Pierścienie tłokowe silników spalinowych- budowa i zasada działania:
Są to elementy uszczelniające oddzielające komorę spalania silnika spalinowego tłokowego od skrzyni korbowej oraz zgarniające nadmiar oleju ze ścianek cylindra. Pierścienie są przecięte w jednym miejscu, tak aby możliwe było ich rozszerzenie i nałożenie na tłok oraz aby występował odpowiedni nacisk powierzchni zewnętrznej pierścieni do tulei cylindra wywołany napięciem wstępnym sprężystego pierścienia. Między pierścieniem a cylindrem znajduje się cienka warstwa oleju zmniejszająca tarcie między pierścieniem a tuleją cylindra.
Występują dwa podstawowe rodzaje pierścieni:
1. Pierścienie uszczelniające, których zadaniem jest utrzymanie możliwie wysokiej kompresji i zapobieganie przeciekom spalin zamkniętych pod wysokim ciśnieniem z komory nad tłokiem do skrzyni korbowej, w której ciśnienie jest bliskie atmosferycznemu.
2. Pierścienie zgarniające, które zgarniają z tulei cylindra nadmiar oleju pozostawiając stosunkowo cienką warstwę oleju na gładzi cylindra, zapobiegając przedostaniu się do przestrzeni nad tłokiem nadmiarowej ilości oleju.
Pierścienie wargowe- parametry pracy i rozwiązanie konstrukcyjne:
Pierścienie wargowe stosowane są do uszczelniania wałów o średnicach 4-1250mm zatem ich zastosowanie jest szerokie. W zależności od typu pierścienia wargowego mogą pracować przy prędkościach obrotowych wału w granicach 8-12 m/s oraz ciśnieniu 0,05-1,0 MPa.
Zastosowanie uszczelnień czołowych i kryteria podziału:
Podział:
1. Pierścienie czołowe z jedną centralną sprężyną
2. Pierścienie czołowe z wieloma sprężynami na obudowie
3. Pierścienie czołowe z falistą sprężyną
4. Pierścienie czołowe z metalowym mieszkiem.
Podział według układu:
1. Uszczelnienie wewnętrzne z pierścieniem przesuwnym obracającym się z wałem
2. Uszczelnienie wewnętrzne z pierścieniem przesuwnym umocowanym w obudowie
3. Uszczelnienie zewnętrzne z pierścieniem obracającym się z wałem
4. Uszczelnienie zewnętrzne z pierścieniem przesuwnym umocowanym w obudowie
Podział według obciążenia:
1. Uszczelnienie czołowe nieodciążone (k>=1)
2. Uszczelnienie czołowe odciążone (k<1)
Zastosowanie:
· Pompy
· Kompresory ciśnieniowe
· Sprężarki
· Klimatyzacja
· silniki elektryczne
Klasyfikacja uszczelnień:
1. Uszczelnienia połączeń spoczynkowych:
· Uszczelki płaskie
· Pierścienie kształtowe
2. Uszczelnienia połączeń ruchowych:
3. Uszczelnienia ruchu posuwisto-zwrotnego:
· Pierścienie tłokowe
· Pierścienie samouszczelniające
· Uszczelnienia przesłonowe
4. Uszczelnienia ruchu obrotowego:
ü Uszczelnienia stykowe
· Z płaską powierzchnią styku (czołowe)
· Z cylindryczną powierzchnią styku (wargowe, dławnicowe)
ü Uszczelnienia bezstykowe
· Szczelinowe (labiryntowe, z pływającym pierścieniem)
· Cieczowe (wirnikowe, śrubowe, ferromagnetyczne)
Materiały na elementy uszczelnień czołowych:
Przy doborze materiału należy uwzględnić przede wszystkim następujące własności:
· Odporność chemiczna
· Własności samosmarne
· Niski współczynnik tarcia
· Przewodność cieplna (nie tylko eliminacja przegrzania materiału, ale także filmu smarnego)
· Rozszerzalność cieplna
· Sztywność
· Wytrzymałość na ściskanie
· Technologiczność
· pV>50MPam/s, wymagane chłodzenie powierzchni.
Materiały na pierścienie ślizgowe ruchome: tworzywa węglowo-grafitowe, węglik krzemu, węglik wolframu, ceramika, węglografit metalizowany.
Materiały na pierścienie ślizgowe trwałe: stal nierdzewna, PTFE z wypełniaczem węglowym, węglik krzemu, żeliwo.
· Tworzywa węglowe wrażliwe są na wysokie ciśnienie, szczególnie przydatne w warunkach słabego smarowania
· Węglik krzemu nie nadaje się do uszczelniana kwasów.
· Ceramika nie powinna być stosowana dla gazów
Gumy stosowane do produkcji uszczelnień:
Kauczuki:
· Nitrylowe NBR (twardość 70)
· Nitrylowe NBR (twardość 90)
· Chloroprenowy CR (twardość 55 i 70)
· Arylowy ACM
· Silikonowy VMQ
· Silikonowy PVMQ
· Uretanowy AU (twardość 70 i 80)
· Fluorowy FKM (twardość 70 i 80)
· Etylenowo-propylenowy EPDM
Do produkcji uszczelnień stosowane są również:
· Węgiel, elektrografit, grafit
· Metale w postaci folii lub taśmy
· Żeliwo szare(temp pierścieni mniejsza od 150st)
· Powłoki ceramiczne
· Twardy chrom, nikiel, molibden
· PTFE
Uszczelnienia stosowane w hydraulice:
Ø Uszczelnienia tłoków
· Pierścień typu U
· Uszczelki typu kompakt
· Pierścienie tylu o-riny
· Pierścienie typu Quad-riny
· Pierścienie oporowe
· Pierścienie miskowe
· Pierścienie prowadzące Guidestrip
· Uszczelnienia tłokowe O.L.
· Pakiety gumowo-tkaninowe Carcotex
Uszczelniania O.L. MUPU
Ø Uszczelnienia tłoczysk
· Pierścienie typu U
· Pierścienie typu o-riny
· Pierścienie zgarniające
· Uszczelniania O.L. MUPU
Uszczelnienia stosowane w pneumatyce:
· Pierścienie prowadzące WearRiny
· Uszczelnienia tłokowe O.L. SlipRiny
Kompletne tłoki
· Uszczelki typu U
· Uszczelnienia tłokowe O.L. RodSeal
· Uszczelki typu kombi
· Amortyzatory drgań
Czynniki które należy uwzględnić przy projektowaniu i doborze uszczelnień:
· Rodzaj czynnika robocz. i jego oddziaływ. chem.
· Wielkość ciśnienia czynnika
· Wielkość temperatury
· Prędkość i rodzaj ruchu elementu uszczelnianego
· Wolna przestrzeń do zabudowy
· Łatwość demontażu i koszt materiału
· Trwałość uszczelnienia (starzenie)
· Względy ekonomiczne
...
qazsedc