LABORATORIUM WPROWADZENIA DO AUTOMATYKI
Nr ćwiczenia: 4
Temat ćwiczenia: PROGRAMOWANIE STEROWNIKÓW Z WYKORZYSTANIEM SCHEMATÓW FUNKCJONALNYCH FBD.
Grupa: I7X4S1
Ćwiczenie wykonał: Rafał KUŚ
Data wykonania ćwiczenia:
. . . . . . . . .11.12.2008. . . . . . . . . . . . . . . . .
Prowadzący ćwiczenie:
mgr inż. Małgorzata RUDNICKA-SCHMIDT
Ocena:
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
1. OPIS ĆWICZENIA:
W ramach ćwiczenia należało wykonać następujące zadania:
1) Zaprojektować automat (rodzaj domofonu) jako układ sekwencyjny i narysować schemat blokowy. Po wprowadzeniu kodu (wykorzystując do tego 4 przyciski) powinna zapalić się żarówka na wyjściu Q1 (otwarcie drzwi). W przypadku, kiedy wprowadzony kod jest zły, powinna zacząć migać żarówka na wyjściu Q2 (rodzaj alarmu). Układ powinien posiadać przycisk resetujący umożliwiający wyłączenie alarmu i ponowne wprowadzenie kodu. Kod powinien zawierać powtarzające się cyfry.
2. WYKONANIE ĆWICZENIA:
Układ miał działać dla kodu: 4331.
Schemat blokowy (program LOGO! Soft Comfort v4.0) :
Zasada działania:
Układ działa w ten sposób, że po wprowadzeniu odpowiednich cyfr w odpowiedniej kolejności na wyjściu zapala się lampka Q1. Jest to możliwe tylko w przypadku, gdy w odpowiednim momencie następuje zetknięcie konkretnego zestyku I1,I2,I3 lub I4. Układ nie zapali lampki w momencie, gdy wszystkie cyfry nie zostaną wprowadzone w odpowiedniej kolejności lub zostanie wprowadzony niepoprawny kod. Wprowadzenie błędnego kodu powoduję migotanie lampki Q2. Układ ma możliwość zerowania stanu (zaprzestanie migotania lampki Q2-wyłączenie alarmu). Dokonuje się tego za pomocą zestyku I5. Układ ma możliwość wprowadzenia kodu, w którym dwie identyczne cyfry znajdują się obok siebie. W tym wypadku cyfr „3”. Następuje to po czasie równym 0.15s.
Do zbudowania układu wykorzystano elementy pamiętające RS. Umożliwiają one zapamiętanie cyfry kodu, jeśli została ona wprowadzona w odpowiedniej kolejności. Aby było możliwe wprowadzenie dwóch cyfr obok siebie wprowadzono element opóźniający oznaczony na schemacie jako B014. Następnym elementem jest licznik impulsów (B017). Umożliwia on sprawdzenie układowi, ile zostało wprowadzonych cyfr kodu. W momencie, gdy wystąpią 4 cyfry, czyli cały kod, układ sprawdza, czy jest on poprawny. Jeśli tak, to zapali się lampka Q1 –jeśli nie, to zacznie mrugać lampa Q2, nastąpi również wykasowanie wcześniej wprowadzonych poprawnych cyfr. Mruganie zapewnia asynchroniczny generator impulsów (B018), który wysyła na przemian sygnały wysoki w podanych odstępach czasu.
Reset układu włączany za pomocą przycisku I5 jest możliwy przy wykorzystaniu elementu pamiętającego (M1) do którego przyłączone są wszystkie elementy RS.
Bloki układu:
Elementy odpowiedzialne za kod:
Elementy odpowiedzialne za pamiętanie poprawnie wprowadzonych cyfr wraz z wyjściem układu:
Elementy odpowiedzialne za zerowanie układu i włączanie migotania lampki Q2:
3. WNIOSKI:
Celem ćwiczenia było zapoznanie się ze sposobem programowania sterowników z wykorzystaniem schematów blokowych wykorzystując do tego celu środowisko LOGO!Soft Comfort 4. Dzięki temu środowisku można w stosunkowo prosty sposób zaimplementować schemat układu blokowego przez co łatwo zaprogramować sterownik. Program jest bardzo intuicyjny i pozwala na łatwą analizę działania zbudowanego układu.
Zaprojektowany przeze mnie układ pozwala na wprowadzenie po kolei cyfr, aż uzyska się poprawną ich sekwencję. Użytkownik nie znający sekwencji cyfr włączy alarm. Wyłączenie go jest możliwe za pomocą przycisku resetującego. Wykorzystując elementy tego typu jak licznik impulsów i asynchroniczny generator impulsów możliwe było stworzenie praktycznie rzeczywistego alarmu. Zbudowany na ich podstawie układ potrafi sprawdzić ilość i poprawność wprowadzonych znaków, włączyć i wyłączyć migotanie żarówki.
sq2wkh