Metoda aktywizująca- Zabawa
PIRAMIDA PRIORYTETÓWPiramida priorytetów ułatwia systematyzację informacji i ich wartościowanie.Wyróżniamy następujące rodzaje piramid:piramidę słupkowąpiramidę diamentowąpiramidę trójkątnąSposób realizacji1.Nauczyciel podaje zagadnienie, przykładowo: Dlaczego samochody policji, straży pożarnej, pogotowia ratunkowego jechały na sygnale?2.Uczniowie wymieniają powody dla których samochody (policyjny, strażacki,pogotowia ratunkowego) jechały na sygnale. Wszystkie propozycje są zapisywane na tablicy lub kartkach.3.Nauczyciel wraz z uczniami ocenia, które z nich są istotne i umieszcza je w odpowiednich miejscach piramidy według stopnia ważności.4.Jeśli istnieje więcej informacji, które chcemy usystematyzować, można wykorzystać piramidę diamentową lub trójkątną.Tworzenie piramidy priorytetówPodział uczniów na 3 grupy. Każda grupa opracowuje inne zagadnienie:I grupa zajmuje się pracą policji,II grupa zajmuje się pracą pogotowia ratunkowego,III grupa zajmuje się pracą straży pożarnej.Grupy otrzymują plansze z piramidą oraz kartki z wcześniej zapisanymi propozycjami w formie haseł.Uczniowie w grupach ustalają, które hasło ma być umieszczone na szczycie piramidy, mniej ważne coraz niżej.Prezentacja piramid przez grupy, uzasadnienie swojego wyboru.Grupa I – policjanci 997Kartki z hasłami:Pilnują porządku.Poszukują skradzionych rzeczy.Wyjeżdżają do wypadków.Kierują ruchem ulicznym.Ścigają przestępców.Pilnują bezpieczeństwa na ulicach.Spotykają się z dziećmi i opowiadają o swojej pracy.Pomagają ludziom, którzy zgubili drogę.Przeprowadzają egzamin na kartę rowerowąPomagają w odnalezieniu zaginionych ludzi.Grupa II – pogotowie ratunkowe 999Kartki z hasłami:Jedzie do chorych ludzi.Pracownicy pogotowia ratunkowego spotykają się z dziećmi i opowiadają o swojej pracy.Udziela pomocy medycznej osobom potrzebującym.Przewozi chorych.Wyjeżdża do wypadków.Grupa III – straż pożarna 998Kartki z hasłami:Wyjeżdża do pożarów.Ratuje ludzi w niebezpiecznych sytuacjach.Wyjeżdża do wypadków.Pomaga w odnalezieniu zaginionych ludzi.Przeprowadza akcje ratunkowe np. na jeziorach, w rzekach.Poszukuje ludzi w zniszczonych budynkach w wyniku trzęsienia ziemi lub wybuchów.
Magdalena Mrozek ZEW i EP II gr. B
Madzi13915