zarzadzanie marketingowe na rynku uslug transportowych. Rucinska, Rucinski, Wyszomirski.pdf

(11659 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
Danuta Rucińska
Andrzej Rueiński
Olgierd Wyszomirski
ZARZĄDZANIE
MARKETINGOWE
NA RYNKU USŁUG
TRANSPORTOWYCH
830683282.002.png
Danuta Kucińska
Andrzej Rueiński
Olgierd Wyszomirski
ZARZĄDZANIE
MARKETINGOWE
NA RYNKU USŁUG
TRANSPORTOWYCH
WYDAWNICTWO UNIWERSYTETU GDAŃSKIEGO
GDAŃSK 2005
830683282.003.png
SPIS TREŚCI
PRZEDMOWA
9
Część pierwsza
ZARZĄDZANIE MARKETINGOWE
DZIAŁALNOŚCIĄ TRANSPORTOWĄ
1. ZARZĄDZANIE MARKETINGOWE
DZIAŁALNOŚCIĄ GOSPODARCZĄ
13
1.1. Istota zarządzania działalnością gospodarczą
13
1.2. Działalność gospodarcza na rynka a marketing
18
1.3. Istota marketingowego zarządzania organizacją gospodarczą
23
2. RYNEK USŁUG TRANSPORTOWYCH
JAKO STRUKTURA EKONOMICZNA
34
2.1. Identyfikacja pojęcia rynku usług transportowych
34
2.2. Cechy i funkcje tynku usług transportowych
37
23. Systematyzacja
rynku usług transportowych
42
2.4. Podmiotowo-przedmiotowa struktura rynku transportowego
47
25. Popyt na usługi transportowe
49
2.6. Podaż usług transportowych
57
27. Ceny usług transportowych
64
25. Konkurencja na rynku usług transportowych
67
. ZACHOWANIA NABYWCZE NA RYNKU
USŁUG TRANSPORTOWYCH
81
3 .1. Teoretyczne aspekty podejmowania decyzji konsumenckich.
81
3.2. Zachowania i procesy decyzyjne nabywców usług transportowych
87
3.3. Postulaty przewozowe a zachowania nabywcze
na rynku usług transportowych
92
3.4. Zachowania nabywcze użytkowników transportu
jako czynnik kształtowania rynku usług transportowych
97
830683282.004.png
• ę _
Ł BAPAttH
BtW&
V§WC
flMN*t®WOWfCM
MMMMMM *
it ti
4UUM^#4* mw ^/l«»ii^M*rt4^ii* t>
u*
jj, ŁUiMi rfliwwff i Mtkrttmś (Itntr
* r ..
m
44 fttiśmt f tittttłf ***** ttu/lwiipipwytit
u * i * * t»n *
ttą
- 1lMT1llll|irjfiin<[1IWIff<||M||||U^
IAW'I
1
*Ml&śtś4¥wi&,^.,>,^^^
ŚA A
IW
i •** i 'duj limyiiiiijj j j
tnw f
jWSS
m
*fr tunr wit ilu i ,
yA
m
Ml
830683282.005.png
2.5. Popyt na usługi transportowe
49
wodowych), oddziaływanie na inwestycje, rozmiary konsumpcji, przenoszenie
na przedsiębiorstwa zadań publicznych i zobowiązań podatkowych, subwen­
cjonowanie działalności itd. Państwo może również występować jako zwierzch­
nik w stosunku do państwowych lub gminnych przedsiębiorstw transporto­
wych .
Zadaniem państwa jest wyznaczenie poprzez odpowiednie urzędy i instytu­
cje kierunków polityki transportowej. Do takich instytucji w Polsce należy Mini­
sterstwo Infrastruktury oraz odpowiednie organy w urzędach terenowych.
2.5. Popyt na usługi transportowe
Popyt na usługi transportowe wyznaczają określone relacje pomiędzy ofero­
wanymi usługami a usługobiorcami skłonnymi je nabyć w określonym czasie
i miejscu oraz na określonych warunkach finansowych. Popyt wyraża zatem
ujawnione przez nabywców zamiary zakupu usług, formułowane na podstawie
ich potrzeb i realnego funduszu nabywczego i znajdujące odzwierciedlenie
w realizacji określonych przemieszczeń za pomocą odpowiednich środków
transportu. Jest on bezpośrednią funkcją przestrzennego rozproszenia zapotrze­
bowania na dobra stanowiące przedmioty przemieszczania. Jego rozmiary są
uwarunkowane charakterem i ilością przestrzennych powiązań pomiędzy ofe­
rentami i nabywcami usług 50 . Z charakterystyki rozmieszczenia potencjalnych
miejsc popytu wynikają konkretne potrzeby adresowane do gałęziowych prze­
woźników w zakresie odległości przemieszczeń, relacji przewozowych, stawek
taryfowych i sposobów przemieszczania.
Popyt na usługi transportowe jest również bezpośrednią funkcją przestrzen­
nego zróżnicowania skupisk osadnictwa i zapotrzebowania na przewozy pasa­
żerskie.
Popyt na usługi transportowe wobec zmian dochodu i cen za te usługi prze­
jawia się w postad trzech rodzajów elastyczności:
- dochodowej;
- cenowej;
- krzyżowej (mieszanej) 51 .
Analizując to zagadnienie należy stwierdzić, że oddziaływanie dochodu i ceny
na rozmiary popytu na rynku przewozów pasażerskich jest tym większe, im
bardziej fakultatywny charakter ma potrzeba transportowa. Oddziaływanie do-
J. Kortan: Podstawy ekonomiki i zarządzania przedsiębiorstwem. Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa
1997, s. 80-81.
Funkcjonowanie rynku..., s. 66.
Problematyka elastyczności popytu została szeroko omówiona pin. w: D. Kamerschen,
D.R. McKenzie, C. Nardinelli: Ekonomia. Fundacja Gospodarcza NSZZ „Solidarność", Gdańsk
1991, s. 464-488; Ekonomika transportu. Pod red. W. Grzywacza. Politechnika Szczecińska, Szczecin
1984, s. 143-146; W. Grzywacz, op. cit., s. 43-51.
acza. Politechnika S
830683282.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin