zarzadzanie marketingowe na rynku uslug transportowych. Rucinska, Rucinski, Wyszomirski.pdf
(
11659 KB
)
Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
Danuta Rucińska
Andrzej Rueiński
Olgierd Wyszomirski
ZARZĄDZANIE
MARKETINGOWE
NA RYNKU USŁUG
TRANSPORTOWYCH
Danuta Kucińska
Andrzej Rueiński
Olgierd Wyszomirski
ZARZĄDZANIE
MARKETINGOWE
NA RYNKU USŁUG
TRANSPORTOWYCH
WYDAWNICTWO UNIWERSYTETU GDAŃSKIEGO
GDAŃSK 2005
SPIS TREŚCI
PRZEDMOWA
—
9
Część pierwsza
ZARZĄDZANIE MARKETINGOWE
DZIAŁALNOŚCIĄ TRANSPORTOWĄ
1. ZARZĄDZANIE MARKETINGOWE
DZIAŁALNOŚCIĄ GOSPODARCZĄ
13
1.1.
Istota zarządzania działalnością gospodarczą
13
1.2.
Działalność gospodarcza na rynka a marketing
18
1.3.
Istota marketingowego zarządzania organizacją gospodarczą
23
2. RYNEK USŁUG TRANSPORTOWYCH
JAKO STRUKTURA EKONOMICZNA
34
2.1.
Identyfikacja pojęcia rynku usług transportowych
34
2.2.
Cechy i funkcje tynku usług transportowych
37
23. Systematyzacja
rynku usług transportowych
42
2.4.
Podmiotowo-przedmiotowa struktura rynku transportowego
47
25. Popyt na usługi transportowe
49
2.6.
Podaż usług transportowych
57
27.
Ceny usług transportowych
64
25. Konkurencja na rynku usług transportowych
67
. ZACHOWANIA NABYWCZE NA RYNKU
USŁUG TRANSPORTOWYCH
81
3
.1. Teoretyczne aspekty podejmowania decyzji konsumenckich.
81
3.2.
Zachowania i procesy decyzyjne nabywców usług transportowych
87
3.3. Postulaty przewozowe a zachowania nabywcze
na rynku usług transportowych
92
3.4. Zachowania nabywcze użytkowników transportu
jako czynnik kształtowania rynku usług transportowych
97
• ę _
Ł BAPAttH
BtW&
V§WC
flMN*t®WOWfCM
MMMMMM
*
it
ti
4UUM^#4*
mw
^/l«»ii^M*rt4^ii*
t>
u*
jj,
ŁUiMi
rfliwwff
i Mtkrttmś
(Itntr
*
r
..
m
44
fttiśmt f tittttłf ***** ttu/lwiipipwytit
u * i * * t»n *
ttą
- 1lMT1llll|irjfiin<[1IWIff<||M||||U^
IAW'I
1
*Ml&śtś4¥wi&,^.,>,^^^
ŚA
A
IW
i
•**
i 'duj
limyiiiiijj j j
i£
tnw
f
jWSS
m
*fr tunr wit ilu
i ,
yA
m
Ml
2.5. Popyt na usługi transportowe
49
wodowych), oddziaływanie na inwestycje, rozmiary konsumpcji, przenoszenie
na przedsiębiorstwa zadań publicznych i zobowiązań podatkowych, subwen
cjonowanie działalności itd. Państwo może również występować jako zwierzch
nik w stosunku do państwowych lub gminnych przedsiębiorstw transporto
wych .
Zadaniem państwa jest wyznaczenie poprzez odpowiednie urzędy i instytu
cje kierunków polityki transportowej. Do takich instytucji w Polsce należy Mini
sterstwo Infrastruktury oraz odpowiednie organy w urzędach terenowych.
2.5. Popyt na usługi transportowe
Popyt na usługi transportowe wyznaczają określone relacje pomiędzy ofero
wanymi usługami a usługobiorcami skłonnymi je nabyć w określonym czasie
i miejscu oraz na określonych warunkach finansowych. Popyt wyraża zatem
ujawnione przez nabywców zamiary zakupu usług, formułowane na podstawie
ich potrzeb i realnego funduszu nabywczego i znajdujące odzwierciedlenie
w realizacji określonych przemieszczeń za pomocą odpowiednich środków
transportu. Jest on bezpośrednią funkcją przestrzennego rozproszenia zapotrze
bowania na dobra stanowiące przedmioty przemieszczania. Jego rozmiary są
uwarunkowane charakterem i ilością przestrzennych powiązań pomiędzy ofe
rentami i nabywcami usług
50
. Z charakterystyki rozmieszczenia potencjalnych
miejsc popytu wynikają konkretne potrzeby adresowane do gałęziowych prze
woźników w zakresie odległości przemieszczeń, relacji przewozowych, stawek
taryfowych i sposobów przemieszczania.
Popyt na usługi transportowe jest również bezpośrednią funkcją przestrzen
nego zróżnicowania skupisk osadnictwa i zapotrzebowania na przewozy pasa
żerskie.
Popyt na usługi transportowe wobec zmian dochodu i cen za te usługi prze
jawia się w postad trzech rodzajów elastyczności:
- dochodowej;
- cenowej;
- krzyżowej (mieszanej)
51
.
Analizując to zagadnienie należy stwierdzić, że oddziaływanie dochodu i ceny
na rozmiary popytu na rynku przewozów pasażerskich jest tym większe, im
bardziej fakultatywny charakter ma potrzeba transportowa. Oddziaływanie do-
J. Kortan:
Podstawy ekonomiki i zarządzania przedsiębiorstwem.
Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa
1997, s. 80-81.
Funkcjonowanie rynku...,
s. 66.
Problematyka elastyczności popytu została szeroko omówiona pin. w: D. Kamerschen,
D.R. McKenzie, C. Nardinelli:
Ekonomia.
Fundacja Gospodarcza NSZZ „Solidarność", Gdańsk
1991, s. 464-488;
Ekonomika transportu.
Pod red. W. Grzywacza. Politechnika Szczecińska, Szczecin
1984, s. 143-146; W. Grzywacz,
op. cit.,
s. 43-51.
acza. Politechnika S
Plik z chomika:
andrew30
Inne pliki z tego folderu:
Transport i Spedycja w handlu zagranicznym - Szczepaniak.pdf
(173049 KB)
Logistyka w przedsiębiorstwie Skowronek, Sarjusz-Wolski.pdf
(120015 KB)
441 (1).pdf
(3373 KB)
zarzadzanie marketingowe na rynku uslug transportowych. Rucinska, Rucinski, Wyszomirski.pdf
(11659 KB)
Projektowanie zadań transportowo-spedycyjnych.pdf
(4103 KB)
Inne foldery tego chomika:
analiza ABC XYZ
brd
Budowa pojazdów
centra logistyczne
chemia zaliczenie
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin