Хрестоматия по польской литературе. Морозова.doc

(603 KB) Pobierz
BOGURODZICA

БЕЛОРУССКИЙ ИНСТИТУТ ПРАВОВЕДЕНИЯ

 

 

 

 

О. Э. МОРОЗОВА

 

 

 

ХРЕСТОМАТИЯ

ПО ПОЛЬСКОЙ

ЛИТЕРАТУРЕ

 

 

 

 

 

 

Минск

2005


БЕЛОРУССКИЙ ИНСТИТУТ ПРАВОВЕДЕНИЯ

 

 

 

 

О. Э. МОРОЗОВА

 

 

 

ХРЕСТОМАТИЯ

ПО ПОЛЬСКОЙ

ЛИТЕРАТУРЕ

 

Учебное пособие

 

 

 

 

Минск

ООО «БИП-С Плюс»



2005

 

 

 

 

Рекомендовано к изданию редакционно-издательским советом

Белорусского института правоведения

 

 

 

 

Морозова О.Э.

 

Хрестоматия по польской литературе. Учебное пособие /

О.Э. Морозова. – Мн.: БИП-С Плюс, 2005. – 114 с.

 

 

Пособие предназначено для студентов высших учебных заведений, изучающих польский язык в качестве второй специальности, а также для широкого круга читателей, интересующихся польской литературой.

Содержит произведения и отрывки из произведений классиков польской литературы разных эпох.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



© Морозова О.Э., 2005


SPIS TREŚCI

 

BOGURODZICA              4

Jan Kochanowski              5

NA ZDROWIE              6

Adam Mickiewicz SAD              7

TRZECH BUDRYSÓW              8

STEPY AKERMANSKIE ……………………………………………………………10

BAJDARY …………………………………………………………………………….11

ŚMIERĆ PUŁKOWNIKA              12

Józef Ignacy Kraszewski DZIAD  I  BABA              13

Leonard Podkorski-Okołów O, TY DALEKA...              16

Wincenty Pol PIEŚŃ O ZIEMI NASZEJ              17

Juliusz Słowacki BALLADYNA              18

ANIOŁ ZIEMI SREBRNY ŚPIEW              31

ZA ANIOŁEM              31

NIEBO              33

ROZMOWA Z ANIOŁEM              33

Teofil Lenartowicz ZŁOTY KUBEK              34

Władysław Syrokomla LALKA              36

KRADZIONE              38

KRUK              41

Bronisława Ostrowska NOC MIEJSKA              42

DZIEWANNA              42

NIEŚMIERTELNIKI              43

Maria Pawlikowska - Jasnorzewska              44

Tadeusz Kubiak ŚNIEG              47

Dorota Gellner ŚNIEŻNE DZIEWCZYNKI              48

Stefan Żeromski SWAWOLNY DYZIO              49

PRAKTYKA              56

Józef Mackiewicz CHŁOP              60

Krzysztof Kamil Baczyńskl MATCE              62

«Niebo złote…»              63

Krystyna Krahelska              64

Zofia Nałkowska GRANICA              66

Witold Gombrowicz OPĘTANI              77

Jerzy Szaniawski «MATKA»              88

Julian Tuwim ŚWIT W NOCY              99

POD GWIAZDAMI              100

RZEŹ BRZÓZ              101

BURZA              101

ZAWIEJA              102

Z WIERSZY OKRESU DOJRZAŁEGO              102

CIEMNE NIEBO              103

Wiech CAFE „ POD MINOGA”              103

Bolesław Leśmian W MALINOWYM CHRUŚNIAKU               107

ODJAZD              107

Zbigniew  Herbert SIÓDMY ANIOŁ              108

Miron BiałoszewskiCYKL „ULIZESY”              108

Konstanty Ildefons Gałczyński ROZMOWA LIRYCZNA              108


BOGURODZICA

 

 

Tekst z XII-XIII wieku.

Transkrypcja tekstu według najstarszego przekazu rękopiśmiennego, z 1407 roku. Opracował prof. dr hab. Antoni Czyż.

 

 

Bogurodzica dziewica, Bogiem sławiena Maryja,

U twego Syna Gospodzina matko zwolena, Maryja

Ziści nam, spuści nam.

Kyrie eleison.

 

Twego dzieła Krzciciela, Bożycze

Usłysz głosy, napełń myśli człowiecze,

Słysz modlitwę, jąż nosimy,

A dać raczy, czegóż prosimy:

A na świecie zbożny pobyt,

Po żywocie rajski przebyt.

Kyrie eleison.


JAN KOCHANOWSKI

(1530 – 1584)

 

Urodził  się w  Sycynie koło  Radomia, jako syn zamożnego szlachcica. Otrzymał staranne wychowanie, a kształcił się nie tylko w Akademii Krakowskiej, lecz i kilka lat studiował na uniwersytecie w Padwie. Zwiedził Włochy, Francję, Niderlandy, spędził jakiś czas w Królewcu. Po powrocie do kraju przebywał na dworze królewskim, wreszcie osiadł w rodzinnej wsi Czarnolas w powiecie zwolenskim.

Podczas pobytu we Włoszech znalazł się Kochanowski w centrum renesansowej kultury, rozprzestrzeniającej się stąd na inne kraje Europy.

Włoscy artyści i uczeni przypomnieli światu dzieła kultury starożytnej, przedchrześcijańskiej. Następowało jakby odrodzenie (po franc. renaissance – czyt.: renesans) kultury starożytnej. Termin odrodzenie lub renesans ma jednak o wiele szersze znaczenie, gdyż starożytne dzieła przypomniane w innych warunkach społeczno-politycznych dawać musiały zjawiska nowe. W tym czasie chwiać się zaczynał wsparty o Kościół i cesarstwo ustrój feudalny, dochodziły do głosu nowe warstwy społeczne, powstawał potężny ruch reformatorski. Na tym tle rozwinął się, sięgając po starożytne wzory, lecz przybierający nowoczesne formy, prąd kulturalny, zwany humanizmem (od łac. huma-nus – ludzki). Podczas gdy w średniowieczu główne zainteresowania były skupione wokół spraw wiary i religii, humaniści uwierzyli w potęgę ludzkiego umysłu.1 W utworach swych poświęcali wiele miejsca sprawom działalności człowieka, jego uczuć, myśli i zwyczajów.

Twórczość Kochanowskiego przesiąknięta jest tymi nowymi ideami. Humanistyczny charakter mają, pisane w różnych okresach życia, Pieśni. Są to wiersze patriotyczne i obyczajowe, miłosne i refleksyjne (o treści filozoficznej). Jest wśród nich i Pieśń świętojańska o Sobótce wprowadzająca do poezji polskiej opis ludowych obyczajów. Dużą popularność zdobyły sobie drobne utwory poetyckie Kochanowskiego, nazwane Fraszkami. Arcydziełem poezji lirycznej, a więc wyrażającej najgłębsze uczucia i przeżycia poety, są Treny, napisane po śmierci niespełna trzyletniej córeczki, Urszuli. Wyrazem jego patriotyzmu i zrozumienia sytuacji politycznej jest dramat Odprawa posłów greckich.

Poetycki język Kochanowskiego odznacza się wielkim bogactwem i subtelnością. Umiejętnie stosowane porównania i przenośnie, urozmaicone słownictwo czynią z jego XVI-wiecznej polszczyzny język zdolny w najwierniejszy sposób wyrazić myśl i uczucia. Dlatego Kochanowski jest nazywany „ojcem poezji polskiej”.

 

 

 

NA ZDROWIE

 

Szlachetne zdrowie,

Nikt się nie dowie,             

Jako smakujesz,             

Aż się zepsujesz.             

Tam człowiek prawie [1]

Widzi na jawie

I sam to powie,

że nic nad zdrowie

Ani lepszego,              

Ani droższego;

Bo dobre mienie,

Perły, kamienie,

Także wiek młody

I dar urody,             

Mieśca wysokie...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin