Notatki z wykładów 2012-2013 - 3.docx

(2149 KB) Pobierz
Wykład - 05/11/2012

 

 

Wykład  - 05/11/2012

 

Ignorowanie regresji do średniej –  zdecydowana większość rodziców i nauczycieli -

 

inklinacja konfirmacyjna

·         strategia pozytywnego testu – „Jan staje się agresywny, gdy zostaje sprowokowany”

sprawdzamy, czy agresję Jana poprzedza zawsze prowokacja, zamiast sprawdzić czy kiedykolwiek Jan zachował się nieagresywnie pomimo prowokacji (ale to trudniejsze – jak „igła w stogu siana”)

 

·         samospełniające się proroctwa i proroctwa samobójcze – początkowo fałszywa definicja sytuacji wywołująca nowe zachowanie, które zmienia pierwotnie fałszywą koncepcję – w prawdziwą (Merton 1947)    

·         Oczekiwania eksperymentatorów wpływają na wynik badania:

U szczurów – efekt eksperymentatora, u ludzi – efekt Pygmaliona

·         Efekt co czuję – zaufanie emocjom

·         Efekt symulacji poznawczej

·         Efekt pewności wstecznej

·         Efekt ekspozycji 1 – samej ekspozycji, Zajonc

·         Efekt ekspozycji 2 – (UWAGA jak mają się do siebie !!)

·         Złudzenie patetyczne – zakładanie, że nieszczęścia które spotykają innych wywierają stałe piętno (czyli ze u innych, np. dotkniętych nieszczęściem, czas nie leczy ran) ; zwiększa obawę że nieszczęście dotknie nas samych (jednak nieszczęście nie jest trwałe)

·         Heurystyka (Kanemann, Tversky)

·         Nie wszystkie z listy zostały omówione na wykładzie



 

Złudzenie kontroli Ellen Langer

·         rzut kośćmi – wiara, że mają większą kontrolę nad wynikiem (parzyste albo nie),

·         dom starców – kontrola podlewania kwiatów: mający kontrolę dłużej żyli

McKenna  -  wczucie w kierowców lub pasażera:  poczucie kontroli zmniejsza percepcję ryzyka wypadku; przecenianie ryzyka że we mnie uderzą niż ja

 

Złudzenie Mojżeszowe

„Ile zwierząt każdego gatunku wziął Mojżesz na swoją arkę?” – sporo klisz językowych

„czy Marks miał na imię Engels”

Dajemy się ponieść kalkom, schematom językowym – ekonomia języka

 

Efekt nazwy zasugerowanie

·         wino słodkie vs wytrawne

·         zapach przyjemny vs nieprzyjemny,

·         kolor morski – zielonkawy vs niebieskawy

·         szybkość samochodu – pokaz wideo, zadanie by rozpoznać prędkość,  „rozbił się”  czy „uderzył”

 

Efekt co czuję - Schwartz (Niemiec, później w Stanach)

nastrój jako informacja (w ocenach zadowolenia z życia lub różnych jego aspektów)

dwa porównywalne miasta, różna pogoda, CATI – pytanie o poziom zadowolenia z życia; w jednej najpierw pytania o pogodę a później o zadowolenie, większa różnica w zadowoleniu – jeśli najpierw o samozadowolenie, a później o pogodę: nieświadomi nie korygują oceny o stan pogody

 

Efekt symulacji poznawczej Kahnemann i Tversky :

Skrzywienie ocen w kierunku informacji, która łatwo może być wyobrażona lub symulowana w umyśle – myślenie kontrfaktyczne : łatwiej uruchomić wyobrażenia „co by było”

·         przypisywanie większych emocji negatywnych w przypadku mniejszego spóźnienia (5 i 25 minut na samolot)

·         Obrabowanie przez autostopowicza – A rzadko bierze autostopowiczów, B często bierze : zdaniem badanych bardziej wściekły ten, który rzadziej brał (łatwiej uruchomić przeciwną sytuację poznawczą)

 

Efekt ekspozycji 1 – samej ekspozycji (emocjonalny, mere exposure effect), Zajonc

·         Im częściej się stykamy, tym bardziej pozytywne emocje to wywołuje

·         Niezależnie od zimnych procesów poznawczych (czy sobie zdajemy sprawę czy nie)

 

Efekt ekspozycji 2 –  efekt prawdziwości

·         większe prawdopodobieństwo, że odbiorcy uwierzą w reklamę często eksponowaną

·         validity effect Zajonca a efekt polaryzacji Tessera (uszczegółowienie Zajonc im częściej tym więcej, Tesser im częściej powtarzane twierdzenie, tym bardziej ekstremalna ocena, kierunek zależy od początkowej oceny- pozytywnej lub negatywnej; polaryzacja zależna od oceny wyjściowej; )

 

jednak pomimo to jest Efekt nudy

·         prosty bodziec – efekt emocjonalny (sympatia/znajomość) szybko narasta, ale po przekroczeniu granicy szybko spada

·         złożony bodziec – sympatia/znajomość wolno narasta, po przekroczeniu szybko spada

·         proste rzeczy szybciej zyskują sympatię, później spada, ale zawsze będzie wyższa niż dla bodźca złożonego – czyli nudę powoduje większa sytuacja

 

Asymetria pozytywno-negatywna

1.       Inklinacja pozytywna

2.       Efekt negatywności

 

Ad 1. Inklinacja pozytywna świat, ludzie – raczej niezagrażający niż zagrażający

Myslenie życzeniowe – oczekiwanie pozytywnych

 

Asymetria ośrodków mózgowych afektywnych

Delgado (1969, później nie powtarzane) 60% neutralne motywacyjnie 35% pozytywne (pobudzenie wiąże się z przyjemnościami), 5% negatywne (strach, lęk, ucieczka)

Ken Berridge – system „lubienia” i system „chcenia” związany z systemem lęku

Efekt Polyanny (gra w zadowolenie, optymizm analityczny : nawet z szarej rzeczywistości wyszukujemy jasne punkty na których się skoncentrujemy)

Efekt Panglossa wychowawca Kandyda, optymizm syntetyczny : założenie , że wszystko jest dobre; „wszystko jest najlepsze w najlepszym z możliwych światów”

Efekt Marksa-Irwina  - inklinacja pozytywna: bardziej prawdopodobne to co dobre; oczekiwanie że karta będzie pozytywna, związana z nagrodą

Złudzenie kontroli (Lander) – założenie, że stać nas na więcej, oczekiwanie pozytywnego

 

--------  2012’11’12

WYKŁAD - 12/11/2012

 

nowa książka - Daniel Kahneman „Pułapki myślenia”,

współpracownikiem był Amoz Tversky

 

Dwa systemy poznawcze – nr 1 bezwysiłkowy i nr 2 wysiłkowy (wysiłek poznawczy - rozszerzanie źrenic, tętno)

Heurystyki

 

Asymetria pozytywno – negatywna c.d.

 

Nierealistyczny optymizm c.d.

Jeśli nas dopadnie negatywna – zmieniamy perspektywę z obserwatora na aktora

Strategie wychodzenia – różne, w tym: automatyczna (będzie omówiona oddzielnie)

Złudzenie postępu hedonistycznego (będzie omówione oddzielnie)

Inklinacja pozytywna nadaje sens istnienia: pozwala zakładać, że świat jest pozytywny, nie musimy stale uciekać

------

 

Blok:  Efekt negatywności (Druga strona asymetrii pozytywno-negatywnej )

 

Jeśli dochodzą wiarygodne sygnały zagrożenia – radykalnie zmieniamy sposób funkcjonowania umysłu: nastawienie na zminimalizowanie skutków ewentualnego zagrożenia, redukowanie prawdopodobieństwa destrukcji

 

 

UWAGA -  asymetria gradientów

Seria badań na szczurach manipulacja: wielkość potrzeby (głodu) i wielkość nagrody (porcja pożywienia), porażanie prądem tuż przed nagrodą;

·         inaczej wyglądają gradienty: na początku dominuje pozytywna, w miarę zbliżania się do miejsca kary – rośnie motywacja negatywna

·         jeśli przeważy jedna – zachodzi działanie: dążenie-unikanie

·         punkt przecięcia można modyfikować – zwiększając lub zmniejszając karę/nagrodę

·         jest wyraźna asymetria – kara/nagroda

·         jest stałą, zasadnicza różnica między motywacją negatywna a pozytywną – negatywna narasta w miarę zbliżania się do kary szybciej niż pozytywna w trakcie zbliżania się do nagrody

 

efekt Spence’a – efekt depresji silniejszy niż efekt euforii

·         kontrolując potrzebę głodu – zwiększał lub zmniejszał nagrodę – sprawdzał siłę motywacji szczura (rozciągliwe szelki, zamiana wielkości nagrody) efekt wzrostu motywacji przez wzrost nagrody był zdecydowanie słabsze niż efekt wzrostu depresji

·         efekt depresji bardziej krótkotrwały – szybciej wygasa: nawet szczur szybciej adaptuje się do pogorszonych warunków życiowych

 

subiektywna wartość kar  i nagród –

efekt negatywności w procesach podejmowania decyzji (exp. Myers, Reilly Taub) – badani poinformowani co ich czeka, szereg możliwości exp: tracenie, zyskiwanie żetonów,  zamienianych na pieniądze, pokazany procent wyborów L1

wnioski:

·         przy stałej karze za naciskanie złej lampki, nawet wzrost nagrody daje spadek o 23%

·         przy stałej silnej karze (-4) spadek o 40pkt (75 proc)

·         gradient gotowości do naciskania lampki L1 w zależności od wielkości zysków i strat

·         Przy stratach niewielkich – godzenie się z niewielką stratą

·         Przy wzroście kary i nagrody – rożnie rozwarstwienie –gorzej znosimy karę niż nagrodę

 

(wykres) Teoria perspektywy Kahnemana i Tverskiego

straty ważą więcej niż zyski

·         większość odrzuca zakład 50/50 zysk i straty

·         pionowo –subiektywna wartość

·         poziomo

·         dla strat znacznie wyższy

·         przy zwiększaniu o taką samą kwotę – możliwych zysków oraz możliwych strat  -gwałtowniej rośnie wartość użyteczności strat niż zysków; w zyskach szybko występuje plateau

·         patrz też : prawo malejącej użyteczność krańcowej

·         70% wybiera mniejszą nagrodę, ale pewną

·         w przypadku możliwych zysków – występuje awersja do ryzyka : zdrowi wolą pewną, nawet mniejszą nagrodę

·         w przypadku możliwych strat – występuje tendencja do ryzyka : silniejsza jest awersja do straty niż niechęć do ryzyka – jeśli maja szansę na zredukowanie straty (70%)

UWAGA: w Polsce n=10 000;

·         u nas 20% (zamiast 70%) w przypadku możliwej straty (czyli u nas jest silna awersja do ryzyka),

·         w przypadku zysku – takie same wyniki jak za granicą (70%)

·         mamy tylko awersję do ryzyka, nie mamy awersji do straty

 

Taller – współpracownik Kahnemanna i Tverskiego

·         przeciw wobec klasycznej teorii użyteczności – brak asymetrii

·         kupował do 35 a sprzedawał od 100 czyli miał różne oceny dla tej samej butelki wina

·         edownment – efekt posiadania: cenimy zdecydowanie wyżej to co posiadamy niż o co moglibyśmy nabyć

·         wyjątek: to co posiadamy traktujemy jako wartość transakcyjną, dlatego przebiega handel

·         strata działa na mnie silniej niż zysk

------ 

rzuty o różnej wadze, komasują się

 

emocjonalny efekt negatywności

informacyjny efekt negatywności

·         więcej przysłów / opisów/

·         określeń negatywnych więcej przysłów / opisów/

·         (badanie Czapińskiego) analiza tytułów wydawnictw psycholog – do lat 90:

 

Wartość informacyjna ocen społecznych (teoria Czapińskiego i Peetersa)

·         znacznie więcej słów, detaliczne słownictwo w wypowiedziach negatywnych

·         więcej pozytywnych, ale mniej zróżnicowanych

·         na podstawie jakich określeń trafniej opisujemy świat?  Negatywnych

·         (badanie Czapińskiego) opis wybranych 3 osób z klasy i rozpoznawanie przez innych, na podstawie

o        wniosek: dokładniejszy opis negatywny

 

częstsze dociekanie przyczyn porażki

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin