Multimedia- integracja mediów na wspólnej bazie. Łączenie informacji w jeden przekaz.
System multimedialny- występowanie min. dwóch postaci informacji, przy czym co najmniej jedna z nich ma charakter ciągły
Digitalizacja- przetwarzanie wszystkich typów informacji na kod cyfrowy, rozpoznawany i właściwie interpretowany przed odpowiednie urządzenia elektroniczne.
Kod ASCII- 7bitow- 128 znaków, UNICODE 256 znaków- 16bbit
Barwa- wrażenie zmysłowe, reakcja wzroku na światło o długości fali od 400 do 700 nm. Atrybuty: kolor, nasycenie, jasność. Modele: RGB, CMY, HSV(Hue,Saturation,Value)
DPI- dots per inch- liczba plamek na cal
ICC- zawiera profil urządzenia. Charakterystykę kolorów itp
Zoom optyczny- powiększenie ogniskowej. Informuje nas ile razy możemy zwiększyć ogniskową. Zoom cyfrowy to powiększenie utrwalonego wcześniej obrazu (tak jak na kompie)
Kalibracja- proces dopasowania monitora, skanera, drukarki do sposobu reprezentowania barw przez program graficzny
Interaktywność- zdolność oddziaływania po przez komunikacje. Zdolność programu do odbierania informacji i reagowanie na nią
Bitrate: prędkość, z jaką sygnał cyfrowy przepływa przez kanał łączności
CMS- przekazuje informacje o kolorze między poszczególnymi urządzeniami systemu po przez własny język komunikacji oparty na trzech zmiennych: Gamma, profil, kalibracja
Gamut przestrzeni koloru- wszystkie kolory, które można zapisać w danej przestrzeni. Sposób renderowania przestrzeni kolorów: metoda percepcyjna, nasycenia, relatywna kolometryczna, absolutna kolometryczna
Systemy dopasowania barw: Pantone, Trumatch, Fokoltone, Toyo.
Grafika wektorowa- obraz, jako zespół powiązanych obiektów graficznych, linii i punktów.
Grafika rastrowa- obraz, jako prostokątna matryca punktów=piksele
Kompresja bezstratna- ok 50%: kodowanie ciągów identycznych symboli, konturowe, drzewiaste, metody słownikowe, kod Huffmana- ze względu na częstość występowania jasności
Kompresja stratna: kodowanie różnic, blokowe, zmiana reprezentacji barw, zmniejszenie liczby barw. Kodowanie fraktalne, transformacja kosinusowa
Kwantyzacja- proces sprowadzania dokładnej wartości do jednego z dozwolonych poziomów.
Projektory: -CRT- 3 lampy projekcyjne podobne do kineskopu. Duża cena i waga, dobra jakość-LCD- światło rozszczepiane na barwy podstawowe i trafia na matryce i przetwornik. Filtr barwny zapobiega przenikaniu się barw. Łączą się na pryzmatach i obiektywie.- DLP-oparte na mikro-lustrach, światło przechodzi przez wirujący, kołowy filtr RGB. Prędkość zsynchronizowane z chipem DMD LCOS, SXRD, D-ILA.
Parametry projektorów: technologia wyświetlania obrazu, jasność, kontrast, rozdzielczość rzeczywista, tryb konwersji, żywotność lampy, zoom, hałas,
Przetwornik obrazu- matryca ciekłokrystaliczna TFT.
Układ DMD- przetwarza sygnał wizyjny do sterowania położeniem lusterek zwierciadła, odbijając światło w różne strony tworzą obraz o żądanym natężeniu
Lumen- jednostka strumienia świetlnego w układzie SI.
Anaglify- czerwono- niebieskie okulary
S-video- sygnał iluminacji i chrominancji (sygnały koloru i jaskrawości))
BNC- oddzielenie kanałów RGB
DVI-I- przesyła dane cyfrowe i analogowe (-D cyfrowe. –A analog)
HDMI- cyfrowy interfejs sygnału bez kompresji
Lumofor- pokrywa wewnętrzną część ekranu, tak, że składa się ona z 3 plamek R, G i B
CRT- cathode ray tube, LCD- Liquid Crystal Display: filtr polaryzacyjny, szkło, elektrody, cienkie kryształy, filtry RGB
Matryce pasywne- ładunki rozpływają się na położenie sąsiednich kryształów, przez co powstają smugi i cienie
Matryce aktywne TFT- tranzystory zapobiegają rozpływaniu przechowujące odpowiednie napięcie tylko dla jednej komórki
LCD:-Element obrazu (piksel)- warstwa cienkiego kryształu pomiędzy dwoma filtrami polaryzującymi-Kryształy przewodzą światło w jednym kierunku-podświetlona cała powierzchnia ekranu-filtry barwne
Rodzaje matryc LCD:-TN- Twisted Nematic- wąskie kąty, średnie barwy-IPS, S-IPS- najlepiej odwzorowuje barwy, kąty, długi czas reakcjiPVA- połączenie tamtych
Plasma- PDP-Plasma Display Panel: promieniowanie ultrafioletowe pobudza do świecenia luminofor. Powstaje ono na skutek przepływu prądu przez gaz na elektrodach. Ekran zbudowany jest z dwóch tafli szkła, na których są elektrody.
Ansi lumeny- Jest to jednostka miary jasności projektora
Kontrast- wyrażony cyfrowo odstęp pomiędzy obszarem najciemniejszym i najjaśniejszym
OLED- emisja światła pod wpływem przepływających ładunków elektrycznych
E-Ink- oddzielanie się od siebie cząstek o różnych rozmiarach pod wpływem prądu. Cząsteczki te są naładowane przeciwnie i mają różną barwę (czarną i białą). Ułożone są pomiędzy przeźroczystymi matrycami elektrod, przez co widzimy kolor cząsteczek znajdujących się przy wierzchniej stronie.
Cechy dobrej prezentacji
•Przemyślany plan prezentacji
•Logiczny i czytelny tekst
•Stosowny dobór grafiki oraz elementów wideo (dźwięku)
•Logiczny i konsekwentny układ prezentacji
•Unikanie zbędnych elementów prezentacji
Triada barw- barwy umieszczone na kole barw w jednakowej odległości od siebie
Barwy komplementarne- barwy usytuowane na kole barw naprzeciwko siebie
Czcionka - pieczątka, wzór znaku, który jest odbijany na papierze. Font - nośnik pisma, w którym informacje o kształcie znaków pisma są zakodowane w postaci cyfrowej i zapisane w pliku/plikach. Krój pisma - charakterystyczny obraz pisma drukarskiego o jednolitych cechach graficznych: rytmie, proporcji, dukcie, właściwościach optycznych itp., niezależnych od stopnia i odmiany pisma. (Arial, Verdana, Tahoma) Hinting- mechanizm pozwalający na zdefiniowanie sposobu przełożenia kształtów znaków w fontach wektorowych na piksele. Hinting jest zakodowany w foncie. Odmiana pisma – wersja kroju pisma, posiadająca te same cechy pisma, co krój bazowy, ze zmienioną cechą, np. grubość lub pochylenie).
Szeryfy – (zaciosy). Poprzeczne lub ukośne zakończenia kresek znaków niektórych krojów pism, jednolite w swej formie graficznej w danym kroju pisma.
Próbkowanie pobieranie w regularnych odstępach czasu chwilowych wartości danego sygnału.
Rendering- proces obliczeniowy, w trakcie, którego obraz przedstawiany jest, jako tablica pikseli. Powstały w ten sposób obraz rastrowy może być traktowany, jako odrębna całość, może stać się jedną z klatek animacji lub też może to być część dłuższej sekwencji obrazów
Zbyt duża konwersja: rozmywanie, schodkowatość, aureole wokół krawędzi
Animacja- proces generowania serii obrazów, ukazujący zmianę wobec poprzedniego
Metody: klatka po klatce, gif, automatyczna animacja ruchu, kształtu, animacja kształtu i koloru, wzdłuż ścieżki
Morphing- metoda pozwalające w animowany sposób przetransformować jeden obiekt w inny.
Rodzaje klatek MPEG: przewidujące i dwukierunkowe
Skaner- urządzenie do konwersji rzeczywistych obrazów w ich postać cyfrową (bębnowe, stołowe, mobilne, ręczne,3d
Detektory CCD- półprzewodnikowe elementy pojemnościowe zdolne do przechowywania gromadzonych ładunków elektrycznych o wielkości proporcjonalnej do natężenia padającego na nie światła oraz czasu ekspozycji.
Skaner CIS- bazuje na sensorach optycznych umieszczonych 1-2mm pod szybą skanera oraz matrycy diod w kolorach RGB. Każdy element posiada wzmacniacz oraz układy elektroniczne odpowiedzialne za przetworzenie sygnału
Fotopowielacz- ma budowę lampy próżniowej. Padające na fotoelektrodę światło odbite od skanowanego dokumentu powoduje emisję elektronów.
Skaner parametry: rozdzielczość optyczna (określa poziomą rozdzielczość skanera i zależy od liczby elementów światłoczułych), rozdzielczość interpolowana, głębia kolorów, maksymalny obszar skanowania, oprogramowanie, zakres dynamiczny
Rozdzielczość optyczna zależy od konstrukcji elementu światłoczułego (CCD- Charge Coupled Device) i precyzji układu mechanicznego przesuwającego element światłoczuły wzdłuż skanowanego materiału
Gęstość optyczna – podczas naświetlania filmu wraz ze wzrostem intensywności światła rośnie zaczernienie filmu (zwiększa się jego nieprzezroczystość), zdolność rozróżniania szczegółów w najciemniejszych miejscach obrazu (a pośrednio także w najjaśniejszych).
DVD zapisuje się czerwonym laserem, a Bluraye niebieskim. Długości odpowiednio 650,635 i 405 nm.
madafak1