Prawo ubezpieczeń społecznych.odt

(20 KB) Pobierz

FORMY  ZABEZPIECZENIA  UMÓW:

- zaliczka,

- musi być obwarowana (nakazami, zakazami),

- wykonana w odpowiednij formie,

- gwarancja,

- reklamacja,

- rękojma.

Odpowiedzialność cywilno-prawna – jest to odpowiedzialność majątkowa w przewidzianych prawem sytuacjach za zdarzenia, skutkiem których inna osoba poniosła szkodę. Istotą odpowiedzialności cywilnej jest obowiązek naprawienia szkody.

Rodzaje odpowiedzialności:

- osobista (majątkowa),

- ograniczona odpowiedzialność osobista,

- rzeczowa,

- deliktowa (powstaje z powodu wyrządzenia krzywdy lub szkody czynem niedozwolonym),

- kontraktowa (powstaje wskutek niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania).

Zasady odpowiedzialności:

- wina,

- ryzyko,

- zasady słuszności,

- gwarancyjno-repartycyjna.

-----------------------------------------------------------

OBOWIĄZKI  PRACODAWCY:

- zapewnienie pracownikom ochrony zdrowia i życia,

- zatrudnianie pracownika,

- wypłacanie pracownikowi wynagrodzenia za pracę,

- zaznajamianie pracowników podejmujących pracę z zakresem ich obowiązków i sposobem wykonywania pracy,

- należyte organizowanie pracy,

- adaptacja pracowników podejmujących zatrudnienie po ukończeniu szkoły, wpływanie na kształtowanie w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego,

- zaznajamianie pracowników z ich podstawowymi uprawnieniami,

- prowadzenie dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akt osobowych pracowników,

- prowadzenie ewidencji czasu pracy.

-----------------------------------------------------------

OBOWIĄZKI  PRACOWNIKA:

- sumienne i staranne wykonywanie pracy,

- stosowanie się do poleceń przełożonych,

- przestrzegać czasu pracy,

- przestrzgać regulaminu pracy i ustalonego porządku w zakładzie pracy,

- przestrzegać przepisów i zasad bhp, a także przepisów przeciwpożarowych,

- dbać o dobro zakładu, chronić jego mienie oraz zachowywać w tajemnicy informacje, których ujawnienie mogłoby zaszkodzić pracodawcy,

- przestrzegać tajemnicy określonej w odrębnych przepisach,

- przestrzega w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego.

PRAWA  PRACOWNIKA:

- urlop,

- możliwość dokształcania się na koszt pracodawcy,

- świadczenia z tytułu wypadków przy pracy,

- wynagrodzenie za czas choroby,

- zaliczenie stażu pracy,

- dodatkowe wynagrodzenie za pracę w godzinach nadliczbowych.

 

Wynagrodzenie za pracę, zwane też płacą, jest świadczeniem pracodawcy  przysługującym pracownikowi w zamian za wykonywaną pracę.

-----------------------------------------------------------

 

IDENTYFIKACJA  OBIEKTÓW  HOTELARSKICH

HOTEL - obiekt posiadający conajmniej 10 pokoi w tym większość miejsc w pokojach jedno i dwu osobowych świadczących szeroki zakres usług (od 5 do 1*)

MOTEL - obiekt położony przy drogach, zapewniający korzystanie z  usług motoryzujących i dysponujący parkingem. (5*)

PENSJONAT - obiekt posiadający co najmniej 7 pokoi zapewniający całodzienne wyżywienie(5*)

KEMPING - obiekt strzeżony umożliwiający nocleg w namiotach, samochodach mieszkalnych i przyczepach samochodowych. Obiekt ten może dodatkowo umożliwić nocleg w domkach turystycznych lub w innych obiektach stałych (4*)

SCHRONISKO - obiekt zlokalizowany poza obszarami zabudowanymi przy szlakach turystycznych świadczących minimalny zakres usług związane z pobytem klienta.

DOM WYCIECZKOWY - posiada conajmniej 30 miejsc noclegowych. Dostosowany do samoobsługi klientów oraz świadczący minimalny zakres usług związane z pobytem klienta.

POLA  BIWAKOWE - obiekty niestrzeżone umożliwiające nocleg w namiotach.

 

POLSKIE  ORGANIZACJE  HOTELOWE

1) Polskie Zrzeszenie Hoteli (PZH)

- jest stowarzyszeniem nawiązującym do tradycji przedwojennej.

2) Polska Izba Hotelarstwa (PIH)

- jest oranizacją zrzeszającą przedsiębiorców, świadczących usługi hotelarskie oraz przedsiębiorców i organizacje działające na rzecz hotelarstwa.

3) Polska Organizacja Turystyczna (POT)

- jest organizacją prowadzącą wszechstronne działania na rzecz promocji i rozwoju turystyki polskiej w kraju i za granicą. Głównym zadaniem jest wzmacnianie wizerunku Polski jako kraju nowoczesnego.

ŚWIATOWE  ORGANIZACJE

1) Międzynarodowe Zrzeszenie Hoteli i Restauracji (AIHR)

2) Międzynarodowy Związek Organizacji Hotelarskich, Restauracyjnych i Kawiarnianych (HO-RE-CA)

3) Hotrec – jest konfederacją zrzeszającą narodowe stowarzyszenia hotelarskie i gastronomiczne w całej Europie.

4) Światowa Organizacja Turystyki (UNWTO)

-----------------------------------------------------------

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ODPOWIEDZIALNOŚĆ  ZAKŁADU HOTELARSKIEGO

Hotel jest zobowiązany do zapewnienia bezpiecznego pobytu gościom hotelowym. Obowiązek ten wynika z umowy hotelowej. Gość hotelowy ma prawo liczyć, że zakład hotelarski nie tylko zapewni opiekę nad rzeczami wniesionymi przez niego do hotelu, ale także zapewni mu bezpieczeństwo we wszystkich pomieszczeniach  hotelowych. Odpowiedzialność zakładu hotelarskiego za rzeczy wniesione przez gościa hotrkowego unormowania została w kodeksie cywilnym. Rzeczy wniesione do hotelu to nie tylko przedmioty złożone w pokoju hotelowym, ale także w holu, świetlicy, recepcji, magazynie lub hotelowym depozycie.

-----------------------------------------------------------

WYŁĄCZENIE  ODPOWIEDZIALNOŚCI HOTELU

Jeżeli szkoda:

- wynikła z właściwości rzeczy eniesionej,

- wynikła na skutek siły wyższej,

- powstała wyłącznie z winy poszkodowanego lub osoby, która mu towarzyszyła, była u niego zatrudniona albo go odwiedziała.

----------------------------------------------------------

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin