Przepisy wprowadzajace ustawe o samorzadzie terytorialnym i ustawe o pracownikach samorzadowych.pdf

(94 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
Dz.U.90.32.191
1990.05.27
zm.
Dz.U.90.43.253
art. 3
1990.12.31
zm.
Dz.U.90.92.541
art. 1
1991.04.23
zm.
Dz.U.91.34.151
art. 1
1992.01.01
zm.
Dz.U.92.6.20
art. 1
1993.01.01
zm.
Dz.U.93.40.180
art. 1
1994.01.19
zm.
Dz.U.94.1.3
art. 6
1994.06.03
zm.wyn.z
Dz.U.94.65.285
ogólne
1996.03.15
zm.
Dz.U.96.23.102
art. 1
1997.01.01
zm.
Dz.U.96.106.496
art. 36
1997.02.20
zm.
Dz.U.97.9.43
art. 26
2004.01.01
zm.
Dz.U.02.153.1271
art. 19
2004.09.22
zm.
Dz.U.04.141.1492
art. 3
USTAWA
z dnia 10 maja 1990 r.
Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach
samorządowych.
(Dz. U. z dnia 22 maja 1990 r.)
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1. Ustawa o samorządzie terytorialnym oraz o pracownikach samorządowych wchodzą w życie z
dniem 27 maja 1990 r.
Art. 2. 1. Z dniem wejścia w życie ustawy o samorządzie terytorialnym tracą moc:
1) art. 98 ustawy z dnia 25 stycznia 1958 r. o radach narodowych (Dz. U. z 1975 r. Nr 26, poz. 139, z
1977 r. Nr 11, poz. 44, z 1978 r. Nr 14, poz. 61 i Nr 31, poz. 130, z 1980 r. Nr 4, poz. 8, z 1982 r. Nr
45, poz. 289 i z 1983 r. Nr 41, poz. 185),
2) ustawa z dnia 30 marca 1965 r. o sądach społecznych (Dz. U. Nr 13, poz. 92, z 1974 r. Nr 24, poz.
142 oraz z 1983 r. Nr 41, poz. 185),
3) ustawa z dnia 20 lipca 1983 r. o systemie rad narodowych i samorządu terytorialnego (Dz. U. z 1988
r. Nr 26, poz. 183 i z 1989 r. Nr 34, poz. 178), chyba że przepisy poniższe stanowią inaczej.
2. Z dniem wejścia w życie ustawy o samorządzie terytorialnym tracą moc także inne przepisy
dotyczące spraw w niej unormowanych, chyba że przepisy poniższe stanowią inaczej.
Art. 3. 1. Jednostki podziału terytorialnego państwa stopnia podstawowego (miasta, gminy),
istniejące w dniu wejścia w życie ustawy, a także miasto stołeczne Warszawa, miasto Kraków i miasto
Łódź, zachowują dotychczasową nazwę, obszar, granice i siedzibę władz. Uchwały wojewódzkich rad
narodowych w sprawie zmiany granic miast i gmin zachowują ważność, nawet jeżeli ich wejście w życie
miałoby nastąpić po dniu wejścia w życie ustawy.
2. Miejscowości posiadające w dniu wejścia w życie ustawy status miasta zachowują ten status w
rozumieniu art. 4 ust. 3 ustawy o samorządzie terytorialnym.
3. Ilekroć w odrębnych przepisach jest mowa o radzie narodowej gminnej, miejskiej, dzielnicowej lub
wspólnej dla miasta i gminy bądź o terenowym organie administracji państwowej stopnia podstawowego
albo o organach władzy lub administracji państwowej stopnia podstawowego - rozumie się przez to
odpowiednie organy gminy, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej.
4. Przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio do rad narodowych miasta stołecznego Warszawy, miasta
Krakowa i miasta Łodzi oraz do terenowych organów administracji państwowej stopnia wojewódzkiego w
tych miastach w takim zakresie, w jakim dotyczy zadań i kompetencji należących do zakresu działania
tych gmin.
Art. 4. 1. W jednostkach podziału terytorialnego, w których w dniu wejścia w życie ustawy z dnia 8
marca 1990 r. - Ordynacja wyborcza do rad gmin (Dz. U. Nr 16, poz. 96) działały wspólne organy dla
miasta i sąsiadującej z nim gminy, utworzone na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 ustawy wymienionej w
art. 2 ust. 1 pkt 3, wybiera się wspólne organy określone w ustawie o samorządzie terytorialnym.
2. W terminie do dnia 30 września 1991 r. Rada Ministrów rozstrzygnie o podziale organów
wspólnych, o których mowa w ust. 1, lub o połączeniu gmin, stosując odpowiednio przepisy art. 4 ust. 1 i 2
ustawy o samorządzie terytorialnym.
3. W wypadku podziału, o którym mowa w ust. 2, przepis art. 114 ust. 1 pkt 2 oraz art. 114 ust. 2
ustawy - Ordynacja wyborcza do rad gmin stosuje się odpowiednio.
4. W wypadku zmian w podziale terytorialnym, przeprowadzanych w terminie do dnia 31 grudnia
1991 r., polegających na tworzeniu z jednej gminy dwóch lub więcej jednostek, radni dotychczasowej rady
gminy stają się radnymi rad w nowych jednostkach w zależności od miejsca swojego zamieszkania.
5. W wypadku, o którym mowa w ust. 4, mogą być przeprowadzone wybory uzupełniające. Przepis
art. 114 ust. 1 pkt 2 oraz art. 114 ust. 2 ustawy - Ordynacja wyborcza do rad gmin stosuje się
odpowiednio.
6. W wypadku zmian w podziale terytorialnym, o których mowa w ust. 4, do czasu wyboru nowych
zarządów gmin stosuje się następujące zasady:
1) w wypadku wyłączenia z istniejącej gminy nowej gminy funkcje zarządu w obu gminach sprawuje
zarząd dotychczasowy,
2) w wypadku utworzenia z jednej gminy ulegającej zniesieniu dwóch lub więcej jednostek podziału
terytorialnego, funkcje zarządu dla wszystkich nowo tworzonych gmin sprawuje zarząd dotychczas
istniejącej gminy,
3) w wypadku utworzenia nowej gminy poprzez wyłączenie z terenu dwóch lub więcej gmin części ich
terytorium, funkcje zarządu nowo utworzonej gminy sprawuje zarząd jednej z tych gmin, wskazany
przez sejmik samorządowy.
7. W wypadku podziału organów wspólnych dla miast i sąsiadujących z nimi gmin, funkcję zarządu
dla miasta i gminy sprawuje zarząd dotychczasowy.
Rozdział 2
Nabycie mienia komunalnego
Art. 5. 1. Jeżeli dalsze przepisy nie stanowią inaczej, mienie ogólnonarodowe (państwowe) należące
do:
1) rad narodowych i terenowych organów administracji państwowej stopnia podstawowego,
2) przedsiębiorstw państwowych, dla których organy określone w pkt 1 pełnią funkcję organu
założycielskiego,
3) zakładów i innych jednostek organizacyjnych podporządkowanych organom określonym w pkt 1
- staje się w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy z mocy prawa mieniem właściwych gmin.
2. Jeżeli dalsze przepisy nie stanowią inaczej, mienie ogólnonarodowe (państwowe) służące
użyteczności publicznej, należące do:
1) rad narodowych miasta stołecznego Warszawy, miasta Krakowa i miasta Łodzi oraz terenowych
organów administracji państwowej stopnia wojewódzkiego w tych województwach miejskich,
2) przedsiębiorstw państwowych, dla których organy określone w pkt 1 pełnią funkcję organu
założycielskiego,
3) zakładów i innych jednostek organizacyjnych podporządkowanych organom określonym w pkt 1
- staje się w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy z mocy prawa mieniem tych miast, jeżeli jest
położone w ich granicach administracyjnych, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej.
3. Jeżeli dalsze przepisy nie stanowią inaczej, mienie ogólnonarodowe (państwowe) służące
użyteczności publicznej, należące w dniu wejścia w życie ustawy do:
1) rad narodowych i terenowych organów administracji państwowej stopnia wojewódzkiego,
2) przedsiębiorstw państwowych, dla których organy określone w pkt 1 pełnią funkcję organu
założycielskiego,
3) zakładów i innych jednostek organizacyjnych podporządkowanych organom określonym w pkt 1
- przekazuje się jako mienie komunalne gminom i związkom gmin, jeżeli jest ono niezbędne do
wykonywania ich zadań.
4. Gminie, na jej wniosek, może być także przekazane mienie ogólnonarodowe (państwowe) inne niż
wymienione w ust. 1-3, jeżeli jest ono związane z realizacją jej zadań.
Art. 6. 1. Niepodzielne składniki mienia komunalnego, o którym mowa w art. 5 ust. 1-3, służące
realizacji zadań więcej niż jednej gminy pozostają - do czasu utworzenia odpowiedniego związku
komunalnego lub zawarcia porozumienia - w dotychczasowym zarządzie.
2. Jeżeli w terminie jednego roku od dnia wejścia w życie ustawy o samorządzie terytorialnym gminy
nie przejmą mienia, o którym mowa w ust. 1, wojewoda wystąpi do sądu o wyznaczenie zarządcy. Do
sprawowania zarządu mieniem wspólnym stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu cywilnego.
Art. 7. 1. Mienie gminne w rozumieniu przepisu, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1, staje się z
dniem wejścia w życie ustawy o samorządzie terytorialnym z mocy prawa mieniem gminy, na której
obszarze jest położone.
2. Przepis ust. 1 nie narusza praw osób trzecich do wymienionego w tym przepisie mienia, w tym
także praw wspólnot gruntowych i leśnych.
3. Sołectwom, utworzonym na obszarze dotychczasowych sołectw, które dysponowały mieniem
gminnym, właściwe organy gminy przekażą składniki mienia komunalnego, o których mowa w ust. 1.
Dotyczy to także składników mienia położonych poza obszarem gminy, w której znajduje się sołectwo.
Art. 8. 1. Przedsiębiorstwa państwowe, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią terenowe
organy administracji państwowej określone w art. 5 ust. 1-3, stając się przedsiębiorstwami komunalnymi,
zachowują osobowość prawną.
2. (skreślony).
3. Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia, może określić szczególny tryb podziału przedsiębiorstw
państwowych wymienionych w art. 5 ust. 3, których podział jest konieczny w związku z przekazaniem
mienia komunalnego gminom lub ich związkom.
Art. 9. Prawa przysługujące podmiotom wymienionym w art. 5 i ich obowiązki - przechodzą na
odpowiadające im jednostki komunalne: dotyczy to w szczególności praw i obowiązków wynikających z
użytkowania wieczystego.
Art. 10. Uwłaszczenie gmin, o którym mowa w art. 5 ust. 1 i 2, nie narusza prawa do korzystania na
dotychczasowych zasadach ze składników mienia przez przedsiębiorstwa zagraniczne działające w
Polsce.
Art. 11. 1. Składniki mienia ogólnonarodowego (państwowego), o których mowa w art. 5 ust. 1-3, nie
stają się mieniem komunalnym, jeżeli:
1) służą wykonywaniu zadań publicznych należących do właściwości organów administracji rządowej,
sądów oraz organów władzy państwowej,
2) należą do przedsiębiorstw państwowych lub jednostek organizacyjnych wykonujących zadania o
charakterze ogólnokrajowym lub ponadwojewódzkim, z zastrzeżeniem przepisu art. 14,
3) należą do Państwowego Funduszu Ziemi, z zastrzeżeniem przepisu art. 15.
2. Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia, określi wykaz przedsiębiorstw i jednostek, o których
mowa w ust. 1 pkt 2.
Art. 12. Nie podlega uwłaszczeniu mienie ogólnonarodowe (państwowe), jeżeli korzystają z niego:
1) przedstawicielstwa dyplomatyczne i urzędy konsularne państw obcych oraz instytucje
międzynarodowe korzystające z immunitetów dyplomatycznych lub konsularnych w takim zakresie,
jaki wynika z ustaw, umów międzynarodowych albo powszechnie uznanych zwyczajów
międzynarodowych,
2) Kościół Katolicki, inne kościoły oraz związki wyznaniowe.
Art. 13. 1. Majątek nieruchomy, przekazany na własność gmin w trybie niniejszej ustawy, podlega
postępowaniu regulacyjnemu, o którym mowa w art. 61-63 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku
Państwa do Kościoła Katolickiego w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej (Dz. U. Nr 29, poz. 154).
2. Przepisu art. 61 ust. 4 pkt 3 ustawy, o której mowa w ust. 1, nie stosuje się.
Art. 14. Grunty należące do przedsiębiorstw państwowych nie podlegających komunalizacji na
podstawie niniejszej ustawy i nie wykorzystywane zgodnie ze społeczno-gospodarczym przeznaczeniem
tych gruntów przekazuje się na wniosek gmin, złożony do dnia 31 grudnia 1992 r., na własność tych gmin,
na których obszarze są położone.
Art. 15. (skreślony).
Art. 16. 1. Nabycie mienia na podstawie niniejszej ustawy następuje nieodpłatnie.
2. Jeżeli na podstawie ustawy szczególnej, wydanej w terminie do dnia 31 grudnia 1990 r., nastąpi
zmiana zadań i kompetencji w zakresie administracji publicznej, która wymagać będzie przekazania na
rzecz Skarbu Państwa składników mienia komunalnego nabytego w trybie niniejszej ustawy - przekazanie
takie nastąpi nieodpłatnie, za zwrotem przez Skarb Państwa nakładów poniesionych przez gminę,
stosownie do art. 226 § 1 Kodeksu cywilnego.
Art. 17. 1. Gminy sporządzają spisy inwentaryzacyjne mienia, o którym mowa w art. 5 ust. 1 i 2.
2. Spisy, o których mowa w ust. 1, sporządzane są przez komisje inwentaryzacyjne w ciągu trzech
miesięcy od daty powołania komisji przez radę gminy.
3. Przejęcie mienia innego niż określone w ust. 1 następuje na podstawie protokołów, w których
ujawnia się również zobowiązania i prawa.
4. Spisy inwentaryzacyjne mienia oraz odpisy protokołów wykłada się do publicznego wglądu w
siedzibie zarządu gminy przez okres 30 dni, informując o tym w sposób zwyczajowo przyjęty na danym
terenie.
5. W terminie, o którym mowa w ust. 4, osoba, której interes prawny dotyczy ustaleń zawartych w
spisie inwentaryzacyjnym mienia, może zgłosić zastrzeżenia do komisji inwentaryzacyjnej.
6. Komisja inwentaryzacyjna rozpatruje niezwłocznie zgłoszone zastrzeżenia i w razie ich
uwzględnienia odpowiednio zmienia ustalenia zawarte w spisie.
7. Rada Ministrów określi sposób dokonywania inwentaryzacji, o której mowa w ust. 1.
Art. 17a. 1. Gminy są zobowiązane do przekazywania wojewodom spisów inwentaryzacyjnych
nieruchomości, które stały się własnością gmin z mocy prawa na podstawie art. 5 ust. 1 i 2.
2. Termin przekazywania, o którym mowa w ust. 1, upływa z dniem 31 grudnia 2005 r.
3. W stosunku do nieruchomości, o których mowa w ust. 1, nieobjętych spisami przekazanymi do
dnia 31 grudnia 2005 r., wojewoda wszczyna z urzędu postępowanie w sprawie potwierdzenia nabycia
przez gminy własności nieruchomości. Przepisy art. 18 i 20 stosuje się odpowiednio.
Art. 18. 1. Wojewoda wydaje decyzje w sprawie stwierdzenia nabycia mienia z mocy prawa, w
sprawie jego przekazania - w zakresie unormowanym ustawą.
2. Tworzy się Krajową Komisję Uwłaszczeniową jako organ odwoławczy od decyzji, o których mowa
w ust. 1.
3. Prezes Rady Ministrów na wniosek Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji powołuje
przewodniczącego i członków Krajowej Komisji Uwłaszczeniowej oraz określa tryb jej działania.
4. Do postępowania w sprawach, o których mowa w ust. 1 i 2, stosuje się odpowiednio przepisy
Kodeksu postępowania administracyjnego.
Art. 19. Roszczenia cywilnoprawne związane z nabyciem mienia komunalnego mogą być
dochodzone przed sądem powszechnym.
Art. 20. 1. Prawomocna decyzja w sprawie stwierdzenia nabycia mienia komunalnego z mocy prawa
lub przekazania stanowi podstawę do wpisu w księdze wieczystej.
2. Prawomocną decyzję, o której mowa w ust. 1, przesyła się w terminie 30 dni od jej
uprawomocnienia do właściwego biura notarialnego.
3. Postępowanie w przedmiocie wpisu, o którym mowa w ust. 1, wolne jest od opłat sądowych.
Art. 21. 1. Jeżeli składnik majątkowy będący przedmiotem uwłaszczenia w trybie niniejszej ustawy
wniesiony był uprzednio do kapitału zakładowego spółki handlowej lub spółdzielni, gmina lub inna
komunalna osoba prawna może w terminie trzech miesięcy od dnia nabycia własności tego składnika
majątkowego żądać rozwiązania spółki przez sąd lub wycofać udziały ze spółdzielni, jeżeli dysponowanie
tym składnikiem majątkowym służyć ma zaspokajaniu zbiorowych potrzeb społeczności lokalnej albo
jeżeli dalsze działanie spółki lub członkostwo komunalnej osoby prawnej w spółdzielni jest sprzeczne z
przepisami ustawy o samorządzie terytorialnym.
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do spółek z udziałem podmiotów zagranicznych.
Rozdział 3
Przepisy przejściowe
Art. 22. 1. Osoby pełniące funkcje terenowych organów administracji państwowej o właściwości
ogólnej stopnia podstawowego pełnią do czasu wyboru wójta, burmistrza lub prezydenta miasta
odpowiednio ich funkcje i pobierają za ten okres wynagrodzenie z budżetu gminy na dotychczasowych
zasadach.
2. Poza osobami, o których mowa w ust. 1, do czasu wyboru wójta, burmistrza lub prezydenta miasta
ich funkcje mogą również pełnić w zakresie swojej dotychczasowej właściwości oraz posiadanych
dotychczas uprawnień:
1) osoby pełniące funkcje terenowych organów administracji państwowej o właściwości szczególnej
oraz kierowników urzędów stanu cywilnego i ich zastępców,
2) osoby upoważnione do załatwiania określonych spraw na podstawie art. 135 ust. 3 ustawy
wymienionej w art. 2 ust. 1 pkt 3 albo art. 268a Kodeksu postępowania administracyjnego.
Art. 23. 1. Osobom pełniącym funkcje przewodniczącego rady narodowej na zasadach określonych
w art. 109 ustawy, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 3, w razie niemożności powrotu do zakładu pracy z
powodu jego upadłości lub likwidacji - przysługują uprawnienia przewidziane w art. 8 ustawy z dnia 28
grudnia 1989 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn
dotyczących zakładu pracy oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. z 1990 r. Nr 4, poz. 19 i Nr 10, poz.
59), jeżeli dotychczas nie skorzystały z tych uprawnień.
2. Przewodniczącemu rady narodowej stopnia podstawowego odprawę pieniężną wypłaca się z
budżetu gminy, a przewodniczącemu rady narodowej stopnia wojewódzkiego - z budżetu wojewódzkiego.
Art. 24. 1. Do czasu uchwalenia przez radę gminy regulaminu organizacyjnego urzędu gminy, urząd
działa na podstawie statutu dotychczasowego urzędu terenowego organu administracji państwowej.
2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do dotychczasowych urzędów miasta stołecznego
Warszawy, miasta Krakowa i miasta Łodzi, które z dniem wejścia w życie ustawy o samorządzie
terytorialnym stają się odpowiednio urzędami miasta stołecznego Warszawy, miasta Krakowa i miasta
Łodzi i działają w granicach terytorialnych tych miast.
3. Do czasu zorganizowania urzędów wojewódzkich w miastach, o których mowa w ust. 2, funkcje
tych urzędów pełnią urzędy tych miast.
Art. 25. Sprawy indywidualne, rozstrzygane w drodze decyzji administracyjnych, wszczęte i nie
zakończone decyzją ostateczną przed dniem wejścia w życie ustawy o samorządzie terytorialnym, są
załatwiane przez właściwe organy lub upoważnione podmioty, z zachowaniem dotychczasowego toku
instancji.
Art. 26. 1. Organy właściwych gmin przejmują prowadzenie spraw powierzonych terenowym
organom administracji państwowej stopnia podstawowego na zasadach określonych w art. 135 ust. 4
ustawy wymienionej w art. 2 ust. 1 pkt 3, które należeć będą do zadań własnych gminy lub zadań
zleconych z zakresu administracji rządowej.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin