pupie —
powiedziała mi 32–letnia sekretarka z Nowego Jorku. — Doznawałam prawdziwej ekstazy, a
zarazem strachu. Chciałam tego, coraz to bardziej, mimo Ŝe wiedziałam, iŜ konsekwencje
mogą być przykre. Obudziłam się zlana potem, bardzo roznamiętniona i podniecona, i Ŝeby z
powrotem zasnąć, musiałam się masturbować”.
Gdyby ta kobieta umiała odkryć implikacje swego snu — nawet nie rozumiejąc subtelniej
szych jego znaczeń — być moŜe udałoby się jej lepiej poznać własną podświadomą postawę
wobec seksu i miłości, a nawet skorzystać z tak nabytej wiedzy dla udoskonalenia jej Ŝycia
miłosnego.
Wszyscy potrzebujemy głębszej wiedzy na temat erotycznych marzeń sennych, poniewaŜ
wszyscy mamy problemy seksualne. Mogą to być duŜe problemy — jak impotencja lub
oziębłość — mogą to być małe problemy — przykładowo, niewiedza o tym, jak nakłonić
partnera seksualnego, aby przyczynił się do zrealizowania na jawie naszych fantazji
erotycznych.
A zatem, skoro erotyczne marzenia senne udzielają nam wskazówek mogących
doprowadzić do przezwycięŜenia tych problemów, istnieje powód prima facie, aŜeby zrobić
wszystko, co tylko moŜna, w celu zrozumienia i zinterpretowania snów.
PrzewaŜnie osoby zainteresowane seksualnymi marzeniami sennymi wiedzą coś o pracach
Zygmunta Freuda z początku naszego stulecia. PoniewaŜ jednak jego myśl została nadmiernie
uproszczona, niewiele osób naprawdę pojmuje wagę jego osiągnięć i naturę jego pracy w
zakresie erotycznych marzeń sennych.
Oto typowy przykład, jak w 1911 roku Freud interpretował sen Ŝony pewnego policjanta.
Śniło się jej, Ŝe ktoś włamuje się do jej domu, wobec czego wzywa policjanta. Ale ten po
kilku schodkach wchodzi do kościoła, za którym wznosi się pagórek porośnięty gęstym
lasem. Policjant jest brodaty, a towarzyszą mu dwaj włóczędzy, obaj w fartuszkach.
Freud sugerował, Ŝe ów kościół to pochwa, a wchodzenie po schodach wyobraŜa stosunek.
Pagórek to wzgórek łonowy, a las — to włosy łonowe.
Freud pierwszy zasugerował, Ŝe marzenia senne — jeśli w ogóle dadzą się interpretować
— pełne są wskazówek odnoszących się do nieświadomego umysłu. W snach symbolicznie
odtwarzane są nasze niepokoje i pragnienia, w snach wyraŜają się nasze najbardziej
podstawowe instynkty. Choćby sen wydawał się nawet najbardziej osobliwy, to i tak ma on
pewne znaczenie.
Natomiast powszechne nieporozumienie polega na mniemaniu, jakoby Freud ustanowił
symboliczny „słownik snów”. Objaśniając jego teorie i formułując je w przystępnej formie,
ludzie zaczęli sądzić, Ŝe kaŜdy, komu śni się kościół albo lesisty pagórek, śni o stosunku.
Faktycznie zaś Freud podejmował próbę interpretacji marzenia sennego dopiero po wnikliwej
i starannej indywidualnej psychoanalizie kaŜdego pacjenta. Symboli sennych nie moŜna
wyjąć z kontekstu osobowości i stylu Ŝycia osoby śniącej.
„Przelatuje mnie jakiś dziwnie śliski facet o wielkiej, dobrotliwie roześmianej twarzy.
Zdaję sobie sprawę, Ŝe on pochodzi z Marsa, a ja jestem pierwszą na świecie dziewczyną z
Ziemi uwiedzioną przez męŜczyznę z innej planety. Facet ma długiego i śliskiego penisa, po
jego obu stronach znajdują się skrzela, jak u ryby, a przy kaŜdym oddechu z tych skrzeli
wypływa jakaś taka śliska, biała wydzielina. Kładę się na wznak i rozwieram palcami
pochwę. Jego penis jest olbrzymi, jak u konia, a ja obserwuję, jak wślizguje się we mnie i
wydaje mi się, Ŝe to trwa godzinami. Dziwię się, gdzie to wszystko się mieści. Cały czas
doskonale czuję to doznanie we mnie, w środku — takie fale dreszczy głęboko we mnie. A
ktoś szepce mi prosto do ucha: «Bardzo dobry numerek».
Ten sen 22–letniej projektantki mody z Nowego Jorku pełen jest symboli i dziwnych
implikacji. Ale jakŜe niemądra byłaby próba ich interpretacji bez znajomości dziewczyny, jej
Ŝycia osobistego, jej nadziei, obaw i ambicji. Sen nie jest odrębną całością samą dla siebie.
839647341.005.png
Sen nie jest rodzajem filmu przygodowego, który moŜe zrecenzować i zinterpretować kaŜdy,
kto go obejrzał. Sen jest nierozerwalnie związany z osobowością śniącej i z tym wszystkim,
co absorbuje ją w Ŝyciu na jawie.
Dokładnie tak samo jest z twoimi snami. To, o czym śnisz w nocy, nierozerwalnie wiąŜe
się z twoimi myślami i działaniami podejmowanymi za dnia. Jak moŜna ustalić, jakie są owe
powiązania i co one oznaczają?
Interpretacja marzeń sennych od wieków była powaŜnym wyzwaniem intelektualnym.
W British Museum znajduje się egipski papirus, liczący prawie 4000 lat, którym
Egipcjanie posługiwali się przy czytaniu snów. Sen o widocznym w oddali tłumie oznaczał
groŜącą śmierć. Sen o zmianie fazy księŜyca na niebie znaczył, Ŝe bogowie są zadowoleni ze
śniącego.
W Muzeum Kairskim znajduje się inny egipski papirus ze snami seksualnymi kobiet:
jeśli kobieta całuje swego męŜa, będzie miała kłopoty;
jeśli parzy się z koniem, będzie gwałtowna wobec męŜa;
jeśli parzy się z osłem, będzie ukarana za wielką przewinę;
jeśli parzy się z kozłem, wkrótce umrze;
jeśli parzy się z baranem, faraon okaŜe jej pełnię swej dobroci;
jeśli spółkuje z Asyryjczykiem, będzie płakać, bo dopuściła się spółkowania z
niewolnikiem;
jeśli rodzi kota, będzie miała liczne potomstwo;
jeśli rodzi psa, będzie miała chłopca;
jeśli rodzi osła, będzie miała dziecko–idiotę;
jeśli rodzi krokodyla, będzie miała liczne potomstwo.
StaroŜytni Grecy posługiwali się marzeniami sennymi do przepowiadania przyszłości i
uzdrawiania chorych. W średniowieczu w Europie ludzie wierzyli, Ŝe inwazja demonów i
diabłów na świat ludzi moŜe nastąpić we śnie.
Natomiast w epoce romantyzmu wyobraŜenia co do rzeczywistej natury marzeń sennych
zaczęły przybierać znacznie bardziej praktyczny i bliski człowiekowi sens. Sny inspirowały
poezję Wordswortha. Podczas snu, w którym wąŜ połyka swój własny ogon, chemik
Frederick Kekule odkrył strukturę pierścienia benzenowego.
Innymi słowy, wreszcie zaczęto patrzeć na sny jako objawienie wnętrza osoby śniącej. A
ze snami erotycznymi jest podobnie jak ze snami literackimi albo naukowymi. Tak samo jak
we śnie Stevensonowi ukazała się Wyspa skarbów, tak własny sen erotyczny moŜe ci objawić
twój potencjał seksualny.
Freud bardziej niŜ ktokolwiek inny ugruntował w końcu koncepcję, Ŝe marzenia senne nie
są niebiańskimi wizjami ani przepowiedniami nadchodzących zdarzeń. Wielu ludzi twierdzi,
Ŝe śniły się im katastrofy lub wypadki, zanim się one wydarzyły, ale przewaŜnie osobami
tymi powodowała jakaś przyczyna. Przykładowo, Abrahamowi Lincolnowi śnił się groŜący
mu zamach na jego Ŝycie, ale trudno się temu dziwić, skoro regularnie nękały go listy z
pogróŜkami.
JednakŜe zanim wnikliwie przyjrzymy się snom erotycznym, uwaŜam za istotne
wyjaśnienie, na czym zasadza się symbolika seksualna Freuda. Jako Ŝe idea „symboli
fallicznych” zyskała sobie tak wielką popularność, większość osób usiłujących interpretować
erotyczne marzenia senne zwykle traktuje wszystko, co sterczy, jako penisa, a wszystko, co
wydrąŜone, mogące w sobie coś pomieścić, jako pochwę.
Sam Freud zastrzegał się, iŜ niekoniecznie kaŜdy symbol jest seksualny. Co więcej,
sugerował on, Ŝe marzenia senne „częstokroć mają więcej niŜ jedno, a niekiedy nawet kilka
znaczeń”. Jednak większość symboli, które wskazał w słynnej Interpretacji marzeń sennych,
pojmujemy jako seksualne. Wszystko, co ma wgłębienie i jest krągłe, czy to pudełko, czy
statek, czy wazon lub butelka, symbolizuje ciało kobiety. Wszystko, co ostre i spiczaste, czy
839647341.001.png
to miecz, czy rewolwer, laseczka czy cygarniczka, symbolizuje męskie genitalia. A zatem,
choć nawet sam Freud był gotów przyznać, Ŝe kaŜdy z symboli sennych poddaje się więcej
niŜ jednej interpretacji, jego uczniowie skłonni byli uwaŜać owe symbole za dominująco
seksualne. W ten oto sposób zrodziła się popularna idea, Ŝe kaŜde wyobraŜenie senne ma
ukryte znaczenie seksualne.
„Śniło mi się, Ŝe całe moje ciało liŜą nadzy męŜczyźni. Stałam nago na posadzce w
łazience albo w kabinie prysznica, czy czegoś w tym rodzaju, a ci męŜczyźni stali wokół mnie
i lizali mnie. Doznanie było wysoce erotyczne. Lizali moje plecy, siedzenie, moje piersi i
między nogami. W kącie łazienki stał parasol, a mnie się nagle zdało, Ŝe muszę wydostać
stamtąd ten parasol, bo będzie padać. Nieomal dosięgnęłam go, juŜ miałam wyciągnąć go ze
stojaka, ale zmoczył mnie gwałtowny potok moczu. Wcale nie byłam tym zdegustowana. Był
ciepły i mokry, a rozbudził mnie bardziej niŜ cokolwiek innego”.
OtóŜ w tym śnie 23–letniej studentki akademii plastycznej z UCLA * wyobraŜenia
erotyczne są bardzo jaskrawe i oczywiste. Ale jest w nim takŜe owa tajemnicza sprawa
parasola i stojaka na parasole. Dziewczyna sama spróbowała zinterpretować ów parasol i —
jak było do przewidzenia — uznała, Ŝe mogło chodzić o penisa, zaś stojak na parasole mógł
wyobraŜać pochwę. Kiedy spytałem ją, dlaczego tak sądzi, odpowiedziała: „Nie wiem. Po
prostu wydawało mi się, Ŝe to taki bardzo freudowski rodzaj wyobraŜenia”.
Niebezpieczeństwo tego rodzaju interpretacji polega na tym, Ŝe moŜe ona sprowadzić na
manowce praktycznego przepowiadania snów. Sny wypełnione są nielogicznymi rzeczami i
zdarzeniami, których być moŜe nigdy nie zrozumiesz. Nie nadawaj im znaczenia, jeśli zdają
się one w ogóle nie mieć Ŝadnego znaczenia. Być moŜe stracisz jakąś waŜną wskazówkę co
do sensu twoich snów erotycznych, ale lepiej zachować wątpliwości, niŜ usiłować nadać
czemuś znaczenie, którego tam w rzeczywistości wcale nie ma.
Nawet Freud nie potrafił (lub nie chciał) wyjaśnić, dlaczego pochwa wyobraŜana jest w
jednym śnie przez statek, a w innym przez koszyk.
Skoro Freud nie potrafił (lub nie chciał) tego wyjaśnić, to mówiąc całkiem szczerze i dla
nas została niewielka nadzieja. Zanim zaczniesz widzieć symbole Freuda w swoich własnych
snach, popatrz na nie wprost, bez podtekstów. Jest całkiem prawdopodobne, Ŝe powyŜszy sen
o parasolu mógł być niczym więcej jak tylko snem o parasolu.
W okresie minionych 15 lat podjęto waŜkie badania laboratoryjne nad snem. Dzięki nim
znacznie poszerzono wiedze o typowym przebiegu snu oraz cechach marzeń sennych w
poszczególnych etapach nocy. Na przykład, naukowcy wykazali, Ŝe kiedy męŜczyzna ma
wiotkiego penisa podczas snu w fazie, gdy gałki oczne poruszają się gwałtownie pod
zamkniętymi powiekami, to z reguły śni on o niepokojach lub agresji. NiezaleŜnie od tego,
czy sen jest erotyczny, czy nie, zazwyczaj męŜczyzna w tej fazie snu ma erekcję, choć jej
przyczyn nie udało się odkryć.
JednakŜe laboratoryjne badania snów stwarzają pewne problemy. Poddane im osoby, w
warunkach laboratoryjnych, zwykle nie mają nocnych koszmarów ani marzeń sennych,
prowadzących do spontanicznego orgazmu we śnie. Co więcej, częstokroć są nieśmiali i
wycofują się z relacjonowania snów badającym ich naukowcom. Ponadto zanotowano szereg
przypadków świadomego „redagowania” relacji, aby najbardziej seksowne fragmenty snu
zostały pominięte.
Mimo to badania laboratoryjne przyniosły pewne fascynujące informacje, dzięki którym
łatwiej zrozumieć, jak bardzo zróŜnicowane i bogate jest Ŝycie seksualne w marzeniach
sennych.
Rano pamiętamy zaledwie cząstkę snów z całej minionej nocy. Za pomocą techniki
budzenia ochotników w róŜnych fazach snu eksperymentatorzy dowiedli, Ŝe większość
* University of California, Los Angeles — przyp. tłum.
839647341.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin