wsiecitv_scen-wyd2.pdf

(954 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
SCENARIUSZE ZAJĘĆ
Copyright 2011 Fundacja Dzieci Niczyje
Fundacja Dzieci Niczyje
ul. Walecznych 59
03-926 Warszawa
Tel. 22 616 16 69
e-mail: fdn@fdn.pl, dws@fdn.pl
www.fdn.pl, www.dzieckowsieci.fdn.pl
Opracowanie: Agnieszka Nawarenko, Magdalena Wróblewska, Ewa Dziemidowicz,
Katarzyna Topolewska, Łukasz Wojtasik, Andrzej Piękoś
Grafi ka i skład: Ewa Brejnakowska-Jończyk
Patronat
W sieci
PROGRAM EDUKACYJNY DLA SZKÓŁ
GIMNAZJALNYCH I PONADGIMNAZJALNYCH
POŚWIĘCONY BEZPIECZEŃSTWU
W INTERNECIE
WYDANIE DRUGIE
848442712.049.png 848442712.060.png 848442712.071.png 848442712.082.png 848442712.001.png 848442712.002.png 848442712.003.png 848442712.004.png 848442712.005.png 848442712.006.png 848442712.007.png 848442712.008.png 848442712.009.png 848442712.010.png 848442712.011.png 848442712.012.png 848442712.013.png 848442712.014.png 848442712.015.png 848442712.016.png 848442712.017.png 848442712.018.png
 
848442712.019.png 848442712.020.png 848442712.021.png 848442712.022.png 848442712.023.png 848442712.024.png 848442712.025.png 848442712.026.png 848442712.027.png 848442712.028.png 848442712.029.png 848442712.030.png 848442712.031.png 848442712.032.png 848442712.033.png 848442712.034.png 848442712.035.png 848442712.036.png 848442712.037.png 848442712.038.png 848442712.039.png 848442712.040.png 848442712.041.png
 
1.Wstęp
Internet odgrywa coraz ważniejszą rolę w życiu dzieci
i młodzieży. W dorosłe życie wchodzi już pokolenie, które
nie dzieli świata na realny i wirtualny, tylko na co dzień,
w naturalny sposób, posługuje się mediami elektronicznymi
utrzymując za ich pośrednictwem relacje rówieśnicze,
wyrażając siebie, bawiąc się, ucząc, rozwijając swoje pasje
i zainteresowania.
Młodzi ludzie zazwyczaj przewyższają kompetencjami medial-
nymi swoich rodziców, tym niemniej brakuje im często kryty-
cznego spojrzenia na niebezpieczeństwa związane z siecią.
Program „W Sieci” jest kolejną propozycją edukacyjną
opracowaną przez Fundację Dzieci Niczyje i Microso .
Ma na celu pokazanie uczniom szkół gimnazjalnych i ponad-
gimnazjalnych, że obok całej gamy pozytywnych zastosowań
Internetu wiążą się z nim również zagrożenia. Młodzi
internauci zdają sobie z nich zazwyczaj sprawę, jednak
częstokroć je bagatelizują. Tymczasem zarówno badania,
jak i doświadczenia instytucji niosących pomoc w tego typu
sytuacjach pokazują, że przemoc rówieśnicza w sieci
i rozmaite formy wykorzystywania seksualnego nieletnich
są codziennością i dotykają nawet do kilkudziesięciu
procent młodzieży.
Edukacja internetowych „ekspertów” jest dużym wyzwaniem,
stąd autorzy programu postawili na atrakcyjną formę
przekazu. Film będący podstawą zajęć edukacyjnych styli-
zowany jest na program typu talk-show. W roli prowadzącej
program wystąpiła piosenkarka Ewa Farna. W programie
pojawiają się również inne osoby popularne wśród młodzieży.
Mamy nadzieję, że tak opracowany materiał będzie stanowił
dobry punkt wyjścia do rozmowy na temat możliwości, jakie
dają media elektroniczne, ale i zagrożeń, przed jakimi stają
młodzi internauci.
5
848442712.042.png 848442712.043.png 848442712.044.png 848442712.045.png
Charakterystyka zajęć
Wymagana wiedza Przygotowując się do prowadzenia zajęć
według scenariusza, nauczyciel powinien zapoznać się ze stroną
www.wsieci.tv. Przydatna będzie też podstawowa znajomość
Internetu oraz wiedza na temat wykorzystywania przez
młodzież mediów elektronicznych. Warto również odwiedzić
serwisy poświęcone bezpieczeństwu młodych internautów,
m.in. www.dzieckowsieci.fdn.pl oraz www.helpline.org.pl.
Na potrzeby realizacji zajęć „W Sieci” przygotowany został
25-minutowy fi lm edukacyjny w konwencji programu talk-show,
przedstawiający dwie historie związane z przemocą w sieci.
W pierwszej z nich o uwiedzeniu przez dojrzałego mężczyznę
w Internecie opowiada młoda dziewczyna – Karolina. W drugiej,
o tym jak stał się ofi arą publikacji kompromitujących materiałów
opowiada nastolatek – Rafał. Program prezentuje również pozyty-
wne zastosowania mediów elektronicznych. Z użyciem fi lmu i załą-
czonego do niego scenariusza można poprowadzić zajęcia eduka-
cyjne trwające jedną lub dwie godziny dydaktyczne. W 90-minutowej
wersji zajęć wykorzystywane są wypowiedzi osób popularnych wśród
młodzieży, które w krótkich spotach opowiadają o tym, jak używają
mediów elektronicznych w pracy i do realizacji swoich pasji.
Wymagany sprzęt Do przeprowadzenia zajęć będzie potrzebny
sprzęt umożliwiający odtworzenie materiałów zapisanych na płycie
DVD lub pobranych ze strony www.dzieckowsieci.fdn.pl. Może to być:
odtwarzacz DVD (lub komputer) podłączony do telewizora
odtwarzacz DVD (lub komputer) z nagłośnieniem, podłączony
Odbiorcy Zajęcia adresowane są do uczniów klas II i III szkół gim-
nazjalnych oraz klas I i II szkół ponadgimnazjalnych.
do projektora mul medialnego.
Ewaluacja, zgłoszenie zajęć i zaświadczenie dla prowadzącego
Przed zakończeniem zajęć nauczyciele rozdają uczniom anonimową
ankietę ewaluacyjną i proszą o jej wypełnienie (wzór ankiety na
str. 16, można ją pobrać również z serwisu www.dzieckowsieci.fdn.pl).
Przeprowadzenie ankiety nie jest obligatoryjne, ale pozwala
zarówno nauczycielom, jak i autorom programu na zdobycie in-
formacji dotyczących atrakcyjności i skuteczności zajęć oraz
ewentualną modyfi kację scenariusza.
Cele Podstawowym celem zajęć jest uwrażliwienie odbiorców
na zjawiska cyberprzemocy i uwodzenia w sieci oraz promocja
pozytywnych zastosowań Internetu.
Czas zajęć 45 min lub 2 x 45 min
Przy kolejnych elementach proponowanego scenariusza podajemy
czas potrzebny na ich realizację.
Po przeprowadzeniu zajęć (pojedynczych lub całego ich cyklu), pro-
wadzący wypełnia sprawozdanie na stronie www.dzieckowsieci.fdn.pl
(formularz jest dostępny w dziale „Sprawozdanie z zajęć”). Na pod-
stawie wypełnionego sprawozdania, prowadzący otrzymuje drogą
elektroniczną (e-mailem) zaświadczenie o przeprowadzeniu zajęć.
Prowadzenie zajęć Zajęcia mogą być realizowane w ramach
np. godziny wychowawczej, lekcji informatyki lub jako zajęcia po-
zalekcyjne. Nauczyciel może zaprosić do współprowadzenia zajęć
nauczyciela informatyki lub pedagoga szkolnego. Zajęcia mogą być
również prowadzone przez wolontariuszy spoza szkoły.
6
7
848442712.046.png 848442712.047.png 848442712.048.png 848442712.050.png 848442712.051.png 848442712.052.png 848442712.053.png 848442712.054.png 848442712.055.png 848442712.056.png
BURZA MÓZGÓW 10 MIN
Scenariusz zajęć – 90 min
Uczniowie proszeni są o zastanowienie się, z jakich serwisów online
najczęściej korzystają. Nauczyciel wypisuje na fl ipcharcie lub tablicy
kategorie stron www:
serwisy informacyjne,
serwisy społecznościowe,
fora,
gry online,
inne.
Liczba uczestników:
1 klasa szkolna
Materiały potrzebne do realizacji zajęć:
materiał „W Sieci” zarejestrowany na płycie DVD lub pobrany
z serwisu www.dzieckowsieci.fdn.pl
POWITANIE UCZNIÓW 5 MIN
Nauczyciel zapisuje propozycje stron uczniów pod kategoriami stron.
Nauczyciel pyta, co uczniom się najbardziej na tych stronach podo-
ba, co im przeszkadza podczas korzystania z nich, co ich denerwuje.
Nauczyciel wita uczniów i informuje ich, że zajęcia dotyczyć będą
Internetu. Stwierdza, że zapewne wszyscy uczniowie korzystają
z Internetu i wykorzystują go na wiele pozytywnych sposobów,
jednak zdarzają się sytuacje niebezpieczne, które należy mieć
na uwadze, korzystając z sieci.
PROJEKCJA FILMU „W SIECI” 25 MIN
Zapowiada, że zajęcia będą dotyczyły zarówno pozytywnych zas-
tosowań sieci, jak i zagrożeń, które się w niej pojawiają.
W ich trakcie uczniowie obejrzą program telewizyjny „W Sieci”
prowadzony przez Ewę Farną. W programie spotka się ona m.in.
z ich rówieśnikami, którzy doświadczyli w Internecie nieprzyjemnych
i zagrażających bezpieczeństwu sytuacji.
Nauczyciel zapowiada projekcję fi lmu „W Sieci”, w którym to ucz-
niowie usłyszą o pozytywnych aspektach korzystania z Internetu,
a także zagrożeniach, które w nim istnieją. Prosi uczniów o uważne
oglądanie fi lmu, ponieważ dalsza część zajęć będzie odwoływać się
do prezentowanego materiału. Uczniowie proszeni są o zwrócenie
szczególnej uwagi i zastanowienie się nad:
emocjami i myślami, które mogły pojawić się u bohaterów
WYWIADY 5 MIN
Nauczyciel odtwarza z płyty DVD lub z prezentacji pobranej z sieci
kilka wypowiedzi znanych osób (zakładka „Wywiady”). Zapowiada,
że dzięki temu klasa dowie się, jak z Internetu korzystają inne,
znane osoby. O wyborze spotu decyduje nauczyciel lub (np. po-
przez głosowanie) cała klasa.
historii (przed, w trakcie i po zagrożeniu);
sposoby reagowania na prezentowane zagrożenia (co można
zrobić/ jak się zachować w podobnych sytuacjach).
8
9
848442712.057.png 848442712.058.png 848442712.059.png 848442712.061.png 848442712.062.png 848442712.063.png 848442712.064.png 848442712.065.png 848442712.066.png 848442712.067.png 848442712.068.png 848442712.069.png 848442712.070.png 848442712.072.png
2 GODZINA
Myśli
BURZA MÓZGÓW 25 MIN
Co mogła myśleć w tym czasie?
Istotne, żeby wśród propozycji pojawiły się m.in.:
przed: nie mam nikogo bliskiego, fajnie by było mieć chłopaka;
w trakcie : on mi się podoba, jestem dla niego atrakcyjna, ufam mu;
po: byłam taka głupia, nie wiem, czy znowu nie przytrafi mi się coś
złego.
Nauczyciel zaczyna omawiać pierwszą historię. Zapisuje pomysły
uczniów na tablicy lub fl ipcharcie w tabeli:
przed
w trakcie
po
uczucia
Zachowanie
myśli
co można było zrobić inaczej?
jak należy reagować?
Nauczyciel prosi uczniów o przytoczenie najważniejszych wydarzeń
historii.
zachowanie
Co zrobiła?
Uczucia
Istotne, żeby wśród propozycji pojawiły się m.in.:
rozmawiała z nieznajomym przez Internet,
wysłała mu swoje zdjęcia,
poszła na spotkanie,
zerwała znajomość,
powiedziała rodzicom.
Nauczyciel zadaje pytania:
Co czuła bohaterka historii w trakcie opowiadanych przez nią
zdarzeń? Jakie emocje jej towarzyszyły?
Nauczyciel zapisuje pomysły. Istotne, żeby wśród propozycji
pojawiły się m.in.:
przed: poczucie samotności, poczucie znudzenia, gotowość, by się
zakochać;
w trakcie : ciekawość, zafascynowanie, poczucie własnej atrakcyj-
ności, zaufanie;
po: zawód, strach, smutek.
Czy to, co myślała i czuła, mogło decydować o jej zachowaniu?
To normalne, że czasami czujemy się samotni. Wydaje nam się wte-
dy, że nikt nas nie rozumie. Naturalne jest, że ludzie potrzebują
bliskiego kontaktu z drugim człowiekiem. Dlatego nawiązują różne
znajomości, także przez Internet.
– Jak myślicie, co w tej sytuacji można było zrobić, żeby sytuacja
była bardziej bezpieczna?
10
11
848442712.073.png 848442712.074.png 848442712.075.png 848442712.076.png 848442712.077.png 848442712.078.png 848442712.079.png 848442712.080.png 848442712.081.png 848442712.083.png 848442712.084.png 848442712.085.png 848442712.086.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin