Karta Praw Pacjenta.docx

(28 KB) Pobierz

Karta Praw Pacjenta (najważniejsze)

Dotyczy pacjentów: korzystających ze świadczeń zdrowotnych w ramach ubezpieczenia

zdrowotnego, korzystających z prywatnego sektora usług medycznych oraz innych niż

ubezpieczeni.

Prawa Pacjenta

1.     Prawo do ochrony zdrowia

2.     Prawo do świadczeń zdrowotnych odpowiadających wymaganiom wiedzy medycznej,

opartej na dostępnych metodach i środkach zapobiegania, rozpoznawania i leczenia chorób,

wykonywanych przez lekarzy, lekarzy dentystów, pielęgniarki, położne, diagnostów

laboratoryjnych z należytą starannością i zgodnie z zasadami etyki zawodowej, a w sytuacji

ograniczonych możliwości udzielenia odpowiednich świadczeń - do korzystania z rzetelnej,

opartej na kryteriach medycznych jawnej procedury ustalającej kolejność dostępu do

świadczeń

3. Prawo do natychmiastowej pomocy medycznej w zakładach opieki zdrowotnej, ze względu

na zagrożenie zdrowia lub życia pacjenta

4. Prawo do intymności i poszanowania godności osobistej w czasie udzielania świadczeń

Zdrowotnych

5. Prawo do umierania w spokoju i godności

6. Prawo (pacjenta lub jego przedstawiciela ustawowego) do uzyskania przystępnej informacji

od lekarza o: swoim stanie zdrowia, rozpoznaniu, proponowanych oraz możliwych

metodach diagnostycznych, leczniczych, dających się przewidzieć następstwach ich

zastosowania albo zaniechania, wynikach leczenia, rokowaniu. Lekarz może być zwolniony z

tego obowiązku wyłącznie na żądanie pacjenta. Lekarz może udzielać powyższych

informacji, innym osobom tylko za zgodą pacjenta

7. Prawo do wyrażania zgody na przeprowadzenie badania lub udzielenia innych świadczeń

zdrowotnych, po uzyskania od lekarza odpowiedniej informacji. Jeżeli obowiązujące

przepisy prawa nie stanowią inaczej, zgoda pacjenta może być wyrażona ustnie albo nawet

poprzez takie jego zachowanie, które w sposób niebudzący wątpliwości wskazuje na wolę

poddania się proponowanym przez lekarza czynnościom medycznym

8. Prawo do wyrażenia w formie pisemnej zgody na zabieg operacyjny albo na zastosowanie

metody leczenia lub diagnostyki stwarzającej podwyższone ryzyko dla pacjenta

9. Prawo do wyrażenia w formie pisemnej zgody (a w przypadku niemożności wyrażenia zgody

w powyższej formie, za równoważne uważa się wyrażenie zgody ustnie złożonej w

obecności dwóch świadków) na uczestnictwo w eksperymencie medycznym po uprzednim

uzyskaniu informacji: o celach, sposobach i warunkach przeprowadzenia przedmiotowego

eksperymentu, spodziewanych korzyściach leczniczych lub poznawczych, ryzyku oraz o

możliwości odstąpienia od udziału w eksperymencie, w każdym jego stadium. W przypadku

gdyby natychmiastowe przerwanie eksperymentu mogło spowodować niebezpieczeństwo

dla życia lub zdrowia jego uczestnika, lekarz obowiązany jest go o tym poinformować

10. Prawo do wyrażenia dobrowolnie świadomej zgody w formie pisemnej na uczestnictwo w

badaniu klinicznym (a w przypadku niemożności wyrażenia zgody w powyższej formie, za

równoważne uważa się wyrażenie zgody ustnie złożonej w obecności, co najmniej dwóch

świadków), po wcześniejszym przekazaniu informacji dotyczących istoty, znaczenia,

skutków i ryzyka związanego z badaniem klinicznym. Uczestnik badania klinicznego może w

każdej chwili bez szkody dla siebie wycofać się z badania klinicznego

11. Prawo do wyrażenia sprzeciwu na pobranie po śmierci komórek, tkanek i narządów oraz

cofnięcia tego sprzeciwu w każdym czasie

12. Prawo do pomieszczenia i wyżywienia odpowiednich do stanu zdrowia pacjenta w

zakładach opieki zdrowotnej przeznaczonych dla osób wymagających całodobowych lub

całodziennych świadczeń zdrowotnych

13. Prawo do dodatkowej opieki pielęgnacyjnej sprawowanej przez osobę bliską lub inną osobę

wskazaną przez pacjenta w zakładach opieki zdrowotnej

14. Prawo do kontaktu osobistego, telefonicznego lub korespondencyjnego z osobami z

zewnątrz w zakładach opieki zdrowotnej. Jednakże kontakt osobisty może zostać

ograniczony w przypadku zagrożenia epidemicznego lub ze względu na warunki

przebywania innych osób chorych w szpitalu. Kierownik zakładu opieki zdrowotnej lub

upoważniony lekarz może ograniczyć prawo do kontaktu osobistego z osobami z zewnątrz,

w tym do sprawowania opieki pielęgnacyjnej przez osobę bliską lub inną osobę wskazaną

przez pacjenta

15. Prawo do opieki duszpasterskiej w zakładach opieki zdrowotnej

16. Prawo do wskazania osoby lub instytucji, którą zakład opieki zdrowotnej obowiązany jest

niezwłocznie powiadomić w razie pogorszenia się stanu zdrowia pacjenta powodującego

zagrożenie życia lub w razie śmierci pacjenta

17. Prawo do wypisania ze szpitala, gdy stan zdrowia pacjenta nie wymaga dalszego leczenia w

szpitalu bądź na własne żądanie - w takiej sytuacji pacjent ma prawo do informacji o

możliwych następstwach zaprzestania leczenia w szpitalu. Przy wypisie pacjent ma prawo

do otrzymania oryginału oraz jednej kopii Karty Informacyjnej z Leczenia Szpitalnego z

podaniem rozpoznania w języku polskim

18. Prawo do wyrażenia osobiście lub przez przedstawiciela ustawowego sprzeciwu na

wykonanie sekcji zwłok w zakładach opieki zdrowotnej

19. Prawo do dostępu do dokumentacji medycznej na wniosek pacjenta, jego przedstawiciela

ustawowego lub osoby przez niego upoważnionej, a w razie śmierci - osoby przez pacjenta

upoważnionej do uzyskania dokumentacji w przypadku jego zgonu w formie m.in.: wglądu

w zakładzie opieki zdrowotnej lub poprzez odpłatne sporządzenie jej wyciągów, odpisów,

kopii

20. Prawo do ochrony danych zawartych w dokumentacji medycznej oraz innych związanych z

udzielaniem świadczeń zdrowotnych

21. Prawo do zachowania w tajemnicy informacji związanych z pacjentem uzyskanych przez

personel medyczny w związku z wykonywaniem zawodu z uwzględnieniem wyjątków

przewidzianych w przepisach prawa

22. Prawo do przechowywania wartościowych rzeczy w depozycie zakładów opieki zdrowotnej

przeznaczonych dla osób wymagających całodobowych lub całodziennych świadczeń

zdrowotnych

23. Prawo do uzyskania od lekarza i lekarza dentysty informacji o realnej możliwości uzyskania

świadczenia zdrowotnego u innego lekarza lub w zakładzie opieki zdrowotnej, jeżeli lekarz

odmówił udzielenia świadczenia

24. Prawo do otrzymania od farmaceuty w przypadku nagłego zagrożenia zdrowia lub życia bez

recepty lekarskiej produktu leczniczego zastrzeżonego do wydawania na receptę w

najmniejszym terapeutycznym opakowaniu z wyłączeniem środków odurzających, substancji

psychotropowych i prekursorów grupy I-R

25. Prawo do dostępu do informacji o prawach pacjenta w zakładzie opieki zdrowotnej.

Pielęgniarka, położna ma obowiązek poinformować pacjenta o jego prawach.

26. Prawo do złożenia skargi na lekarza i lekarza dentystę do rzecznika odpowiedzialności

zawodowej przy właściwej izbie lekarskiej w przypadku podejrzenia postępowania

sprzecznego z zasadami etyki i deontologii zawodowej oraz za naruszenie przepisów o

wykonywaniu zawodu lekarza

27. Prawo do złożenia skargi na pielęgniarkę i położną do rzecznika odpowiedzialności

zawodowej przy właściwej izbie pielęgniarek i położnych w przypadku podejrzenia

postępowania sprzecznego z zasadami etyki zawodowej oraz za zawinione naruszenie

przepisów dotyczących wykonywania zawodu pielęgniarki i położnej

28. Prawo do złożenia skargi na diagnostę laboratoryjnego do rzecznika dyscyplinarnego w

Krajowej Izbie Diagnostów Laboratoryjnych w przypadku podejrzenia postępowania

sprzecznego z zasadami etyki zawodowej lub przepisami dotyczącymi wykonywania

czynności diagnostyki laboratoryjnej

Część szczegółowa

Dotyczy pacjentów korzystających, na zasadzie równego dostępu, ze świadczeń opieki

zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych na warunkach i w zakresie określonym

w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych

 

Rozdział 1

PRAWA PACJENTA W ZAKŁADACH OPIEKI ZDROWOTNEJ NP.: W

PRZYCHODNI, OŚRODKU ZDROWIA, PORADNI, AMBULATORIUM

JAKO PACJENT W RAMACH UBEZPIECZENIA ZDROWOTNEGO

MASZ PRAWO DO:

1. Wyboru i zmiany lekarza, pielęgniarki i położnej podstawowej opieki zdrowotnej,

spośród lekarzy, pielęgniarek i położnych ubezpieczenia zdrowotnego. Przedmiotowa

zmiana może nastąpić nie częściej niż dwa razy w roku kalendarzowym, a w przypadku,

każdej kolejnej zmiany Jesteś zobowiązany wnieść opłatę w wysokości 80 złotych – nie

dotyczy to zmiany miejsca zamieszkania i sytuacji zaprzestania udzielania świadczeń

opieki zdrowotnej przez wybranego lekarza, pielęgniarkę i położną podstawowej opieki

zdrowotnej oraz innych przyczyn niezależnych od Twojej woli z zastrzeżeniami

wynikającymi z obowiązujących przepisów prawa

2. Wyboru lekarza dentysty spośród lekarzy dentystów, którzy zawarli umowy

o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej z Narodowym Funduszem Zdrowia z zastrzeżeniami wynikającymi z obowiązujących przepisów prawa

3. Świadczeń zdrowotnych lekarza dentysty oraz materiałów stomatologicznych

stosowanych przy udzielaniu tych świadczeń, zakwalifikowanych jako świadczenia

gwarantowane

4. Jeżeli Jesteś kobietą w ciąży i w okresie połogu masz prawo do dodatkowych świadczeń

zdrowotnych lekarza dentysty oraz materiałów stomatologicznych stosowanych przy

udzielaniu tych świadczeń, zakwalifikowanych jako świadczenia gwarantowane dla tych

osób

5. Wyboru świadczeniodawcy udzielającego ambulatoryjnych świadczeń specjalistycznych

spośród tych, świadczeniodawców, którzy zawarli umowy o udzielanie świadczeń opieki

zdrowotnej z Narodowym Funduszem Zdrowia z zastrzeżeniami wynikającymi z

obowiązujących przepisów prawa

6. Ambulatoryjnych świadczeń specjalistycznych finansowanych ze środków publicznych

udzielanych na podstawie skierowania lekarza ubezpieczenia zdrowotnego.

Wyżej wymienione skierowanie, nie jest wymagane do świadczeń:

1) ginekologa i położnika;

2) dentysty;

3) dermatologa;

4) wenerologa;

5) onkologa;

6) okulisty;

7) psychiatry;

8) dla osób chorych na gruźlicę;

9) dla osób zakażonych wirusem HIV;

10) dla inwalidów wojennych i osób represjonowanych;

10a) dla cywilnych niewidomych ofiar działań wojennych;

11) dla osób uzależnionych od alkoholu, środków odurzających i substancji

psychotropowych - w zakresie lecznictwa odwykowego;

12) dla uprawnionego żołnierza lub pracownika, w zakresie leczenia urazów lub

chorób nabytych podczas wykonywania zadań poza granicami państwa

7. Świadczeń rehabilitacji leczniczej u świadczeniodawcy, który zawarł umowę

z Narodowym Funduszem Zdrowia o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, na

podstawie skierowania lekarza ubezpieczenia zdrowotnego

8. Zaopatrzenia w wyroby medyczne będące przedmiotami ortopedycznymi oraz w środki

pomocnicze na zlecenie lekarza ubezpieczenia zdrowotnego lub felczera ubezpieczenia

zdrowotnego

9. Rejestracji u świadczeniodawcy w szczególności: osobiście, przez osoby trzecie

i telefonicznie

10. W stanie nagłym - do niezwłocznego uzyskania świadczeń opieki zdrowotnej

w niezbędnym zakresie również przez świadczeniodawcę, który nie zawarł umowy

o udzielnie świadczeń opieki zdrowotnej z Narodowym Funduszem Zdrowia

11. Świadczeń opieki zdrowotnej na zasadach i w zakresie określonych dla ubezpieczonych,

jeżeli nie jesteś osobą ubezpieczoną, a Jesteś w okresie ciąży, porodu i połogu

12. Przejazdu środkami transportu sanitarnego (w tym lotniczego) – na zlecenie lekarza

ubezpieczenia zdrowotnego lub felczera ubezpieczenia zdrowotnego, do najbliższego

9

zakładu opieki zdrowotnej udzielającego świadczeń we właściwym zakresie,

i z powrotem: bezpłatnie w przypadkach:

1) konieczności podjęcia natychmiastowego leczenia w zakładzie opieki zdrowotnej;

2) wynikających z potrzeby zachowania ciągłości leczenia.

Ponadto przysługuje Ci na podstawie zlecenia lekarza ubezpieczenia zdrowotnego lub

felczera ubezpieczenia zdrowotnego, bezpłatny przejazd środkami transportu sanitarnego

- w przypadku dysfunkcji narządu ruchu uniemożliwiającej korzystanie ze środków

transportu publicznego, w celu odbycia leczenia - do najbliższego zakładu opieki

zdrowotnej udzielającego świadczeń we właściwym zakresie, i z powrotem

13. Orzeczeń i zaświadczeń lekarskich wydawanych bezpłatnie, jeżeli są one związane z:

dalszym leczeniem, rehabilitacją, niezdolnością do pracy, kontynuowaniem nauki,

uczestnictwem dzieci, uczniów, słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli i studentów w

zajęciach sportowych i w zorganizowanym wypoczynku, a także wydawanych dla celów

pomocy społecznej lub uzyskania zasiłku pielęgnacyjnego

Rozdział 2

PRAWA PACJENTA W SZPITALU

JAKO PACJENT

W RAMACH UBEZPIECZENIA ZDROWOTNEGO MASZ PRAWO DO:

1. Wyboru szpitala spośród szpitali, które zawarły umowę o udzielanie świadczeń opieki

zdrowotnej z Narodowym Funduszem Zdrowia z zastrzeżeniami wynikającymi z

obowiązujących przepisów prawa

2. Przyjęcia do szpitala, który zawarł umowę o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej

z Narodowym Funduszem Zdrowia, na podstawie skierowania (każdego) lekarza, lekarza dentysty lub felczera, jeżeli cel leczenia nie może być osiągnięty przez leczenie

ambulatoryjne zgodnie z ustaloną w oparciu o kryteria medyczne listą oczekujących

3. Udzielenia Ci świadczenia zdrowotnego bez wymaganego skierowania - w stanach

nagłych (np.: wypadek, zatrucie, poród, stany zagrożenia życia albo zdrowia), w

powyższym stanie masz prawo również do niezwłocznego uzyskania świadczeń opieki

zdrowotnej w niezbędnym zakresie również od świadczeniodawcy, który nie zawarł

umowy o udzielnie świadczeń opieki zdrowotnej z Narodowym Funduszem Zdrowia

5. Wyrażenia zgody (obok zgody lekarza) na uczestnictwo innych osób poza personelem

medycznym niezbędnym ze względu na rodzaj udzielanego Tobie świadczenia

zdrowotnego

6. Wyrażenia zgody na uczestnictwo podczas udzielania Tobie świadczeń zdrowotnych:

studentów nauk medycznych, lekarzy oraz innego personelu medycznego, w przypadku

demonstracji o charakterze wyłącznie dydaktycznym, jeżeli Jesteś pacjentem kliniki,

szpitala akademii medycznych, medycznej jednostki badawczo-rozwojowej lub innej

jednostki uprawnionej do kształcenia wyżej wymienionych

7. Wnioskowania o zasięgnięcie przez lekarza (udzielającego Tobie świadczeń zdrowotnych)

opinii właściwego lekarza specjalisty lub zorganizowania konsylium lekarskiego w razie

wątpliwości diagnostycznych lub terapeutycznych, jeżeli wyżej wymieniony lekarz uzna to

za uzasadnione w świetle wymagań wiedzy medycznej

8. Bezpłatnych środków farmaceutycznych i materiałów medycznych, niezbędnych do

udzielania Tobie świadczeń zdrowotnych, jeżeli są one konieczne do wykonania

świadczenia

Rozdział 3

PRAWA PACJENTA W SZPITALU PSYCHIATRYCZNYM

3.1 PRZYJĘCIE DO SZPITALA ZA ZGODĄ PACJENTA

 

1. Przyjęcie do szpitala osoby z zaburzeniami psychicznymi do szpitala psychiatrycznego

następuje za pisemną zgodą tej osoby na podstawie ważnego skierowania do szpitala,

jeżeli lekarz wyznaczony do tej czynności, po jej osobistym zbadaniu, stwierdzi wskazania

do przyjęcia. Natomiast w nagłych przypadkach, w szczególności w przypadku braku

możliwości uzyskania pomocy lekarskiej przed zgłoszeniem się do szpitala, osoba z

zaburzeniami psychicznymi może być przyjęta do szpitala psychiatrycznego, za jej

pisemną zgodą, bez skierowania

2. Jeżeli przyjęcie do szpitala psychiatrycznego dotyczy osoby pełnoletniej całkowicie

ubezwłasnowolnionej, zdolnej do wyrażenia zgody, wymagane jest również uzyskanie

zgody tej osoby na przyjęcie. W przypadku sprzecznych oświadczeń w sprawie przyjęcia

do szpitala psychiatrycznego pacjenta i jego przedstawiciela ustawowego, zgodę na

przyjęcie do szpitala wyraża sąd opiekuńczy właściwy ze względu na miejsce zamieszkania

tej osoby

3.2 PRZYJĘCIE DO SZPITALA BEZ ZGODY PACJENTA

 

1. Przyjęcie do szpitala psychiatrycznego osoby chorej psychicznie lub osoby upośledzonej

umysłowo niezdolnej do wyrażenia zgody lub stosunku do przyjęcia do szpitala

psychiatrycznego i leczenia następuje po uzyskaniu zgody sądu opiekuńczego właściwego

ze względu na miejsce zamieszkania tej osoby. W przypadkach nagłych przyjęcie do

szpitala psychiatrycznego może nastąpić bez wcześniejszego uzyskania zgody sądu

opiekuńczego. W takim przypadku lekarz przyjmujący ma obowiązek, o ile to możliwe,

zasięgnięcia pisemnej opinii innego lekarza, w miarę możliwości psychiatry, albo pisemnej

opinii psychologa

2. Osoba chora psychicznie może być przyjęta do szpitala psychiatrycznego bez zgody

wymaganej w art. 22 ustawy o ochronie zdrowia psychicznego, tylko wtedy, gdy jej

dotychczasowe zachowanie wskazuje na to, że z powodu choroby zagraża bezpośrednio

swojemu życiu albo życiu lub zdrowiu innych osób

3. O przyjęciu do szpitala psychiatrycznego decyduje lekarz wyznaczony do tej czynności po

osobistym zbadaniu pacjenta (po uprzedzeniu o przyczynach przeprowadzenia badania) i

zasięgnięciu w miarę możliwości opinii drugiego lekarza psychiatry albo psychologa.

Lekarz ten jest obowiązany wyjaśnić choremu przyczyny przyjęcia do szpitala bez zgody i

poinformować go o jego prawach

4. Przyjęcie do szpitala psychiatrycznego wymaga zatwierdzenia przez ordynatora (lekarza

kierującego oddziałem) w ciągu 48 godzin od chwili przyjęcia. Kierownik szpitala

zawiadamia o tym sąd opiekuńczy miejsca siedziby szpitala w ciągu 72 godzin od chwili

przyjęcia

5. Postępowanie przed sądem opiekuńczym umarza się, jeżeli pacjent, po przyjęciu bez

zgody, wyraził następnie zgodę na pobyt w tym zakładzie, po uprzednim wysłuchaniu tej

osoby

3.3 W TRAKCIE HOSPITALIZACJI JAKO PACJENT MASZ PRAWO DO:

 

1. Bezpłatnych świadczeń zdrowotnych w zakresie psychiatrycznej opieki zdrowotnej oraz

do bezpłatnych produktów leczniczych, wyrobów medycznych i środków pomocniczych,

jeżeli Jesteś osobą chorą psychicznie (wskazującą zaburzenia psychotyczne) lub

upośledzoną umysłowo, nawet jeżeli nie Jesteś osoba ubezpieczoną

2. Tego, aby personel medyczny przy wyborze rodzaju i metod postępowania leczniczego,

brał pod uwagę nie tylko cele zdrowotne, ale także Twój interes i inne Twoje dobra

osobiste, i dążył do osiągnięcia poprawy stanu zdrowia w sposób najmniej dla Ciebie

uciążliwy

3.     Porozumiewania się bez ograniczeń z rodziną i innymi osobami

4.     Niekontrolowania Twojej korespondencji

5. Uzyskania pomocy w ochronie Twoich praw jako pacjenta w szczególności:

a) do spotkania z Rzecznikiem Praw Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego, w warunkach

zapewniających swobodę wypowiedzi, nie później niż w terminie

7 dni od dnia zgłoszenia takiej potrzeby,

b) przekazywania ustnych i pisemnych skarg w zakresie dotyczącym naruszenia

Twoich praw oraz uzyskania informacji o rozstrzygnięciu zgłoszonej przez Cieb...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin