tm.docx

(20 KB) Pobierz

Multimedia- integracja mediów na wspólnej bazie. Łączenie informacji w jeden przekaz.

System multimedialny- występowanie min. dwóch postaci informacji, przy czym co najmniej jedna z nich ma charakter ciągły

Digitalizacja- przetwarzanie wszystkich typów informacji na kod cyfrowy, rozpoznawany i właściwie interpretowany przed odpowiednie urządzenia elektroniczne.

Kod ASCII- 7bitow- 128 znaków, UNICODE 256 znaków- 16bbit

Barwa- wrażenie zmysłowe, reakcja wzroku na światło o długości fali od 400 do 700 nm. Atrybuty: kolor, nasycenie, jasność. Modele: RGB, CMY, HSV(Hue,Saturation,Value)

DPI- dots per inch- liczba plamek na cal

ICC- zawiera profil urządzenia. Charakterystykę kolorów itp

Zoom optyczny- powiększenie ogniskowej. Informuje nas ile razy możemy zwiększyć ogniskową. Zoom cyfrowy to powiększenie utrwalonego wcześniej obrazu (tak jak na kompie)

Kalibracja- proces dopasowania monitora, skanera, drukarki do sposobu reprezentowania barw przez program graficzny

Interaktywność- zdolność oddziaływania po przez komunikacje. Zdolność programu do odbierania informacji i reagowanie na nią

Bitrate: prędkość, z jaką sygnał cyfrowy przepływa przez kanał łączności

CMS- przekazuje informacje o kolorze między poszczególnymi urządzeniami systemu po przez własny język komunikacji oparty na trzech zmiennych: Gamma, profil, kalibracja

Gamut przestrzeni koloru- wszystkie kolory, które można zapisać w danej przestrzeni. Sposób renderowania przestrzeni kolorów: metoda percepcyjna, nasycenia, relatywna kolometryczna, absolutna kolometryczna

Systemy dopasowania barw: Pantone, Trumatch, Fokoltone, Toyo.

Grafika wektorowa- obraz, jako zespół powiązanych obiektów graficznych, linii i punktów.

Grafika rastrowa- obraz, jako prostokątna matryca punktów=piksele

Kompresja bezstratna- ok 50%: kodowanie ciągów identycznych symboli, konturowe, drzewiaste, metody słownikowe, kod Huffmana- ze względu na częstość występowania jasności

Kompresja stratna: kodowanie różnic, blokowe, zmiana reprezentacji barw, zmniejszenie liczby barw. Kodowanie fraktalne, transformacja kosinusowa

Kwantyzacja- proces sprowadzania dokładnej wartości do jednego z dozwolonych poziomów.

Projektory:
-CRT- 3 lampy projekcyjne podobne do kineskopu. Duża cena i waga, dobra jakość
-LCD- światło rozszczepiane na barwy podstawowe i trafia na matryce i przetwornik. Filtr barwny zapobiega przenikaniu się barw. Łączą się na pryzmatach i obiektywie.
- DLP-oparte na mikro-lustrach, światło przechodzi przez wirujący, kołowy filtr RGB. Prędkość zsynchronizowane z chipem DMD LCOS, SXRD, D-ILA.

Parametry projektorów: technologia wyświetlania obrazu, jasność, kontrast, rozdzielczość rzeczywista, tryb konwersji, żywotność lampy, zoom, hałas,

Przetwornik obrazu- matryca ciekłokrystaliczna TFT.

Układ DMD- przetwarza sygnał wizyjny do sterowania położeniem lusterek zwierciadła, odbijając światło w różne strony tworzą obraz o żądanym natężeniu

Lumen- jednostka strumienia świetlnego w układzie SI.

Anaglify- czerwono- niebieskie okulary

S-video- sygnał iluminacji i chrominancji (sygnały koloru i jaskrawości))

BNC- oddzielenie kanałów RGB

DVI-I- przesyła dane cyfrowe i analogowe (-D cyfrowe.  –A analog)

HDMI- cyfrowy interfejs sygnału bez kompresji

Lumofor- pokrywa wewnętrzną część ekranu, tak, że składa się ona z 3 plamek R, G i B

CRT- cathode ray tube, LCD- Liquid Crystal Display: filtr polaryzacyjny, szkło, elektrody, cienkie kryształy, filtry RGB

Matryce pasywne- ładunki rozpływają się na położenie sąsiednich kryształów, przez co powstają smugi i cienie

Matryce aktywne TFT- tranzystory zapobiegają rozpływaniu przechowujące odpowiednie napięcie tylko dla jednej komórki

LCD:
-Element obrazu (piksel)- warstwa cienkiego kryształu pomiędzy dwoma filtrami polaryzującymi
-Kryształy przewodzą światło w jednym kierunku
-podświetlona cała powierzchnia ekranu
-filtry barwne

Rodzaje matryc LCD:
-TN- Twisted Nematic- wąskie kąty, średnie barwy
-IPS, S-IPS- najlepiej odwzorowuje barwy, kąty, długi czas reakcji
PVA- połączenie tamtych

Plasma- PDP-Plasma Display Panel: promieniowanie ultrafioletowe pobudza do świecenia luminofor. Powstaje ono na skutek przepływu prądu przez gaz na elektrodach. Ekran zbudowany jest z dwóch tafli szkła, na których są elektrody.

Ansi lumeny- Jest to jednostka miary jasności projektora

Kontrast- wyrażony cyfrowo odstęp pomiędzy obszarem najciemniejszym i najjaśniejszym

OLED- emisja światła pod wpływem przepływających ładunków elektrycznych

E-Ink- oddzielanie się od siebie cząstek o różnych rozmiarach pod wpływem prądu. Cząsteczki te są naładowane przeciwnie i mają różną barwę (czarną i białą). Ułożone są pomiędzy przeźroczystymi matrycami elektrod, przez co widzimy kolor cząsteczek znajdujących się przy wierzchniej stronie.

Cechy dobrej prezentacji

•Przemyślany plan prezentacji

•Logiczny i czytelny tekst

•Stosowny dobór grafiki oraz elementów wideo (dźwięku)

•Logiczny i konsekwentny układ prezentacji

•Unikanie zbędnych elementów prezentacji

 

Triada barw- barwy umieszczone na kole barw w jednakowej odległości od siebie

 

Barwy komplementarne- barwy usytuowane na kole barw naprzeciwko siebie

Czcionka - pieczątka, wzór znaku, który jest odbijany na papierze. Font - nośnik pisma, w którym informacje o kształcie znaków pisma są zakodowane w postaci cyfrowej i zapisane w pliku/plikach. Krój pisma - charakterystyczny obraz pisma drukarskiego o jednolitych cechach graficznych: rytmie, proporcji, dukcie, właściwościach optycznych itp., niezależnych od stopnia i odmiany pisma. (Arial, Verdana, Tahoma) Hinting- mechanizm pozwalający na zdefiniowanie sposobu przełożenia kształtów znaków w fontach wektorowych na piksele. Hinting jest zakodowany w foncie. Odmiana pisma – wersja kroju pisma, posiadająca te same cechy pisma, co krój bazowy, ze zmienioną cechą, np. grubość lub pochylenie).

Szeryfy – (zaciosy). Poprzeczne lub ukośne zakończenia kresek znaków niektórych krojów pism, jednolite w swej formie graficznej w danym kroju pisma.

Próbkowanie pobieranie w regularnych odstępach czasu chwilowych wartości danego sygnału.

Rendering- proces obliczeniowy, w trakcie, którego obraz przedstawiany jest, jako tablica pikseli.  Powstały w ten sposób obraz rastrowy może być traktowany, jako odrębna całość, może stać się jedną z klatek animacji lub też może to być część dłuższej sekwencji obrazów

Zbyt duża konwersja: rozmywanie, schodkowatość, aureole wokół krawędzi

Animacja- proces generowania serii obrazów, ukazujący zmianę wobec poprzedniego

Metody: klatka po klatce, gif, automatyczna animacja ruchu, kształtu, animacja kształtu i koloru, wzdłuż ścieżki

Morphing- metoda pozwalające w animowany sposób przetransformować jeden obiekt w inny.

Rodzaje klatek MPEG: przewidujące i dwukierunkowe

Skaner- urządzenie do konwersji rzeczywistych obrazów w ich postać cyfrową (bębnowe, stołowe, mobilne, ręczne,3d

Detektory CCD- półprzewodnikowe elementy pojemnościowe zdolne do przechowywania gromadzonych ładunków elektrycznych o wielkości proporcjonalnej do natężenia padającego na nie światła oraz czasu ekspozycji.

Skaner CIS- bazuje na sensorach optycznych umieszczonych 1-2mm pod szybą skanera oraz matrycy diod w kolorach RGB. Każdy element posiada wzmacniacz oraz układy elektroniczne odpowiedzialne za przetworzenie sygnału

Fotopowielacz- ma budowę lampy próżniowej. Padające na fotoelektrodę światło odbite od skanowanego dokumentu powoduje emisję elektronów.

Skaner parametry: rozdzielczość optyczna (określa poziomą rozdzielczość skanera i zależy od liczby elementów światłoczułych), rozdzielczość interpolowana, głębia kolorów, maksymalny obszar skanowania, oprogramowanie, zakres dynamiczny

Rozdzielczość optyczna zależy od konstrukcji elementu światłoczułego (CCD- Charge Coupled Device) i precyzji układu mechanicznego przesuwającego element światłoczuły wzdłuż skanowanego materiału

Gęstość optyczna – podczas naświetlania filmu wraz ze wzrostem intensywności światła rośnie zaczernienie filmu (zwiększa się jego nieprzezroczystość), zdolność rozróżniania szczegółów w najciemniejszych miejscach obrazu (a pośrednio także w najjaśniejszych).

DVD zapisuje się czerwonym laserem, a Bluraye niebieskim. Długości odpowiednio 650,635 i 405 nm.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin