DOWÓD. OZNACZMY , , . WTEDY POZOSTAJE WYKAZAĆ, ŻE . NIECH STANOWIĄ BAZĘ PRZESTRZENI ; – BAZĘ PRZESTRZENI ; – BAZĘ PRZESTRZENI . Z TWIERDZENIA 10 WIEMY, ŻE WEKTORY ORAZ MOŻNA TAK KOLEJNO USTAWIĆ, ABY STANOWIŁY BAZĘ DLA , A – BAZĘ DLA . KAŻDY WEKTOR JEST POSTACI , GDZIE . ZGODNIE Z TWIERDZENIEM 9, ISTNIEJĄ JEDNOZNACZNIE WYZNACZONE SKALARY ORAZ , TAKIE ŻE ,
. WTEDY x MA JEDNOZNACZNE PRZEDSTAWIENIE W POSTACI
.
ZATEM W BAZIE PRZESTRZENI JEST DOKŁADNIE WEKTORÓW.
DEFINICJA 20. DLA PRZESTRZENI WEKTOROWEJ V I JEJ PODPRZESTRZENI W PRZYJMUJEMY: ,
WNIOSEK 13. RELACJA OKREŚLONA W DEFINICJI 20 JEST TYPU RÓWNOWAŻNOŚCI. KLASY ABSTRAKCJI WYZNACZONE PRZEZ TĘ RELACJĘ SĄ POSTACI
DOWÓD. ZWROTNOŚĆ: , A WEKTOR ZEROWY NALEŻY DO KAŻDEJ PRZESTRZENI LINIOWEJ.
SYMETRYCZNOŚĆ:
PRZECHODNIOŚĆ:
DEFINICJA 21. NA KLASACH ABSTRAKCJI WYZNACZONYCH PRZEZ RELACJĘ OKREŚLAMY DZIAŁANIA DODAWANIA ORAZ MNOŻENIA PRZEZ SKALAR: ;
TWIERDZENIE 12. DLA PRZESTRZENI V I JEJ PODPRZESTRZENI W, ZBIÓR WSZYSTKICH KLAS ABSTRAKCJI WYZNACZONYCH PRZEZ RELACJĘ , Z DODAWANIEM I MNOŻENIEM OKREŚLONYMI NA TYCH KLASACH STANOWI PRZESTRZEŃ LINIOWĄ NAD TYM SAMYM CIAŁEM NAD KTÓRYM JEST V.
DOWÓD. DZIAŁANIA SĄ DOBRZE OKREŚLONE, BO ZGODNIE Z DEFINICJĄ 21, WYNIKIEM JEST KLASA ABSTRAKCJI.
ŁĄCZNOŚĆ DODAWANIA:
PRZEMIENNOŚĆ DODAWANIA:
ISTNIENIE ELEMENTU NEUTRALNEGO DODAWANIA:
OTRZYMUJEMY , CZYLI , WIĘC .
ISTNIENIE ELEMENTÓW PRZECIWNYCH:
OTRZYMUJEMY , CZYLI , TZN. . STĄD .
DWA RODZAJE ROZDZIELNOŚCI:
ŁĄCZNOŚĆ MIESZANA:
MNOŻENIE PRZEZ JEDYNKĘ:
DEFINICJA 22. PRZESTRZEŃ ILORAZOWA JEST TO PRZESTRZEŃ LINIOWA ZŁOŻONA ZE WSZYSTKICH KLAS ABSTRAKCJI WYZNACZONYCH PRZEZ RELACJĘ , GDZIE .
PRZYKŁAD 21. WYZNACZYĆ PRZESTRZEŃ ILORAZOWĄ , GDZIE
a) , ; b) ,
AD a).
ZATEM WSZYSTKIE ELEMENTY NALEŻĄCE DO JEDNEJ KLASY , TO TAKIE, KTÓRE MAJĄ TĘ SAMA RÓŻNICĘ MIĘDZY WSPÓŁRZĘDNYMI CO x i y. PRZYKŁADOWO, KLASĘ STANOWIĄ WSZYSTKIE PUNKTY LEŻĄCE NA PROSTEJ . WSZYSTKIE KLASY, A WIĘC PRZESTRZEŃ ILORAZOWA, TO PROSTE O WSPÓŁCZYNNIKU KIERUNKOWYM 1.
AD b).
TERAZ W JEDNEJ KLASIE SĄ TE TRÓJKI, DLA KTÓRYCH STAŁA JEST SUMA WSPÓŁRZĘDNYCH, GDZIE TRZECIA JEST BRANA Z PRZECIWNYM ZNAKIEM. PUNKTY NALEŻĄ DO JEDNEJ KLASY, GDY LEŻĄ NA PŁASZCZYŹNIE O RÓWNANIU , GDZIE a JEST STAŁĄ. PRZESTRZEŃ ILORAZOWA JEST RODZINĄ TAKICH PŁASZCZYZN.
TWIERDZENIE 13. JEŻELI JEST PODPRZESTRZENIĄ WEKTOROWĄ ORAZ , , TO .
DOWÓD. NIECH WEKTORY BĘDĄ BAZĄ DLA V. WIEMY, ŻE MOŻNA TAK DOBRAĆ ICH KOLEJNOŚĆ, ABY STANOWIŁY BAZĘ PODPRZESTRZENI W. CHCEMY WYZNACZYĆ BAZĘ PRZESTRZENI . OCZYWIŚCIE WEKTORY BAZOWE MUSZĄ DO TEJ PRZESTRZENI NALEŻEĆ, WIĘC SĄ ONE POSTACI . POKAŻEMY, ŻE SZUKANĄ BAZĘ STANOWIĄ, NP. WEKTORY . SPRAWDZAMY LINIOWĄ NIEZALEŻNOŚĆ:
OSTATNIE WYNIKANIE OTRZYMALIŚMY STĄD, ŻE WEKTORY STANOWIĄ BAZĘ, WIĘC SĄ LINIOWO NIEZALEŻNE.
POKAŻEMY TERAZ, ŻE DOWOLNY WEKTOR DAJE SIĘ ZAPISAĆ W POSTACI DLA PEWNYCH . OSTATNIA RÓWNOŚĆ JEST RÓWNOWAŻNA ZAPISOWI , CO Z KOLEI OZNACZA, ŻE . OSTATNI ZAPIS JEST RÓWNOWAŻNY ISTNIENIU SKALARÓW , TAKICH ŻE , CZYLI
ZATEM OSTATECZNIE ISTNIENIE SKALARÓW , TAKICH ŻE
JEST RÓWNOWAŻNE ISTNIENIU SKALARÓW TAKICH ŻE . A TEN OSTATNI WARUNEK JEST SPEŁNIONY, BO STANOWIĄ BAZĘ, WIĘC GENERUJĄ DOWOLNY WEKTOR.
PRZYKŁAD 22. W PRZYKŁADZIE 21 a) MAMY , , WIĘC . ŁATWO POKAZAĆ, ŻE ZBIÓR JEDNOELEMENTOWY STANOWI BAZĘ PRZESTRZENI W. BAZĄ DLA JEST NP. WEKTOR . JEST ON LONIOWO NIEZALEZNY JAKO POJEDYNCZY WEKTOR NIEZEROWY (BO ZEREM JEST TU WEKTOR W, A ). SPRAWDZAMY CZY GENERUJE ON CAŁĄ PRZESTRZEŃ , TZN. CZY DOWOLNY WEKTOR DAJE SIĘ ZAPISAC W POSTACI . OTRZYMUJEMY STĄD , CO OZNACZA, ŻE , CZYLI ISTNIEJE , TAKIE ŻE . OSTATECZNIE PROBLEM SPROWADZA SIĘ DO SPRAWDZENIA CZY DLA DOWOLNYCH ISTNIEJĄ SPEŁNIAJĄCE RÓWNOŚĆ . WARUNEK OZNACZA, ŻE DLA PEWNEGO . OSTATNIA RÓWNOŚĆ PRZYJMUJE POSTAĆ , CO DAJE . STĄD WYZNACZAMY . ZAUWAŻMY, ŻE JAKO WEKTOR BAZOWY NIE MOŻE TU BYĆ, NP. , BO , WIĘC , A W PRZESTRZENI ILORAZOWEJ WEKTOR W JEST ZEROWY.
W PRZYKŁADZIE 21 b) MAMY , , WIĘC . ŁATWO POKAZAĆ, ŻE ZBIÓR STANOWI BAZĘ PRZESTRZENI W (ZROBIĆ TO JAKO ĆWICZENIE DOMOWE). JAKO WEKTOR BAZOWY PRZESTRZENI ILORAZOWEJ MOŻEMY PRZYJĄĆ DOWOLNY WEKTOR POSTACI , GDZIE (BO WEKTOR ZEROWY NIE MOŻE BYĆ BAZOWY). NIECH TO BĘDZIE NP. . WIEMY JUŻ, ŻE JEST ON LINIOWO NIEZALEŻNY JAKO POJEDYNCZY WEKTOR NIEZEROWY. SPRAWDZIMY, ŻE GENERUJE ON . TRZEBA WIĘC POKAZAĆ, ŻE DOWOLNY WEKTOR DAJE SIĘ PRZEDSTAWIC W POSTACI . ZATEM SPRAWDZAMY CZY DLA DOWOLNYCH ISTNIEJĄ , TAKIE ŻE . WARUNEK OZNACZA, ŻE DLA PEWNYCH MAMY . OSTATECZNIE WIĘC SPRAWDZAMY CZY DLA DOWOLNYCH ISTNIEJĄ , TAKIE ŻE . OSTATNIA RÓWNOŚĆ JEST RÓWNOWAŻNA UKŁADOWI , SKĄD DOSTAJEMY
PRZEKSZTAŁCENIA LINIOWE
DEFINICJA 23. DLA PRZESTRZENI LINIOWYCH NAD TYM SAMYM CIAŁEM F, ODWZOROWANIE JEST LINIOWE WTEDY I TYLKO WTEDY, GDY SPEŁNIA KONIUNKCJĘ NASTĘPUJACYCH DWÓCH WARUNKÓW:
a) ; b) .
WNIOSEK 14. ODWZOROWANIE JEST LINIOWE WTEDY I TYLKO WTEDY, GDY SPEŁNIA NASTĘPUJACY WARUNEK:
*)
DOWÓD. POKAŻEMY, ŻE Z WARUNKÓW a) I b) DEFINICJI 23 WYNIKA WARUNEK *). NA MOCY a) WIEMY, ŻE . TERAZ STOSUJEMY b) I MAMY , , WIĘC .
TERAZ POKAŻEMY, ŻE Z WARUNKU *) WYNIKAJĄ a) I b). PODSTAWIAJĄC W *) , DOSTAJEMY a); PODSTAWIAJĄC W *) , DOSTAJEMY b);
PRZYKŁAD 23. ODWZOROWANIE OKREŚLONE WZOREM JEST LINIOWE, BO
ODWZOROWANIE OKREŚLONE WZORM NIE JEST LINIOWE, BO
ODWZOROWANIE , GDZIE BIERZEMY PRZESTRZEŃ LICZB ZESPOLONYCH NAD CIAŁEM LICZB RZECZYWISTYCH, OKREŚLONE WZORM JEST LINIOWE. DLA DOWOLNYCH , MAMY: ...
plejusiek