Wstępny (czerwiec) 2012 klucz.pdf

(175 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
Centralna Komisja Egzaminacyjna
EGZAMIN MATURALNY 2012
CHEMIA
POZIOM ROZSZERZONY
Kryteria oceniania odpowiedzi
CZERWIEC 2012
857827404.049.png
2
Egzamin maturalny z chemii – poziom rozszerzony
Kryteria oceniania odpowiedzi
Zadanie 1. (0-1)
Obszar standardów
Opis wymagań
Wiadomości i rozumienie
Zapisanie równań i przewidywanie produktów naturalnych
przemian promieniotwórczych oraz sztucznych reakcji
jądrowych i przewidywanie ich produktów (I.3.a.3)
Poprawna odpowiedź:
141
Ba
56
1 p.
poprawne napisanie liczby atomowej i symbolu pierwiastka oraz liczby masowej
nuklidu
0 p.
inna odpowiedź lub brak odpowiedzi
Zadanie 2. (0-1)
Korzystanie z informacji
Analiza informacji w tekstach o tematyce chemicznej (II.1.a)
Poprawna odpowiedź:
C lub węgiel
1 p.
poprawny wybór pierwiastka
0 p.
inna odpowiedź lub brak odpowiedzi
Zadanie 3. (0-2)
Wiadomości i rozumienie
Przewidywanie właściwości fizykochemicznych substancji
wynikających z rodzaju występujących w nim wiązań
(I.1.b.7)
a) (0-1)
Poprawna odpowiedź:
Fluorowodór ma ( wyższą / niższą ) temperaturę wrzenia niż chlorowodór, ponieważ
pomiędzy cząsteczkami fluorowodoru ( tworzą się / nie tworzą się ) wiązania wodorowe,
a między cząsteczkami chlorowodoru ( tworzą się / nie tworzą się ) wiązania wodorowe.
1 p.
poprawne uzupełnienie zdania
0 p.
inna odpowiedź lub brak odpowiedzi
b) (0-1)
Poprawna odpowiedź:
Wiązanie koordynacyjne, nazywane też wiązaniem donorowo-akceptorowym, występuje w
cząsteczkach: CO, HNO 3 .
1 p.
poprawny wybór i napisanie wzorów cząsteczek
0 p.
inna odpowiedź lub brak odpowiedzi
857827404.060.png 857827404.070.png 857827404.081.png 857827404.001.png 857827404.002.png 857827404.003.png 857827404.004.png 857827404.005.png 857827404.006.png 857827404.007.png 857827404.008.png 857827404.009.png 857827404.010.png 857827404.011.png
 
Egzamin maturalny z chemii – poziom rozszerzony
Kryteria oceniania odpowiedzi
3
Zadanie 4. (0-1)
Wiadomości i rozumienie
Zakwalifikowanie tlenków ze względu na ich zachowanie
wobec wody, kwasów i zasad (I.2.b.4)
Poprawna odpowiedź:
Wzory tlenków, które w reakcji z wodą tworzą
zasady
kwasy
CaO Na 2 O
SO 2 P 4 O 10
1 p.
poprawne uzupełnienie tabeli
0 p.
inna odpowiedź lub brak odpowiedzi
Zadanie 5. (0-1)
Wiadomości i rozumienie
Podanie typowych właściwości fizycznych i chemicznych
metali i niemetali (I.2.a.1,2)
Poprawna odpowiedź:
Ag lub srebro
1 p.
poprawne rozpoznanie pierwiastka
0 p.
inna odpowiedź lub brak odpowiedzi
Zadanie 6. (0-2)
a) (0-1)
Korzystanie z informacji
Uzupełnienie brakujących danych na podstawie informacji
podanych w formie schematów procesów chemicznych (II.2)
Poprawna odpowiedź:
Wzór jonu A: [Al(OH) 4 ]
Wzór jonu B: [Al(OH) 6 ]
3
1 p.
poprawne napisanie wzorów obu jonów
0 p.
inna odpowiedź lub brak odpowiedzi
b) (0-1)
Wiadomości i rozumienie
Zapisanie równań reakcji otrzymywania soli (I.3.a.9)
Poprawna odpowiedź:
2Al(OH) 3 + 3H 2 SO 4 → Al 2 (SO 4 ) 3 + 6H 2 O
1 p.
poprawne napisanie równania reakcji
0 p.
błędne napisanie równania reakcji (niewłaściwa forma zapisu, błędne wzory
reagentów, błędne współczynniki stechiometryczne) lub brak odpowiedzi
857827404.012.png 857827404.013.png 857827404.014.png 857827404.015.png 857827404.016.png 857827404.017.png 857827404.018.png 857827404.019.png 857827404.020.png 857827404.021.png 857827404.022.png 857827404.023.png 857827404.024.png 857827404.025.png 857827404.026.png 857827404.027.png 857827404.028.png 857827404.029.png 857827404.030.png 857827404.031.png 857827404.032.png 857827404.033.png 857827404.034.png 857827404.035.png
 
4
Egzamin maturalny z chemii – poziom rozszerzony
Kryteria oceniania odpowiedzi
Zadanie 7. (0-2)
a) (0-1)
Korzystanie z informacji
Zapisanie obserwacji wynikających z prezentowanych
doświadczeń (II.4.b.2)
Przykłady poprawnej odpowiedzi:
Probówka I: Wydziela się gaz lub wydzielają się pęcherzyki (gazu) lub zawartość
probówki pieni się.
Probówka II : (U wylotu probówki) wyczuwalny jest ostry zapach lub wydziela się gaz
(o ostrym, przenikliwym zapachu lub o zapachu amoniaku) .
1 p.
poprawny opis obserwacji
0 p.
błędny opis obserwacji lub brak rozwiązania
b) (0-1)
Wiadomości i rozumienie
Zapisanie równań reakcji chemicznych na podstawie
graficznego opisu przemiany (I.3.a.4)
Przykłady poprawnej odpowiedzi:
NH 4 + + OH NH 3 (↑) + H 2 O
Na + + OH + NH 4 + + Cl → Na + + Cl + NH 3 (↑) + H 2 O
NH 4 + + OH → NH 3 H 2 O
1 p.
poprawne napisanie równania reakcji
0 p.
błędne napisanie równania reakcji (niewłaściwa forma zapisu, błędne wzory
reagentów, błędne współczynniki stechiometryczne) lub brak odpowiedzi
Zadanie 8. (0-3)
a) (0-1)
Korzystanie z informacji
Opisanie słowami przebiegu doświadczenia (II.4.b.1)
Przykład poprawnej odpowiedzi:
Do probówki z roztworem siarczanu(VI) miedzi(II) należy (małymi porcjami) dodać
roztwór wodorotlenku sodu (aż do wytrącenia osadu wodorotlenku miedzi(II)).
Otrzymany osad trzeba oddzielić od roztworu (przesączyć przez bibułę) i rozpuścić
w kwasie solnym.
1 p.
poprawny opis czynności
0 p.
inna odpowiedź lub brak odpowiedzi
b) (0-2)
Wiadomości i rozumienie
Zapisanie równań reakcji ilustrujących otrzymywanie
wodorotlenków i soli (I.3.a.10,11)
Poprawna odpowiedź:
Cu 2+ + 2OH → Cu(OH) 2 (↓)
Cu(OH) 2 + 2H + → Cu 2+ + 2H 2 O
857827404.036.png 857827404.037.png 857827404.038.png 857827404.039.png 857827404.040.png 857827404.041.png 857827404.042.png 857827404.043.png 857827404.044.png 857827404.045.png 857827404.046.png 857827404.047.png 857827404.048.png 857827404.050.png 857827404.051.png 857827404.052.png 857827404.053.png 857827404.054.png 857827404.055.png 857827404.056.png 857827404.057.png 857827404.058.png 857827404.059.png
 
Egzamin maturalny z chemii – poziom rozszerzony
Kryteria oceniania odpowiedzi
5
2 p.
poprawne napisanie dwóch równań reakcji
1 p.
poprawne napisanie tylko jednego równania reakcji
0 p.
błędne napisanie obu równań reakcji (niewłaściwa forma zapisu, błędne wzory
reagentów, błędne współczynniki stechiometryczne) lub brak odpowiedzi
Zadanie 9. (0-2)
Tworzenie z informacji
Przewidywanie, jak zmieni się położenie stanu równowagi
reakcji chemicznej po ogrzaniu lub ochłodzeniu układu oraz
po zmianie ciśnienia (dla reakcji przebiegającej w fazie
gazowej) (III.1.6)
a) (0-1)
Poprawna odpowiedź:
Wydajność reakcji 1) nie ulegnie zmianie .
Wydajność reakcji 2) wzrośnie .
1 p.
poprawne określenie wpływu ciśnienia na wydajność obu reakcji
0 p.
inna odpowiedź lub brak odpowiedzi
b) (0-1)
Poprawna odpowiedź:
Wydajność reakcji 1) wzrośnie .
Wydajność reakcji 2) zmaleje .
1 p.
poprawne określenie wpływu temperatury na wydajność obu reakcji
0 p.
inna odpowiedź lub brak odpowiedzi
Zadanie 10. (0-2)
Wiadomości i rozumienie
Podanie przykładów kwasów i zasad w teorii Brönsteda
(I.2.b.10)
a) (0-1)
Poprawna odpowiedź:
Kwasy
Zasady
CO
NH 4 + H 3 O + HCl
OH
2
3
1 p.
poprawny wybór wzorów i uzupełnienie tabeli
0 p.
inna odpowiedź lub brak odpowiedzi
b) (0-1)
Poprawna odpowiedź:
Wzór kwasu
Wzór zasady
OH
Sprzężona para I
H 2 O
H 3 O +
Sprzężona para II
H 2 O
1 p.
poprawny wybór wzorów i uzupełnienie tabeli
Uwaga : Kolejność podania sprzężonych par może być dowolna.
0 p.
inna odpowiedź lub brak odpowiedzi
857827404.061.png 857827404.062.png 857827404.063.png 857827404.064.png 857827404.065.png 857827404.066.png 857827404.067.png 857827404.068.png 857827404.069.png 857827404.071.png 857827404.072.png 857827404.073.png 857827404.074.png 857827404.075.png 857827404.076.png 857827404.077.png 857827404.078.png 857827404.079.png 857827404.080.png 857827404.082.png 857827404.083.png 857827404.084.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin