TEMAT: Homo Socius – człowiek jako istota społeczna
E.Durkheim- Homo Duplex ( człowiek rozdwojony)
- „dzikie dzieci”- wychowanie wśród zwierząt ( chłopiec islandzki)
- chłopcy litewscy
-„dziki z Aweyron”- we Francji, chłopie wychowywany przez wilki
- 2 dziewczynki ze Stanów Zjednoczonych przetrzymywane oddzielnie przez swoja matkę
Bodziec------- reakcja ( zwierzę)
Bodziec------ refleksja------ reakcja ( człowiek)
Jaźń odzwierciedla zdolność wyłapywania sygnałów z otoczenia przeglądanie się innych ludziach jak w zwierciadle.
Człowiek w odróżnieniu od zwierząt ma uczucia wyższe. Ma również potrzeby doznań estetycznych, a także potrzeby doznań religijnych ( uniesień)
Osoba ludzka dopiero poprzez Zycie zbiorowe może w pełni rozwiązać swoje człowieczeństwo. Tylko życie w społeczeństwie pozwala ludziom tworzyć i pomnażać kulturę, osiągać pełnię człowieczeństwa. Przykłady, „dzikich dzieci” dowodzą że człowiek pozbawiony rodziny, żyjący poza społeczeństwem nie jest w stanie rozwinąć swojej osobowości jako istota społeczno-moralna.
Konieczność życia społecznego wynika z faktu, ze jednostka ludzka sama dla siebie jest niewystarczalna. Wartości moralne i wartości intelektualne, które wyróżniają człowieka od zwierzęcia nie mogą byż rozwinięte bez społeczeństwa
kubasrem