Kontroling_dla_menedzerow_konmen.pdf

(2956 KB) Pobierz
ID DO:
Spis treści
Kontroling dla menedżerów
ISBN: 978-83-246-3353-1
Format: 158 × 235, stron: 424
KATALOG KSI EK:
Katalog online
Bestsellery
Nowe książki
Zapowiedzi
• Funkcje, typy i rodzaje kontrolingu
• Od zarządzania produkcją do zarządzania operacyjnego
• Koncepcje usytuowania kontrolera w strukturze organizacyjnej
• Zestaw narzędzi (instrumentarium) kontrolingu
• Kontrola i kontroling wobec nowych wyzwań
• Systemy informacyjne jako niezbędne narzędzie nowoczesnego zarządzania
• Kontroling zorientowany na integrowanie wartości
• Zarządzanie ryzykiem z wykorzystaniem systemu kontrolingu
Kontroling nie ma alternatywy
Kontroling w Polsce pojawił się stosunkowo niedawno, na początku lat dziewięćdziesiątych,
przede wszystkim w polskich oddziałach irm zagranicznych. W pierwszych dekadach swej
niedługiej historii umieszczany był w zespole narzędzi służących rachunkowości zarządczej.
Z czasem jego zadania uległy rozszerzeniu na sfery inne niż tylko inanse irmy. Kontroling drugiej
generacji potrai określać znaczące odchylenia otrzymywanych wyników od planu, oceniać szanse
i zagrożenia. Jest także nastawiony na badanie otoczenia przedsiębiorstwa. Współtworzy warunki
do szybkiego reagowania na zmiany wewnątrz organizacji w celu zapewnienia pomyślnego
rozwoju przedsiębiorstwa.
Kontroling jako narzędzie diagnostyczne służy do kierowania przedsiębiorstwem
— do przewidywania opartego na analizie wskaźników, likwidowania najsłabszych ogniw,
uwzględniania wymagań rynku i rosnącej konkurencji. Staje się niezastąpiony przy określaniu
kondycji irmy, nowych koncepcji na przyszłość, miejsc powstawania nieuzasadnionych
kosztów oraz sposobów maksymalizacji zadowolenia klienta. Kontroling jest najważniejszym
instrumentem zapewniania racjonalności zarządzania przedsiębiorstwem. Książka, którą
trzymasz w ręku, ukazuje także nowe wcielenie kontrolingu — jako narzędzia zarządzania
ryzykiem.
CENNIK I INFORMACJE:
o nowościach
Zamów cennik
CZYTELNIA:
Fragmenty książek
online
Do koszyka
Do przechowalni
Nowo
Promocja
Stosuj kontroling — zawsze i wszędzie:
• Uzależnij wynagrodzenia załogi od wyników irmy.
• Spraw, by Twoi pracownicy działali maksymalnie efektywnie.
• Sprawnie reaguj na zmianę — wewnątrz i na zewnątrz organizacji.
• Popraw rentowność irmy.
• Naucz się usuwać wąskie gardła i bariery rozwoju irmy.
• Stwórz obiektywny i wiarygodny model informacyjny.
• Wprowadź dyscyplinę i odpowiedzialność biznesową we wszystkich ośrodkach
decyzyjnych w irmie i ciesz się z oszczędności czasu, pracy i pieniędzy!
Onepress.pl Helion SA
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 32 230 98 63
redakcja: redakcjawww@onepress.pl
informacje: o księgarni onepress.pl
990010657.001.png 990010657.002.png
990010657.003.png
Spis treci
Wprowadzenie .......................................................................................................... 7
Rozdzia 1. Teoretyczne podstawy kontrolingu ............................................. 15
Streszczenie ...................................................................................................................15
1.1. Geneza kontrolingu i jego rozwój do czasów obecnych .................................. 16
1.2. Rónorodno definicji kontrolingu ................................................................ 28
1.3. Kierunki zainteresowa kontrolingu ................................................................ 39
1.4. Funkcje i zadania kontrolingu ........................................................................... 47
1.5. Kontrola pomaga korygowa cele i plany organizacji .....................................55
1.6. Mechanizm kontroli w kontrolingu .................................................................. 60
Rozdzia 2. Wspóczesne organizacje potrzebuj kontrolingu ...................69
Streszczenie .................................................................................................................. 69
2.1. Organizacje jako systemy otwarte ...................................................................... 70
2.2. Turbulentne otoczenie wywouje chaos w organizacji ................................... 78
2.3. Kontroling narzdziem porzdkowania chaosu ............................................. 84
2.4. Kontroling wspótworzy i monitoruje systemy informacyjne .......................91
Rozdzia 3. Kontroling narzdziem zarzdzania operacyjnego ............... 101
Streszczenie ................................................................................................................. 101
3.1. Istota i zadania zarzdzania operacyjnego (operacjami) ...............................102
3.2. Od zarzdzania produkcj do zarzdzania operacyjnego .............................104
3.3. Rola kontrolingu w projektowaniu efektywnych systemów operacji .......... 115
3.4. Elementy skadowe modelu zarzdzania operacjami .................................... 119
3.5. Orientacje zarzdzania operacyjnego ...............................................................123
3.6. Tworzenie wartoci gównym zadaniem zarzdzania dynamicznego .........130
3.7. Koordynacja wyzwaniem dla kontrolingu ...................................................... 133
Rozdzia 4. Typy i rodzaje kontrolingu .......................................................... 137
Streszczenie .................................................................................................................137
4.1. Kontroling antycypuje szanse i zagroenia .....................................................138
4.2. Typy kontrolingu — klasyfikacja wedug okrelonych kryteriów ...............143
4.3. Kontroling operacyjny (operatywny) ...............................................................145
4.4. Kontroling strategiczny ..................................................................................... 151
4.5. Zastosowanie kontrolingu w wybranych obszarach (dziedzinach)
przedsibiorstwa ..................................................................................................157
4.6. Koncepcje usytuowania kontrolera w strukturze organizacyjnej ................ 165
4
KONTROLING DLA MENEDERÓW
Rozdzia 5. Funkcje, kryteria i narzdzia kontrolingu ............................... 173
Streszczenie .................................................................................................................173
5.1. Funkcje kontrolingu ...........................................................................................174
5.2. Kryteria bada kontrolnych (aksjologia kontrolingu) ..................................179
5.3. Analiza jako metoda badawcza stosowana w kontrolingu ............................183
5.4. Zestaw narzdzi (instrumentarium) kontrolingu ..........................................187
5.5. Uniwersalne narzdzie badania (pomiaru) zaawansowania kontrolingu
w przedsibiorstwie ............................................................................................ 202
Rozdzia 6. Profesjonalizacja zawodu kontrolera (controllera) ...............205
Streszczenie ................................................................................................................ 205
6.1. Czym zajmuje si kontroler (controller)? ....................................................... 206
6.2. Kompetencje kontrolera — przegld programów kursów szkoleniowych ....219
6.3. Niemiecka implementacja kontrolingu .......................................................... 224
6.4. Uniwersalizacja zada i kompetencji kontrolera ...........................................231
Rozdzia 7. Kontrola i kontroling wobec nowych wyzwa ........................235
Streszczenie .................................................................................................................235
7.1. Tradycyjne formy kontroli ju nie wystarczaj .............................................. 236
7.2. Kontrola wybiega w przyszo ........................................................................ 242
7.3. Tworzenie systemów wczesnego ostrzegania wyzwaniem
dla menederów ................................................................................................. 247
7.4. Niepewno przedmiotem zainteresowania kontrolingu .............................251
7.5. Koncepcja nadzoru strategicznego .................................................................. 257
7.6. Kontrola i kontroling w organizacjach przyszoci ...................................... 263
Rozdzia 8. Kontroling narzdziem wczesnego ostrzegania ..................... 271
Streszczenie .................................................................................................................271
8.1. Systemy informacyjne niezbdnym narzdziem
nowoczesnego zarzdzania ............................................................................... 272
8.2. Ogólne zasady tworzenia SWO ........................................................................ 280
8.3. Kontroler w roli szefa suby informacyjnej .................................................. 289
8.4. Funkcje systemów wczesnego ostrzegania ...................................................... 294
8.5. Rodzaje i funkcje wskaników SWO ............................................................... 297
8.6. Metody oceny kondycji przedsibiorstw wykorzystywane w SWO ............ 304
Rozdzia 9. Kontroling narzdziem zarzdzania wartoci ....................... 315
Streszczenie ................................................................................................................. 315
9.1. Od maksymalizacji zysku do maksymalizacji wartoci ................................. 316
9.2. Zarzdzanie wartociami — od hase do praktyki .........................................323
9.3. Kontroling zorientowany na integrowanie wartoci .................................... 328
9.4. Kreowanie wartoci dodanej z wykorzystaniem kontrolingu ......................339
9.5. Kontroler stranikiem wartoci ....................................................................... 349
9.6. Kontroling w zarzdzaniu wartoci — aspekty praktyczne ........................354
5
Spis treci
Rozdzia 10. Zarzdzanie ryzykiem
z wykorzystaniem systemu kontrolingu .................................359
Streszczenie .................................................................................................................359
10.1. Istota i definicje ryzyka .................................................................................... 360
10.2. róda i przyczyny ryzyka ............................................................................... 368
10.3. Postawy menederów wobec ryzyka ............................................................... 377
10.4. Tradycyjne metody (sposoby) przeciwdziaania ryzyku ............................. 388
10.5. Etapy procesu reagowania na ryzyko ............................................................. 397
10.6. Optymalizacja ryzyka wyzwaniem dla wspóczesnego menedera
wspomaganego przez system kontrolingu .................................................... 407
Bibliografia ............................................................................................................ 413
Zgłoś jeśli naruszono regulamin