SCENARIUSZ ZAJĘCIA DZ. Z SORM.docx

(15 KB) Pobierz

Scenariusz zajęć logopedycznych

Rodzaj terapii: logopedyczna

Czas trwania zajęć: 45 min.

Etap kształcenia: szkoła podstawowa

Klasa: „I”

Forma pracy: indywidualna

Diagnoza logopedyczna:
Dziewczynka lat 7 z SORM (samoistnie opóźnienie rozwoju mowy) – dziewczynka posługuje się pojedynczymi wyrazami i zdaniami pojedynczymi. Ograniczony zasób słownictwa czynnego.

Artykulacja: parasygmatyzm (w mowie dziecka występuje jedynie szereg ciszący, zastępujący szeregi syczący i szumiący; pararotacyzm – głoska r zastępowana jest głoska l).

 

Cele dydaktyczne:
Rozwijanie zasobu słownikowego i mowy spontanicznej dziecka.

Cele szczegółowe:

·         wydłużanie fazy wydechowej i utrwalanie nawyku oddychania torem nosowym;

·         usprawnianie prace narządów mownych: warg, języka, podniebienia miękkiego i żuchwy;

·         usprawnianie percepcji słuchowej i słuchu fonetycznego – rozpoznawanie dźwięków instrumentów; zapamiętywanie i odtwarzanie dźwięków w odpowiedniej sekwencji; umiejętność różnicowania głoski š w nagłosie wyrazów

·         utrwalanie nazw przedmiotów codziennego użytku z najbliższego otoczenia dziecka;

·         rozpoznawanie i utrwalanie nazw kolorów;

·         usprawnianie pamięci;

·         doskonalenie umiejętności pragmatycznych;

Metody pracy:
logopedyczne
pedagogiczne
lingwistyczne

Pomoce dydaktyczne:

·         piórka (czerwone, żółte, zielone i niebieskie) zawieszone na patyczku

·         karty z ilustracjami przedstawiającymi różne minki

·         gry planszowe

·         gra „memory

·         biedronka + kropki

·         ilustracje przedstawiające meble oraz przedmioty codziennego użytku



Przebieg zajęć:

Rodzaje ćwiczeń

1.      Ćwiczenia oddechowe
Opis ćwiczenia

o        naprzemienne dmuchanie (raz mocno, raz lekko) na piórka zawieszone na patyczku – zadaniem dziecka jest wprawienie w ruch piórka określonego koloru;

o        zdmuchiwanie wyciętych z kartonu kropek, nałożonych na skrzydełka namalowanej biedronki;

Cel:

o        wykształcenie nawykowego oddychania odpowiednim torem (wdech nosem, wydech przez usta)

o        wydłużenie fazy wydechowej

2.      Ćwiczenia usprawniające prace artykulatorów
Opis ćwiczenia 

o        losowanie kartoników z rysunkami twarzy, demonstrujących różne układy artykulatorów (warg, języka, żuchwy)

Cel:

o        usprawnienie artykulatorów

3.      Ćwiczenia percepcji słuchowej
Opis ćwiczenia

o        dziecko odwrócone plecami słucha dźwięku instrumentu (np. bębenek, trójkąt, tamburyn, kołatka, grzechotka) – następnie odwracając się wskazuje słyszany uprzednio instrument;

o        dziecko odwrócone plecami słucha i stara się zapamiętać proste sekwencje dźwięków. Następnie stara się je odtworzyć.

Cel:

o        uwrażliwienie słuchowe dziecka;

o        poprawa pamięci słuchowej;

o        rozwijanie umiejętności różnicowania dźwięków;

4.      Bogacenie słownictwa dziecka – nazwy kolorów
Opis ćwiczenia

o        gra „Baloniki” (po wyrzuceniu danego koloru na kostce wybieramy krążek o tym samym kolorze i układamy na odpowiednim baloniku)

Cel:

o        rozróżnianie kolorów;

o        utrwalanie nazw kolorów;

o        rozwijanie umiejętności pragmatycznych – czekanie na swoją kolej, przestrzeganie ustalonych zasad gry;

5.      Ćwiczenia pamięci
Opis ćwiczenia

o        Memory” – obrazki przedstawiające przedmioty codziennego użytku

Cel:

o        usprawnienie pamięci;

o        utrwalanie nazw przedmiotów codziennego użytku;

o        rozwijanie umiejętności pragmatycznych – jak wyżej;

6.      Ćwiczenie słuchu fonemowego
Opis ćwiczenia

o        logopeda wymawia nazwy obrazków, zadaniem dziecka jest włożenie do koszyka obrazków przedstawiających przedmioty o nazwach rozpoczynających się od głoski š, zaś do woreczka obrazków, przedstawiających przedmioty o nazwach nie zawierających tej głoski;

Cel:

o        rozwijanie umiejętności rozróżniania głosek;

o        słuchowe przygotowanie dziecka do wywołania głoski š;

7.      Ćwiczenie percepcji słuchowej
Opis ćwiczenia

o        logopeda odczytuje listę wyrazów, dziecko, słuchając uważnie, ma zasygnalizować, kiedy usłyszy nazwy mebli;

o        wśród rozłożonych ilustracji dziecko ma wskazać zapamiętane meble i podać ich nazwy;

Cel:

o        uwrażliwienie słuchowe dziecka, wykształcenie umiejętności wydzielania w ciągu słownym poszczególnych wyrazów;

o        poprawa koncentracji uwagi i pamięci dziecka;

o        utrwalanie nazw mebli;

8.      Ćwiczenia fonacyjne
Opis ćwiczenia

o        gra planszowa - stając na niektóre pola należy wykonać polecenie np. naśladowanie dźwięku syreny strażackiej (e:o), naśladowanie osiołka (i:o), bzyczenia muchy itp.

Cel:

o        kształcenie umiejętności prawidłowego i wyrazistego wypowiadania głosek;

o        wyrobienie umiejętności modulowania siły natężenia głosu;

9.      Zadanie domowe – ćwiczenie sprawności manualnej
Opis ćwiczenia

o        umebluj pokój – dziecko otrzymuje obrazek przedstawiający pusty pokój oraz wycinanki – meble. Zadanie polega na naklejeniu wyciętych mebli w odpowiednie miejsca ilustracji.

Cel:

o        usprawnianie umiejętności manualnych dziecka;

o        utrwalenie nazw mebli.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin