Mantry.odt

(17 KB) Pobierz

 


 


 


 


 


Gayatri – Pieśń Światła

Mantra (skt. mana umysł, tra wyzwolenie) – w buddyzmie i hinduizmie formuła, werset lub sylaba, która jest elementem praktyki duchowej. Jej powtarzanie ma pomóc w opanowaniu umysłu, zaktywizowaniu określonej energii, uspokojeniu, oczyszczeniu go ze splamień. Szczególnie istotną sprawą jest bezpośredni przekaz z ust wykwalifikowanego nauczyciela, gdyż tylko wtedy mantra uzyskuje właściwą moc. Mantra Gayatri to werset z Rygwedy (3.62.10). Stanowi ona modlitwę do Sawitara (postaci Boga opiekującej się słońcem), akcentujące medytację nad jego doskonałym światłem z prośbą o oświecenie intelektu. Istnieje wiele dobrych przekładów znaczenia, które się uzupełniają lub zawierają dodatkowe objasnienia. Jeden z typowych przekładów to: “Oto Światłość ogarniamy (przenikamy); Cali światłością niebios przeniknięci; Światłem wszystko umacniamy!” Mantra Gāyatrī jest uważana za jedną z najświętszych mantr, czyli różańcowych modlitw hinduizmu. Hinduiści wierzą, że ma moc niweczenia karmy. Jest to praktyka codzienna wszystkich uczniów bramińskich w Indii, recytowana trzy razy dziennie (sandhya) po 108 razy z użyciem mala (różańca). Nazwa Gāyatrī ma podwójne znaczenie, raz jest to miara rytmu mająca 24 sylaby (tutaj 16 plus 8), nie licząc początku przed sylabą Tat, który jest dodatkiem. Dwa, Gāyatrī to Bogini Matka Ziemia, od którego to imienia zresztą pochodzi greckie słowo “Gaia”. Bogini Gāyatrī żywi się promieniami wszystkoożywiającego aspektu słonecznego Boga, zwanego Savitr. Jest też częścią Bogini Słońca Savitrī, czyli umiłowaną przez solarne Bóstwo. W potocznym rozumieniu jest to zasadnicza dla tradycji hinduistycznych modlitwa o swiatło, zrozumienie i oświecenie. Hinduscy guru (mistrzowie) uważają wręcz, że ktoś kto nie praktykuje Gāyatrī Mantry nie może być oświecony. Nie jest to pogląd odosobniony, a doktrynalne spory z buddystami dotyczą także konieczności praktykowania tej mantry dla oświecenia i wyzwolenia. Wedle większości znanych autorytetów bramińskich, ktoś, kto nie jest ekspertem w praktyce tej mantry, nie może prowadzić nauczania m.in. jogi, tantry etc. nawiązując do miary rytmu 24 sylab, zasada ta może dotyczyć praktykowania wszystkich mantr Rigvedy o takim metrum.


 


Bhoor-Bhuvah-svah, te słowa są symbolami.
Bhoor – oznacza świat fizyczny, egzystencje, ziemie
Bhuvah – świat uczuć, świadomość (usuwającą smutek i ból:]), niebo
Svah – Świat myśli, prawdziwe szczęście, niebiosa

Bhagavad-Gita

brhat-sama tatha samnam gayatri chandasam aham
masanam marga-śirso ’ham rtunam kusumakarah

brhat-sama – Brhat-sama; tatha – również; samnam – spośród hymnówSama Vedy;
gayatri – hymny Gayatri; chandasam – z całej poezji; aham – Ja jestem;
masanam – spośród miesięcy; marga-śirsah – listopad i grudzień;
aham – Ja jestem; rtunam – spośród wszystkich pór roku; kusuma-akarah – wiosna.

Wśród hymnów Sama Vedy – Ja jestem Brhat-samą; a z poezji – Gayatri. Spośród miesięcy jestem Margaśirsa (listopadem i grudniem), a z pór roku – kwitnącą wiosną.

ZNACZENIE: Jak to już Pan oznajmił wcześniej, pomiędzy wszystkimi Vedami jest On Sama Vedą. Sama Veda jest bogata w piękne pieśni grane i śpiewane przez różnych półbogów. Jedną z tych pieśni jest Brhat-sama, która ma wyśmienitą melodię i śpiewana jest o północy.


 


 


 


Medytuj nad OM, pradźwiękiem Boga, z którego biorą początek trzy sfery, Bhur- ziemska, ciężka, Bhuvah-eteryczna, subtelniejsza i Svah- niebieska, najsubtelniejsza.

Oddajemy cześć (Varenyam) najwyższemu, niepojetemu, Boskiemu Bytowi (Tat), a także twórczej, życiodajnej sile przejawiającej się w słońcu(Savitur).

Medytujemy(Dhimahi) nad promieniowaniem(Bhargo) światłem (Devasya)Boga, które unicestwia wszelką ciemność, niewiedzę i wszelkie wady.

O Boże, prosimy Cię usilnie(Yonah Prachodayat), by Twoje światło zechciało rozjaśnić nasz umysł(Dhi).

Opis:

bhur, bhuvah, svah – są to trzy sfery, ziemska, eteryczna i niebiańska. Om włada wszystkimi z nich.

Cześć (varenyam) niepojetemu Boskiemu Bytowi (tat) i sile życia Słońca (savitur).

Medytacja (dhimahi) nad promiennym (bhargo) Światłem Boga, które niszczy Ciemnosc.

Prosze usilnie (yonah prachodayat) o rozjaśnienie tym światłem mojego umysłu (dhi).

Mantra Gayatri – jedna z najstarszych mantr przechowanych przez tradycje Wschodu od co najmniej 5 tysiecy lat – likwiduje negatywna karme. Chroni, oczyszcza – także pożywienie – prowadząc do oświecenia. Powtarza się ja 3 x dziennie, a najlepiej 9 razy. Wa!ne jest, aby liczba powtórzeń była podzielna
przez 3. Podaje za książka “Sai Baba mówi o związkach”.


 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin