John Caunt bądź zorganizowany full version.pdf

(13243 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
861125464.001.png
Spis treci
Wprowadzenie 7
Lista sprawdzajca stopie Twojej samoorganizacji...................10
1. Zorientuj si, w jakim kierunku zmierzasz 13
Okrel swoj rol..............................................................................13
Ustanawianie celów.........................................................................15
Spojrzenie na du$y i mały obraz....................................................17
Jak pogodzi* ze sob wiele ró$nych czynnoci?..........................17
Wyznaczanie zada priorytetowych.............................................18
Podsumowanie................................................................................20
2. Zorganizuj swój czas 23
Jak obecnie spdzasz czas?............................................................. 23
Planowanie i monitorowanie czasu............................................. 25
Planowanie czasu — jak oszacowa* czas potrzebny
na wykonanie zada.....................................................................35
Odkładanie na pó2niej....................................................................36
Dotrzymywanie terminów............................................................ 38
Zarzdzanie czasem i projektami.................................................42
Podsumowanie................................................................................ 45
3. W jaki sposób pracujesz?
47
Planowanie zada tak, aby były wykonane
we właciwym czasie....................................................................47
Wykorzystaj sił nawyku.................................................................51
Udoskonalaj proces decyzyjny...................................................... 55
Podsumowanie.................................................................................63
4
B D ZORGANIZOWANY
4. Organizacja pracy z dokumentami 65
Identyfikuj wa$ne informacje....................................................... 66
Przyjmij systematyczne podejcie................................................. 67
Unikaj przeci$enia.........................................................................71
Czytaj bardziej wydajnie................................................................ 73
Wykorzystuj pami*.......................................................................78
Podsumowanie................................................................................80
5. Organizacja pracy z lud&mi 81
Strategia prowadzenia spotka......................................................81
Delegowanie uprawnie................................................................87
Rozproszona uwaga i niezamierzone przerwy...........................92
Pomagaj innym si zorganizowa*................................................ 96
Naucz si mówi* „nie” ..................................................................98
Podsumowanie.............................................................................. 100
6. Organizacja miejsca pracy 101
Pomyl o ergonomii..................................................................... 102
Dostosuj 2le zorganizowan przestrze.................................... 107
Pozbd2 si stert dokumentów................................................... 109
Podsumowanie...............................................................................112
7. Archiwizacja dokumentów 113
Miejsce ró$nych rodzajów materiałów w archiwum ................115
Przechowywanie dokumentów....................................................117
Porzdkowanie i odchudzanie archiwum..................................118
Elektroniczny system archiwizowania
dokumentów drukowanych......................................................119
Organizowanie archiwum w komputerze................................. 120
Podsumowanie...............................................................................123
8. Technologia informacji d&wigni- organizacji 125
Kiedy nie korzysta* z technologii?..............................................125
Wybór właciwego oprogramowania..........................................126
U$yteczne narzdzia..................................................................... 129
Poczta głosowa ...............................................................................134
Podsumowanie...............................................................................136
S PIS TRECI
5
9. Organizacja pracy z internetem 137
E-mail ..............................................................................................138
Poszukiwanie informacji w internecie........................................143
Wielokrotne przegldanie stron................................................. 147
Podejcie jakociowe..................................................................... 147
Jak usprawni* prac z internetem?............................................. 149
Podsumowanie...............................................................................151
10. Organizacja w podró/y 153
Planowanie......................................................................................153
Czynnoci rutynowe .....................................................................155
Podsumowanie...............................................................................156
11. Tak trzymaj! 157
Zdefiniuj cele..................................................................................157
Monitorowanie postpów............................................................157
Realizacja zało$onych celów w nowej pracy..............................159
Zorganizuj swój czas
Czas róni si od wielu innych zasobów tym, e jest podzielony
po równo. Kady z nas ma go tyle samo. Rónimy si sposobem,
w jaki postanawiamy go spdza , oraz tym, jak intensywnie usiłu-
jemy go wykorzysta .
Twoim zadaniem w zarz$dzaniu czasem moe by albo ogra-
niczenie liczby godzin spdzanych w pracy, albo osi$ganie lep-
szych wyników w tym samym czasie. Chodzi o wyznaczanie prio-
rytetów. Mówi$c: „Nie mam na to czasu”, mamy na my*li:
„Mam na głowie waniejsze sprawy ni ta”. Problem w tym, e
poprzez niedokładne planowanie i zbaczanie z trasy tracimy kon-
trol nad wykonaniem planu oraz przestajemy rozrónia czyn-
no*ci priorytetowe od ubocznych. Mówimy czsto: „Nie mam na
to czasu”, traktuj$c w ten sposób wane zadanie, poniewa po-
*wicili*my zbyt wiele czasu sprawom nieistotnym.
W tym rozdziale przyjrzymy si bliej technikom planowania
i realizowania celów, którym musimy po*wici czas. Przedtem
zastanów si jednak, jak obecnie spdzasz czas.
Jak obecnie spdzasz czas?
Zanim nauczysz si planowa swój czas, dobrze bdzie, jeeli za-
stanowisz si, jak wykorzystujesz go obecnie. W niektórych pro-
gramach zarz$dzania czasem zalecane jest utrzymanie przez par
tygodni surowego reimu. Nie uwaam tego za konieczne, jednak
sugeruj przeprowadzenie prostego wiczenia monitoruj$cego
w okresie kilku-kilkunastu dni.
861125464.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin