m12918253,HISTORIA-ODPOWIEDZI-ZP.pdf
(
330 KB
)
Pobierz
KRYTERIA OCENIANIA ODPOWIEDZI
Próbna Matura z OPERONEM
Historia
Poziom podstawowy
Listopad 2012
W niniejszym schemacie oceniania zadań otwartych są prezentowane przykładowe poprawne odpowiedzi.
W tego typu zadaniach należy również uznać odpowiedzi ucznia, jeśli są inaczej sformułowane, ale ich sens
jest zgodny z podanym schematem, oraz inne poprawne odpowiedzi w nim nieprzewidziane.
Suma
punktów
Zadanie
Oczekiwane odpowiedzi
Zasady przyznawania punktów
1.
a) Mykeny
b) A – fałsz, B – prawda, C – fałsz
a) 1 pkt – podanie poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepoprawnej
odpowiedzi
b) 3 pkt – podanie trzech poprawnych odpo-
wiedzi
2 pkt – podanie dwóch poprawnych odpowiedzi
1 pkt – podanie jednej poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie trzech niepo-
prawnych odpowiedzi
0–4
2.
c) A, d) B
2 pkt – podanie dwóch poprawnych odpowiedzi
1 pkt – podanie jednej poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie dwóch niepo-
prawnych odpowiedzi
0–2
3.
a) III w. p.n.e.
b) V w. p.n.e.
a) 1 pkt – podanie poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepoprawnej
odpowiedzi
b) 1 pkt – podanie poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepoprawnej
odpowiedzi
0–2
4.
a) Neron
b) Konstantyn I Wielki
c) Teodozjusz I Wielki
a) 1 pkt – podanie poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepoprawnej
odpowiedzi
b) 1 pkt – podanie poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepoprawnej
odpowiedzi
c) 1 pkt – podanie poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepoprawnej
odpowiedzi
0–3
5.
a) ustrój – cesarstwo (należy
uznać także: monarchia)
forma – pryncypat
b) Np. Oktawian, podobnie jak
Cezar, skupił władzę w swoich
rękach, ale w odróżnieniu od
Cezara stworzył jednocześnie
pozory zachowania instytucji re-
publikańskich.
a) 2 pkt – podanie poprawnej nazwy ustroju
i formy rządów
1 pkt – podanie poprawnej nazwy ustroju lub
podanie poprawnej formy rządów
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepoprawnej
odpowiedzi
b) 1 pkt – podanie poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepoprawnej
odpowiedzi
0–3
1
www.operon.pl
Historia. Poziom podstawowy
Próbna Matura z OPERONEM i „Gazetą Wyborczą”
Suma
punktów
Zadanie
Oczekiwane odpowiedzi
Zasady przyznawania punktów
6.
a)
1 pkt – podanie poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepoprawnej
odpowiedzi
0–1
7.
a) prawda, b) prawda, c) prawda,
d) fałsz
4 pkt – podanie czterech poprawnych odpowiedzi
3 pkt – podanie trzech poprawnych odpowiedzi
2 pkt – podanie dwóch poprawnych odpowiedzi
1 pkt – podanie jednej poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie trzech niepo-
prawnych odpowiedzi
0–4
8.
Dobrawa
1 pkt – podanie poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepoprawnej
odpowiedzi
0–1
9.
a) Otton III
b) Np. Otton III głosił koncepcję
odnowienia uniwersalistycznego
cesarstwa rzymskiego. Jego
władzy cesarskiej miały podlegać
państwa/krainy chrześcijańskie,
symbolizowane przez niewiasty
w pokłonie – Włochy (Roma),
Niemcy (Germania), Francja
(Galia) i Słowiańszczyzna
chrześcijańska (Sclavinia). Cesarz
miał być zwierzchnikiem świec-
kich i duchownych poddanych,
na co wskazuje sposób jego uka-
zania – na tronie z atrybutami
władzy, w otoczeniu mniejszych
postaci dostojników świeckich
i duchownych.
a) 1 pkt – podanie poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepoprawnej
odpowiedzi
b) 1 pkt – podanie pełnej poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepełnej, czę-
ściowo lub całkowicie niepoprawnej odpowiedzi
0–2
10.
a) symonia
b) nepotyzm
c) nikolaizm
3 pkt – podanie trzech poprawnych odpowiedzi
2 pkt – podanie dwóch poprawnych odpowiedzi
1 pkt – podanie jednej poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie trzech niepo-
prawnych odpowiedzi
0–3
11.
a) np. epidemia dżumy (czarnej
śmierci, zarazy morowej) w Eu-
ropie w XIV stuleciu
b) np. skutek społeczny – spadek
liczby ludności (w Europie)
skutek gospodarczy – upadek
rzemiosła, upadek rolnictwa
a) 1 pkt – podanie poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepoprawnej
odpowiedzi
b) 2 pkt – podanie dwóch poprawnych odpo-
wiedzi
1 pkt – podanie jednej poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie trzech niepo-
prawnych odpowiedzi
0–3
12.
przywilej jedlneńsko-krakowski 1 pkt – podanie poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepoprawnej
odpowiedzi
0–1
13.
a) karawela
b) np. wysokie burty – dobrze
chroniły statek przed oceaniczny-
mi falami i zwiększały ładowność
jednostki; poszycie burtowe
(karawelowe) łączone na styk –
zwiększenie szybkości statków
poprzez zmniejszenie ich wagi;
a) 1 pkt – podanie poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepoprawnej
odpowiedzi
b) 4 pkt – podanie dwóch poprawnych elemen-
tów konstrukcji i dwóch walorów
3 pkt – podanie dwóch poprawnych elementów
konstrukcji i jednego waloru
0–5
2
www.operon.pl
Historia. Poziom podstawowy
Próbna Matura z OPERONEM i „Gazetą Wyborczą”
Suma
punktów
Zadanie
Oczekiwane odpowiedzi
Zasady przyznawania punktów
duża powierzchnia żagli – lepsze
wykorzystanie wiatrów na oce-
anach;
bocianie gniazdo – zwiększenie
szans na zauważenie niebezpie-
czeństwa, np. piratów (linii brze-
gowej)
2 pkt – podanie dwóch poprawnych elementów
konstrukcji lub jednego poprawnego elementu
konstrukcji i jednego waloru
1 pkt – podanie jednego poprawnego elementu
konstrukcji
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepopraw-
nych odpowiedzi
14.
a) zbór
b) np. surowe, ascetyczne
wnętrze, brak zdobień, obrazów,
rzeźb
c) eucharystia [komunia]
i chrzest
a) 1 pkt – podanie poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepoprawnej
odpowiedzi
b) 1 pkt – podanie poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepoprawnej
odpowiedzi
c) 2 pkt – podanie dwóch poprawnych odpo-
wiedzi
1 pkt – podanie jednej poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie dwóch niepo-
prawnych odpowiedzi
0–4
15.
sejm walny – b), e)
sejmiki ziemskie – c), d)
4 pkt – podanie czterech poprawnych odpowiedzi
3 pkt – podanie trzech poprawnych odpowiedzi
2 pkt – podanie dwóch poprawnych odpowiedzi
1 pkt – podanie jednej poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie czterech nie-
poprawnych odpowiedzi
0–4
16.
a) Ignacy Loyola
b) Towarzystwo Jezusowe, nale-
ży uznać także: jezuici
2 pkt – podanie dwóch poprawnych odpowiedzi
1 pkt – podanie jednej poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie dwóch niepo-
prawnych odpowiedzi
0–2
17.
e) A, b) B
2 pkt – podanie dwóch poprawnych odpowiedzi
1 pkt – podanie jednej poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie dwóch niepo-
prawnych odpowiedzi
0–2
18.
a) hugenoci – określenie stoso-
wane we Francji na protestan-
tów wyznania kalwińskiego;
galera – okręt, którego głównym
napędem były wiosła
b) Np. Naciski wywierane na
hugenotów w celu przymuszenia
ich do wyrzeczenia się wyznania,
prześladowania hugenotów we
Francji, ucieczka hugenotów
z Francji – to wszystko spowo-
dowało osłabienie gospodarcze
Francji, upowszechnienie się kal-
winizmu w krajach, do których
emigrowali hugenoci, zmianę
międzynarodowego wizerunku
Francji na niekorzyść – jako kra-
ju nietolerancyjnego.
a) 2 pkt – podanie dwóch poprawnych odpo-
wiedzi
1 pkt – podanie jednej poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie dwóch niepo-
prawnych odpowiedzi
b) 2 pkt – podanie dwóch poprawnych odpo-
wiedzi
1 pkt – podanie jednej poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie dwóch niepo-
prawnych odpowiedzi
0–4
3
www.operon.pl
Historia. Poziom podstawowy
Próbna Matura z OPERONEM i „Gazetą Wyborczą”
Suma
punktów
Zadanie
Oczekiwane odpowiedzi
Zasady przyznawania punktów
19.
a)
1 pkt – podanie poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepoprawnej
odpowiedzi
0–1
20.
a) wojna północna w Europie
w latach 1700–1721 (można
uznać także odpowiedź: na prze-
łomie XVII i XVIII w.)
b) Rzeczpospolita Obojga Na-
rodów (Polska). Rzeczpospolitą
władał August II Sas (Mocny) pa-
nujący zarazem w Saksonii, która
była stroną w konlikcie, więc
państwa uczestniczące w wojnie
traktowały Polskę jako sprzymie-
rzeńca Saksonii, mimo że Polacy
nie przystąpili do wojny.
a) 1 pkt – podanie pełnej poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepełnej
odpowiedzi, podanie częściowo lub całkowicie
niepoprawnej odpowiedzi
b) 2 pkt – podanie dwóch poprawnych odpo-
wiedzi
1 pkt – podanie jednej poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie dwóch niepo-
prawnych odpowiedzi
0–3
21.
a) dynastia Burbonów
b) – przed, – po, – po
a) 1 pkt – podanie pełnej poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepoprawnej
odpowiedzi
b) 3 pkt – podanie trzech poprawnych odpo-
wiedzi
2 pkt – podanie dwóch poprawnych odpowiedzi
1 pkt – podanie jednej poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie trzech niepo-
prawnych odpowiedzi
0–4
22.
d), e)
1 pkt za każde poprawne zaznaczenie
0–2
23.
a) Jan (Henryk) Dąbrowski
b) wojna w obronie Konstytucji
(3 maja lub wojna z roku 1792),
insurekcja (powstanie) kościusz-
kowska (lub wojna z roku 1794)
c) Polacy z zaboru austriackiego,
czyli z Galicji wcieleni do wojska
zaborcy
a) 1 pkt – podanie pełnej poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepełnej, czę-
ściowo lub całkowicie niepoprawnej odpowiedzi
b) 2 pkt – podanie dwóch poprawnych odpo-
wiedzi
1 pkt – podanie jednej poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie dwóch niepo-
prawnych odpowiedzi
c) 1 pkt – podanie poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepoprawnej
odpowiedzi
0–4
24.
c) A, d) B
2 pkt – podanie dwóch poprawnych odpowiedzi
1 pkt – podanie jednej poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie dwóch niepo-
prawnych odpowiedzi
0–2
25.
a) Wiosna Ludów
b) Zgromadzenie Prawodawcze;
uzasadnienie: np. Zgromadzenie
Prawodawcze uchwalało ustawy,
wobec których prezydent nie
posiadał prawa weta, nie mógł
też rozwiązać Zgromadzenia.
Rada Ministrów była politycznie
odpowiedzialna przed Zgro-
madzeniem Prawodawczym,
a przed prezydentem tylko kon-
stytucyjnie.
a) 1 pkt – podanie poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepoprawnej
odpowiedzi
b) 2 pkt – podanie poprawnej oceny i argumen-
tacji
1 pkt – podanie poprawnej oceny
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepoprawnej
oceny
0–3
4
www.operon.pl
Historia. Poziom podstawowy
Próbna Matura z OPERONEM i „Gazetą Wyborczą”
Suma
punktów
Zadanie
Oczekiwane odpowiedzi
Zasady przyznawania punktów
26.
a) ziemie Królestwa Polskiego
b) nadanie chłopom ziemi na
własność (uwłaszczenie chło-
pów)
c) W zaborze pruskim uwłasz-
czenie rozpoczęło się już około
1807–1808 r., lecz proces ten
rozwijał się stopniowo, np.
w 1823 r. nastąpiło częściowe
uwłaszczenie chłopów w Wielkim
Księstwie Poznańskim. Proces
uwłaszczeniowy w Prusach trwał
aż do 1872 r. (należy uznać każdą
z wymienionych dat).
W zaborze austriackim uwłasz-
czenie nastąpiło w 1848 r.
a) 1 pkt – podanie poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepoprawnej
odpowiedzi
b) 1 pkt – podanie poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepoprawnej
odpowiedzi
c) 2 pkt – podanie dwóch poprawnych odpo-
wiedzi
1 pkt – podanie jednej poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie dwóch niepo-
prawnych odpowiedzi
0–4
2 7.
a) powstania styczniowego
b) Np. kucie kos przez polskich
powstańców (przerabianie kos
przez polskich powstańców
na broń)
a) 1 pkt – podanie poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepoprawnej
odpowiedzi
b) 1 pkt – podanie poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepoprawnej
odpowiedzi
0–2
28.
a), c), f)
3 pkt – podanie trzech poprawnych odpowiedzi
2 pkt – podanie dwóch poprawnych odpowiedzi
1 pkt – podanie jednej poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie trzech niepo-
prawnych odpowiedzi
0–3
29.
b), e), f)
3 pkt – podanie trzech poprawnych odpowiedzi
2 pkt – podanie dwóch poprawnych odpowiedzi
1 pkt – podanie jednej poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie trzech niepo-
prawnych odpowiedzi
0–3
30.
a) Chiny
b) Afryka
c) 1904–1905
3 pkt – podanie trzech poprawnych odpowiedzi
2 pkt – podanie dwóch poprawnych odpowiedzi
1 pkt – podanie jednej poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie trzech niepo-
prawnych odpowiedzi
0–3
31.
a) Autor współczuje robotni-
kom angielskim.
b) np. Gwałtowny rozwój prze-
mysłu (zwłaszcza ciężkiego)
przyczynił się do degradacji
środowiska naturalnego (wyrąb
lasów, eksploatacja złóż) oraz
powstania dzielnic robotniczych,
w których robotnicy fabryczni
często egzystowali w fatalnych
warunkach. Rozwój przemysłu
ciężkiego wpłynął na wycinkę
lasów, a także na zanieczysz-
czenie atmosfery. Mechanizacja
produkcji paradoksalnie nie
ulżyła w pracy robotnikom, ale
spowodowała zwiększanie norm
a) 1 pkt – podanie poprawnej odpowiedzi
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepoprawnej
odpowiedzi
b) 3 pkt – podanie poprawnej oceny i dwóch
argumentów
2 pkt – podanie poprawnej oceny i jednego
argumentu
1 pkt – podanie poprawnej oceny
0 pkt – brak odpowiedzi, podanie niepoprawnej
oceny
0–4
5
www.operon.pl
Plik z chomika:
danusia_14
Inne pliki z tego folderu:
m12918254,HISTORIA-ODPOWIEDZI-ZR.pdf
(351 KB)
m12918253,HISTORIA-ODPOWIEDZI-ZP.pdf
(330 KB)
m12918252,HISTORIA-ARKUSZ-ZR.pdf
(2651 KB)
m12918251,HISTORIA-ARKUSZ-ZP.pdf
(19403 KB)
Inne foldery tego chomika:
J.polski
Matematyka
WOS
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin