8. Pozamuzyczne charakterystyki tonacji w muzyce klasycyzmu.doc

(11950 KB) Pobierz
8

8. Pozamuzyczne charakterystyki tonacji w muzyce klasycyzmu.

 

 

I. Na podstawie Semantyka tonacji w niemieckich dziełach operowych XVIII – XIX wieku Jarosław Mianowski.

 

 

1. Historia charakterystyki tonacji.

 

              a. Zarys historii charakterystyki tonacji do końca XVII wieku:

 

- Arystoteles – określone modi – odpowiednie cnoty i własności wychowawczo-edukacyjne

- Średniowiecze: doryki (dostojeństwo, wola, wielka powaga), hypodorycki (poważny, pełen skargi, bliski tenorowi), frygijski (porywczy, skoczny, pełen podniecenia i agresji, wojenny), hypofrygijski (posępna powaga, charakter przymilny), lidyjski (wesołość, wdzięk, charakter wybujały), hypolidyjski (podniecony, bliski tenorowi), miksolidyjski (wesoły, bliski charakterowi świeckiemu, gadatliwy), hypomiksolidyjski (umiarkowana wesołość)

- w XVIII wieku przemiany w strukturze dzieła muzycznego i systemów muzycznych, wzrasta znaczenie nowego modi - tonacji. Charakterystyka Wolfganga Caspara Printza:

             

- eolski (miły i nieco smutny modus), hypoeolski (miły i smutny), joński (wesoły i zachęcający), hypojoński (nie mniej wesoły i odważny), dorycki (pełen zadumy, stonowany), hypodorycki (miły, zadumany, umiarkowany), frygijski (bardzo smutny, melancholijny, pełen skarg), hypofrygijski (smutny i skarżący się), lidyjski (bardzo ostry i energiczny), hypolidyjski (mniej łagodny, jednak poważny i wesoły), miksolidyjski (poważny i wesoły, nieco stonowany), hypomiksolidyjski (wesoły i mniej stonowany)

 

              b. Charakterystyka tonacji w okresie klasycznym:

 

- John David Heinichen – czynniki ułatwiające wybór określonej tonacji to indywidualne preferencje kompozytora w tym zakresie, przeciwdziałanie monotonii, uzależniony wybór instrumentu, które są predestynowane do gry w określonych tonacjach oraz ambitus głosu w kompozycjach wokalnych

- Jean-Jacques Rousseau – podobne poglądy co powyżej

- Johann Philips Kirnberger – teoria różnicy w charakterze określonych tonacji wyprowadza z nierównomiernej, śreniotonowej temperacji. Bierze pod uwagę stopień „czystości” tercji toniki i funkcji dominanty i subdominanty. Klasy tonacji:

 

                            A. Tonacje durowe

                            1. C-dur, G-dur, D-dur, F-dur

                            2. A-dur, E-dur, H-dur, Fis-dur

                            3. B-dur, Es-dur, Des-dur, As-dur

                            B. Tonacje molowe

                            1. a-moll, e-moll, h-moll, d-moll

                            2. fis-moll, cis-moll, gis-moll, es-moll

                            3. g-moll, c-moll, f-moll, b-moll

- numer klasy mówi o stopniu “czystości” tercji, świadczy o nim także pozycja tonacji w danym szeregu. Najczystszą tonacją wśród durowych jest C-dur, zaś najbardziej zabrudzoną As-dur. Wielka tercja w czystej postaci symbolizuje afekty radosne, jej zwiększenie w procesie temperacji powoduje odczucia nieprzyjemne, dzikie. Mała tercja w postaci czystej jest miękka i delikatna, zaś w postaci pomniejszonej bolesna i żałobna.

- Georg Joseph Volger – bazuje na poglądach poprzedników, zestawienie jego opisów z opisem Justina Heinricha Knechta, co daje pogląd o podobieństwie wizji w ówczesnym piśmiennictwie:

 

                            Volger                                                                      Knecht

                            G-dur pastoralna radość                            przyjemna i pastoralna

                            A-dur jasne obszary                                          radosna i jasna

                            E-dur płonący ogień                                          ognista i dzika

                            F-dur cisza morska                                          miękka i spokojna

                            As-dur czarna idea                                          stłumiona i czarna

 

- wraz z pojawieniem się idei Empfindsamkeit w Niemczech, co doprowadziło do powstania stylu uczuciowego (Empfindsamer-Stil) coraz mniej istotne stało się racjonalistyczne uzasadnienie semantyki określonych tonacji

 

              c. Idee racjonalistyczne w XIX wieku:

 

- Eduard Hanslick – wypowiadał się na temat semantycznych odniesień konkretnych tonacji z pobłażaniem, sprzeciw wobec pełnemu ignorancji zalewowi muzycznych nadinterpretacji, przypisuje się mu miano orędownika „antyhumanistycznej” wizji muzyki

- Moritz Hauptmann, opiera się na równomiernej temperacji stroju krytykując semantyzajcę określonych tonacji, podnosząc problem różnic w stroju na przestrzeni historii muzyki

- Pod koniec wieku 3 grupy badawcze omawianego problemu:

             

                            1. Przeciwnicy charakteryzowania tonacji.

- Arrey von Dommer, Heinrich Adolf Kóstlin, Edmund Gurney, Otto Bahr, August Reiser

- wybór określonej tonacji przez kompozytora zależy od indywidualnej preferencji, praktycznej wygody wykonania na określonym instrumencie czy przez głos ludzki I skala, jaką ów głos czy instrument dysponuje, strój czyli relane brzmienie konkretnego utworu

 

2. Zwolennicy tworzący charakterystyki nie próbując ich poddać teoretycznej eksplikacji.

- Ernst Pauer, Albert Lavignac, Paul Ertel

- podają autorzy charakterystyki tonacji wzorując się na traktatach z XVIII i XIX wieku, po części niesionych przez kompozycje tego czasu, po części na własnych indywidualnych odczuciach

 

3. Autorzy teorii naukowych na temat charakteru tonacji:

 

a. uzasadniający swoje stanowisko z punktu widzenia akustycznego:

- August Reissmann, Carl Billert, Felix Draeseke, Richard Henning

 

b. uzasadniający swoje stanowisko z punktu widzenia psychologicznego czy estetycznego

-Hugo Rhiemann widzi problem z perspektywy historycznej

- Eugen Becker – widzi problem symboliki tonacji w systematyczny sposób, niejako w oderwaniu od dzieł muzycznych

 

TABELE Z TONACJAMI!

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin