PR - notatki - 13.10.2012 MK.docx

(22 KB) Pobierz

Public Relations Wykład 1                , 13.10.2012r.

Piotr Lignar, pokój 106A

Cele:

·         Wyjaśnić czym jest PR i do czego służy organizacja a także każdemu z nas

·         Zwrócić uwagę na potrzebę budowania długotrwałych i przemyślanych relacji z otoczeniem

·         Umieć ocenić produkt i usługę PR oferowaną na polskim rynku

o        Rynek polski zawiera wiele firm o niskim poziomie usług

Zaliczenie:

·         Test otwarty (z wykładów, 30 min.), oraz case study

·         Barbara Rozwadowska

Reklama PR Różnice ( PR nie jest reklamą !!)

Reklama;

·         Jest skierowana do nabywców a PR także do innych grup otoczenia

·         Jest rodzajem komunikacji jednostronnej ( nadaje jedynie reklamodawca)A , PR opiera się na komunikacji dwustronnej i często wielostopniowej ( np. organizacja-dziennikarze-czytelnicy)

·         Efekty nakładów poniesionych na Reklamę dadzą się względnie łatwo policzyć natomiast ścisłe wyliczenie efektów PR jest znacznie trudniejsze lub wręcz niemożliwe

Różnice

Reklama

Public Relations

·         Działa na emocje np. bilboard,

·         Skierowana do nabywców

·         Komunikacja jednostronna

·         Efekty nakładów dają się łatwo policzyć

·         Skuteczne narzędzie

·         Nie tylko do nabywców

·         Komunikacja wielostronna ( klient-ekspert-dziennikarz itp.)

·         Efekty nakładów są trudne do wyliczenia lub wręcz niemożliwe

·         Jedyny miernik , zbadanie stanu świadomości otoczenia przed kampanią, przeprowadzenie kampanii, ponowne zbadanie stanu po kampanii

 

Czym jest Public Relations – funkcja zarządzania, która nawiązuje i podtrzymuje wzajemnie korzystne stosunki między organizacją a grupami, od których zależy jej sukces lub klęska
- (wizerunek jest narzędziem ale nie jest istotą PR)

!!Zdobycie przewagi ma jedną wadę przy zbyt dużej ilości osób koszt przewagi znacznie wzrasta ( jest nieopłacalny, wzrasta również ryzyko)!!

Dlatego lepiej współpracować

PR - Wynik dochodzenia do pewnego sposobu myślenia który ze względu na warunki ekonomiczno polityczno- społeczno -inne zaowocował optymalizacją zachowań.

Gdzie należy szukać:

Ekonomia , społeczeństwo, polityka i Rawo, technologia, demografia

Skąd się wzięło współczesne PR?

·         Trudny rynek, który wymaga innego sposobu komunikacji (

o        ogromna konkurencja

o        ogromna siła nabywcza

o        Spadek skuteczności reklamy

§         Nożyce reklamy – pierwsze ramie : spadek skuteczności (uodpornienie na reklamy); drugie ramie (wysokie koszty)

o        Rozwój technik sprzedaży

o        Warunek sprzedaży przy dużej sile nabywczej - Bezpieczeństwo etyczne

·         Wzrost świadomości społeczeństw

o        Rosnący poziom wykształcenia ( w Polsce ok. 17% wykształconych, ale niski poziom wykształcenia średniego)

o        Świadomość, posiadania praw i umiejętność korzystania z nich ( wzrost

o        Poczucie stabilności i akceptacja swojego położenia społecznego

·         Wysoki poziom demokracji społeczeństw zamożnych

o        Sprawne instytucje kontroli społecznej

o        Pluralizm życia politycznego

o        Przynależność do międzynarodowych struktur politycznych i gospodarczych

 

W społeczeństwie o takich cechach istotne znaczenie dla organizacji ma:

·         Wizerunek organizacje

o        Zwłaszcza Reputacja – dobre imię – łączny wynik zespołu ocen odnoszących się do wartości utrwalonych kulturowo

§         Jak powstaje reputacja? – jest to rozłożona w czasie Relacja między deklarowanymi Wartościami a Rzeczywistością ( dowody w czasie; sama deklaracja nie jest zbudowaniem reputacji)

§         Znaczenie jest dla małych i średnich przedsiębiorstw, dla wielkich przedsiębiorstw nie ma to większego znaczenia

Najważniejsze obszary PR

·         Wszystko na zewnątrz

o        Czyli np. partnerzy, konkurencja, decydenci, miejscowa społeczność, banki, klienci, sojusznicy

·         Wszystko wewnątrz

o        Czyli np. pracownicy, rada nadzorcza, zarząd, związki zawodowe itd.

·         Sytuacje trudne

o        Np. każda sytuacja kryzysowa i każdy znaczący sukces

Kłamstwo niefunkcjonalne

Główne rodzaje Public Relations:

·         Produktowy – narzędzie marketingu ( działa bardziej na intelekt, zrozumiesz-kupisz, )

o        Budowanie świadomości konsumenta

o        Tworzenie potrzeby skorzystania z oferty

Wykład 2

Produktowy:

- budowanie świadomości konsumenta klienta
- tworzenie potrzeby skorzystania z oferty

Główne narzędzia PR produktowego:

·         Edukacja

o        Budowanie świadomości konsumenckiej – kluczowe działanie pr produktowego

·         Wykorzystanie nośnych kanałów komunikacji społecznej ( media, autorytet, wydarzenia)

o        Pokazanie drugiej strony nie niesie za sobą ryzyka, jest właściwym działaniem informacyjnym konsumenta

Korporacyjny: służy organizacji

Cel: ułożenie sobie relacji z otoczeniem tak, aby ułatwiało to osiąganie przez organizację jej zamierzeń

Np. inwestycje celu publicznego – inwestycje infrastrukturalne ( drogi, oczyszczalnie itp.)
– problem( prawo drogi)

- odszkodowania nie są pewnym rozwiązaniem, ze względu na indywidualny interes

Główne narzędzia PR korporacyjnego

·         Rzeczowa wiedza o organizacji  - jej zachowania są zrozumiałe dla otoczenia( im więcej o nas wiedzą tym bardziej nas lubią)

·         Etyczne postępowanie nieskazitelna czystość (nawet przy pierwszym błędzie)

·         Konsekwencja w działaniach ( są to długotrwałe działania, nie da się ich przeprowadzić w krótkim czasie, np. kampanie świadomościowe)

Stałe elementy budowania dobrych stosunków z otoczeniem

·         Merytoryczne ( czyli np. jakość, kompetencja, użyteczność, efektywność, skuteczność , nowoczesność) warto eksponować ponieważ odgrywa to dużą rolę

·         Etyczne ( zaufanie , wiarygodność, uczciwość, prostolinijność, rycerskość, bezinteresowność)

·         Techniczne (popularność, rozgłos, sprawne informowanie, dostępność, komunikatywność)

 

Podstawowe narzędzia PR:

·         Wiedza o organizacji i upowszednienie jej

·         Znajomość otoczenie, umiejętność jego analizy i docierania do liderów

·         Umiejętność bezpośredniego komunikowania się

·         Umiejętność budowania kontaktów ze środkami masowego przekazu i wykorzystywania ich dla swoich celów

Produkt – prezerwatywy J :  nie działają narzędzia marketingowe (cena, produkcja, promocja)

- cecha wytrzymałość
– działania

·         badania wytrzymałości dla różnych podobnych produktów , po takich samych wynikach – odpada

·         badania nt. konsumentów ( 60% nie kierują się żadnym ,  40% -  inwestorzy kupujący określoną partię pow. 100szt.) -> działania: temp. Przechowywania -> gwarancja właściwej temperatury przechowywania (sprzedaż w aptece – zawężenie dystrybucji)

·         komunikacja: organizacja dużego eventu związanego z produktem (przy przekazu komunikacji na zewnątrz szukamy jakie efekty negatywne może spowodować, przewidzenie reakcji otoczenia)

Artykuły sponsorowane – są sensowne jedynie w warunkach zagrożenia dla firmy, a nie przy budowaniu wizerunku PR

Działania PR są skuteczne jeśli działają Zespołowo i nie są dłuższe niż 1rok ( pół roku dolna granica)

Jak projektować kampanie i akcje PR

·         Zdefiniuj własne otoczenie

·         Zdefiniuj własne cele

·         Zaprojektuj działania

·         Zapewnij środki i warunki

·         Określ kryteria i sposoby oceny ( bardzo ciężko zmierzyć efektywność)

Ważne: Rozpoczęcie kampanii od badań ponieważ może pokazać zupełnie inne wyniki niż spodziewane

Dopiero od 9 do10 publikacji w ciągu miesiąca ma znaczenie może efektywnie wpłynąć na opinię publiczną, pojedyncze publikacje nie mają aż takiego wielkiego wpływu

3% - błąd statystyczny

 

WIZERUNEK – narzędzie PR

·         Cel: nawiązanie i utrzymanie dobrych relacji

Co tworzy wizerunek:

·         Reputacja czyli łączny wynik zespołu ocen

·         Tożsamość organizacji – filozofia, misja, strategie

·         Styl zarządzania

·         Historia – ( w Polsce uwaga, ponieważ są młode firmy tylko stuletnie)

·         Wiarygodność

·         Bezinteresowność  - społeczna odpowiedzialność niezwiązana z branżą z bezpośrednią konsumpcją ( np. red-bull skok ze stratosfery, widoczne logo)

o        sponsorowanie młodej drużyny piłkarskiej przez adidas nie jest bezinteresowne

·         doskonałość

·         zachowania pracowników i przedstawicieli

·         wizerunek graficzny ( corporate identity)

działania PR  kto najlepiej wykonuje:   ( proto – portal PR; „jak to się robi”

- nauczyć się lub swojego pracownika ( jest dyspozycyjny ale nie zawsze mówi prawdę w obawie)

- okazjonalnie posiłkować się agencją (szybciej powie trudną prawdą, właściciel może przerzucić na PR)

-stworzyć stanowisko – zatrudnić specjalistów

-zatrudnić agencję ( posiada doświadczenie szersze możliwości)

( czynniki pierwszego wrażenia: 1.wygląd, 2.body language, 3.brzmienie głosu, 4.co mówimy,

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin