Metody pracy w przedszkolu.docx

(20 KB) Pobierz

KLASYCZNY PODZIAŁ METOD PRACY W PRZEDSZKOLU: kryterium tego podziału jest środek wyrazu jakimi posługuje się nauczyciel.

Termin„ metoda” pochodzi od greckiego słowa„ methodos” i znaczy badanie, sposób, droga dochodzenia do prawdy.

metoda kształcenia - wypróbowany i systematycznie stosowany układ czynności nauczycieli i uczniów realizowanych świadomie w celu spowodowania założonych zmian w osobowości uczniów

1.    Grupa metod słownych: rozwijają procesy poznawcze i poszerzają zasób wiadomości dziecka.

a)   Metody oparte na elementach kultury żywego słowa:

·      Opowiadanie nauczycielki

- walor-dostarczenie i porządkowanie wiadomości o otaczającym świecie.?

- warunki poprawnego stosowania- właściwe operowanie głosem, przekazanie poprzez intonację głosu uczuć zawartych w tekście, utrzymywanie kontaktu wzrokowego z dziećmi.

·      Opowiadanie dzieci

- walor-po to by rozwijać mowę (we wszystkich aspektach) i umożliwić wyrażenie emocji.?

- warunki poprawnego stosowania- ?

·      Recytacja wiersza przez nauczycielkę

- walor-po to aby zapoznać dzieci z pięknem słowa literackiego i wartościami które przekazuje.

- warunki poprawnego stosowania- właściwe operowanie głosem, odpowiednia intonacja, utrzymywanie kontaktu wzrokowego z dziećmi, recytowanie z pamięci.

·      Recytacja wiersza przez dziecko

-walor- zaznajamianie dziecka z literaturą piękną i wartościami które przekazuje ?

- warunki poprawnego stosowania- rozumienie treści (właściwa interpretacja wiersza), poprawna wymowa, właściwe akcentowanie wyrazów,  poprawna intonacja zdań pytających , oznajmujących i wykrzyknikowych, właściwe akcentowanie rymów, utrzymywanie kontaktu wzrokowego z słuchaczami, recytowanie z pamięci.

·      Recytacja wiersza przez grupę dzieci

- walor- ?

- warunki poprawnego stosowania- rozumienie treści (właściwa interpretacja wiersza), właściwe operowanie głosem, poprawna wymowa, właściwe akcentowanie wyrazów,  poprawna intonacja zdań pytających , oznajmujących i wykrzyknikowych, właściwe akcentowanie rymów , recytacja w jednym tempie przez wszystkie dzieci, utrzymywanie kontaktu wzrokowego z słuchaczami, recytowanie z pamięci.

·      Rozmowa (wprowadzająca, podsumowująca)

- walor- wprowadzenie do/podsumowanie treści zajęć i uporządkowanie wiadomości ?

- warunki poprawnego stosowania- krótka i zwięzła treściowo, uwzględniająca najważniejsze wątki, ciekawa. ?

·      Nauka piosenki

- walor- umuzykalnianie dzieci

- warunki poprawnego stosowania- znajomość tekstu piosenki, zachowanie poprawnego rytmu, tempa,

 

b) Metody społecznego komunikowania się:

·      Pochwały

-walor- stosuje się ją po to by wzmocnić pożądane zachowania u dziecka,

-warunki poprawnego stosowania- bezpośrednio po wystąpieniu pożądanego zachowania (nie należy chwalić zachowań oczywistych), wstępne wzmocnienia określonego zachowania należy chwalić za każdym razem, gdy tylko pojawi się ono w polu widzenia wychowawcy, gdy wzmacnianie zachowania pojawia się zbyt często należy pochwały stosować w sposób przerywany, a nie ciągły lub systematyczny

·      Nagany

-walor- stosuje się ją po to by ustrzec dziecko;

- warunki poprawnego stosowania- w ciszy z zachowaniem spokoju, tak by nie poniżać dziecka, bezpośrednio po niewłaściwym zachowaniu dziecka, należy powiedzieć dziecku za co dostało naganę.

·      Polecenia

- walor- po to, by nauczyć dziecko współdziałania i podporządkowania ? 

-warunki poprawnego stosowania- jasno i wyraźnie wyrażone, wypowiedziane w sposób uprzejmy, w razie potrzeby wytłumaczone.

·      Nakazy

- walor- po to, by ukierunkować zachowania dziecka.

- warunki poprawnego stosowania- krótka forma słowna, stanowczy ton głosu,

·      Zakazy

- walor- po to, by powstrzymać dziecko przed określonym działaniem.

- warunki poprawnego stosowania- krótka forma słowna, konsekwencja, stanowczość.

·      Umowy

- walory- po to, by dziecko stosowało się do zadeklarowanych zachowań, sposobu postępowania.

- warunki poprawnego stosowania- umowa jest obustronna, zawarte w niej ustalenia muszą być realne do spełnienia, konsekwencja w dotrzymaniu umowy, poważne podejście do zawartej umowy,

·      Tłumaczenie

- walor- po to, by wyjaśnić dzi9ecku dlaczego dane zachowanie jest nie właściwe.

- warunki poprawnego stosowania- spokojny ton, odpowiednie przykłady i argumenty, bezpośrednio po niewłaściwym zachowaniu.

c) Metody informacyjne:

·      Objaśnienia

-walory- po to, aby wyjaśnić zachodzące w świecie zjawiska, sytuacje, procesy.

-warunki poprawnego stosowania- nie operowanie głosem,  zrównoważony głos, używanie krótkich i zrozumiałych zdań, nazywanie poszczególnych części, elementów, używanie zrozumiałych wyrazów.

·      Instrukcje

-walory- po to, by nauczyć dziecko posługiwania się przedmiotami codziennego użytku.

- warunki poprawnego stosowania- nie operowanie głosem,  zrównoważony głos, używanie krótkich i zrozumiałych zdań, nazywanie poszczególnych części, elementów, używanie zrozumiałych wyrazów.

·      Zagadki

- walory- po to, by rozwijać u dziecka myślenie.

- warunki poprawnego stosowania- nie operowanie głosem,  zrównoważony głos, używanie krótkich i zrozumiałych zdań w formie pytań.

·      rozmowy informacyjne

- ?

- warunki poprawnego stosowania- nie operowanie głosem,  zrównoważony głos, używanie krótkich i zrozumiałych zdań, nazywanie poszczególnych części, elementów, używanie zrozumiałych wyrazów.

·      Opis

- ?

- warunki poprawnego stosowania- nie operowanie głosem,  zrównoważony głos, używanie krótkich i zrozumiałych zdań, nazywanie poszczególnych części, elementów, używanie zrozumiałych wyrazów.

2. Grupa metod czynnych: są to metody oparte na działalności dziecka.

·      metoda samodzielnych doświadczeń

- walory-dziecko samo dochodzi do wiedzy, a wtedy jest to wiedza przeżyta, doświadczona i najtrwalsza.

- warunki poprawnego stosowania- umożliwienie dziecka kontaktu z otoczeniem, rzeczami, które mogą być przedmiotem badań, nie poprawianie dziecka, nie podawanie mu gotowych rozwiązań, aranżowanie sytuacji badawczych, odpowiednio przygotowane otoczenie.

·      metoda stawianych zadań

- walory- pobudzanie aktywności dzieci w kierunku z góry przewidzianym przez nauczyciela.

- warunki poprawnego stosowania- sformułowanie celu, jasne określenie sposobu wykonania kolejnych czynności, udostępnienie narzędzi i materiału pomocnego przy rozwiązaniu zadania.

·      metoda ćwiczeń utrwalających

- walory-po to, by usprawnić i utrwalić zdobyte wcześniej doświadczenia czy sprawności.

- warunki poprawnego stosowania- powtórki powinny być częste i prowadzone w sposób atrakcyjny i przyjemny dla dzieci ?

3. Grupa metod oglądowych: metoda oparta na obserwacji.

·      pokaz

- walory- polega na demonstrowaniu uczniom naturalnych przedmiotów lub ich modeli, zjawisk, wydarzeń lub procesów i objaśnianiu ich istotnych cech.

- warunki poprawnego stosowania- naturalne okazy, dobre warunki do obserwacji pokazu, stosowanie prostego, przystępnego języka, kierowanie obserwacją uczniów, zwracając szczególną uwagę na kolejne fazy pokazu lub na cechy przedmiotów, jasne i wyraźne określenie przedmiotu i celu obserwacji

·      demonstracja

- walory-

- warunki poprawnego stosowania-

·      oddziaływanie wzorem zachowania osoby lub modela

- walory- po to, by dać dziecku wzorzec poprawnego zachowania, godny do naśladowania

- warunki poprawnego stosowania-

·      prezentacja dzieł sztuki (udział w wystawach, spektaklach, koncertach itp. ).

- walory- po to, by wprowadzić dziecko w świat sztuki, ukulturalnić je.

- warunki poprawnego stosowania- rodzaj sztuki powinien być dostosowany do możliwości poznawczych dzieci, powinny to być wydarzenia ciekawe i interesujące dla dzieci, nie powinny ich nudzić, przekaz powinien być jasny, wielozmysłowy.

1

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin