Opel Astra II 2,0 Di/DTi 16V (1998-2003) SILNIK / o zapłonie samoczynnym, doładowany turbosprężarką, z chłodzeniem powietrza doładowanego (tylko Y20DTH), z wtryskiem bezpośrednim do komory umieszczonej w tłoku, czterosuwowy, czterocylindrowy, rzędowy, chłodzony cieczą, wielozaworowy (po cztery zawory na jeden cylinder), z jednym wałkiem rozrządu w głowicy, umieszczony poprzecznie z przodu, napędzający koła przednie Typ silnika - do XII 1999 (2.0 Di 16V) / X20DTL lub Y20DTL - od I 2000 (2.0 DTi 16V) / Y20DTH Silniki X20DTL oraz Y20DTL Średnica cylindra 84 mm Skok tłoka 90 mm Pojemność skokowa 1995 cm3 Stopień sprężania 18,5 Ciśnienie sprężania - nominalne 2,5...2,8 MPa - dopuszczalna różnica między cylindrami 0,1 MPa Moc maksymalna 60 kW (82 KM) Prędkość obrotowa mocy maksymalnej 4300 obr/min Moment maksymalny 185 N×m Prędkość obrotowa momentu maksymalnego - silnik X20DTL 1800...2500 obr/min - silnik Y20DTL 1500...2750 obr/min Silnik Y20DTH Średnica cylindra 84 mm Skok tłoka 90 mm Pojemność skokowa 1995 cm3 Stopień sprężania 18,5 Ciśnienie sprężania - nominalne 2,5...2,8 MPa - dopuszczalna różnica między cylindrami 0,1 MPa Moc maksymalna 74 kW (100 KM) Prędkość obrotowa mocy maksymalnej 4300 obr/min Moment maksymalny 230 N×m Prędkość obrotowa momentu maksymalnego 1500...2500 obr/min Układ rozrządu / wałek rozrządu w głowicy, podparty na pięciu łożyskach, napędzany łańcuchem jednorzędowym od pompy wtryskowej napędzanej łańcuchem dwurzędowym od wału korbowego, napinacze łańcuchów hydrauliczne, szesnaście zaworów w głowicy (8 ssących i 8 wydechowych), ustawionych parami (po dwa ssące i dwa wydechowe) prostopadle do osi wałka rozrządu pod każdą jego krzywką i napędzanych parami jedną krzywką przez dźwignię dwuramienną Luz roboczy zaworów / zerowy, zastosowano popychacze hydrauliczne Łańcuch napędu wałka rozrządu / jednorzędowy - liczba ogniw 80 Liczba zębów koła pompy wtryskowej 27 Liczba zębów koła wałka rozrządu 27 Łańcuch napędu pompy wtryskowej / dwurzędowy - liczba ogniw 78 Liczba zębów koła wału korbowego 19 Liczba zębów koła pompy wtryskowej 38 Napinacze / hydrauliczne Średnica napinacza - łańcucha dwurzędowego 19 mm - łańcucha jednorzędowego 17,95 mm Układ chłodzenia / zamknięty, o obiegu wymuszonym przez pompę odśrodkową, zawierający termostat, chłodnicę, zbiornik wyrównawczy, dwa wentylatory elektryczne sterowane elektronicznym modułem sterowania z dwoma przekaźnikami Termostat / umieszczony w obudowie z lewej strony głowicy - temperatura początku otwarcia 92°C - oznaczenie identyfikacyjne 92 Pompa cieczy chłodzącej / odśrodkowa, napędzana od wału korbowego paskiem wieloklinowym napędu osprzętu Pasek wieloklinowy / z automatycznym napinaczem - długość / wynosi 1805 mm (wersje bez klimatyzacji) lub 1873 mm (wersje z klimatyzacją) - sprawdzanie naciągu / co 15 000 km lub co 1 rok Układ smarowania / pod ciśnieniem, z wymiennikiem ciepła typu olej - ciecz chłodząca, z dyszami natrysku oleju na denka tłoków Pompa oleju / zębata, o zazębieniu wewnętrznym, umieszczona na przednim końcu wału korbowego i napędzana bezpośrednio, zawierająca zawór przelewowy i regulator ciśnienia oleju, wbudowana w obudowę napędu rozrządu Ciśnienie oleju (w temperaturze 80°C) - na biegu jałowym 0,15 MPa - maksymalne 0,30...0,55 MPa Filtr oleju / z wymiennym wkładem kartonowym Układ zasilania / wtryskowy, o wtrysku bezpośrednim, z doładowaniem turbosprężarką, z chłodzeniem powietrza doładowanego (tylko silnik Y20DTH), z recyrkulacją spalin, sterowany elektronicznie (układ Bosch EDC 15 M), zawierający: - zbiornik paliwa, - filtr paliwa, - filtr powietrza, - turbosprężarkę, - pompę wtryskową o konstrukcji specjalnej z elektronicznym modułem sterowania pompy, - wtryskiwacze, - chłodnicę powietrza doładowanego (tylko silnik Y20DTH). Filtr paliwa / z wymiennym wkładem i podgrzewaniem elektrycznym we wsporniku filtru sterowanym elektronicznie - odwadnianie / co 15 000 km lub co 1 rok - wymiana wkładu / co 30 000 km lub co 2 lata Filtr powietrza / suchy, z wymiennym wkładem papierowym - wymiana / co 30 000 km lub co 2 lata Pompa wtryskowa / rozdzielaczowa promieniowa, zawierająca własny moduł elektronicznego sterowania (o złączu 9-stykowym) i połączona za jego pośrednictwem z elektronicznym urządzeniem sterującym silnika Typ - silnik X20DTL / Bosch VP 44 - silnik Y20DTL / Bosch VP 44 PSG 5 S3 - silnik Y20DTH / Bosch VP 44 PSG 5 PI S3 Kolejność wtrysku 1-3-4-2 (cylinder nr 1 od strony napędu rozrządu) Ciśnienie tłoczenia 90 MPa Prędkość obrotowa biegu jałowego 810 ± 50 obr/min (regulowana za pomocą testera Opel Tech 2) Prędkość obrotowa maksymalna (bez obciążenia) 4900 ± 150 obr/min (regulowana za pomocą testera Opel Tech 2) Ustawienie pompy / wykonane przez wytwórcę pompy na cały okres eksploatacji Wtryskiwacze / o wtrysku dwustopniowym, z rozpylaczami pięciootworowymi Obsady wtryskiwaczy / Bosch Rozpylacze / Bosch Ciśnienie otwarcia wtryskiwacza - silnik X20DTL - 1. stopień 18 MPa - 2. stopień 36,5 MPa - silniki Y20DTL oraz Y20DTH - 1. stopień 22 MPa - 1. stopień 38 MPa Turbosprężarka / Garrett (Allied Signal) T15, sterowana elektronicznie Chłodnica powietrza doładowanego (tylko silnik Y20DTH) / typu powietrze-powietrze Układ sterowania silnika / elektroniczny, Bosch EDC 15 M, zawierający: - elektroniczne urządzenie sterujące silnika, - przepływomierz powietrza z czujnikiem temperatury powietrza zasilającego, - czujnik położenia wałka pompy wtryskowej, - elektrozawór regulacji wydatku paliwa pompy wtryskowej, - elektrozawór regulacji wyprzedzenia wtrysku, - czujnik temperatury cieczy chłodzącej, - czujnik temperatury oleju, - czujnik położenia pedału przyspieszenia, - czujnik położenia pedału hamulca, - czujnik położenia pedału sprzęgła, - czujnik położenia i prędkości obrotowej wału korbowego, - czujnik ciśnienia doładowania, - trzy elektrozawory pneumatycznego sterowania ciśnienia doładowania, przepustnic zawirowania zasysanego powietrza i recyrkulacji spalin, - zawór recyrkulacji spalin, - świece żarowe, - zespół sterowania świec żarowych, - katalizator spalin. Elektroniczne urządzenie sterujące silnika / mikroprocesorowe, o dwóch złączach 81-stykowym i 40-stykowym, umieszczone w przedziale silnika na lewym nadkolu, sterujące wtryskiem paliwa, zawirowaniem zasysanego powietrza, ciśnieniem doładowania, podgrzewaniem wstępnym silnika, podgrzewaniem paliwa, recyrkulacją spalin i funkcjami pomocniczymi, z możliwością samodiagnozowania, współpracujące z pompą wtryskową za pośrednictwem jej elektronicznego modułu sterowania Przepływomierz powietrza / masowy, z termoanemometrem warstwowym, umieszczony na króćcu wyjściowym filtru powietrza - rezystancja (między stykami przepływomierza) - między stykami „1” i „3” 936 W - między stykami „1” i „4” 5400 W - napięcie (między stykami „1” i „5”; „4” i „5” oraz „3” i „4” przepływomierza 5 V - napięcie zasilania 12 V Czujnik temperatury powietrza zasilającego / o ujemnym współczynniku temperaturowym rezystancji, umieszczony w przepływomierzu powietrza Czujnik położenia wałka pompy wtryskowej / umieszczony w pompie wtryskowej, niedemontowalny Elektrozawór regulacji wydatku paliwa pompy wtryskowej / umieszczony na głowicy pompy wtryskowej, niedemontowalny Elektrozawór regulacji wyprzedzenia wtrysku / umieszczony z boku pompy wtryskowej, niedemontowalny Czujnik temperatury cieczy chłodzącej / o ujemnym współczynniku temperaturowym rezystancji, umieszczony w obudowie termostatu - napięcie zasilania 5 V Czujnik temperatury oleju / o ujemnym współczynniku temperaturowym rezystancji, umieszczony w misce olejowej - napięcie zasilania 5 V Czujnik położenia pedału przyspieszenia / potencjometryczny, umieszczony wewnątrz nadwozia przy pedale przyspieszenia - napięcie zasilania 5 V Czujnik położenia pedału hamulca / zintegrowany z włącznikiem świateł hamowania (część czujnika podwójnego), umieszczony przy pedale hamulca Czujnik położenia pedału sprzęgła / umieszczony przy pedale sprzęgła Czujnik położenia i prędkości obrotowej wału korbowego / indukcyjny, wkręcony w kadłub i współpracujący z szóstym przeciwciężarem wału korbowego zawierającym cztery wycięcia - napięcie sygnału (między stykami „1” i „2” czujnika) 0,2...3 V - rezystancja (między stykami „1” i „2” czujnika) 800...1000 W Uwaga: gniazdo tego czujnika w kadłubie jest używane do wkręcania specjalnego trzpienia Opel KM 929 służącego do ustawiania wału korbowego w położeniu ZZ tłoka 1. cylindra. Czujnik ciśnienia doładowania / piezorezystancyjny, umieszczony na przewodzie doprowadzenia powietrza od strony koła zamachowego - napięcie zasilania (między stykami „1” i „3” czujnika) 5 V - rezystancja - między stykami „1” i „2” czujnika 5320 W - między stykami „2” i „3” czujnika 6530 W - napięcie sygnału 0...5 V Elektrozawory pneumatycznego sterowania / trzy, służące do sterowania ciśnienia doładowania, przepustnic zawirowania zasysanego powietrza i recyrkulacji spalin - napięcie zasilania 12 V - rezystancja 6 W Zawór recyrkulacji spalin / zamocowany na górnej części kolektora ssącego, zawierający siłownik podciśnieniowy, sterowany przez elektroniczne urządzenie sterujące silnika za pośrednictwem elektrozaworu Podciśnienie początku otwarcia zaworu 70 kPa Podciśnienie pełnego otwarcia zaworu 40 kPa Świece żarowe / ołówkowe, Bosch Duraterm 0250 201 039, Bosch Duraterm Chromium 0250 201 045, Champion CH 207, Beru GN 992 lub Hella PO 722 - czas podgrzewania wstępnego 4...7 s - temperatura 950...1050°C Zespół sterowania świec żarowych / umieszczony w przedziale silnika przy akumulatorze Katalizator spalin / dwufunkcyjny, zespolony z przednią rurą wydechową PODWOZIE Sprzęgło / cierne, jednotarczowe, suche, ze sprężyną centralną, z samoczynną regulacją skoku jałowego, sterowane hydraulicznie Średnica okładzin - zewnętrzna 228 mm - wewnętrzna 150 mm Grubość okładzin 7,65 mm Skrzynka przekładniowa / mechaniczna, pięciobiegowa plus bieg wsteczny, biegi do przodu synchronizowane Typ - silniki X20DTL oraz Y20DTL / F18+WRD lub F23WR - silnik Y20DTH / F23WR Przełożenia Skrzynka F18+WRD - I bieg 3,58 - II bieg 1,87 - III bieg 1,23 - IV bieg 0,92 - V bieg 0,71 - bieg wsteczny 3,33 - przekładnia główna 3,74 Skrzynka F23WR wersji z silnikiem X20DTL lub Y20DTL - I bieg 3,58 - II bieg 1,89 - III bieg 1,19 - IV bieg 0,85 - V bieg 0,69 - bieg wsteczny 3,31 - przekładnia główna 3,84 Skrzynka F23WR wersji z silnikiem Y20DTH - I bieg 3,58 - II bieg 1,89 - III bieg 1,19 - IV bieg 0,85 - V bieg 0,69 - bieg wsteczny 3,31 - przekładnia główna 3,63 Przeniesienie napędu / półosie połączone z obu stron za pomocą przegubów równobieżnych, z masą wyrównoważającą na prawej (dłuższej) półosi Układ kierowniczy / mechaniczny ze wspomaganiem hydraulicznym Przekładnia kierownicza / zębatkowa z wbudowanym siłownikiem hydraulicznym i zaworem rozdzielczym zespolonym z zębnikiem, Delphi-Saginaw lub TRW Przełożenie 17,0 Promień skrętu 5,05 m Pompa wspomagania / hydrauliczna napędzana silnikiem elektrycznym, Delphi-Saginaw lub TRW, z wbudowanym zbiornikiem wyrównawczym, umieszczona po prawej stronie przedziału silnika Zawieszenie przednie / niezależne, typu pseudo Mac Pherson z dolnym wahaczem poprzecznym trójkątnym, ze stabilizatorem poprzecznym prętowym o średnicy 20 mm Amortyzatory / gazowe Ustawienie kół przednich (samochód obciążony masą 70 kg na każdym siedzeniu przednim, zbiornik paliwa napełniony do połowy) - zbieżność (regulowana) 0 ± 2 mm (0° ± 20¢) - pochylenie koła (regulowane) -1° ± 30¢ (dopuszczalna różnica między kołami lewym i prawym wynosi 1°) - wyprzedzenie sworznia zwrotnicy (nieregulowane) 4° ± 30¢ (dopuszczalna różnica między kołami lewym i prawym wynosi 1°) Piasta koła przedniego / na łożysku tocznym zakrytym Zawieszenie tylne / półniezależne, na pojedynczych wahaczach wleczonych odgiętych zespolonych belką poprzeczną, na sprężynach śrubowych beczułkowych (dwustożkowych) i niewspółosiowych z nimi amortyzatorach hydraulicznych teleskopowych dwustronnego działania, ze stabilizatorem poprzecznym prętowym Ustawienie kół tylnych (samochód obciążony masą 70 kg na każdym siedzeniu przednim, zbiornik paliwa napełniony do połowy) - zbieżność (nieregulowana) 1 mm (0°10¢) (dopuszczalne odchyłki od wymiaru nominalnego wynoszą +30¢/-20¢; dopuszczalna różnica między kołami lewym i prawym wynosi 0°15¢) - pochylenie koła (nieregulowane) -1°40¢ ± 30¢ (dopuszczalna różnica między kołami lewym i prawym wynosi 0°35¢) Piasta koła tylnego / uformowana w nierozbieralny zespół z łożyskiem tocznym, wymieniana jako całość Układ hamulcowy Hamulec roboczy / hydrauliczny, dwuobwodowy (podział po przekątnej), ze wspomaganiem podciśnieniowym, z układem przeciwblokującym ABS (wyposażenie dodatkowe lub standardowe) Hamulce kół przednich / tarczowe, z zaciskiem pływającym i tarczą wentylowaną, Teves Średnica zewnętrzna tarczy - wersje bez ABS 256 mm - wersje z ABS 280 mm Grubość tarczy - wersje bez ABS - nominalna 24 mm - minimalna po naprawie 22 mm - minimalna dopuszczalna 21 mm - wersje z ABS - nominalna 25 mm - minimalna po naprawie 23 mm - minimalna dopuszczalna 22 mm Grubość okładzin ciernych (bez płytki podstawy) - wersje bez ABS - nominalna 12 mm - minimalna dopuszczalna 2 mm - wersje z ABS - nominalna 14 mm - minimalna dopuszczalna 2 mm Średnica cylindra zacisku - wersje bez ABS 52 mm - wersje z ABS 57 mm Hamulce kół tylnych / tarczowe, z zaciskiem pływającym i tarczą pełną Średnica zewnętrzna tarczy - wersje bez ABS 240 mm - wersje z ABS 264 mm Grubość tarczy - nominalna 10 mm - minimalna po naprawie 9 mm - minimalna dopuszczalna 8 mm Grubość okładzin ciernych (bez płytki podstawy) - nominalna 11,3 mm - minimalna dopuszczalna 2 mm Średnica cylindra zacisku - wersje bez ABS 34 mm - wersje z ABS 36 mm Pompa hamulcowa / w układzie tandem Średnica cylindra pompy 23,81 mm Urządzenie wspomagające / podciśnieniowe Średnica tłoka 254 mm (10²) Skok pedału hamulca w chwili włączenia świateł hamowania 15 ± 5 mm Układ przeciwblokujący / elektroniczno-hydrauliczny, czterokanałowy, ABS Bosch 5.3, zawierający: - elektroniczny sterownik, - zespół hydrauliczny (modulator) o 8 elektrozaworach, - cztery czujniki prędkości kół. Hamulec awaryjny / działający mechanicznie na hamulce kół tylnych Koła i ogumienie Obręcze / 5,5 J x 14, 6 J x 15 lub 6 J x 16 Ogumienie / bezdętkowe 185/65 R 14 86T, 195/60 R 15 88H lub 205/50 R 16 87V Ciśnienie w ogumieniu - obciążenie do 3 osób - przód 0,24 MPa - tył 0,21 MPa - obciążenie ponad 3 osoby - przód 0,25 MPa - tył 0,29 MPa WYPOSAŻENIE ELEKTRYCZNE Akumulator / 12 V 70 A×h/450 A, minus na masie Alternator / Bosch 0124 225 004 lub Bosch 0124 415 005, z wbudowanym regulatorem elektronicznym Prąd maksymalny (pod napięciem 14 V) - alternator Bosch 0124 225 004 70 A - alternator Bosch 0124 415 005 100 A Napięcie wyjściowe 14,3...14,7 V Pasek napędu alternatora / wieloklinowy, napędzający także pompę cieczy chłodzącej i sprężarkę klimatyzacji (w wersjach z klimatyzacją) Regulacja naciągu / za pomocą automatycznego napinacza Długość paska - wersje bez klimatyzacji 1805 mm - wersje z klimatyzacją 1873 mm Sprawdzanie stanu paska / co 15 000 km lub co 1 rok Rozrusznik / Bosch 0001 109 015, o mocy 2 kW Bezpieczniki - wewnątrz nadwozia (po lewej stronie tablicy rozdzielczej) / 9 ´ (12 V, 5 A), 14 ´ ´ (12 V, 10 A), 4 ´ (12 V, 15 A), 8 ´ (12 V, 20 A), 6 ´ (12 V, 30 A), 2 ´ (12 V, 40 A) - w przedziale silnika (za akumulatorem) / 1 ´ (12 V, 20 A), 4 ´ (12 V, 60 A), 1 ´ ´ (12 V, 80 A) oraz 1 ´ (12 V, 30 A) - wersje bez klimatyzacji lub 2 ´ (12 V, 40 A) - wersje z klimatyzacją - w przedziale silnika (w skrzynce przekaźników) / 1 ´ (12 V, 30 A), 2 ´ (12 V, 40 A) - w bagażniku / 1 bezpiecznik dodatkowy Żarówki - świateł drogowych H7 55 W - świateł mijania HB3 55 W - świateł pozycyjnych przednich 5 W - świateł przeciwmgłowych przednich H3 55 W - kierunkowskazów przednich i tylnych 21 W - kierunkowskazów bocznych 5 W - świateł hamowania 21 W - świateł pozycyjnych tylnych 5 W - światła przeciwmgłowego tylnego 21 W - światła cofania 21 W - oświetlenia tablicy rejestracyjnej 10 W Momenty dokręcania - śrub głowicy „1” do „10” (patrz rys. - każdorazowo śruby nowe) - 1. etap 25 N×m - 2. etap dokręcić o 65° - 3. etap dokręcić o 65° - 4. etap dokręcić o 65° - 5. etap dokręcić o 65° - 6. etap dokręcić o 15° - śrub głowicy „11” (patrz rys.) - 1. etap 20 N×m - 2. etap dokręcić o 30° - 3. etap dokręcić o 5° - pokryw łożysk wałka rozrządu 15 N×m - pokrywy głowicy 8 N×m - pokryw łożysk korbowych (każdorazowo śruby nowe) - 1. etap 35 N×m - 2. etap dokręcić o 45° - 3. etap dokręcić o 15° - pokryw łożysk głównych (każdorazowo śruby nowe) - 1. etap 90 N×m - 2. etap dokręcić o 60° - 3. etap dokręcić o 15° - ramki dolnego wzmocnienia kadłuba 20 N×m - koła zębatego wałka rozrządu (każdorazowo śruba nowa) - 1. etap 90 N×m - 2. etap dokręcić o 60° - 3. etap dokręcić o 30° - ślizgacza łańcucha 20 N×m - prowadnicy łańcucha 8 N×m - obudowy napędu rozrządu do kadłuba 20 N×m - pompy wtryskowej do kadłuba 20 N×m - świec żarowych 10 N×m - króćców przewodów wtryskowych do pompy i do jarzm wtryskiwaczy 30 N×m - jarzm wtryskiwaczy do głowicy (każdorazowo śruby nowe) - 1. etap / dokręcić do wyczucia oporu - 2. etap dokręcić o 360° - miski olejowej do skrzynki przekładniowej - śruby M8 20 N×m - śruby M10 40 N×m - miski olejowej do kadłuba i obudowy napędu rozrządu 20 N×m - miski olejowej do skrzynki przekładniowej 40 N×m - koła zębatego do kołnierza pompy wtryskowej 28 N×m - śrub koła zamachowego (każdorazowo śruby nowe) - 1. etap 45 N×m - 2. etap dokręcić o 30° - 3. etap dokręcić o 15° - koła pasowego wału korbowego (każdorazowo śruba nowa) - 1. etap 150 N×m - 2. etap dokręcić o 45° - 3. etap dokręcić o 15 N×m - korka spustu oleju do miski olejowej 18 N×m - czujnika ciśnienia oleju 30 N×m - pokrywy pompy oleju do obudowy napędu rozrządu 8 N×m - dysz natrysku oleju na denka tłoków 22 N×m - obudowy filtru oleju do kadłuba 20 N×m - korka zaworu regulacji ciśnienia oleju 60 N×m - korka zaworu przelewowego oleju 45 N×m - korków napinaczy hydraulicznych łańcuchów napędu rozrządu 60 N×m - turbosprężarki do kolektora wydechowego (każdorazowo śruby nowe) 30 N×m - przedniej rury wydechowej do kolektora wydechowego (każdoraz...
MAX_POLAND