4 – 18 XII
Inteligencja – wybrane narzędzia diagnostyczne
• Czy inteligencję dziecka można zwiększyć ?
• Czy można przyspieszyć rozwój inteligencji dziecka ?
Wiele różnych inteligencji
• Inteligencja „akademicka”
• Inteligencja społeczna/ interpersonalna (Edward Thorndike)
• Inteligencja emocjonalna (Daniel Goleman)
• Inteligencja płynna/ skrystalizowana (Charles Spearman, Raymond Catell)
Wiele różnych narzędzi
Testy mierzące poszczególne zdolności (werbalne, liczbowe, przestrzenne), np.:
à skale Wechslera, WISC-R, WAIS-R
Testy mierzące zdolność ogólną, np.:
à TMS Raven, mierzy inteligencję ogólną rozumianą jako inteligencja płynna „do oceny aktualnych zdolności spostrzegania i poprawnego myślenia”
à bateria APIS-P, APIS-Z, mierzy inteligencję ogólną rozumianą jako inteligencja skrystalizowana
Rozwój małego dziecka
WISC – R Skala Inteligencji Wechslera dla Dzieci, wersja zrewidowana
· Dzieci 6 – 16 lat
· Inteligencja ogólna mierzona poszczególnymi testami; pomiar umiejętności wykorzystania posiadanych informacji
· Ograniczenie czasowe, premia za szybkie wykonanie
· Zwykle czas wykonania 50-75 min.
· Skala Słowna (5 testów), Bezsłowna (5 testów), ułożone naprzemiennie; dodatkowo 2 testy zastępcze- Wiadomości- Uzupełnianie obrazków- Podobieństwa- Porządkowanie obrazków- Arytmetyka- Wzory z klocków- Słownik- Układanki- Rozumienie- Kodowanie- Powtarzanie cyfr (zastępczy)- Labirynty (zastępczy)
Test Matryc Ravena
· Opiera się na koncepcji inteligencji Spearmana (Spearman, 1923)
· Wspólny czynnik g leżący u podstaw zdolności umysłowych:
o Zdolności edukcyjne: uzyskiwanie nowego wglądu, dostrzeganie sensu w chaosie, wychodzenie poza dostarczone informacje, tworzenie nowych pojęć; niezależne od doświadczenia
o Zdolności reprodukcyjne: przypominanie sobie i posługiwanie się kulturowym zasobem jasno sprecyzowanej, zwerbalizowanej wiedzy
o Zdolności edukcyjne, a inteligencja płynna (Catell, 1971) – zdolności uwarunkowane biologicznie
o Zdolności reprodukcyjne, a inteligencja skrystalizowana (Catell, 1971) – zdolności oparte na wiedzy i doświadczeniu
· TMS operuje materiałem niezależnym od doświadczenia à niezależny od czynników kulturowych test do pomiaru inteligencji ogólnej, test czysty kulturowo
· Nie jest wyrażony poziomem IQ; dostarcza wyniku na skali centylowej lub stenowej odnoszonego do norm
• TMS – wersja Standard, klasyczna- do badania osób o zróżnicowanym poziomie zdolności edukcyjnych- 5 serii po 12 zadań- bez ograniczeń czasowych
• TMK – wersja Kolorowa- do badania małych dzieci, osób o obniżonej sprawności intelektualnej i osób starszych; - 3 serie po 12 zadań, w kolorze- wersje układankowe- bez ograniczeń czasowych
• TMZ – wersja dla Zaawansowanych- do badania osób uzdolnionych bardziej niż przeciętnie- 2 serie: pierwsza – 12 zadań, treningowa; druga – 36 zadań właściwych - bez ograniczeń czasowych
• Wynik surowy à skala centylowa i stenowa
• Opis kategorii:- poniżej 5 centyla: osoba intelektualnie upośledzona- 5 – 24 centyl: osoba znacząco poniżej przeciętnej w zakresie zdolności intelektualnych- 25 – 75 centyl: osoba intelektualnie przeciętna- 75 – 94 centyl: osoba zdecydowanie powyżej przeciętnej- powyżej 95 centyla: osoba wybitna intelektualnie
Skala Poczucia Kontroli u Dzieci Przedszkolnych – SPK-DK
• 4;5 – 7 lat
• Badanie poczucia kontroli i jej umiejscowienia (przypisywanie sobie lub czynnikom zewnętrznym rezultatów własnych działań):- wewnętrznenp. Dostałem 5tkę z klasówki, bo dobrze się do niej przygotowałem.- zewnętrznenp. Dostałem 5tkę z klasówki, bo kolega pozwolił mi ściągać.
Międzynarodowa Wykonaniowa Skala Leitera P-93
• 3-15 lat; dzieci głuche 6-14 lat
• Niewerbalny test inteligencji do badań indywidualnych
• Inteligencja płynna: analiza i synteza wzrokowa oraz rozumowania indukcyjne
• Bez użycia słów
Skala Dojrzałości Umysłowej COLUMBIA
• Przeznaczony dla dzieci (3;5 – 9;11) z MPDz i upośledzeniami powodującymi osłabienie funkcji motorycznych i werbalnych; dzieci zdrowe
• Rekomendowana jako narzędzie rozwoju umysłowego dzieci głuchych – instrukcja podatna na łatwe przekształcenia
• Normy dla dzieci głuchych w grupach wiekowych 3;5 – 12;6
• Badanie polega na wskazywaniu rysunku, który nie pasuje do zestawu – 92 zadania
• Niewerbalny test klasyfikacji:- zdolność dokonywania prostych klasyfikacji na podstawie danych percepcyjnych- zdolność do abstrakcyjnej manipulacji pojęciami symbolicznymi
Dziecięca Skala Rozwojowa
• 2 m-ce - 3 lata
• Skala Wykonaniowa – zbiór 10 testów: Percepcja, Mowa, Zachowania społeczne, Motoryka, Pamięć, Bazgranie i rysowanie, Słownik, Klocki, Porównywanie, Manipulacja; łącznie 181 zadań
• Skala Obserwacyjna – temperamentalnie uwarunkowane właściwości zachowania: aktywnośćreagowanie na nowość WIGORsiła reakcji łatwość przystosowaniajakość nastroju ADAPTACYJNOŚĆodporność na rozproszenie uwagi wytrwałość RYTMICZNOŚĆ, WRAŻLIWOŚĆ
Stosunki rodzinne
· Teoria przywiązania J. Bowlby'ego
· System zachowań przywiązaniowych (attachment behaviors)
· Dziecko nawiązuje i wzmacnia ten specyficzny i intymny związek między nim, a środowiskiem, w którym żyje i od którego jest zależne:
- Ssanie
- Przywieranie
- Podążanie
- Uśmiechanie się
- Płacz - krzyk
· Rola reaktywności otoczenia - kontakt emocjonalny musi być dwustronny (sygnały, odczucie zainteresowania opiekuna sobą- reakcja)
· „Jakość" więzi zależy od wzajemnej relacji matki i dziecka, wrażliwości oraz komunikatywności.
Więź
• Trzy pierwsze lata życia dziecka są okresem krytycznym, po upływie którego wytworzenie się więzi staje się praktycznie niemożliwe
• od 3 m.ż. odróżniana jest matka; pozytywna odpowiedź na innych z otoczenia; w 6 m.ż. pojawia się lęk – 3 r.ż. ; (8, 18 m-c szczyt lęku)
Prawidłowy rozwój więzi ma olbrzymie znaczenie: 1. warunkuje ukształtowanie się zdrowej = adaptacyjnej osobowości 2. określa charakter przywiązania w bliskich związkach w dorosłości = internalizacja doświadczenia więzi
Style przywiązania
Badania Mary Ainsworth
• zależne od emocjonalności matki, jej zachowania wobec niemowlęcia i stylu wychowania
• Wyznacznikiem S.P. jest jakość i intensywność reakcji na opiekuna lub jego brak
• Procedura Obcej Sytuacji- matka z dzieckiem- matka z dzieckiem + opiekun - matka z dzieckiem + opiekun uczestniczący- dziecko + opiekun à powrót matki- dziecko à powrót opiekuna
• Bezpieczne (smutek w czasie rozstania; szybkie i łatwe ukojenie po powrocie opiekuna)
• Lękowo - ambiwalentne (lęk w sytuacji opuszczenia, przy spotkaniu przywieranie/odpychanie)
• Lękowo - unikające (brak emocji negatywnych w czasie rozstania; unikanie zbliżenia)
• Zdezorganizowane (brak typowego, jednoznacznego wzorca zachowań)
Nowe podejście do badań nad przywiązaniem (Bartholomew i Horowitz, 1991)
• Rozwój przywiązania w dorosłym życiu
• Propozycja wyróżnienia 4 rodzajów przywiązania
• 2 wskaźniki (wyrażone wewnętrzną reprezentacją): - wizerunek siebie (wart miłości i wsparcia lub nie)- wizerunek innych (godny zaufania i przystępny lub nie)
4 style przywiązania ...
psychUW