socjologia 2.docx

(11 KB) Pobierz

TEMAT: Homo Sociusczłowiek jako istota społeczna

 

E.Durkheim- Homo Duplex ( człowiek rozdwojony)

- „dzikie dzieci”- wychowanie wśród zwierząt ( chłopiec islandzki)

- chłopcy litewscy

-„dziki z Aweyron”- we Francji, chłopie wychowywany przez wilki

- 2 dziewczynki ze Stanów Zjednoczonych przetrzymywane oddzielnie przez swoja matkę

 

Bodziec------- reakcja ( zwierzę)

Bodziec------ refleksja------ reakcja ( człowiek)

Jaźń odzwierciedla zdolność wyłapywania sygnałów z otoczenia przeglądanie się innych ludziach jak w zwierciadle.

Człowiek w odróżnieniu od zwierząt ma uczucia wyższe. Ma również potrzeby doznań estetycznych, a także potrzeby doznań religijnych ( uniesień)

 

Osoba ludzka dopiero poprzez Zycie zbiorowe może w pełni rozwiązać swoje człowieczeństwo. Tylko życie w społeczeństwie pozwala ludziom tworzyć i pomnażać kulturę, osiągać pełnię człowieczeństwa. Przykłady, „dzikich dzieci” dowodzą że człowiek pozbawiony rodziny, żyjący poza społeczeństwem nie jest w stanie rozwinąć swojej osobowości jako istota społeczno-moralna.

 

Konieczność życia społecznego wynika z faktu, ze jednostka ludzka sama dla siebie jest niewystarczalna. Wartości moralne i wartości intelektualne, które wyróżniają człowieka od zwierzęcia nie mogą byż rozwinięte bez społeczeństwa

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin