Promocja.docx

(168 KB) Pobierz

Promocja – to zespół instrumentów za pomocą których firma komunikuje się z rynkiem oraz wspiera sprzedaż swoich produktów.

Podstawowe funkcje promocji:

          Funkcja informacyjna – uświadomienie klientom istnienia danego produktu na rynku oraz powiadomienie ich o jego cechach użytkowych i zastosowaniach.

          Funkcja pobudzająca - sprzedaż zmierza do wywołania zamierzonych postaw i zachowań nabywców rynkowych, funkcja ta jest o tyle ważna, iż produkcja w przeważającej mierze ma charakter masowy,

          Funkcja konkurencyjna - wyraża się w stworzeniu pozacenowych instrumentów rywalizacji na rynku, jest silnie związana z poprzednimi funkcjami.

Elementy promocji:

          Oddziaływanie masowe:

o        Reklama

o        Public relations

o        Promocja sprzedaży

          Oddziaływanie interpersonalne:

o        Sprzedaż osobista

Ø      Reklama  - Reklama jest zwykle uważana za najbardziej popularną formę promocji. Jest to klasyczna forma oddziaływania promocyjnego, najbardziej widoczna, gdyż wykorzystuje w dużym stopniu środki masowego przekazu. Z tego też względu najłatwiej można uchwycić wydatki, ponoszone na ten cel przez różne przedsiębiorstwa.
Nieosobowy charakter reklamy oznacza, że nie jest ona prowadzona przez osoby reprezentujące firmą, lecz wykorzystuje różnorodne środki przekazu. Zadaniem reklamy jest informowanie i nakłanianie do zakupu i/lub stworzenie oraz utrwalenie pozytywnego wizerunku towaru lub usługi w świadomości odbiorcy. (W skrócie reklama ma charakter masowy, odpłatny, bezosobowy i jest formą przedstawienia produktów przez określonego nadawcę).

Typy reklam:

-          Reklama produktu:

o        Pionierskie (informacyjne) – etap wprowadzenia

o        Konkurencyjne (lub perswazyjne) – etap wzrostu, dojrzałości

o        Przypominające – etap schyłkowy.

-          Reklama instytucjonalna:

o        Reklama orędownicza

o        Pionierskie reklamy instytucjonalne

o        Instytucjonalna reklama konkurencyjna

o        Instytucjonalna reklama przypominająca

Rodzaje mediów rozpowszechniające reklamę:

Ø      Public relations - inaczej zwany propagandą marketingową stanowi specyficzną grupę instrumentów komunikowania się przedsiębiorstwa z otoczeniem. Istota działań podejmowanych w sferze propagandy marketingowej wyraża się w dążeniach do kreowania, utrwalania i rozszerzania społecznego zaufania i pozytywnego wyobrażenia o przedsiębiorstwie, a także w zdobywaniu dla niej przychylności w jej otoczeniu rynkowym.
Public relations nie zawiera żadnej bezpośredniej oferty sprzedaży. Jej celem jest uzyskanie przychylnej opinii wszystkich tych, na których zależy przedsiębiorstwu, przez upowszechnienie jego misji i sposobów działania na rynku.


Wyróżniamy siedem następujących funkcji public relations:
- informacyjna - rozpowszechnianie informacji w środowisku wewnętrznym i zewnętrznym przedsiębiorstwa
- organizowanie kontaktów i utrzymywanie więzi z uczestnikami środowiska przedsiębiorstwa
- kształtowanie i upowszechnianie obrazu przedsiębiorstwa oraz informacji charakteryzujących działalność firmy i umacniających jej wizerunek
harmonizowanie działalności gospodarczej ze społeczną odpowiedzialnością przedsiębiorstwa
- wspomaganie sprzedaży wytwarzanych produktów poprzez pozytywne oddziaływanie wizerunku przedsiębiorstwa
- umacnianie i stabilizowanie pozycji przedsiębiorstwa oraz zabezpieczanie się przed możliwymi zagrożeniami
- podtrzymywanie celów i stylu działania przedsiębiorstwa oraz jego roli na rynku

 

Narzędzia public relations:

- informacje prasowe na temat produktu,

- tematyczne informacje prasowe,

- informacje prasowe zawierające oświadczenia zarządu,

- prasowe artykuly tematyczne,

- teczka prasowa,

- wydarzenia specjalne,

- wycieczki do firmy,

- media Tours

- wywiady,

- konferencje prasowe

- targi, wystawy i pokazy branżowe,

- seminaria prasowe,

- śniadania lub obiady dla mediów,

- biuletyny,

- taśmy wideo, płyty i informacje prasowe na nich zawarte,

- pozyskanie osobistości,

- wsparcie dla produktu,

- materiały różne,

- sponsoring,

- marketing społeczny.

 

Ø       Promocja sprzedaży to działania i środki, które mają na celu zwiększenie skłonności nabywców do zakupu usług. Środki promocji i sprzedaży wzbogacają usługę o pewną dodatkową wartość i na ogół jest to materialna korzyść nabywców.

 

Ø       Sprzedaż osobista – polega na bezpośrednich kontaktach sprzedawcy z jednym lub kilkoma potencjalnymi nabywcami, mających na celu sprzedaż produktów.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin