DOWÓDZTWO WOJSK LĄDOWYCH
OPChem. 393/2002
METODYKA
SZKOLENIA PODODDZIAŁÓW
Z OBRONY PRZED BRONIĄ
WARSZAWA 2002
MASOWEGO RAŻENIA
SPIS TREŚCI
Str.
1. Rozdział I —Metody szkolenia i formy organizacyjne zajęć 5
2. Rozdział II - Ogólne zasady przygotowania i prowadzenia zajęć 9
3. Rozdział III - Zasady bezpieczeństwa 14
4. Rozdział IV - Przykładowe rozwiązania metodyczne 17
1. Szkolenie podstawowe 17
Temat 1 - Posługiwanie się indywidualnymi środkami ochrony przed skażeniami.
Sprawdzenie szczelności masek filtracyjnych w atmosferze skażonej 17
2. Szkolenie specjalisty 25
Temat 2-Pokładowe przyrządy rozpoznania skażeń i urządzenia ochrony przed
bronią masowego rażenia 25
Temat 3 - Czynności na wypadek alarmu o skażeniach w działaniach taktycznych ... 29
Temat 4 - Prowadzenie likwidacji skażeń 32
Temat 5 - Aparat tlenowy - ewakuacyjny 38
Temat 6 - Ochrona przed środkami zapalającymi. Pokonywanie przeszkód na torze
napalmowym 40
Temat 7 - Stosowanie środków dymnych 44
3. Szkolenie drużyny/plutonu 51
Temat 8 - Wykorzystanie właściwości sprzętu bojowego i infrastruktury terenowej
w celu ochrony przed czynnikami oddziaływania broni masowego rażenia
i toksycznych środków przemysłowych 51
Temat 9 - Działanie po napotkaniu terenu skażonego i w terenie skażonym 56
Temat 10-Likwidacja skażeń z użyciem etatowego sprzętu 63
T e m a 111 - Zagrożenie występujące w rejonie konfliktu 65
5. ZAŁĄCZNIKI:
1. Koncepcja realizacji szkolenia z przedmiotu „obrona przed bronią masowego rażenia" .. 66
2. Zużycie technicznych środków materiałowych i bojowych środków obrony przed broniąmasowego rażenia na zabezpieczenie zajęć oraz wykaz sprawdzanych norm szkoleniowych (kcz/kz) 69
?. Plan - konspekt do przeprowadzenia zajęć z obrony przeciwchemicznej 71
4. Plan pracy do przeprowadzenia zajęć z drużyną 80
Rozdział I METODY SZKOLENIA I FORMY ORGANIZACYJNE ZAJĘĆ
Prawidłowa organizacja szkolenia z obrony przed bronią masowego rażenia wymaga od organizatorów tego procesu twórczego stosowania odpowiednich treści oraz różnorodnych form i metod szkolenia. Obowiązkiem każdego dowódcy i instruktora jest nie tylko znajomość podstawowych form i metod szkolenia, ale przede wszystkim umiejętność właściwego ich doboru i wykorzystania w konkretnych warunkach.1
Forma szkolenia to zewnętrzna organizacyjna strona zajęcia, na które składają się czynności o charakterze organizacyjnym, przestrzennym, materiałowym i czasowym. Formy szkolenia odpowiadają na pytania: jak?, w jakim celu?, w jakim układzie?, jakimi narzędziami? będzie realizowany proces szkolenia.
W szkoleniu z obrony przed bronią masowego rażenia wyróżnia się dwie grupy form szkolenia: formy szkolenia teoretycznego i formy szkolenia praktycznego. Podstawowymi formami szkolenia są:
— teoretycznego - wykład;
— praktycznego - ćwiczenie ze sprzętem, ćwiczenie w terenie, trening.
Wykład -to forma zajęcia polegająca na ustnym przekazywaniu odpowiednio uporządkowanych treści. W pododdziale wykład jest stosowany w celu przekazania wiedzy teoretycznej szkolonym żołnierzom. Prowadząc zajęcia w formie wykładu należy zapewnić im wysoki poziom merytoryczny i metodyczny. W toku wykładu należy szeroko wykorzystywać pomoce szkoleniowe: schematy, foliogramy, przeźrocza, prezentacje multimedialne i filmy szkoleniowe.
Ćwiczenie ze sprzętem jest stosowane podczas nauczania budowy i użytkowania sprzętu obrony przed bronią masowego rażenia. Prowadzi się je zawsze przy sprzęcie -w gabinetach, parkach sprzętu technicznego itp. W czasie tych ćwiczeń żołnierze powinni mieć łatwy dostęp do sprzętu, makiet, modeli, trenażerów, itp. Z uwagi na bezpieczeństwo, żołnierze powinni rozkładać i składać sprzęt oraz usuwać niesprawności pod nadzorem instruktora.
1 Informacje o formach i metodach szkolenia zaczerpnięto z „Poradnika dowódcy pododdziału (część II). Metodyka szkolenia taktyki i taktyki rodzajów wojsk w pododdziałach wojsk p—ctinych i zmechanizowanych" Warszawa 2001.
Ćwiczenia w terenie są podstawową formą zajęć ze szkolenia z obrony przed bronią masowego rażenia. Odbywają się na polowych obiektach szkoleniowych - garnizonowych i poligonowych (w ośrodkach szkolenia z obrony przed bronią masowego rażenia, placach ćwiczeń, itp.). z wykorzystaniem sprzętu, środków i materiałów obrony przed bronią masowego rażenia, środków pozoracji pola walki, trenażerów, itp. W czasie tych zajęć mogą być realizowane cele szkoleniowe związane z nauczaniem, doskonaleniem i kontrolą postępów nauczania.
Trening jest formą doskonalenia i utrwalania praktycznych umiejętności, przekształcania ich w nawyki i wyrabiania sprawności. Treningi prowadzi się na placach ćwiczeń (ośrodkach szkolenia z obrony przed bronią masowego rażenia) z wykorzystaniem sprzętu, środków i materiałów obrony przed bronią masowego rażenia oraz urządzeń treningowych.
Osiągnięcie odpowiednich wyników w szkoleniu żołnierzy w znacznym stopniu jest uzależnione od stosowania odpowiednio dobranych i umiejętnie wykorzystanych metod szkolenia.
Metoda szkolenia oznacza sposób postępowania nauczyciela z uczniem dla osiągnięcia określonego celu (opanowania wiedzy wraz z umiejętnościami stosowania jej w praktyce, rozwijania zdolności i zainteresowań umysłowych). Metoda powinna dać odpowiedź na pytanie: jak należy uczyć aby działanie było skuteczne.
Metoda szkolenia to:
— celowo, świadomie, racjonalnie i systematycznie zastosowany sposób organizowania działalności poznawczej;
— systematycznie stosowany sposób pracy dowódcy — instruktora z żołnierzamiumożliwiający osiągnięcie celów szkoleniowych.
Różnorodność celów szkolenia sprawia, że nie istnieje jedna uniwersalna metoda nauczania, jednakowo przydatna dla wszystkich przedmiotów i profilów szkolenia. Żadna z metod, jeśli stosuje sieją oddzielnie i wyłącznie, nie zapewni właściwych wyników szkoleniowych. Przeważnie stosuje się kilka metod wzajemnie powiązanych i wspomagających się. Jeżeli mówi się, że dane zajęcie prowadzone są jakąś określoną metodą, to znaczy, że jest ona podstawową, najbardziej eksponowaną.
Wybór metody zależy od wielu czynników, między innymi od:
— głównych i szczegółowych celów szkolenia;
— specyfiki szkolenia danego tematu;
— warunków lokalowych i bazy materiałowo - technicznej;
— przygotowania i doświadczenia prowadzącego zajęcia.
Wybierając metodę nauczania, trzeba brać pod uwagę środowisko żołnierskie, na które będzie się oddziaływać. Kompleksowe stosowanie metod szkolenia ułatwia bowiem oddziaływanie na każdą grupę ludzką, dzięki czemu zajęcia stają się ciekawsze Zmiana metody w czasie zajęć wpływa na ożywienie, koncentrację uwagi, zwiększenie zainteresowania, a tym samym zmusza do aktywnego wysiłku.
W szkoleniu z obrony przed bronią masowego rażenia najczęściej stosuje się następujące metody szkolenia:
— metody słowne: opis, wykład;
— metody poglądowe: pokaz;
— metody praktyczne: ćwiczenia praktyczne, treningi z obrony przed bronią masowego rażenia, instruktaż.
Opis należy do najstarszych i często stosowanych metod szkolenia w pododdziale, zwłaszcza podczas zapoznawania szkolonych ze sprzętem i środkami obrony przed bronią masowego rażenia czy sposobami wykonywania określonych czynności. Polega on na opisywaniu części składowych przedmiotu, prostych zjawisk albo ich właściwości i cech. Opis spełni swe zadanie wtedy, gdy szkolony będzie mógł zobaczyć wyraźny obraz całości sprzętu, zjawiska lub czynności. Dlatego też zwykle łączy się z pokazem. Opis nie może być zbyt rozwlekły i złożony.
Wykład w szkoleniu żołnierzy znajduje zastosowanie na wszystkich szczeblach nauczania. Obejmuje on zawsze treści o charakterze złożonym. Podczas stosowania tej metody ważne jest utrzymanie uwagi szkolonych w napięciu, dobieranie odpowiedniego słownictwa i czasu trwania wykładu. Metodą wykładu prowadzi się tylko zajęcia teoretyczne.
Do podstawowych czynników decydujących o efektywności wykładu należą:
— staranne przygotowanie tez wykładu i pomocy szkoleniowych;
— stałe utrzymywanie kontaktu ze szkolonymi;
— wiązanie nowych treści z wcześniej poznanymi oraz doświadczeniem;
— łączenie wykładu z opisem, pokazem, filmem, itp.
Pokaz ściśle wiąże się z zasadą poglądowości. Pozwala on w krótkim czasie zapoznać szkolnych ze sprzętem, zjawiskiem lub czynnością albo symbolizującymi je środkami. Metodę tę stosuje się niemal podczas każdych zajęć...
acinr_PL