Przewodnik-po-OZE_2010.pdf

(5094 KB) Pobierz
Flickr CC BY SA alasis
Przewodnik po
Otwar tych Zasobach Edukacyjnych
1
941504236.003.png
Opracowanie: Karolina Grodecka, Kamil Śliwowski,
Koalicja Otwartej Edukacji, 2010
Przewodnik po Otwartych Zasobach Edukacyjnych powstał dzięki wsparciu
Przewodnik udostępniany na licencji
Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach 3.0
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/deed.pl
2
941504236.004.png 941504236.005.png
Spis treści
O przewodniku ....................................................................................................................... s. 5
Otwartość w edukacji ........................................................................................................ s. 7
Otwarte Zasoby Edukacyjne ......................................................................................... s. 9
Licencje ....................................................................................................................................... s. 11
Domena publiczna ............................................................................................................... s. 17
Katalog Otwartych Zasobów Edukacyjnych ......................................................... s. 19
Wyszukiwanie Otwartych Zasobów Edukacyjnych .......................................... s. 34
Jak być nauczycielem otwartym? .................................................................................. s. 41
Publikowanie i oznaczanie treści otwartymi licencjami ................................... s. 56
Wykorzystane źródła .......................................................................................................... s. 61
3
941504236.006.png
4
941504236.001.png
O przewodniku
Przewodnik po Otwartych Zasobach Edukacyjnych został przygotowany
głównie z myślą o nauczycielach szkolnych, niemniej jednak każda osoba
zainteresowana otwartością w edukacji, znajdzie tutaj praktyczne informacje, jak
działać w otwartym modelu publikacji.
Przewodnik to wiedza w pigułce. Jeśli chcesz zdobyć solidne podstawy
teoretyczne na temat OZE, przewodnik to idealny punkt startowy. Jest również
dobrym sposobem na usystematyzowanie problematyki otwartych treści. Znajdują
się w nim najważniejsze informacje o idei OZE, katalog zasobów i sposobów
wyszukiwania, założenia licencji Creative Commons, narzędzia do otwartego
publikowania i wiele innych wskazówek.
Raport HORIZON 2010 prognozuje, że rozwój otwartych treści edukacyjnych
na szeroką skalę to kwestia maksymalnie jednego roku. Naszym zdaniem otwartość
w edukacji dawno przekroczyła etap prognozy. Mamy nadzieję, że po przeczytaniu
przewodnika dowiesz się, że przewidywane trendy mają już bardzo realny kształt.
Życzymy interesującej lektury.
Zespół Koalicji Otwartej Edukacji
5
941504236.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin