m12918253,HISTORIA-ODPOWIEDZI-ZP.pdf

(330 KB) Pobierz
KRYTERIA OCENIANIA ODPOWIEDZI
Próbna Matura z OPERONEM
Historia
Poziom podstawowy
Listopad 2012
W niniejszym schemacie oceniania zadań otwartych są prezentowane przykładowe poprawne odpowiedzi.
W tego typu zadaniach należy również uznać odpowiedzi ucznia, jeśli są inaczej sformułowane, ale ich sens
jest zgodny z podanym schematem, oraz inne poprawne odpowiedzi w nim nieprzewidziane.
Suma
punktów
Zadanie
Oczekiwane odpowiedzi
Zasady przyznawania punktów
1.
a) Mykeny
b) A – fałsz, B – prawda, C – fałsz
a) 1 pkt – podanie poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepoprawnej
odpowiedzi
b) 3 pkt – podanie trzech poprawnych odpo-
wiedzi
2 pkt – podanie dwóch poprawnych odpowiedzi
1 pkt – podanie jednej poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie trzech niepo-
prawnych odpowiedzi
0–4
2.
c) A, d) B
2 pkt – podanie dwóch poprawnych odpowiedzi
1 pkt – podanie jednej poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie dwóch niepo-
prawnych odpowiedzi
0–2
3.
a) III w. p.n.e.
b) V w. p.n.e.
a) 1 pkt – podanie poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepoprawnej
odpowiedzi
b) 1 pkt – podanie poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepoprawnej
odpowiedzi
0–2
4.
a) Neron
b) Konstantyn I Wielki
c) Teodozjusz I Wielki
a) 1 pkt – podanie poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepoprawnej
odpowiedzi
b) 1 pkt – podanie poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepoprawnej
odpowiedzi
c) 1 pkt – podanie poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepoprawnej
odpowiedzi
0–3
5.
a) ustrój – cesarstwo (należy
uznać także: monarchia)
forma – pryncypat
b) Np. Oktawian, podobnie jak
Cezar, skupił władzę w swoich
rękach, ale w odróżnieniu od
Cezara stworzył jednocześnie
pozory zachowania instytucji re-
publikańskich.
a) 2 pkt – podanie poprawnej nazwy ustroju
i formy rządów
1 pkt – podanie poprawnej nazwy ustroju lub
podanie poprawnej formy rządów
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepoprawnej
odpowiedzi
b) 1 pkt – podanie poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepoprawnej
odpowiedzi
0–3
1
www.operon.pl
966040814.128.png 966040814.139.png 966040814.149.png 966040814.160.png 966040814.001.png 966040814.012.png 966040814.023.png 966040814.034.png 966040814.045.png 966040814.055.png 966040814.066.png 966040814.077.png 966040814.086.png 966040814.087.png 966040814.088.png 966040814.089.png 966040814.090.png 966040814.091.png 966040814.092.png 966040814.093.png 966040814.094.png 966040814.095.png 966040814.096.png 966040814.097.png 966040814.098.png
Historia. Poziom podstawowy
Próbna Matura z OPERONEM i „Gazetą Wyborczą”
Suma
punktów
Zadanie
Oczekiwane odpowiedzi
Zasady przyznawania punktów
6.
a)
1 pkt – podanie poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepoprawnej
odpowiedzi
0–1
7.
a) prawda, b) prawda, c) prawda,
d) fałsz
4 pkt – podanie czterech poprawnych odpowiedzi
3 pkt – podanie trzech poprawnych odpowiedzi
2 pkt – podanie dwóch poprawnych odpowiedzi
1 pkt – podanie jednej poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie trzech niepo-
prawnych odpowiedzi
0–4
8.
Dobrawa
1 pkt – podanie poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepoprawnej
odpowiedzi
0–1
9.
a) Otton III
b) Np. Otton III głosił koncepcję
odnowienia uniwersalistycznego
cesarstwa rzymskiego. Jego
władzy cesarskiej miały podlegać
państwa/krainy chrześcijańskie,
symbolizowane przez niewiasty
w pokłonie – Włochy (Roma),
Niemcy (Germania), Francja
(Galia) i Słowiańszczyzna
chrześcijańska (Sclavinia). Cesarz
miał być zwierzchnikiem świec-
kich i duchownych poddanych,
na co wskazuje sposób jego uka-
zania – na tronie z atrybutami
władzy, w otoczeniu mniejszych
postaci dostojników świeckich
i duchownych.
a) 1 pkt – podanie poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepoprawnej
odpowiedzi
b) 1 pkt – podanie pełnej poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepełnej, czę-
ściowo lub całkowicie niepoprawnej odpowiedzi
0–2
10.
a) symonia
b) nepotyzm
c) nikolaizm
3 pkt – podanie trzech poprawnych odpowiedzi
2 pkt – podanie dwóch poprawnych odpowiedzi
1 pkt – podanie jednej poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie trzech niepo-
prawnych odpowiedzi
0–3
11.
a) np. epidemia dżumy (czarnej
śmierci, zarazy morowej) w Eu-
ropie w XIV stuleciu
b) np. skutek społeczny – spadek
liczby ludności (w Europie)
skutek gospodarczy – upadek
rzemiosła, upadek rolnictwa
a) 1 pkt – podanie poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepoprawnej
odpowiedzi
b) 2 pkt – podanie dwóch poprawnych odpo-
wiedzi
1 pkt – podanie jednej poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie trzech niepo-
prawnych odpowiedzi
0–3
12.
przywilej jedlneńsko-krakowski 1 pkt – podanie poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepoprawnej
odpowiedzi
0–1
13.
a) karawela
b) np. wysokie burty – dobrze
chroniły statek przed oceaniczny-
mi falami i zwiększały ładowność
jednostki; poszycie burtowe
(karawelowe) łączone na styk –
zwiększenie szybkości statków
poprzez zmniejszenie ich wagi;
a) 1 pkt – podanie poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepoprawnej
odpowiedzi
b) 4 pkt – podanie dwóch poprawnych elemen-
tów konstrukcji i dwóch walorów
3 pkt – podanie dwóch poprawnych elementów
konstrukcji i jednego waloru
0–5
2
www.operon.pl
966040814.099.png 966040814.100.png 966040814.101.png 966040814.102.png 966040814.103.png 966040814.104.png 966040814.105.png 966040814.106.png 966040814.107.png 966040814.108.png 966040814.109.png 966040814.110.png 966040814.111.png 966040814.112.png 966040814.113.png 966040814.114.png 966040814.115.png 966040814.116.png 966040814.117.png 966040814.118.png 966040814.119.png 966040814.120.png 966040814.121.png 966040814.122.png 966040814.123.png 966040814.124.png 966040814.125.png 966040814.126.png 966040814.127.png 966040814.129.png 966040814.130.png 966040814.131.png 966040814.132.png 966040814.133.png 966040814.134.png 966040814.135.png 966040814.136.png 966040814.137.png 966040814.138.png 966040814.140.png 966040814.141.png 966040814.142.png 966040814.143.png 966040814.144.png 966040814.145.png
 
Historia. Poziom podstawowy
Próbna Matura z OPERONEM i „Gazetą Wyborczą”
Suma
punktów
Zadanie
Oczekiwane odpowiedzi
Zasady przyznawania punktów
duża powierzchnia żagli – lepsze
wykorzystanie wiatrów na oce-
anach;
bocianie gniazdo – zwiększenie
szans na zauważenie niebezpie-
czeństwa, np. piratów (linii brze-
gowej)
2 pkt – podanie dwóch poprawnych elementów
konstrukcji lub jednego poprawnego elementu
konstrukcji i jednego waloru
1 pkt – podanie jednego poprawnego elementu
konstrukcji
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepopraw-
nych odpowiedzi
14.
a) zbór
b) np. surowe, ascetyczne
wnętrze, brak zdobień, obrazów,
rzeźb
c) eucharystia [komunia]
i chrzest
a) 1 pkt – podanie poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepoprawnej
odpowiedzi
b) 1 pkt – podanie poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepoprawnej
odpowiedzi
c) 2 pkt – podanie dwóch poprawnych odpo-
wiedzi
1 pkt – podanie jednej poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie dwóch niepo-
prawnych odpowiedzi
0–4
15.
sejm walny – b), e)
sejmiki ziemskie – c), d)
4 pkt – podanie czterech poprawnych odpowiedzi
3 pkt – podanie trzech poprawnych odpowiedzi
2 pkt – podanie dwóch poprawnych odpowiedzi
1 pkt – podanie jednej poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie czterech nie-
poprawnych odpowiedzi
0–4
16.
a) Ignacy Loyola
b) Towarzystwo Jezusowe, nale-
ży uznać także: jezuici
2 pkt – podanie dwóch poprawnych odpowiedzi
1 pkt – podanie jednej poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie dwóch niepo-
prawnych odpowiedzi
0–2
17.
e) A, b) B
2 pkt – podanie dwóch poprawnych odpowiedzi
1 pkt – podanie jednej poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie dwóch niepo-
prawnych odpowiedzi
0–2
18.
a) hugenoci – określenie stoso-
wane we Francji na protestan-
tów wyznania kalwińskiego;
galera – okręt, którego głównym
napędem były wiosła
b) Np. Naciski wywierane na
hugenotów w celu przymuszenia
ich do wyrzeczenia się wyznania,
prześladowania hugenotów we
Francji, ucieczka hugenotów
z Francji – to wszystko spowo-
dowało osłabienie gospodarcze
Francji, upowszechnienie się kal-
winizmu w krajach, do których
emigrowali hugenoci, zmianę
międzynarodowego wizerunku
Francji na niekorzyść – jako kra-
ju nietolerancyjnego.
a) 2 pkt – podanie dwóch poprawnych odpo-
wiedzi
1 pkt – podanie jednej poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie dwóch niepo-
prawnych odpowiedzi
b) 2 pkt – podanie dwóch poprawnych odpo-
wiedzi
1 pkt – podanie jednej poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie dwóch niepo-
prawnych odpowiedzi
0–4
3
www.operon.pl
966040814.146.png 966040814.147.png 966040814.148.png 966040814.150.png 966040814.151.png 966040814.152.png 966040814.153.png 966040814.154.png 966040814.155.png 966040814.156.png 966040814.157.png 966040814.158.png 966040814.159.png 966040814.161.png 966040814.162.png 966040814.163.png 966040814.164.png 966040814.165.png 966040814.166.png 966040814.167.png 966040814.168.png 966040814.169.png 966040814.170.png 966040814.002.png 966040814.003.png 966040814.004.png 966040814.005.png 966040814.006.png 966040814.007.png 966040814.008.png
Historia. Poziom podstawowy
Próbna Matura z OPERONEM i „Gazetą Wyborczą”
Suma
punktów
Zadanie
Oczekiwane odpowiedzi
Zasady przyznawania punktów
19.
a)
1 pkt – podanie poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepoprawnej
odpowiedzi
0–1
20.
a) wojna północna w Europie
w latach 1700–1721 (można
uznać także odpowiedź: na prze-
łomie XVII i XVIII w.)
b) Rzeczpospolita Obojga Na-
rodów (Polska). Rzeczpospolitą
władał August II Sas (Mocny) pa-
nujący zarazem w Saksonii, która
była stroną w konlikcie, więc
państwa uczestniczące w wojnie
traktowały Polskę jako sprzymie-
rzeńca Saksonii, mimo że Polacy
nie przystąpili do wojny.
a) 1 pkt – podanie pełnej poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepełnej
odpowiedzi, podanie częściowo lub całkowicie
niepoprawnej odpowiedzi
b) 2 pkt – podanie dwóch poprawnych odpo-
wiedzi
1 pkt – podanie jednej poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie dwóch niepo-
prawnych odpowiedzi
0–3
21.
a) dynastia Burbonów
b) – przed, – po, – po
a) 1 pkt – podanie pełnej poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepoprawnej
odpowiedzi
b) 3 pkt – podanie trzech poprawnych odpo-
wiedzi
2 pkt – podanie dwóch poprawnych odpowiedzi
1 pkt – podanie jednej poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie trzech niepo-
prawnych odpowiedzi
0–4
22.
d), e)
1 pkt za każde poprawne zaznaczenie
0–2
23.
a) Jan (Henryk) Dąbrowski
b) wojna w obronie Konstytucji
(3 maja lub wojna z roku 1792),
insurekcja (powstanie) kościusz-
kowska (lub wojna z roku 1794)
c) Polacy z zaboru austriackiego,
czyli z Galicji wcieleni do wojska
zaborcy
a) 1 pkt – podanie pełnej poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepełnej, czę-
ściowo lub całkowicie niepoprawnej odpowiedzi
b) 2 pkt – podanie dwóch poprawnych odpo-
wiedzi
1 pkt – podanie jednej poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie dwóch niepo-
prawnych odpowiedzi
c) 1 pkt – podanie poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepoprawnej
odpowiedzi
0–4
24.
c) A, d) B
2 pkt – podanie dwóch poprawnych odpowiedzi
1 pkt – podanie jednej poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie dwóch niepo-
prawnych odpowiedzi
0–2
25.
a) Wiosna Ludów
b) Zgromadzenie Prawodawcze;
uzasadnienie: np. Zgromadzenie
Prawodawcze uchwalało ustawy,
wobec których prezydent nie
posiadał prawa weta, nie mógł
też rozwiązać Zgromadzenia.
Rada Ministrów była politycznie
odpowiedzialna przed Zgro-
madzeniem Prawodawczym,
a przed prezydentem tylko kon-
stytucyjnie.
a) 1 pkt – podanie poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepoprawnej
odpowiedzi
b) 2 pkt – podanie poprawnej oceny i argumen-
tacji
1 pkt – podanie poprawnej oceny
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepoprawnej
oceny
0–3
4
www.operon.pl
966040814.009.png 966040814.010.png 966040814.011.png 966040814.013.png 966040814.014.png 966040814.015.png 966040814.016.png 966040814.017.png 966040814.018.png 966040814.019.png 966040814.020.png 966040814.021.png 966040814.022.png 966040814.024.png 966040814.025.png 966040814.026.png 966040814.027.png 966040814.028.png 966040814.029.png 966040814.030.png 966040814.031.png 966040814.032.png 966040814.033.png 966040814.035.png 966040814.036.png 966040814.037.png 966040814.038.png 966040814.039.png 966040814.040.png 966040814.041.png 966040814.042.png 966040814.043.png 966040814.044.png 966040814.046.png 966040814.047.png 966040814.048.png 966040814.049.png 966040814.050.png 966040814.051.png 966040814.052.png
 
Historia. Poziom podstawowy
Próbna Matura z OPERONEM i „Gazetą Wyborczą”
Suma
punktów
Zadanie
Oczekiwane odpowiedzi
Zasady przyznawania punktów
26.
a) ziemie Królestwa Polskiego
b) nadanie chłopom ziemi na
własność (uwłaszczenie chło-
pów)
c) W zaborze pruskim uwłasz-
czenie rozpoczęło się już około
1807–1808 r., lecz proces ten
rozwijał się stopniowo, np.
w 1823 r. nastąpiło częściowe
uwłaszczenie chłopów w Wielkim
Księstwie Poznańskim. Proces
uwłaszczeniowy w Prusach trwał
aż do 1872 r. (należy uznać każdą
z wymienionych dat).
W zaborze austriackim uwłasz-
czenie nastąpiło w 1848 r.
a) 1 pkt – podanie poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepoprawnej
odpowiedzi
b) 1 pkt – podanie poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepoprawnej
odpowiedzi
c) 2 pkt – podanie dwóch poprawnych odpo-
wiedzi
1 pkt – podanie jednej poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie dwóch niepo-
prawnych odpowiedzi
0–4
2 7.
a) powstania styczniowego
b) Np. kucie kos przez polskich
powstańców (przerabianie kos
przez polskich powstańców
na broń)
a) 1 pkt – podanie poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepoprawnej
odpowiedzi
b) 1 pkt – podanie poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepoprawnej
odpowiedzi
0–2
28.
a), c), f)
3 pkt – podanie trzech poprawnych odpowiedzi
2 pkt – podanie dwóch poprawnych odpowiedzi
1 pkt – podanie jednej poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie trzech niepo-
prawnych odpowiedzi
0–3
29.
b), e), f)
3 pkt – podanie trzech poprawnych odpowiedzi
2 pkt – podanie dwóch poprawnych odpowiedzi
1 pkt – podanie jednej poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie trzech niepo-
prawnych odpowiedzi
0–3
30.
a) Chiny
b) Afryka
c) 1904–1905
3 pkt – podanie trzech poprawnych odpowiedzi
2 pkt – podanie dwóch poprawnych odpowiedzi
1 pkt – podanie jednej poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie trzech niepo-
prawnych odpowiedzi
0–3
31.
a) Autor współczuje robotni-
kom angielskim.
b) np. Gwałtowny rozwój prze-
mysłu (zwłaszcza ciężkiego)
przyczynił się do degradacji
środowiska naturalnego (wyrąb
lasów, eksploatacja złóż) oraz
powstania dzielnic robotniczych,
w których robotnicy fabryczni
często egzystowali w fatalnych
warunkach. Rozwój przemysłu
ciężkiego wpłynął na wycinkę
lasów, a także na zanieczysz-
czenie atmosfery. Mechanizacja
produkcji paradoksalnie nie
ulżyła w pracy robotnikom, ale
spowodowała zwiększanie norm
a) 1 pkt – podanie poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepoprawnej
odpowiedzi
b) 3 pkt – podanie poprawnej oceny i dwóch
argumentów
2 pkt – podanie poprawnej oceny i jednego
argumentu
1 pkt – podanie poprawnej oceny
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepoprawnej
oceny
0–4
5
www.operon.pl
966040814.053.png 966040814.054.png 966040814.056.png 966040814.057.png 966040814.058.png 966040814.059.png 966040814.060.png 966040814.061.png 966040814.062.png 966040814.063.png 966040814.064.png 966040814.065.png 966040814.067.png 966040814.068.png 966040814.069.png 966040814.070.png 966040814.071.png 966040814.072.png 966040814.073.png 966040814.074.png 966040814.075.png 966040814.076.png 966040814.078.png 966040814.079.png 966040814.080.png 966040814.081.png 966040814.082.png 966040814.083.png 966040814.084.png 966040814.085.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin